Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door Pauldg
Vandaag om 07:58:34
19 Toen door Benelux795
Vandaag om 07:28:10
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald69
Vandaag om 07:04:37
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:14:35
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Beveiliging  (gelezen 23863 keer)

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #45 Gepost op: 16 februari 2017, 15:02:45 »

Als je de hele baan wil beveiligen, dan moeten we volledig gaan automatiseren en kunnen we op een rijdag met zijn allen gewoon naar de kroeg, terwijl de treinen rijden.  :P

Leen.

Misschien niet eens zo'n slecht idee..... ;D

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #46 Gepost op: 21 februari 2017, 14:46:26 »
We zijn vandaag bezig geweest met het opstellen en uittesten van de concept detectie voor de BMB modulebaan.



Zodra de trein gemeten wordt, wordt er een signaal gestuurd naar een relais dat de stroom achter de trein uitschakelt. Zodra de laatste wagen voorbij is, blijft de stroom uitgeschakeld gedurende een in te stellen tijd. Het voorstel is nu om vanaf de BMB bak waarop een trein gedetecteerd wordt de beide BB'n achter de trein (=60 cm) af te schakelen. Hiervoor moeten voor beide sporen iso-lassen geplaatst worden tussen BMB-bak en de aangekoppelde BB'en aan weerszijden. De stroomvoorziening van de sporen op de BB'en verloopt via een van de twee relais. (Tekening volgt later...)
Bij het passeren van de trein ziet de sensor steeds de onderbreking tussen de loc en/of de wagens. Dat heeft echter geen invloed op het functioneren van de schakeling.

De detectie kan plaatsvinden bij binnenkomst op de BMB-bak (maar dan moet de sensor verstopt worden), óf na het verlaten van de BMB-bak. Een stroomloze sectie van 60cm op de BB leek ons voldoende.

We hebben eea nog niet life uitgeprobeerd. Maar de schakeling lijkt te doen wat hij moet doen.
En zoals eerder opgemerkt, je kunt een extra accessoire aansluiten. Gedurende de tijd dat de BB'n stroomloos zijn, kan een armsein op "Stop" staan, of een lichtsein op "Rood".

Na het verstrijken van de tijd wordt alles weer op de normale stand gezet, en worden de BB'en weer van stroom voorzien.

Gr, Ruud en Hans

En dit is de Sketch geworden:

 /*
Ruud Boer - Febr 2017
Measure distance with the HC-SR04
1- send HIGH pulse of at least 10 us to sensor trigger input
2- measure HIGH pulse length at sensor output
3- calculate distance and serialPrint
4- Delay before start loop again
*/

////// START CONFIGURATION
const byte detectpin = 2;
const byte triggerpin = 4;
const byte relaispin = 8;
const byte signalpin = 9;
const int distancelimit = 580; //limit between train and no train in view.
const int timedelay = 2000; //delays in ms before DCC is turned on again
////// END CONFIGURATION

const byte ledpin = 13;
byte traindetected = 0;
byte traindetectedold = 0;
unsigned long timetoswitchon;

// the setup function runs once after power on or reset
void setup() {
  Serial.begin(9600);
  pinMode(detectpin,INPUT);
  pinMode(triggerpin,OUTPUT);
  pinMode(ledpin, OUTPUT);
  digitalWrite(ledpin,LOW);
}

// the loop function runs forever
void loop() {
  digitalWrite(triggerpin,HIGH);
  delay(1);
  digitalWrite(triggerpin,LOW);
  unsigned long pulseWidth = pulseIn(detectpin,HIGH);
  int distance = pulseWidth;
  Serial.println(distance);

  if (distance < distancelimit) {
    traindetected = 1;
    traindetectedold = 1;
  }
  else traindetected = 0;

  if (traindetected) {
    digitalWrite(ledpin,HIGH);
    digitalWrite(relaispin,HIGH);
    digitalWrite(signalpin,HIGH);
    timetoswitchon = millis() + timedelay;
  }
  else {
    if (traindetectedold) {
      timetoswitchon = millis() + timedelay;
      traindetectedold = 0;
      }
  }

  if (millis() > timetoswitchon) {
    digitalWrite(ledpin,LOW);
    digitalWrite(relaispin,LOW);
    digitalWrite(signalpin,LOW);
  }
}

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #47 Gepost op: 21 februari 2017, 17:07:44 »
Mooi dat jullie al zover gekomen zijn dat je al een sketch hebt en fijn dat Ruud ons daarbij wil helpen  (y)
Alleen klopt het afschakelen volgens mij niet met Rolph zijn laatste idee uit de mail van zondag met de Excel sheet.
.........Het voorstel is nu om vanaf de BMB bak waarop een trein gedetecteerd wordt de beide BB'n achter de trein (=60 cm) af te schakelen. Hiervoor moeten voor beide sporen iso-lassen geplaatst worden tussen BMB-bak en de aangekoppelde BB'en aan weerszijden..........
Het schakelen van 2 BB's was vorige week heel even het idee, maar Rolph heeft er nog heel goed over nagedacht en zegt afgelopen zondag o.a. dit:
Citaat
De essentie van het verschil tussen mijn oorspronkelijke plan met de blackbox vrij schakelen versus enkel de module lengte met een timer is dat die laatste minder bescherming biedt. Je kunt pas schakelen als de hele trein weg is. En dan kun je alleen op tijd interval weer inschakelen.

Mijn laatste idee met een dubbele relais die eerst de blackbox uitschakelt en dan pas de 120 module geeft extra bescherming. Ook in een geval van file van treinen.

Er zitten ook nadelen aan het afschakelen bij het detecteren van de lok. Je kent de treinlengte niet en op die manier gaan ook ineens het licht in de rijtuigen of je brake van uit als je die hebt. Als het kan moeten we dat vermijden.
Ik ben van mening dat we moeten starten met het laatste idee van Rolph.

Kun je e.e.a. nog even met Rolph kortsluiten?

Leen.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2017, 18:03:07 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #48 Gepost op: 21 februari 2017, 18:19:59 »
@Leen,

Ruud en ik hebben niet zozeer het voorstel van Rolph uitgewerkt, maar ons gefocussed op het doel een voldoende lange buffer (in lengte en in tijd) te creëren achter de trein. De lengte van de trein kan variëren. De detectie vindt in ons concept plaats zodra de loc de detector passeert tot en met de laatste wagen. De BB'en er achter worden stroomloos gezet vanaf de detectie van de loc tot en met de laatste wagen ÉN met een vast in te stellen tijd daarna. Als je wilt, wordt de stroom pas weer ingeschakeld als de trein twee of drie BMB-bakken verderop is. Het stroomloos schakelen van het zichtbare deel van de BMB-bak is in dit geval niet meer nodig. Hierdoor blijven alle lichtfuncties (bijv sluitseinen) gewoon branden.

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #49 Gepost op: 21 februari 2017, 20:13:08 »
Het is mooi dat we nu een beginnetje hebben, maar het idee om vanaf de lok gerekend een buffer te creëren is juist vanwege de variabele treinlengte geen goed idee en we moeten dat m.i. vermijden, tenzij het niet anders kan. Als een trein 1 meter lang is dan schakelen de BB's weliswaar achter de trein uit, maar als de trein 2m65 langs is, dan schakelen de BB's onder de trein uit en heeft uitschakelen alleen zin om de lampjes in de Pullmans uit te zetten.
Laten we deze dingen samen eerst even verder doorspreken voordat we verdergaan.

Ik had zelf een simpel idee, maar Rolph heeft er uitgebreider over nagedacht en die kwam zondag met een nieuw idee met een betere beveiliging.
Hij heeft dit zondagavond compleet met tekening naar jou en mij gemaild.
Dat zag er goed uit en waarschijnlijk is dat gewoon een beter idee. Ik heb hem nog wel om wat meer uitleg gevraagd, want ik heb nog een paar vraagtekens.

Als wij drieën na Rolph zijn uitleg precies weten wat het inhoudt, laten we dan kijken of we het eens zijn dat we daarmee een proefopstelling kunnen maken met een simpele bedrading.
Eventueel gaan we samen even om de tafel zitten en desnoods kom ik dan naar Best of waar jullie dan zijn, geen probleem.
Dan stellen we gelijk vast hoe en waar we de proefopstelling gaan maken.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2017, 20:05:16 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #50 Gepost op: 21 februari 2017, 20:26:36 »
@Leen,

Dat is prima. Maar ik ben bang dat je de werking van de Sketch niet helemaal begrijpt. De crux zit hem in de vaste tijd van afschakelen NA het passeren. Of de trein nu één loc lang is of drie meter. De wachttijd (dus stroomloos blijven...) is in alle gevallen na korte of lange trein altijd even lang. Oh..., en de lampjes gaan alleen uit op de stroomloze BB'en. Op het zichtbare deel wordt de stroom niet uitgezet, dus blijven de lampjes branden.

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2017, 20:30:41 door Hans van de Burgt »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #51 Gepost op: 25 februari 2017, 23:19:32 »
We zijn er nog niet helemaal uit met de beveiliging.
Rolph heeft zijn idee uitgelegd en dat is een prima idee.
Maar de discussie gaat nog gewoon verder, maar nu even niet op het forum.
Als er spijkers met koppen geslagen zijn dat melden we het weer hier.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2017, 23:49:51 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #52 Gepost op: 26 februari 2017, 15:52:55 »
Ik heb zojuist met Rolph afgesproken dat wij samen een testdag gaan plannen om in de praktijk zijn ideeën omtrent onze baanbeveiliging te testen.
Daarvoor moeten over wij een proefopstelling kunnen beschikken met minimaal 2, hopelijk 3,  bakken en keerlussen.
Zodra we alles hebben gaan we een datum prikken.

Rolph heeft goed nagedacht over het simpele principe van beveiliging wat wij op de BMB toe willen passen.
Het uitgangspunt is dat je onder alle omstandigheden zelf je treinen bestuurt, maar dat alle treinen van achteren beveiligd worden door een ouderwets spanningsloos blok.
O, en het moet ook makkelijk geïnstalleerd kunnen worden.  ;)

De test kan uitgevoerd worden in de werkplaats van René.
Daar hoeft de opstelling evt. ook niet geljk afgebroken te worden.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2017, 20:30:28 door St00mboy »

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8405
  • Nooit uitgeklust....
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #53 Gepost op: 14 december 2017, 13:51:18 »
Ik zou me maar richten op je gezondheid Hans ipv onTraXS!. Lijkt me belangrijker en verstandiger. Ik begrijp overigens heel goed dat je er graag bij wilt zijn, begrijp me niet verkeert aub. :)

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #54 Gepost op: 22 april 2019, 17:00:56 »
Hoi Leen,
Hierop wil ik graag ook even reageren;

De EMV faciliteert de bouw van modules volgens het BNLS-concept.
Toen ik bij de EMV kwam, waren er naast een "scholenproject", 4 leden die Bmb bakken bouwden.
Ik constateerde echter, dat er niet met eigen materieel gereden kon worden en dat de EMV geen "eigen clubbaan" had, behalve "Spoor op vleugels", dat gebouwd wordt voor het Museum "Bevrijdende vleugels".
Een paar leden, waaronder Marcel en ik,  zijn toen begonnen met de bouw van onze BNLS bakken. We hebben de norm wat aangepast, waaronder de hart-op-hart van 58mm naar 46mm.   Vervolgens heb ik een plan in boekwerk uitgewerkt voor het maken van een "eigen EMV clubbaan", met als eerste deel "station Eindhoven", wat nu in aanbouw is. Ik heb zaagplannen gemaakt en ben met enkele leden als een dolle gaan zagen om mensen te motiveren te gaan beginnen met het bouwen van bakken.


Hoeveel kost mij dan de hoed naast het EMV-lidmaatschap? 
Het EMV lidmaatschap is voor volwassenen 110 euro per jaar.
Sinds kort kan er wel bij de EMV gereden worden met eigen materieel.
Het is alleen zo dat er bij de EMV in de clubruimte geen plaats meer is om aan eigen modules te bouwen. Vandaar dat ik in Eindhoven een extra werkruimte ben gaan huren omdat daar de mogelijkheid wordt geboden te bouwen aan eigen modules, en er kan op korte termijn gereden worden met eigen materieel. Aan de huur van deze ruimte betaalt de EMV als club niet mee, maar een aantal individuele leden die hier aan eigen bakken bouwen betalen maandelijks wat mee. Als je dus wil komen bouwen hier dan rijst de vraag of je hier wil meebetalen aan de gezamenlijke werkruimte, of aan het lidmaatschap van de EMV, of aan beiden. Het zou uiteraard handig zijn als dit vraagstuk nog eens met het EMV bestuur wordt besproken, maar, zoals binnen elke vereniging, zijn er ook binnen de EMV leden, die niet veel voelen voor het hele bakkengebeuren en dus ook geen kosten daarvoor gerechtvaardigd vinden.
 
Wordt dat ook door de EMV gefaciliteerd of moet ik dat met mijn twee linkerhanden zelf in elkaar worstelen? 
We hebben hier veel gezaagd voor leden en niet-leden. Hier kunnen leden wel kijken of ze kunnen helpen met bouwen en plannen van een bak.

Ik wil met mijn module deelnemen aan de eigen EMV-modulebaan. Wat geeft mij dat voor mogelijkheden? Worden er op de club rijdagen georganiseerd, gaan we met de baan naar exposities als Eurospoor? Ben ik dan verplicht om altijd mee te gaan?   
De "EMV modulebaan" bestaat nu voorlopig alleen nog uit "het Stationskwartier", die echter nog niet kan aansluiten op andere modules omdat een lid te korte poten had gemaakt en er andere bochten op zijn gezet dan aanvankelijk de afspraak. De bedoeling was echter wel vanaf de start, dat de bakken op elkaar aan konden sluiten. Dit is dan ook in de toekomst wel de bedoeling. Sinds kort kan er via de provisorische, tijdelijke bochten wel met eigen materieel gereden worden.
Zo ben ik ook aan "het Spoormuseum' begonnen, dat, samen met de bakken "Buiten Oisterwijk" van Marcel112 en het "EMV Stationskwartier van Eindhoven", onderdeel kan zijn van een grote clubbaan. Onze bakken kunnen dus zowel meedoen aan BNLS tentoonstellingen als aan EMV tentoonstellingen.

Omdat "het Spoormuseum" een eigen schaduwstation en bochtmodules heeft, kan hier altijd met eigen materieel gereden worden, vrijwel op elke dag van de week of op afspraak. Je eigen bak ertussen zetten kan ook, dit moet dan georganiseerd worden omdat de baan dan daarvoor een ruimte op moet schuiven vanwege de afmetingen. Er zijn hier werkruimten van 9 bij 5 meter waar het Spoormuseum met schaduwstation net in past, en de grote hal waar rijdagen georganiseerd kunnen worden, is 20 bij 9 meter.


Groeten Eeg Jake
« Laatst bewerkt op: 22 april 2019, 17:58:58 door jakeman »

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #55 Gepost op: 22 april 2019, 18:05:16 »
Als je echt werkruimte zoekt om aan je bak te bouwen, en deze ter plaatste aan andere bakken wil koppelen, dan lijkt een bijdrage aan de "bakkenbouw-ruimte" in Eindhoven meer voor de hand te liggen. Deze groep heet op Facebook "Modelspoorgroep Eindhoven". Dit omdat er aan banen gebouwd wordt door EMV leden, maar door de overige EMV niet gezien werd als "EMV banen". Vandaar dat Modelspoorgroep Eindhoven is ontstaan. Momenteel ben ik wel met een aantal leden aan het kijken naar de mogelijkheid van een nieuwe, grotere ruimte voor de EMV en Modelspoorgroep Eindhoven, zodat de hele EMV weer samen in 1 ruimte plek heeft en alles onder 1 dak kan blijven. Het kan zijn dat deze veranderingen pas mogelijk zijn bij een nieuwe samenstelling en/of generatie bestuur.

Groeten Eeg Jake

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #56 Gepost op: 22 april 2019, 18:09:32 »
Fout Jake Fout!!

Voor "vast" bouwen aan een bak/bakken is in de hal geen ruimte.

En hoed kan echter eenvoudig worden meegenomen iedere keer en op tafel worden gelegd.
Waarna aan die tafel kan worden gebouwd.

Met hulp van anderen voor wat voor zaken dan ook.
« Laatst bewerkt op: 22 april 2019, 18:16:24 door Marcel112 »
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #57 Gepost op: 22 april 2019, 18:16:01 »
Fout Jake Fout!!

Er is niets "Fout"?
Er is zoals gezegd in de ruimte bij de EMV geen ruimte om te bouwen aan eigen bakken, vandaar dat bij Modelspoorgroep Eindhoven ruimte is ontstaan.
Er is de afgelopen tijd bij de EMV door 1 bmb-er gebouwd aan een hoed, maar als er meerdere mensen aan hoeden willen werken is er geen plaats voor.
« Laatst bewerkt op: 22 april 2019, 18:26:10 door jakeman »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #58 Gepost op: 24 mei 2020, 17:34:21 »
Ik heb vandaag erg een kijkje genomen bij Leen en ik vond het erg leuk. Ik vind het sws leuk om iemand van het forum IRL te ontmoeten. Gelukkig was het niet nog verder weg, het was net te doen  :laugh: En ik kreeg nog een lekker bakkie koffie van Leen, waarvoor nogmaals bedankt  ;)

We hebben natuurlijk o.a. ook wat praktische puntjes besproken.
We hadden het onder andere over beveiligingen. Toen mijn class 156 achter zijn flying scottsman aanreed, was het natuurlijk een kwestie van tijd tot de een de ander inhaalde.


(komt nog een filmpje van Leen van)
En dat gooide het balletje op dat er nooit 2 treinen tegelijk die keerlus op mogen, maar dat wel kunnen als de machinisten niet opletten. Terwijl wij hierover aan het praten waren, ging dat dus een paar keer bijna mis...  :o

Omdat de baan niet geautomatiseerd is, stelde ik het idee voor om op bepaalde plaatsen een remmodule te gebruiken. Natuurlijk wel een zelf gesoldeerde remmodule, want die Marklin boeven durven er inmiddels al €69.99 voor te vragen terwijl het nog geen €5,- kost om die dingen te maken.

Voor de flankbeveiliging van het snelspoor leek Leen het een goed idee, om die in ieder geval te beveiligen met zo'n remmodule.

Het plan is dan om voor het sein een remsectie aan te brengen. En als een trein het sein passeert, zet de trein het sein op rood waardoor de volgende trein stil komt te staan op de remsectie. De gestopte trein kan dan weer in beweging worden gebracht door met een knopje het sein op groen te zetten. Zo is dit spoor dan beveiligd.

Het snelspoor (binnenste spoor) zou ook zo'n sectie kunnen krijgen met als wijziging dat deze automatisch op groen kan worden gezet door een trein die uit de keerlus rijdt. Dan zou het nooit meer voor kunnen komen dat 2 treinen tegelijk op de keerlus komen om problemen te maken. Omdat treinen ook kunnen stoppen in de lus ten behoeve van het inhalen, zou het dan ook nog nodig zijn om ook weer een schakelaar te gebruiken om het snelspoor een groen sein te geven. De 'seinwachter' kan dan ook meteen de wissel omzetten. Het is een vrij simpele doch effectieve manier van beveiligen.

Afgelopen week kwam ik de wattenschneider tegen op de EifelBurgenBahn. Leen begon over seinen dus ik begon hierover.




Je bouwt een rechthoekige gat in je baan waarin je een U vormig profiel kan steken waar je sein en de elektronica in verwerkt is. Voor het veilig transporteren kan je dan al je seinen uit je baan trekken en in een koffertje stoppen.

Om ook nog even terug te komen op de lichtsluisjes. Ik heb zelf in het verleden deze reflectiesensors gebruikt.

Dit zijn een een zender en ontvanger in 1 behuizing. Ik heb ze o.a. gebruikt op dit robotje. Met deze sensors kan je tot ca 15cm een afstand meten tot een object. Hoe dichter bij het object, hoe meer reflectie er wordt gereflecteerd. Deze sensors geven een analoog signaal af. Ik deed hem dan met een arduino analoog inlezen en zo kon ik zelfs onderscheid maken tussen een zwarte streep en de rand van de tafel. Maar met een comperator en een potmeter kan je deze ook digitaal inlezen en de gevoeligheid instellen. Je kan ze dan met een extra transistor gebruiken om direct een relais (van bijvoorbeeld een remmodule) aan te sturen. Je hoeft niks te programmeren en ze zijn instelbaar in de gevoeligheid, wat wilt een mens nu nog meer? Je wilt dat ze niet stukgaan.

Om nu pas mijn punt te maken:  Als je 1 biels uit je rails haalt, dan past deze sensor tussen je rails en dan steekt hij niet uit en hij kan daardoor dus niet beschadigen. Ik heb zelf ook nooit problemen met lichten van buitenaf.

De middag was dus behalve leuk, ook enigszins productief voor de baan, er zijn immers weer goede ideeën bedacht! Ik hoop dat ik gauw het filmpje van m'n rijdende class 156 kan zien op de BMB's keerlus :P

Mvg,

Bas






Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #59 Gepost op: 24 mei 2020, 18:40:48 »
@Bas,

Leuk om te horen. Het blijft maar mini rijdagen “regenen” in Schoonhoven. Ik wist niet dat jij ook een Britse trein had. Dat wordt (ooit) een BMB bak.



Over je oplossing voor een sein: Een goed idee. De Britse leverancier van mooie semaforen, Dapol, heeft een oplossing die er iets van weg heeft. De elektronica en aandrijving zit daarbij verwerkt in een koker. Deze laat ik verzinken in mijn bak. Tijdens het transport, kan ik eea eenvoudig uitnemen.

Gr, Hans