Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 19:23:02
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 19:18:35
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 19:14:52
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 19:13:05
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Rondom Charlois door R1954
Vandaag om 18:32:39
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 18:23:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Steenwijk poging 2 door Duikeend
Vandaag om 17:25:22
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
  

Auteur Topic: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!  (gelezen 19531 keer)

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
    • Facebook
WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Gepost op: 13 May 2020, 20:02:07 »
Als klein jochie vond ik bepaalde attracties altijd tof om te zien, om deze dan na te bouwen. Niet om zoals Meneer Turbopolyp (Man Bijt Hond) op de zolderkamer te spelen, maar puur om de techniek erachter na te bouwen en de werking na te bootsen. Met name de die zogenoemde Polyp (Of Monster III zoals het apparaat heet) vond ik geweldig met de verschillende draaibewegingen.

In Duitsland is het bouwen van kermisattracties een gro(o)t(er) fenomeen dan hier waar al deze zijn verrijkt met honderden tot duizenden SMD-LEDjes die de hele boel verlichten. Supergaaf, en wil ik eigenlijk ook wel... Dus, om in de uurtjes dat ik geen trammetjes bouw (Wordt je sneller zat dan je denkt) een project voor mezelf. Ik heb geen intentie om een volledige kermis te hebben, enkel deze attractie in een mooie vitrine die dan zo nu en dan even aan kan, lijkt me heel vet...

Zoals hier: (actie vanaf 45 seconden)
<a href="https://www.youtube.com/v/fw329BefAUY" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/fw329BefAUY</a>

Welnu, van Faller is al enige jaren de Octopussy (140426) beschikbaar. Leuk apparaat, echter mist deze enkele functionaliteiten die ik graag zou zien en wil bedienen. Ik heb het bouwpakketje (154,- eu) aangeschaft en alles eens bekeken. Al snel ben ik aan het 'sleutelen' geweest en wil ik wat zaken zelf omspuiten. Sterker nog... de hele thematisering wil ik aanpassen! Zo weet ik al dat het 'The Kraken' gaat heten...  ;D

In dit draadje wil ik het bouwproces dat ik aan ga laten zien, ook leuk voor mezelf voor later. Ik heb ook wat vragen, vooral elektronisch gericht, omdat de aansturing van al die ledjes me nog een beetje duizelt.. Maar dat is nog voor later.

« Laatst bewerkt op: 13 May 2020, 21:03:00 door WeKra »
Check ook mijn Facebook

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18610
    • Het Groterdam Project
Re: [H0] WeKra bouwt... een attractie!
« Reactie #1 Gepost op: 13 May 2020, 20:06:16 »
 (y) Dat ga ik volgen :)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re: [H0] WeKra bouwt... een attractie!
« Reactie #2 Gepost op: 13 May 2020, 20:10:05 »
Interessant, en tof als dat lukt.
Grootste afknapper bij die Faller dingen vind ik de beweging, die is zó onrealistisch. In het filmpje hierboven is dat wel fraai gedaan.
No dress rehearsel, this is our life.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4490
Re: [H0] WeKra bouwt... een attractie!
« Reactie #3 Gepost op: 13 May 2020, 20:32:27 »
Leuk!

Ik heb er pas ook een gekocht omdat ik t gewoon leuk vind.
Voor mijn baan ga ik ‘m niet volplempen met SMD-Leds.
In het donker ziet het er echt super uit, alleen is me nu al een paar keer opgevallen dat wanneer er iets licht op staat je echt al die leds ziet zitten.

Persoonlijk vind ik dat erg lelijk.
Dus ik ben heeel benieuwd wat jij er van gaat maken!

Ik zet m op volgen  ;D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
    • Facebook
Re: WeKra bouwt... een h0 attractie!
« Reactie #4 Gepost op: 13 May 2020, 21:00:30 »
@Marc: Eens, en juist al die losse bewegingen wil ik graag nabootsen.

Dat is dan ook de eerste stap die ik wilde zetten; De kruizen laten draaien.

De kruizen worden in het model heel ingenieus met tandwieltjes en veerspiralen aangedreven door een vast tandwiel in de molenkast. Door die veerspiralen draaien die dingen alleen heel onregelmatig. Dus motortjes plempen in de armen is het eerste waar ik onderzoek naar heb gedaan. Ik heb bij toeval nog een lading hele kleine 3V motortjes (6x12mm) liggen die hier precies in passen. Alleen draaien die motortjes, bedoeld voor drones en helicopters met een enorme snelheid, en dat moet dadelijk vertraagd worden naar nog geen 30 toeren per minuut... Hoe dat moet gebeuren weet ik nog niet, en daarbij dus de eerste vraag... Ik vrees alleen dat het uiteindelijke antwoord is dat deze motortjes hier niet geschikt voor zijn, of dat er een overbrenging in moet...

Het motortje dat precies in de behuizing past.


Enigzins opgeboord om 'm te verdiepen, maar dan past het.


En met het 'kruis'. Met verloopstukjes messing buis is het passend te krijgen, dus... project geslaagd! Maar dan toch niet.. want de snelheid is veels te hoog, zelfs op 3V. Hoe dit aan te passen straks maar wel krachtig genoeg houden om te laten ronddraaien?


Check ook mijn Facebook

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3466
    • Mijn van-alles website
Re: [H0] WeKra bouwt... een attractie!
« Reactie #5 Gepost op: 13 May 2020, 21:25:23 »
Interessant, en tof als dat lukt.
Grootste afknapper bij die Faller dingen vind ik de beweging, die is zó onrealistisch. In het filmpje hierboven is dat wel fraai gedaan.
De beweging is inderdaad erg fraai. Alleen jammer dat het ding voor mij het 'voorbijflits-effect' mist. Echt hard lijkt 'ie niet gaan (lees: technisch is het al een enorme uitdaging in die schaal... ik denk dat je al blij mag zijn dat het zo lukt als in het filmpje)
In het donker ziet het er echt super uit, alleen is me nu al een paar keer opgevallen dat wanneer er iets licht op staat je echt al die leds ziet zitten.
Tja, als je het grote voorbeeld bij daglicht ziet, zie je ook al die kroonkapjes (geen idee hoe die mooie lampekapjes heten) zitten ;)

@ WeKra: je kunt kijken naar planetaire-overbrengingen. Deze vertragen vaak enorm én hebben de uitgaande as in lijn met de aandrijf-as (de motor-as dus).
Het nadeel: prijs en afmeting. Planetaire overbrengingen met dergelijke afmetingen zullen vast bestaan, maar die zijn vast niet goedkoop.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #6 Gepost op: 13 May 2020, 23:12:38 »
Gaaaaf.

Leuk voor op een module ;D
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8616
  • Nooit uitgeklust....
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #7 Gepost op: 14 May 2020, 09:12:28 »
Ohw! Leuk!!!

Mijn vader een groot aantal van die Faller kermisattracties, altijd leuk om te zien. Al zijn de bewegingen idd niet altijd even realistisch...

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5188
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #8 Gepost op: 14 May 2020, 09:23:36 »
lijkt me geweldig om software te schrijven voor al die ledjes  ;D
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 607
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #9 Gepost op: 14 May 2020, 09:37:19 »
link

klein motortje met vertraging

Cor
« Laatst bewerkt op: 14 May 2020, 10:51:36 door Reinout van Rees. Reden: Linktekst ingekort »

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
    • Facebook
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #10 Gepost op: 14 May 2020, 10:43:08 »
Menno en Cor, bedankt voor de tips! Na de tip ben ik gisteravond al bezig geweest het juiste te vinden. Ook 'gemeten' aan de hand van een filmpje hoeveel RPM de kruizen maken, dat zijn er ongeveer 40 per minuut.

Op Aliexpress vind je meer van de reductiemotortjes van 6mm, die zijn alleen wat langer. Om het allemaal eens uit te proberen heb ik de benodigde onderdelen in 3D nagetekend om de passing te proberen.

Allereerst alle onderdelen opmeten. Het berekenen van de radius in de arm en de afstand ten opzichte van de twee bevestigingspunten, bracht me weer even naar de Wiskunde A klas.


En dan getekend in Solidworks:



Ja.. dat was te verwachten. En toch vind ik het nog wel meevallen. Dus... Ik denk dat ik de de armen zelf opnieuw zal tekenen en laat 3D printen. Dan kan ik de motortjes er pasklaar voor maken.

Ook kan ik wat smokkelen als ik zelf ga tekenen: Ik kan de armen iets hoger tekenen waardoor ik de motorbehuizing iets langer kan maken. Daarbij zou de hele molen een milimeter of 5 omhoog kunnen om op die manier de toegevoegde 11 milimeter te compenseren...

« Laatst bewerkt op: 14 May 2020, 10:47:54 door WeKra »
Check ook mijn Facebook

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
    • Facebook
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #11 Gepost op: 14 May 2020, 11:49:29 »
Ik ontwerp gestaag door...



Zij-aanzicht
Check ook mijn Facebook

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #12 Gepost op: 14 May 2020, 11:50:05 »
Citaat
... de snelheid is veel te hoog, zelfs op 3 V. Hoe dit aan te passen straks maar wel krachtig genoeg houden om te laten ronddraaien?
Aansturen met PBM?
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
    • Facebook
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #13 Gepost op: 14 May 2020, 11:55:57 »
Dan is het motortje bij lange na niet sterk genoeg om te beginnen met draaien. De Gearbox motor is de ultieme oplossing en heeft ook nog ongeveer de juiste RPM (47 tegenover de gewenste 40)
Check ook mijn Facebook

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
« Reactie #14 Gepost op: 14 May 2020, 12:27:40 »
Het voordeel van PBM is dat het motortje altijd  max spanning krijgt en ook max koppel ontwikkelt, ook bij korte duty cycle, dus ook bij lage toeren toch sterk.
De vertragingskast maakt het motortje een stuk zwaarder.

Ik zou PBM zeker uitproberen.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH