Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door brutus1
Vandaag om 12:14:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
"Nederlandse" modellen door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:04:06
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
RhB H0m, Albulisch door Eric v C
Vandaag om 11:57:44
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 10:58:48
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
EifelBurgenBahn door Eric v C
Vandaag om 10:25:57
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Eric v C
Vandaag om 10:22:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Les Billards du Vivarais door Sven
Vandaag om 09:04:33
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Beveiliging  (gelezen 23966 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #75 Gepost op: 25 mei 2020, 10:35:11 »
+1!  (y)

Leen.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1513
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #76 Gepost op: 25 mei 2020, 17:56:47 »
Nou hier is het dan. Hetgeen waar jullie de hele dag naar hebben uitgekeken.  ;)

Probleem:
Bij het verlaten van de ‘slow line’ geeft de machinist niet altijd voorrang aan de ‘fast line’.

Uitgangspunten:
•   Keep It Simple, Stupid
•   Handmatig rijden
•   Opletten
•   Oplossing moet binnen de contouren van één bak worden opgelost (om te voorkomen dat we vast zitten aan een vaste volgorde van bakken, extra stekkerverbindingen tussen de bakken, etc.)

Nu is het al zo dat de machinist een bewuste keuze maakt om de slowline op te gaan. Hij moet namelijk een wissel omzetten met een schakelaar. Dezelfde alertheid moet hij dus hebben bij het verlaten van de slow line. Nu wordt dat wissel open gereden.

De oplossing:
U raadt het al. Het uitrijdende wissel weer gaan omzetten met een schakelaar.
Maar dan wel naar een manier zoeken om dat foolproof te maken. Dan kom ik uit op het volgende:



Wissel A gaat geschakeld worden met een schakelaar. Op de secties voor het wissel (B en C) wordt een schakelbaar stuk gemaakt, zodat een lok stroomloos valt als het wissel in de andere stand staat (Dus op elk moment is een van beide secties stroomloos). Dit kan gewoon aan dezelfde (dubbelpolige) schakelaar gekoppeld worden die het wissel omzet. De stroomloze secties zijn puur een beveiliging. Het is de bedoeling dat treinen vóór deze secties stoppen. Daarom worden er ter hoogte van D en E (grond)seinen geplaatst.

Wat F is, leg ik uit als de juiste vraag wordt gesteld (En dat is niet “Wat is F?”)

Groeten,
Werner


Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #77 Gepost op: 25 mei 2020, 18:48:41 »
Ik zou het uitrijwissel koppelen met catch points. Geheel prototypisch en dwingt de aandacht erbij te houden.  8)

Anyway, oplossing van Werner klinkt redelijk fail safe.  (y)
No dress rehearsel, this is our life.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4067
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #78 Gepost op: 25 mei 2020, 20:11:29 »
Wel makkelijker uitvoerbaar dan mijn idee dus +1  (y)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #79 Gepost op: 25 mei 2020, 23:51:17 »

Probleem:
Bij het verlaten van de ‘slow line’ geeft de machinist niet altijd voorrang aan de ‘fast line’.

De oplossing:
U raadt het al. Het uitrijdende wissel weer gaan omzetten met een schakelaar.
Maar dan wel naar een manier zoeken om dat foolproof te maken. Dan kom ik uit op het volgende:



Wissel A gaat geschakeld worden met een schakelaar. Op de secties voor het wissel (B en C) wordt een schakelbaar stuk gemaakt, zodat een lok stroomloos valt als het wissel in de andere stand staat (Dus op elk moment is een van beide secties stroomloos). Dit kan gewoon aan dezelfde (dubbelpolige) schakelaar gekoppeld worden die het wissel omzet. De stroomloze secties zijn puur een beveiliging. Het is de bedoeling dat treinen vóór deze secties stoppen. Daarom worden er ter hoogte van D en E (grond)seinen geplaatst.

Wat F is, leg ik uit als de juiste vraag wordt gesteld (En dat is niet “Wat is F?”)

Dat is een prima idee. Het spel wat we op de 4-track mainline proberen gespeeld te krijgen is dat slow traffic gebruik maakt van de buitenste sporen en altijd voorrang moet geven aan fast traffic. In het echt gaat dat ook op die manier en ik denk dat dit een extra spelelement aan het rijden geeft als we dat met zijn allen (proberen te) doen. Maar er wordt niet altijd goed op de trein gepast. Daarom kwam er de wens om o.a. de wissels waar de slow en de fast line samenkomen open te rijden.

Om de wissels weer schakelbaar te maken is een goed idee. De dure (17 ct i.p.v. 4) dubbelpolige schakelaar ervoor ligt al gereed. Daarmee kan de frog geschakeld worden en ook de sectie. Over het stroomloos zetten van de sectie op de slow line waren we het volgens mij gisteren al eens. Ik denk dat die sectie zelfs standaard stroomloos moet zijn. Let de slow traffic bestuurder niet op? Geen enkel probleem, dan stopt gewoon zijn trein.  (y) En als hij wel oplet, dan zet hij op tijd het stroomloze stuk onder spanning als er op de mainline niets aankomt en rijdt verder. Maar de mainline heeft wel altijd voorrang en daarom vind ik het niet zo'n goed idee, dat een bestuurder van de slow line in feite de mainline stroomloos kan zetten en op die manier voorrang kan nemen. Dat is nl. niet de bedoeling van het spel.

De seinen moeten er gewoon komen, dat maakt het gewoon leuker. Ze moeten wel afneembaar zijn. We moeten maar eens kijken naar die Duitse socket van Bas en hoe we daarvoor aan seinen kunnen komen of misschien kan het ook wel met Dapol armseinen. Ik heb er zelf een, maar ik heb nog nooit gekeken of hij op die manier te gebruiken zou zijn.
Mijn vraag is: hoe sturen we de seinen aan?

Leen.
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2020, 23:52:56 door St00mboy »

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #80 Gepost op: 26 mei 2020, 00:15:23 »
Seinen aansturen?

Met lichtsluisje en timing in de arduino die de servo omzet?
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1513
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #81 Gepost op: 26 mei 2020, 08:16:44 »
Maar de mainline heeft wel altijd voorrang en daarom vind ik het niet zo'n goed idee, dat een bestuurder van de slow line in feite de mainline stroomloos kan zetten en op die manier voorrang kan nemen. Dat is nl. niet de bedoeling van het spel.

Klopt. Bij het eerdere idee kan de snelle trein op snelheid in de flank van een langzame trein rijden. Ook dat is een optie.

Het voorrang verlenen aan snelle treinen is volgens mij een afspraak die je met elkaar maakt. Door het moeten bedienen van de schakelaar neemt men vanaf de slow line in ieder geval een bewuste keuze om het hoofdspoor op te rijden. Als hij daarbij geen voorrang verleend aan een langzamere trein, dan spreek je hem daar op aan.

Let wel op dat je voor Dapol seinen een 12v voeding nodig hebt. En voor een servo of Arduino 5v. Je hebt dus ook weer extra stroompunten en voedingen nodig bij beide bakken.

Groeten,
Werner

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1513
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #82 Gepost op: 26 mei 2020, 09:09:13 »
Ik zit me net te bedenken dat het eigenlijk nog simpeler kan.


Wissel A laten we zoals het nu is, dus openrijden en frog juicer.

De standaardsituatie is:
B heeft stroom (en D toont groen)
C is stroomloos (en E toont rood)

Met een terugverende schakelaar kan de machinist toegang krijgen tot het hoofdspoor:
B is stroomloos (en D toont rood)
C heeft stroom (en E toont groen)
Dit blijft zo, zolang de machinist de schakelaar vast houd. Wordt de schakelaar los gelaten, dan wordt de standaard situatie hersteld. De machinist moet de knop dus ingedrukt houden totdat zijn lok sectie C voorbij is. Volgens mij sluit dit ook goed aan bij de kritiek van Leen.

Groeten,
Werner

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #83 Gepost op: 26 mei 2020, 11:23:04 »
Als geïnteresseerde meelezer...
Het risico dat je een wissel onder een trein door trekt, zowel op de snelle als de langzame lijn, lijkt me niet ondenkbeeldig. Net even de schakelaar te vroeg loslaten en je trein staat er naast. Uiteindelijk heb je een seinhuiswachter nodig die de prioriteiten stelt voor wat betreft wie eerst mag, anders ontkom je niet aan 'slimme', lees computergestuurde, oplossingen.


No dress rehearsel, this is our life.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #84 Gepost op: 26 mei 2020, 14:52:34 »
Ik denk dat we voor deze oplossing van Werner moeten gaan.

Het wissel wordt daarbij niet geschakeld maar opengereden, Marc.
Ik ben een groot fan van Sir Topham Hat:


Eigenlijk heb je op de baan inderdaad steeds een soort Fat Controller nodig, anders wordt het spel gewoon niet goed gespeeld. We zullen een standbeeld voor hem oprichten.  (y)
De volgende stap is inderdaad de PC, dan is er nog wel sprake van een baan, en de stap erna is Train Simulator. Dan hebben we ook geen baan meer nodig, rijden de treinen lekker hun rondjes en zitten wij allemaal op het terras te pimpelen (als dat nog kan...).  ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2020, 19:25:54 door St00mboy »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #85 Gepost op: 26 mei 2020, 15:02:56 »
Het wissel wordt daarbij niet geschakeld maar opengereden, Marc.
Note to self: BETER LEZEN.   8)
No dress rehearsel, this is our life.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4067
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #86 Gepost op: 26 mei 2020, 15:31:13 »
Eigenlijk heb je op de baan inderdaad steeds een soort Fat Controller nodig, anders wordt het spel gewoon niet goed gespeeld.
Ik moest hierdoor denken aan 1 iemand die de seinen kan aansturen via de DCC bus van de baan met een soort draadloos paneel, maar die kan natuurlijk nooit meer dan 4 bakken tegelijk in de gaten houden  ;D Ik had dat wel eens eerder bedacht voor een kinderbaan voor de club om geschakelde seinen in te bouwen.

De volgende stap is inderdaad de PC
Is het niet leuker voor jullie groep om zelf te blijven rijden? Ik vind het zelf ook leuk om op open clubdagen zelf te rijden.  (y)
Drie van onze clubbanen lopen op een computer en de 4e (gelukkig) nog niet. Ik zou dan nog eerder kijken naar de eerdergenoemde elektronische blokbeveiligingen dan naar een PC te reiken. De computer veroorzaakt bij ons ook wel eens een kop-staartbotsing hier en daar  ;D (zal wss onze schuld zijn ergens)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #87 Gepost op: 26 mei 2020, 16:40:21 »
Laat ik ook een duit in het zakje doen. Door middel van een sensor of stroomdetectie kan de aan- of afwezigheid van een trein worden vastgesteld op de fast line (TFL) en/of de slow line (TSL). Deze constateringen worden doorgegeven aan een Arduino. De laatste 30cm voor het wissel (W) zijn beide sporen stroomloos te schakelen mbv een relais (RFL en RSL). Ook worden beide sporen voorzien van een laag lichtsein Rood/groen. (SFL en SSL). Voor stap d. kan de wachttijd (T) worden ongesteld voor een aantal seconden (X). Ruud Boer heeft een dergelijk opzet al ooit bedacht.

Door middel van een WhatIf protocol worden vervolgens een aantal acties ingezet:
a. TFL=0, TSL=0 > RFL=1, RSL=0 + SFL=G, SSL=R + W=R
b. TFL=1, TSL=0 > RFL=1, RSL=0 + SFL=G, SSL=R + W=R
c. TFL=0, TSL=1 > RFL=0, RSL=1 + SFL=R, SSL=G + W=A
d. TFL=1, TSL=1 > RFL=0, RSL=0 + SFL=R, SSL=R + W=R, (T=X) > stap e.
e. RFL=1, RSL=0 + SFL=G, SSL=R + W=R, T=X > return

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #88 Gepost op: 26 mei 2020, 19:55:08 »
.....
Is het niet leuker voor jullie groep om zelf te blijven rijden? Ik vind het zelf ook leuk om op open clubdagen zelf te rijden.  (y)........

Wij hebben toen we vijf jaar geleden begonnen afgesproken dat we zelf willen rijden en geen PC op de baan willen hebben. Voor mij staat dat nog steeds. Ik heb gezien wat er gebeurt als er een PC verschijnt, dan zitten er de hele tijd twee, drie man alleen maar te computeren. Dat willen we niet.
Het zelf rijden heeft wel bepaalde consequenties en je moet goed op je trein letten en goede afspraken maken. We mogen ons gelukkig prijzen dat we na bijna dertig rijdagen en -weekends onderhand weten hoe het ongeveer moet. Onze beste rijdagen waren die waarbij er goed op de trein gelet werd en de gemaakte afspraken goed werden nagekomen. Als er niet goed opgelet wordt, dan krijg je irritatie. Als de afspraken niet goed gemaakt of nagekomen worden, dan krijg je op een rijdag vanzelf de rekening gepresenteerd: veel kortsluitingen, raadselachtige storingen, (bijna-) botsingen, er gebeurt dan van alles en met niet zelden nog een extra bonus als toetje.
Die scenic dingen met dat "moeilijke woord"  ;) noemde ik taluds. Een talud is een schuin oplopend vlak bijv. langs een weg of spoorweg. Ik heb er een stel van tempex gemaakt. Ik zou best wel eens willen kijken of dat er leuk uitziet met zo'n stuk ballastrol onder het spoor.

Laat ik ook een duit in het zakje doen. Door middel van een sensor of stroomdetectie kan de aan- of afwezigheid van een trein worden vastgesteld op de fast line (TFL) en/of de slow line (TSL). Deze constateringen worden doorgegeven aan een Arduino. De laatste 30cm voor het wissel (W) zijn beide sporen stroomloos te schakelen mbv een relais (RFL en RSL). Ook worden beide sporen voorzien van een laag lichtsein Rood/groen. (SFL en SSL). Voor stap d. kan de wachttijd (T) worden ongesteld voor een aantal seconden (X). Ruud Boer heeft een dergelijk opzet al ooit bedacht..........

Bedankt voor het meedenken, Hans. Ook dit zou best een goede oplossing kunnen zijn, maar evenals Werner wil ik echter geen dingen met extra voedingen op onze utilitaire bakken. Ik ben bang dat het dan echt te complex gaat worden. Ruud had toch een keer zoiets bedacht voor op onze bakken? Nou, daar zouden we natuurlijk nog steeds iets mee kunnen doen.  (y)

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #89 Gepost op: 26 mei 2020, 20:24:06 »
@Leen,

Dit is echt KISS. Een voeding extra volstaat volgens mij.
Een simpel stekkertje.

Gr, Hans