Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 14:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!  (gelezen 16095 keer)

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Gepost op: 13 mei 2020, 20:02:07 »
Als klein jochie vond ik bepaalde attracties altijd tof om te zien, om deze dan na te bouwen. Niet om zoals Meneer Turbopolyp (Man Bijt Hond) op de zolderkamer te spelen, maar puur om de techniek erachter na te bouwen en de werking na te bootsen. Met name de die zogenoemde Polyp (Of Monster III zoals het apparaat heet) vond ik geweldig met de verschillende draaibewegingen.

In Duitsland is het bouwen van kermisattracties een gro(o)t(er) fenomeen dan hier waar al deze zijn verrijkt met honderden tot duizenden SMD-LEDjes die de hele boel verlichten. Supergaaf, en wil ik eigenlijk ook wel... Dus, om in de uurtjes dat ik geen trammetjes bouw (Wordt je sneller zat dan je denkt) een project voor mezelf. Ik heb geen intentie om een volledige kermis te hebben, enkel deze attractie in een mooie vitrine die dan zo nu en dan even aan kan, lijkt me heel vet...

Zoals hier: (actie vanaf 45 seconden)
<a href="https://www.youtube.com/v/fw329BefAUY" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/fw329BefAUY</a>

Welnu, van Faller is al enige jaren de Octopussy (140426) beschikbaar. Leuk apparaat, echter mist deze enkele functionaliteiten die ik graag zou zien en wil bedienen. Ik heb het bouwpakketje (154,- eu) aangeschaft en alles eens bekeken. Al snel ben ik aan het 'sleutelen' geweest en wil ik wat zaken zelf omspuiten. Sterker nog... de hele thematisering wil ik aanpassen! Zo weet ik al dat het 'The Kraken' gaat heten...  ;D

In dit draadje wil ik het bouwproces dat ik aan ga laten zien, ook leuk voor mezelf voor later. Ik heb ook wat vragen, vooral elektronisch gericht, omdat de aansturing van al die ledjes me nog een beetje duizelt.. Maar dat is nog voor later.

« Laatst bewerkt op: 13 mei 2020, 21:03:00 door WeKra »
Check ook mijn Facebook

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: [H0] WeKra bouwt... een attractie!
« Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2020, 20:06:16 »
 (y) Dat ga ik volgen :)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: [H0] WeKra bouwt... een attractie!
« Reactie #2 Gepost op: 13 mei 2020, 20:10:05 »
Interessant, en tof als dat lukt.
Grootste afknapper bij die Faller dingen vind ik de beweging, die is zó onrealistisch. In het filmpje hierboven is dat wel fraai gedaan.
No dress rehearsel, this is our life.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: [H0] WeKra bouwt... een attractie!
« Reactie #3 Gepost op: 13 mei 2020, 20:32:27 »
Leuk!

Ik heb er pas ook een gekocht omdat ik t gewoon leuk vind.
Voor mijn baan ga ik ‘m niet volplempen met SMD-Leds.
In het donker ziet het er echt super uit, alleen is me nu al een paar keer opgevallen dat wanneer er iets licht op staat je echt al die leds ziet zitten.

Persoonlijk vind ik dat erg lelijk.
Dus ik ben heeel benieuwd wat jij er van gaat maken!

Ik zet m op volgen  ;D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
Re: WeKra bouwt... een h0 attractie!
« Reactie #4 Gepost op: 13 mei 2020, 21:00:30 »
@Marc: Eens, en juist al die losse bewegingen wil ik graag nabootsen.

Dat is dan ook de eerste stap die ik wilde zetten; De kruizen laten draaien.

De kruizen worden in het model heel ingenieus met tandwieltjes en veerspiralen aangedreven door een vast tandwiel in de molenkast. Door die veerspiralen draaien die dingen alleen heel onregelmatig. Dus motortjes plempen in de armen is het eerste waar ik onderzoek naar heb gedaan. Ik heb bij toeval nog een lading hele kleine 3V motortjes (6x12mm) liggen die hier precies in passen. Alleen draaien die motortjes, bedoeld voor drones en helicopters met een enorme snelheid, en dat moet dadelijk vertraagd worden naar nog geen 30 toeren per minuut... Hoe dat moet gebeuren weet ik nog niet, en daarbij dus de eerste vraag... Ik vrees alleen dat het uiteindelijke antwoord is dat deze motortjes hier niet geschikt voor zijn, of dat er een overbrenging in moet...

Het motortje dat precies in de behuizing past.


Enigzins opgeboord om 'm te verdiepen, maar dan past het.


En met het 'kruis'. Met verloopstukjes messing buis is het passend te krijgen, dus... project geslaagd! Maar dan toch niet.. want de snelheid is veels te hoog, zelfs op 3V. Hoe dit aan te passen straks maar wel krachtig genoeg houden om te laten ronddraaien?


Check ook mijn Facebook

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: [H0] WeKra bouwt... een attractie!
« Reactie #5 Gepost op: 13 mei 2020, 21:25:23 »
Interessant, en tof als dat lukt.
Grootste afknapper bij die Faller dingen vind ik de beweging, die is zó onrealistisch. In het filmpje hierboven is dat wel fraai gedaan.
De beweging is inderdaad erg fraai. Alleen jammer dat het ding voor mij het 'voorbijflits-effect' mist. Echt hard lijkt 'ie niet gaan (lees: technisch is het al een enorme uitdaging in die schaal... ik denk dat je al blij mag zijn dat het zo lukt als in het filmpje)
In het donker ziet het er echt super uit, alleen is me nu al een paar keer opgevallen dat wanneer er iets licht op staat je echt al die leds ziet zitten.
Tja, als je het grote voorbeeld bij daglicht ziet, zie je ook al die kroonkapjes (geen idee hoe die mooie lampekapjes heten) zitten ;)

@ WeKra: je kunt kijken naar planetaire-overbrengingen. Deze vertragen vaak enorm én hebben de uitgaande as in lijn met de aandrijf-as (de motor-as dus).
Het nadeel: prijs en afmeting. Planetaire overbrengingen met dergelijke afmetingen zullen vast bestaan, maar die zijn vast niet goedkoop.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4451
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #6 Gepost op: 13 mei 2020, 23:12:38 »
Gaaaaf.

Leuk voor op een module ;D
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #7 Gepost op: 14 mei 2020, 09:12:28 »
Ohw! Leuk!!!

Mijn vader een groot aantal van die Faller kermisattracties, altijd leuk om te zien. Al zijn de bewegingen idd niet altijd even realistisch...

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4006
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #8 Gepost op: 14 mei 2020, 09:23:36 »
lijkt me geweldig om software te schrijven voor al die ledjes  ;D
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 501
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #9 Gepost op: 14 mei 2020, 09:37:19 »
link

klein motortje met vertraging

Cor
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2020, 10:51:36 door Reinout van Rees. Reden: Linktekst ingekort »

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #10 Gepost op: 14 mei 2020, 10:43:08 »
Menno en Cor, bedankt voor de tips! Na de tip ben ik gisteravond al bezig geweest het juiste te vinden. Ook 'gemeten' aan de hand van een filmpje hoeveel RPM de kruizen maken, dat zijn er ongeveer 40 per minuut.

Op Aliexpress vind je meer van de reductiemotortjes van 6mm, die zijn alleen wat langer. Om het allemaal eens uit te proberen heb ik de benodigde onderdelen in 3D nagetekend om de passing te proberen.

Allereerst alle onderdelen opmeten. Het berekenen van de radius in de arm en de afstand ten opzichte van de twee bevestigingspunten, bracht me weer even naar de Wiskunde A klas.


En dan getekend in Solidworks:



Ja.. dat was te verwachten. En toch vind ik het nog wel meevallen. Dus... Ik denk dat ik de de armen zelf opnieuw zal tekenen en laat 3D printen. Dan kan ik de motortjes er pasklaar voor maken.

Ook kan ik wat smokkelen als ik zelf ga tekenen: Ik kan de armen iets hoger tekenen waardoor ik de motorbehuizing iets langer kan maken. Daarbij zou de hele molen een milimeter of 5 omhoog kunnen om op die manier de toegevoegde 11 milimeter te compenseren...

« Laatst bewerkt op: 14 mei 2020, 10:47:54 door WeKra »
Check ook mijn Facebook

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #11 Gepost op: 14 mei 2020, 11:49:29 »
Ik ontwerp gestaag door...



Zij-aanzicht
Check ook mijn Facebook

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #12 Gepost op: 14 mei 2020, 11:50:05 »
Citaat
... de snelheid is veel te hoog, zelfs op 3 V. Hoe dit aan te passen straks maar wel krachtig genoeg houden om te laten ronddraaien?
Aansturen met PBM?
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #13 Gepost op: 14 mei 2020, 11:55:57 »
Dan is het motortje bij lange na niet sterk genoeg om te beginnen met draaien. De Gearbox motor is de ultieme oplossing en heeft ook nog ongeveer de juiste RPM (47 tegenover de gewenste 40)
Check ook mijn Facebook

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #14 Gepost op: 14 mei 2020, 12:27:40 »
Het voordeel van PBM is dat het motortje altijd  max spanning krijgt en ook max koppel ontwikkelt, ook bij korte duty cycle, dus ook bij lage toeren toch sterk.
De vertragingskast maakt het motortje een stuk zwaarder.

Ik zou PBM zeker uitproberen.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH