Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!  (gelezen 16105 keer)

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Gepost op: 13 mei 2020, 20:02:07 »
Als klein jochie vond ik bepaalde attracties altijd tof om te zien, om deze dan na te bouwen. Niet om zoals Meneer Turbopolyp (Man Bijt Hond) op de zolderkamer te spelen, maar puur om de techniek erachter na te bouwen en de werking na te bootsen. Met name de die zogenoemde Polyp (Of Monster III zoals het apparaat heet) vond ik geweldig met de verschillende draaibewegingen.

In Duitsland is het bouwen van kermisattracties een gro(o)t(er) fenomeen dan hier waar al deze zijn verrijkt met honderden tot duizenden SMD-LEDjes die de hele boel verlichten. Supergaaf, en wil ik eigenlijk ook wel... Dus, om in de uurtjes dat ik geen trammetjes bouw (Wordt je sneller zat dan je denkt) een project voor mezelf. Ik heb geen intentie om een volledige kermis te hebben, enkel deze attractie in een mooie vitrine die dan zo nu en dan even aan kan, lijkt me heel vet...

Zoals hier: (actie vanaf 45 seconden)
<a href="https://www.youtube.com/v/fw329BefAUY" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/fw329BefAUY</a>

Welnu, van Faller is al enige jaren de Octopussy (140426) beschikbaar. Leuk apparaat, echter mist deze enkele functionaliteiten die ik graag zou zien en wil bedienen. Ik heb het bouwpakketje (154,- eu) aangeschaft en alles eens bekeken. Al snel ben ik aan het 'sleutelen' geweest en wil ik wat zaken zelf omspuiten. Sterker nog... de hele thematisering wil ik aanpassen! Zo weet ik al dat het 'The Kraken' gaat heten...  ;D

In dit draadje wil ik het bouwproces dat ik aan ga laten zien, ook leuk voor mezelf voor later. Ik heb ook wat vragen, vooral elektronisch gericht, omdat de aansturing van al die ledjes me nog een beetje duizelt.. Maar dat is nog voor later.

« Laatst bewerkt op: 13 mei 2020, 21:03:00 door WeKra »
Check ook mijn Facebook

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: [H0] WeKra bouwt... een attractie!
« Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2020, 20:06:16 »
 (y) Dat ga ik volgen :)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: [H0] WeKra bouwt... een attractie!
« Reactie #2 Gepost op: 13 mei 2020, 20:10:05 »
Interessant, en tof als dat lukt.
Grootste afknapper bij die Faller dingen vind ik de beweging, die is zó onrealistisch. In het filmpje hierboven is dat wel fraai gedaan.
No dress rehearsel, this is our life.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: [H0] WeKra bouwt... een attractie!
« Reactie #3 Gepost op: 13 mei 2020, 20:32:27 »
Leuk!

Ik heb er pas ook een gekocht omdat ik t gewoon leuk vind.
Voor mijn baan ga ik ‘m niet volplempen met SMD-Leds.
In het donker ziet het er echt super uit, alleen is me nu al een paar keer opgevallen dat wanneer er iets licht op staat je echt al die leds ziet zitten.

Persoonlijk vind ik dat erg lelijk.
Dus ik ben heeel benieuwd wat jij er van gaat maken!

Ik zet m op volgen  ;D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
Re: WeKra bouwt... een h0 attractie!
« Reactie #4 Gepost op: 13 mei 2020, 21:00:30 »
@Marc: Eens, en juist al die losse bewegingen wil ik graag nabootsen.

Dat is dan ook de eerste stap die ik wilde zetten; De kruizen laten draaien.

De kruizen worden in het model heel ingenieus met tandwieltjes en veerspiralen aangedreven door een vast tandwiel in de molenkast. Door die veerspiralen draaien die dingen alleen heel onregelmatig. Dus motortjes plempen in de armen is het eerste waar ik onderzoek naar heb gedaan. Ik heb bij toeval nog een lading hele kleine 3V motortjes (6x12mm) liggen die hier precies in passen. Alleen draaien die motortjes, bedoeld voor drones en helicopters met een enorme snelheid, en dat moet dadelijk vertraagd worden naar nog geen 30 toeren per minuut... Hoe dat moet gebeuren weet ik nog niet, en daarbij dus de eerste vraag... Ik vrees alleen dat het uiteindelijke antwoord is dat deze motortjes hier niet geschikt voor zijn, of dat er een overbrenging in moet...

Het motortje dat precies in de behuizing past.


Enigzins opgeboord om 'm te verdiepen, maar dan past het.


En met het 'kruis'. Met verloopstukjes messing buis is het passend te krijgen, dus... project geslaagd! Maar dan toch niet.. want de snelheid is veels te hoog, zelfs op 3V. Hoe dit aan te passen straks maar wel krachtig genoeg houden om te laten ronddraaien?


Check ook mijn Facebook

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: [H0] WeKra bouwt... een attractie!
« Reactie #5 Gepost op: 13 mei 2020, 21:25:23 »
Interessant, en tof als dat lukt.
Grootste afknapper bij die Faller dingen vind ik de beweging, die is zó onrealistisch. In het filmpje hierboven is dat wel fraai gedaan.
De beweging is inderdaad erg fraai. Alleen jammer dat het ding voor mij het 'voorbijflits-effect' mist. Echt hard lijkt 'ie niet gaan (lees: technisch is het al een enorme uitdaging in die schaal... ik denk dat je al blij mag zijn dat het zo lukt als in het filmpje)
In het donker ziet het er echt super uit, alleen is me nu al een paar keer opgevallen dat wanneer er iets licht op staat je echt al die leds ziet zitten.
Tja, als je het grote voorbeeld bij daglicht ziet, zie je ook al die kroonkapjes (geen idee hoe die mooie lampekapjes heten) zitten ;)

@ WeKra: je kunt kijken naar planetaire-overbrengingen. Deze vertragen vaak enorm én hebben de uitgaande as in lijn met de aandrijf-as (de motor-as dus).
Het nadeel: prijs en afmeting. Planetaire overbrengingen met dergelijke afmetingen zullen vast bestaan, maar die zijn vast niet goedkoop.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4451
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #6 Gepost op: 13 mei 2020, 23:12:38 »
Gaaaaf.

Leuk voor op een module ;D
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #7 Gepost op: 14 mei 2020, 09:12:28 »
Ohw! Leuk!!!

Mijn vader een groot aantal van die Faller kermisattracties, altijd leuk om te zien. Al zijn de bewegingen idd niet altijd even realistisch...

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4008
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #8 Gepost op: 14 mei 2020, 09:23:36 »
lijkt me geweldig om software te schrijven voor al die ledjes  ;D
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 501
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #9 Gepost op: 14 mei 2020, 09:37:19 »
link

klein motortje met vertraging

Cor
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2020, 10:51:36 door Reinout van Rees. Reden: Linktekst ingekort »

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #10 Gepost op: 14 mei 2020, 10:43:08 »
Menno en Cor, bedankt voor de tips! Na de tip ben ik gisteravond al bezig geweest het juiste te vinden. Ook 'gemeten' aan de hand van een filmpje hoeveel RPM de kruizen maken, dat zijn er ongeveer 40 per minuut.

Op Aliexpress vind je meer van de reductiemotortjes van 6mm, die zijn alleen wat langer. Om het allemaal eens uit te proberen heb ik de benodigde onderdelen in 3D nagetekend om de passing te proberen.

Allereerst alle onderdelen opmeten. Het berekenen van de radius in de arm en de afstand ten opzichte van de twee bevestigingspunten, bracht me weer even naar de Wiskunde A klas.


En dan getekend in Solidworks:



Ja.. dat was te verwachten. En toch vind ik het nog wel meevallen. Dus... Ik denk dat ik de de armen zelf opnieuw zal tekenen en laat 3D printen. Dan kan ik de motortjes er pasklaar voor maken.

Ook kan ik wat smokkelen als ik zelf ga tekenen: Ik kan de armen iets hoger tekenen waardoor ik de motorbehuizing iets langer kan maken. Daarbij zou de hele molen een milimeter of 5 omhoog kunnen om op die manier de toegevoegde 11 milimeter te compenseren...

« Laatst bewerkt op: 14 mei 2020, 10:47:54 door WeKra »
Check ook mijn Facebook

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #11 Gepost op: 14 mei 2020, 11:49:29 »
Ik ontwerp gestaag door...



Zij-aanzicht
Check ook mijn Facebook

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #12 Gepost op: 14 mei 2020, 11:50:05 »
Citaat
... de snelheid is veel te hoog, zelfs op 3 V. Hoe dit aan te passen straks maar wel krachtig genoeg houden om te laten ronddraaien?
Aansturen met PBM?
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #13 Gepost op: 14 mei 2020, 11:55:57 »
Dan is het motortje bij lange na niet sterk genoeg om te beginnen met draaien. De Gearbox motor is de ultieme oplossing en heeft ook nog ongeveer de juiste RPM (47 tegenover de gewenste 40)
Check ook mijn Facebook

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #14 Gepost op: 14 mei 2020, 12:27:40 »
Het voordeel van PBM is dat het motortje altijd  max spanning krijgt en ook max koppel ontwikkelt, ook bij korte duty cycle, dus ook bij lage toeren toch sterk.
De vertragingskast maakt het motortje een stuk zwaarder.

Ik zou PBM zeker uitproberen.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH