Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 01-08-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 17:29:00
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing. door C-rails
Vandaag om 17:26:38
m'n gras, m'n gras! door Marty
Vandaag om 17:25:33
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door Golfer
Vandaag om 17:21:10
Ik vind naam+iban gevaarlijk door meino
Vandaag om 17:17:49
OntraXS! 2022, 23-25 september, Spoorwegmuseum door Bor de Wolf
Vandaag om 17:04:16
ACME set 55080 met NS restauratierijtuig materieel bespreking door clickmaniac
Vandaag om 16:42:46
De groene vingers van Jeroen, het zeeschuim kweekproces door DBCargo
Vandaag om 16:36:56
Heen, En en Weer: de tram. door Huup
Vandaag om 16:35:46
Tussen Vlaamse velden... door hervé
Vandaag om 16:35:13
Verbinding Z21 maintentance tool met Z21 door Sven
Vandaag om 16:31:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 16:29:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R v/d Hoven
Vandaag om 16:26:35
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:25:39
Uhlenbrock Power 3 probleem door janvanbemmel
Vandaag om 16:20:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:42
Polariteit bepalen van rails door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:35:23
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 15:22:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 15:19:22
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Reinout van Rees
Vandaag om 14:18:54
Gouda in H0 door Bor de Wolf
Vandaag om 14:12:17
NS 6000 (in schaal 0) door 1795
Vandaag om 14:01:00
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door Noordernet
Vandaag om 13:14:25
Uit en Thuis, de bouw door Eric B
Vandaag om 12:56:14
Modelspoorbeurs Houten 27 augustus. De voor- en nabeschouwing door Remunj
Vandaag om 12:42:35
Stekkers door rvredebregt
Vandaag om 12:23:10
Raadplaatje door C-rails
Vandaag om 12:05:32
crash op containerterminal door Edwin2121992
Vandaag om 11:34:38
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 11:29:52
NL-baan in Canada door mass am see
Vandaag om 11:17:44
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Beveiliging  (gelezen 17463 keer)

rvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
  • Rolph
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #15 Gepost op: 15 februari 2017, 20:40:05 »
Mijn idee is ook een vangnet. Met als achtergrond het simpel te houden en per individuele module. Hoe meer er meedoen hoe beter het werkt. Maar als iemand het niet heeft werkt het op de bak zelf alsnog.

Als de 30cm voldoende is zou ik dat idee graag verder willen uitdenken. Ook wat dan de beste timing is voor inschakelen en uitschakelen etc. En waar je de sensor plaatst. Voor een proef zou ik een bruggetje maken die je over de baan zet en waar de sensor naar beneden wijst. Dan kun je schuiven.
Rolph

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1464
  • Britse ModuleBaan, EMV
    • Mijn Flickr pagina
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #16 Gepost op: 15 februari 2017, 20:56:47 »
Rolph,

Het concept wat je beschrijft is in ieder geval duidelijk. Dat het op één bak geregeld kan worden is natuurlijk een pre.

De vraag is of je op de Black Box wel genoeg ruimte hebt om een sectie van 30 cm te maken, uitgaande van de uitstekende werking van de schuiflas en de gewenste flexibiliteit die daar bij hoort. Daarnaast even het feit dat de draagbakken die jij (en Hans) tot nu toe gebruiken natuurlijk eigendom zijn van de EMV. Aanpassingen aan deze bakken moet ook passen bij hetgeen de EMV er mee wil doen. Of dat ook daadwerkelijk een probleem is? Nog geen idee.

Is er iets vergelijkbaars mogelijk, waarbij de stroomloze sectie op de module (jouw hoed) maakt en je de sensors als losse bruggen op de BB plaatst?

Werner

rvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
  • Rolph
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #17 Gepost op: 15 februari 2017, 21:03:36 »
Nog twee gedachte kronkels nalv bericht van Werner:

1. BB1 kan inderdaad beter uitschakelen als de trein weg is ipv met een timer.
2. Nadat BB2 is verlaten kun je het beste wel een timer zetten voordat BB1 weer inschakelt.

Beide zijn overigens simpele software tweaks.

@Werner:
Ik zou dan de EMV vragen om twee zaagsnedes en iso lassen op de BB. Welke overigens ook prima weer als vanuit aangestuurd kunnen worden zonder relais.
Als dat niet zou mogen is jammer. Maar ik wil dat niet zien als primair struikelblok in deze fase van ideeen spuien.


Overigens. Zou een schuiflas met een iso las gelijmd ipv een ijzeren gesoldeerd geen oplossing kunnen bieden?

Primair is of de lengte voldoende is. Zouden jullie dat kunnen testen?
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2017, 21:19:47 door rvdb »
Rolph

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 11890
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #18 Gepost op: 15 februari 2017, 21:15:37 »
Is het probleem inderdaad dermate groot dat we daar überhaupt een oplossing voor moeten verzinnen?
Ja, zo kun je het ook bekijken.
Maar jij was er in Zwolle niet bij. Daar was iets meer van een probleem met de treinenloop dan op de rijdag in Vredepeel.

Het enige wat we op de baan nog goed zouden kunnen gebruiken is een vorm van KISS blokbeveiliging.
Als dat niet veel kost en simpel te realiseren is, dan denk ik dat het een goede stap vooruit is.
Het idee van Rolph lijkt op zich het makkelijkste te realiseren.

Ik stel voor dat we deze discussie op 4 maart eerst met alle anderen voeren, anders dan ontstaan er verschillende niveau´s van kennis en twee snelheden binnen de groep.
Over de twee snelheden kunnen we het a.s. vrijdag in Houten mooi even hebben, herinner me er s.v.p. even aan.

Absoluut mee eens dat we het er op 4 maart over hebben hoor, maar we kunnen niks laten zien en hebben niets om over te praten.
Zonder deze discussie weten we alleen iets over RTR-oplossingen die in de papieren gaan lopen en met PC's werken.
Dus zijn wij nu met onze ideeën bezig en nu we er zo hardop over nadenken begint het concept zelfs een beetje concreet vorm te krijgen.
We weten nog steeds niet of het met deze ideeën simpel en betaalbaar te realiseren is en KISS kan blijven, maar hebben wel iets om op 4 maart over te l*llen.

Ik denk dat Hans, Rolph en ik inmiddels ook graag willen weten of we zoiets werkend kunnen krijgen.
En misschien komen we zelfs tot iets acceptabels, het is zomaar denkbaar. ;)
Dan pas kunnen we iets laten zien en hopelijk een goed voorstel doen, en kan de groep beslissen of we het gaan doen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2017, 21:23:58 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 11890
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #19 Gepost op: 15 februari 2017, 21:20:10 »
Overigens. Zou een schuiflas met een iso las gelijmd ipv een ijzeren gesoldeerd geen oplossing kunnen bieden?

Primair is of de lengte voldoende is. Zouden jullie dat kunnen testen?

Een isolas kan niet schuiven omdat er een nokje in zit om de rails uit elkaar te houden.
Het spul waarmee isolassen van Peco en Tillig gemaakt zijn is een soort nylon en we krijgen dat niet gelijmd.
De 3-D las was fragiel en bovendien hadden de meeste flenzen er last van, waardoor hij als mechanische isolas ging functioneren.
Daarom heb ik zelf iets bedacht.

Op 4 maart gaan we testen of een trein binnen 30 cm stopt.
Overigens, hoe erg zou het zijn als hij het net niet haalt?
Dan moet hij eerst weer op gang komen en bij de volgende bak wordt hij opnieuw afgeremd.
Daarom zie ik jouw variant steeds meer zitten, vooral omdat die per bak te implementeren is.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2017, 21:31:44 door St00mboy »

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1464
  • Britse ModuleBaan, EMV
    • Mijn Flickr pagina
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #20 Gepost op: 15 februari 2017, 21:25:21 »
30 cm is voldoende lengte als stopsectie. Op de FY hebben we 40 aangehouden ivm het profiel vrije ruimte bij de wissel. Vrijwel alle loks zijn (qua stroomafname) korter dan 30 cm en de stop is abrubt.

 

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 11890
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #21 Gepost op: 15 februari 2017, 21:28:25 »
Dat zou mooi zijn.  (y)
De Fat Controller kan natuurlijk ook iets van een max. snelheid instellen (en bekeuringen uitdelen  :P).

Leen.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1464
  • Britse ModuleBaan, EMV
    • Mijn Flickr pagina
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #22 Gepost op: 15 februari 2017, 21:31:42 »
Nee, die taak is voor een ander weggelegd...

(bron: Hattons)

 ;)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 11890
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #23 Gepost op: 15 februari 2017, 21:33:12 »
Ik neem even een glaasje Gouden Regen om dit allemaal te laten bezinken.....  :P

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5381
    • Medway Valley Line
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #24 Gepost op: 15 februari 2017, 21:39:01 »
30 cm is voldoende lengte als stopsectie.

@Werner,

Zoals ik je al eens verteld heb, hebben we thuis ter bescherming de tracks voor de uitneembare brug, voorzien van een stroomloos deel (indien de brug er niet is). Ik dacht dat 30cm genoeg was... niet dus. Een trein op tempo schiet door. En als ik ze niet tegen hou, naar de filistijnen.

Daarom zou ik de sensor bij het verlaten van de BMB plaatsen. En zo je wil het achterliggende spoor stroomloos maken. Eigenlijk gebeurt dat bij het grootspoor ook, met dien verstande dat er twee secties achter de trein een rood sein krijgen ipv een stroomonderbreking.

Gr, Hans

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1464
  • Britse ModuleBaan, EMV
    • Mijn Flickr pagina
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #25 Gepost op: 15 februari 2017, 21:41:04 »
Wellicht ook een simpele oplossing... Degene die met zijn trein achter op een ander botst moet de keer daarna voor appeltaart zorgen. Probleem opgelost  8) (of veel appeltaart...)  :-\

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1464
  • Britse ModuleBaan, EMV
    • Mijn Flickr pagina
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #26 Gepost op: 15 februari 2017, 21:42:09 »
@Hans,

Dan is de BB dus niet voldoende?
Waar zit de stroomafname bij die loks?

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5381
    • Medway Valley Line
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #27 Gepost op: 15 februari 2017, 21:47:39 »
@Werner,

Onder de locs. Soms rij ik de stoomlocs zonder tender.

Gr, Hans

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1464
  • Britse ModuleBaan, EMV
    • Mijn Flickr pagina
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #28 Gepost op: 15 februari 2017, 21:50:57 »
Oké, dus conclusie:
Met alleen het stroomloos zetten van de BB kom je er niet. Dat is weer input waarmee Rolph zijn concept kan verfijnen.

Werner

rvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
  • Rolph
Re: Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging
« Reactie #29 Gepost op: 15 februari 2017, 21:56:29 »
Massa traagheid speelt ons parten. OK.

Hoe ingewikkeld zou het dan zijn de BB van de voorgaande module erbij te pakken in de schakeling? Dan ben je alleen niet meer per module bezig. Het blijft echter relatief eenvoudig. Zeker als Leen een isolas heeft die werkt. Dan moet je alleen de voedingsdraad van de voorgaande BB via het relais schakelen. Ofwel de rode draad daar vast schroeven ipv vanaf je eigen module.

Ben geen enorme fan. Ik ga verder denken.
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2017, 21:58:15 door rvdb »
Rolph