Doel:€250.00
Donaties:€30.00

Per saldo:€-220.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-11-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aansluiten MTB MP6 en MP7 wisselaandrijvingen op Digikeijs DR4018 door bellejt
Vandaag om 17:32:12
Arcomora: ARLOCO bezetmelder door NTeering
Vandaag om 17:25:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:23:01
Eanos/ Eaos in model door Jamie
Vandaag om 17:21:50
VERPLAATST: Deskundige op het gebied van stoomtreinen door Reinout van Rees
Vandaag om 16:57:39
Digitaal pendelen met een Arduino mogelijk? door Ronald Halma
Vandaag om 16:57:10
Lelijk eendje ontwaakt.......'FYRA' op Italiaanse sporen.. door Jeronimos
Vandaag om 16:49:15
Piko hondekoppen in treinschakeling wat is wijsheid? door ruudns
Vandaag om 16:48:59
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 16:45:43
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door Ivo tB
Vandaag om 16:44:53
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 16:29:37
Piko 2019 door Martijn de Kuiper
Vandaag om 16:17:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bartje81
Vandaag om 16:02:30
Modelspoorbeurs Houten Digitaal 9/10 november 2019 voor/na beschouwing. door Bartje81
Vandaag om 15:57:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 15:54:55
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door bask185
Vandaag om 15:51:26
Projekt 083-338 door Ric
Vandaag om 15:41:18
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door 1795
Vandaag om 15:35:19
Dram Dhu Distillery in schaal 1:76 (00) door MacArthur
Vandaag om 15:26:51
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door Alewijn
Vandaag om 15:09:18
Buffels zijn verkocht door Hans Reints
Vandaag om 13:42:24
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 13:17:59
Itrain testbaan door Harold Content
Vandaag om 12:16:09
Rondom Charlois door Hans Reints
Vandaag om 11:37:44
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 11:36:49
Zelfgebouwde Digitale Centrale door zuylen
Vandaag om 11:22:18
Deskundige op het gebied van stoomtreinen door zuylen
Vandaag om 11:14:43
Openen Roco Plan W door RoelVerkruisen
Vandaag om 11:00:49
Aansluiten seinen met de Ecos via dr4018 + Viessmann 5551/5552 door PaulRoman
Vandaag om 10:14:20
NL baan: Frotterdam in h0 door Ben
Vandaag om 09:43:42

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 345370 keer)

Thijs1271

• Offline Offline
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3630 Gepost op: 15 april 2019, 21:15:53 »
Nice stukje op RMweb  (y)

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #3631 Gepost op: 16 april 2019, 17:36:54 »
Heren,
Indrukwekkende baan, mooie filmpjes en weer een geslaagd weekend waar ik niet bij kon zijn. Niet jullie fout hoor! Het is echt ongeloofelijk, 1 juni zit ik weer in het buitenland. De duvel speelt er mee.
Anyway, complimenten. Het ziet er prima uit!
Ed

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

St00mboy

• Offline Offline
    • BMB - Britse ModuleBaan
« Reactie #3632 Gepost op: 16 april 2019, 18:37:16 »
Jammer, Ed, maar die Duvel kun je beter opdrinken... :P

Leen.

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #3633 Gepost op: 16 april 2019, 18:38:08 »
Hmmmmm..... klinkt goed!
Ed

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3634 Gepost op: 17 april 2019, 11:21:29 »
N.a.v. dat ik mij met bloedend hart als deelnemer van de BNLS-forumbaan afgemeld heb, is mij al door een paar mensen voorgesteld om iets soortgelijks met Brits modelspoor te beginnen........
............Mijn vraag is nu: wie wil er meedoen met zo'n 00-baan?............

Leen.

Het was maandag alweer 4 jaar geleden dat ik de oproep plaatste om actief met de BMB mee te doen.
Na sinds 2012 ruim 3 jaar een sluimerend bestaan te hebben geleid is vanaf dat moment de BMB echt ontwaakt!
Sindsdien hebben de deelnemers op 22 rijdagen en beurzen in een groot deel van het land lief en leed met elkaar gedeeld. ;)

Vanavond neem ik er een druppie op.  :P

Leen.
« Laatst bewerkt op: 17 april 2019, 11:30:02 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3635 Gepost op: 19 april 2019, 21:08:13 »
Gisteravond ben ik even op bezoek gegaan bij BMB-er John Clayton op de clubavond van de MSG Drechtsteden, waar wij in november met de BMB-baan op de Open Dag stonden. Ik heb gelijk een deel van het hout voor zijn BMB-bak meegenomen en als het goed is heeft John nu alle onderdelen compleet en kan hij aan de slag. We hebben even gezellig over van alles gekeuveld en ik heb mooie dingen met groen gezien, die John gemaakt had. Dat belooft wat voor de BMB-bak!  (y)
Toen ik na tienen weer terugging zei hij: "Kom nog eens een keer langs". Het was zeker leuk en ik heb nu met John afgesproken dat ik hem binnenkort help bij het leggen van de rails op zijn nieuwe bak. Dat is een mooie gelegenheid voor nog een gezellig avondje en het zou ook mooi zijn als de bak er op de a.s. rijdag van 1 juni bij kon zijn.
Wie weet.....

Hier nog een sfeerplaatje: John voor de H0/00-clubbaan bij de MSG Drechtsteden:

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3636 Gepost op: 20 april 2019, 19:51:00 »
............De keus om qua scenery de prioriteit te geven aan BMB modules, bleek een praktische. Zo’n module is gewoon veel sneller klaar. Zeker na de problemen met mijn gezondheid. Nu zijn de inspanningen aan de BMB baan ook zinvol voor de zolderbaan.....................

Gr, Hans

Veel modeltreinenliefhebbers willen graag een baan, maar vaak is het al een brug te ver om zelfs maar met de bouw te beginnen. En als ze wel gaan bouwen willen ze nogal eens teveel of zijn ze met andere dingen druk, waardoor er op een gegeven moment keuzes gemaakt moeten worden. :-\
Hans noemt hier twee goede redenen om vandaag nog met een module te beginnen:

1) "Zo’n module is gewoon veel sneller klaar": het bouwen van een modulebak van bijv. 1m20 op basis van bijv. het reeds bestaande BNLS-concept is veel minder werk dan het bouwen van een complete modelbaan waarbij je, vaak in je eentje, zelf ook nog eens het hele concept moet bedenken en uitvoeren. Je bent inderdaad sneller klaar en je hebt gelijk een basis met de nodige mogelijkheden waarmee je verder kunt.

2) "Nu zijn de inspanningen aan de BMB baan ook zinvol voor de zolderbaan": Henk, Hans en ikzelf gebruiken onze BMB-modules niet alleen voor deelname op BMB-rijdagen, maar ook in onze thuisbaan. Op die manier hebben we dubbel profijt van onze modules en is opslag meteen geregeld.  (y)

3) De derde reden bedenk ik zelf: als je je met een module bij een modulebaangroep aansluit, dan kun je meteen profiteren van hulp bij het oplossen van problemen. Keuze genoeg: de BNLS-Forumbaan, Modulebaan.nl en de  BMB maken allemaal gebruik van "ons" BNLS-concept. Daarnaast maken modelspoorverenigingen als de EMV en Modelspoor groep Zeewolde gebruik van hetzelfde concept. Het is natuurlijk geen must om je bij zo'n groep aan te sluiten en je kan ook een ander moduleconcept dan dat van BNLS gebruiken.

4) En wat denk je van de vierde?: als je baan in modules gebouwd is, dan kun je hem bij een eventuele verhuizing gewoon meenemen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 21 april 2019, 10:50:11 door St00mboy »

Marcel112

• Lid EMV
  • Offline Offline
    • Project "Spoor op Vleugels"
« Reactie #3637 Gepost op: 20 april 2019, 22:39:59 »
Foei Leen !  ;D

Je vergeet je Eindhovense Hofleverancier te vermelden.  ;D

Ook daar maken we gebruik van dezelfde basis als standaard om op te bouwen.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3638 Gepost op: 20 april 2019, 22:45:20 »
Zitten jullie niet bij BNLS dan?
Heeft de EMV daarnaast ook nog een eigen modulebaan?

Leen.

Marcel112

• Lid EMV
  • Offline Offline
    • Project "Spoor op Vleugels"
« Reactie #3639 Gepost op: 20 april 2019, 22:49:39 »
In opbouw....

Stationskwartier zal in de basis daaraan koppelbaar zijn.
Daarnaast bij leden nog legio modules in aanbouw, zoals je wel weet.
Zijn daar dan natuurlijk vrij in bij wie we aansluiten om te gaan rijden. Dat hoeft niet altijd op een/de clublocatie te zijn.

Ergo, bij de club zijn de bouwers wekelijks aan te klampen natuurlijk.
Normaal ziet men die alleen tijdens de openbare optredens.
« Laatst bewerkt op: 20 april 2019, 22:56:18 door Marcel112 »
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Hans van de Burgt

• BMB & EMV
  • Offline Offline
    • Medway Valley Line
« Reactie #3640 Gepost op: 20 april 2019, 22:55:32 »
@Leen,

Naast het Stationskwartier Eindhoven, hebben we ook nog de modulaire baan voor ons Scholenproject.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3641 Gepost op: 20 april 2019, 22:59:43 »
Mooi dat het de EMV er nu ook bij staat. Hoe meer mogelijkheden hoe beter. Ik heb de tekst hierboven aangepast:

"............als je je met een module bij een modulebaangroep aansluit, dan kun je meteen profiteren van hulp bij het oplossen van problemen. Keuze genoeg: de BNLS-Forumbaan, Modulebaan.nl en de  BMB maken allemaal gebruik van "ons" BNLS-concept. Daarnaast maken modelspoorverenigingen als de EMV en Modelspoor groep Zeewolde gebruik van hetzelfde concept. Het is natuurlijk geen must om je bij zo'n groep aan te sluiten en je kan, al of niet binnen een club, ook een ander moduleconcept dan dat van BNLS gebruiken."

Plenty mogelijkheden voor aspirant bouwers van een module volgens het BNLS-concept, daar gaat het nu even om.  (y)

Bedankt voor jullie bijdrage, en het is nu 100% duidelijk dat de EMV aan een moduleproject bouwt, maarrr......

@Hans
Ik kan me moeilijk voorstellen, dat potentiële modulebouwers met hun bak aan jullie scholenproject kunnen deelnemen, dus wat mij betreft is die informatie hier volkomen irrelevant.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 21 april 2019, 10:49:47 door St00mboy »

Hans van de Burgt

• BMB & EMV
  • Offline Offline
    • Medway Valley Line
« Reactie #3642 Gepost op: 21 april 2019, 11:47:43 »
@Leen,

Dat is niet helemaal waar...

De EMV heeft vijf complete kasten gebouwd volgens het BNLS concept.

De constructie van het landschapsdeel is daarbij echter in twee delen uitgevoerd, die als een puzzel op elkaar passen.

De bovenzijde is 59mm hoog en bestaat uit multiplex kopschotten, voor- en achterzijde en ribben van 50mm hoog en 9mm dik. met een multiplex toplaag van 9mm.
Leden van de EMV kunnen hun thema op zo’n “hoed” bouwen. We hebben trouwens ook enkele niet bebouwde hoeden.

Het tweede deel vormt een draagbak voor de hoed. Deze draagbak is 141mm hoog en bestaat uit multiplex kopschotten, voor- en achterzijde en ribben van 141mm hoog en 9mm dik. De draagbak heeft geen toplaag, maar wel gekante blokken in de hoeken. De blokken in de hoeken steken 30mm uit om de "hoed" op de juiste positie te krijgen. De middelste ribben zijn voorzien van openingen. De draagbak wordt ondersteund door poten conform de BNLS module standaard.

De bovenzijde is zo compact dat hij uiterst eenvoudig getransporteerd kan worden, en ook zonder kijkkast gebruikt kan worden. Iets wat ook de leden van de EMV aanspreekt.
Zij kunnen zowel in clubverband, als individueel thuis aan hun "hoed" werken. Ook kan de hoed makkelijker dan een hele kijkkast geïntegreerd worden in de eigen modelbaan. De modulekasten kunnen derhalve niet alleen gebruikt voor het scholen project, maar ook door leden.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Eegtrain

• Offline Offline
« Reactie #3643 Gepost op: 21 april 2019, 13:43:09 »
Het is een erg goed concept. Uiteraard zou ik ook graag zien dat er niet enkel Engelse bakken gemaakt worden maar ook Nederlandse, die bijvoorbeeld aan kunnen sluiten bij "Het Stationskwartier" van de EMV en "Het Spoormuseum" (van Modelspoorgroep Eindhoven).
Voordeel van deze hoeden is, dat de rest van het frame voor meerdere verschillende thema's gebruikt kan worden.

Ik probeer momenteel meer jeugdleden te stimuleren om met een eigen bak / hoed te beginnen.
Groeten Jake
« Laatst bewerkt op: 21 april 2019, 13:45:15 door jakeman »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3644 Gepost op: 21 april 2019, 20:03:48 »
Mooi, heel mooi zelfs. De EMV faciliteert de bouw van modules volgens het BNLS-concept. Toch kan ik me voorstellen dat er nog wat vragen over zijn hoe alles precies zit. Het onderstaande geeft tevens een beeld van waar je tijdens de bouw van je module tegenaan loopt en als je geen lid bent van een club los je dat allemaal met of zonder hulp van anderen zelf op.

Dus stel ik bouw graag scenery maar heb verder twee linkerhanden. Ik wil al 20 jaar of zo een modelbaan bouwen en dat lukt steeds maar niet, om welke reden dan ook. Dat komt vaak genoeg voor (en bij mij was het ook zo). Dan wordt ik eindelijk lid van de EMV en dan hoef ik niet eens een module meer te bouwen, maar alleen nog maar een "hoed", waarop ik mijn dubbelspoor en landschap kan bouwen. Het onderstel hoef ik dan dus niet te maken. Dat lees ik hierboven. Hoeveel kost mij dan de hoed naast het EMV-lidmaatschap?

De hoed neem ik mee naar huis en daar kan ik lekker aan de keukentafel knutselen terwijl de vrouw des huizes avond na avond bier voor me inschenkt, de ideale situatie.  Nu is de hoed klaar en wil ik hem in mijn thuisbaan integreren. Mag ik daar dan wel het EMV-onderstel voor gebruiken?

Als basis voor de thuisbaan heb ik dan in korte tijd een stuk spoor met scenery gemaakt, waaromheen ik bijvoorbeeld een ovaaltje kan maken met wat opstelsporen. Dan heb ik in vrij korte tijd een leuke baan gemaakt om mee te spelen zonder dat ik jarenlang met een loodzwaar project bezig ben. OK, het is misschien niet het project met sporen op drie, vier niveaus, helixen en 500 kermisattracties, wat ik al die jaren in gedachten had, maar nu rij ik tenminste.

Nu de hoed "klaar" is wil ik, omdat ik H0 rij en een stuk of drie hondekoppen en een Sik met karretjes heb, in Rijswijk 2020 met de BNLS-baan meedoen. Mag ik daarbij gebruik maken van het EMV-onderstel en hoe zit het met de zijkanten, achterkant en dak met verlichting? Wordt dat ook door de EMV gefaciliteerd of moet ik dat met mijn twee linkerhanden zelf in elkaar worstelen?

Nu de laatste vraag. Ik wil met mijn module deelnemen aan de eigen EMV-modulebaan. Wat geeft mij dat voor mogelijkheden? Worden er op de club rijdagen georganiseerd, gaan we met de baan naar exposities als Eurospoor? Ben ik dan verplicht om altijd mee te gaan?

Hoe dan ook, het is gewoon super dat je je module zo veelzijdig kan gebruiken.

Leen.