Voor de samenvoegende wissels hebben we weliswaar een oplossing, maar voor de dubbele keerlus daarachter nog niet. De vraag is of we dat moeten willen combineren en of het überhaupt moet. Als we het niet willen combineren moet er daarvoor misschien een oplossing komen op de keerlusmodule zelf. Ik denk dan aan een detectie die het wissel automatisch omzet: gaat een trein keerlus 1 in, dan schakelt het wissel naar keerlus 2 v.v. Maar ik weet niet goed of we wel zoiets moeten willen, want daarmee haal je ook weer mogelijkheden weg, zoals die van het beoogde inhaalspoor. Dus laten we er eerst maar eens mee gaan rijden om te kijken wat er zonder keerlusbeveiliging gebeurt.
// wanneer is buitenspoor bezet of vrij?if( W1 == links && digitalRead(S1) == true ) { buitenSpoor = occupied;}if( digitalRead(S2) == true) { buitenSpoor = free;}// wanneer is binnenspoor bezet of vrij?if( W1 == rechts && digitalRead(S1) == true ) { binnenSpoor = occupied;}if( digitalRead(S3) == true) { // s3 is dan uitrij sensor binnenspoor binnenSpoor = free;}// wanneer is sein rood en groen?if( buitenSpoor == occupied||( binnenSpoor == occupied && W1 == rechts ) ) { sein = rood;}else { sein = groen;}// wanneer moet de stopsectie afschakelen?if( sein == rood && digitalRead(S1) == true ) { digitalWrite( trackPower, LOW );}// wanneer moet stopsectie inschakelen?if( sein == groen ) { digitalWrite( trackPower, HIGH );}
Zit daar niet de crux van het hele verhaal? Als je zelf rijdt, dan rijd je ook zelf, in die zin dat je bij je trein blijft. Vergelijk het met het grootbedrijf, de machinist moet voorin op zijn stoel blijven zitten en naar buiten kijken wat de seinen doen. Hij kan niet naar achteren lopen en gezellig bij de conducteurs in de eerste klasse gaan zitten. Dus als je een modeltrein zelf rijdt, dan moet je met die trein meelopen en niet op één plek blijven staan in de verwachting dat die na een poosje weer ongeschonden voorbij komt.Het andere uiterste is een integraal bloksysteem dat voor je regelt dat alles soepel verloopt. Een tussenweg is er volgens mij niet.
Prima, ik zet net een mail te dichten over dit onderwerp, maar dit is het helemaal! Ik zou nu graag zien dat de componenten voor deze keerlusbeveiliging en 5 ombouwsetjes voor Werner's variant samengesteld worden. Die kunnen we dan successievelijk gaan inbouwen. Kan iemand dat misschien oppakken?
Je zou het binnenspoor dan ook een uitrijsensor (s3) moeten geven.
Ik zou dan een tweede rode lamp aanbrengen voor de binnenring
...ga ik er ook vanuit dat men de wissel daarna ook terug om zet
... Inmiddels heeft Jan aangegeven dat hij dit ook wel op zijn bak wil maken. Ook dat moet een keer geregeld...
Die arduino kan je via een gelijkrichter en een elco voeden met de baanspanning van de keerlus zelf. Je hoeft geen extra 5V kabel er naar toe te trekken.
1 nadeel: Baanspanning uit -> 5V uit
Op zich heb je voor sommige Arduino's alleen een brugcel nodig omdat die zelf al een spanningsregelaar aan boord hebben.Zie de zwarte connector. zie dat kleine SMD chippie naast deze connector
... het om te polen gedeelte van de keerlus