BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Al het andere! => Topic gestart door: WeKra op 13 mei 2020, 20:02:07

Titel: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: WeKra op 13 mei 2020, 20:02:07
Als klein jochie vond ik bepaalde attracties altijd tof om te zien, om deze dan na te bouwen. Niet om zoals Meneer Turbopolyp (Man Bijt Hond) op de zolderkamer te spelen, maar puur om de techniek erachter na te bouwen en de werking na te bootsen. Met name de die zogenoemde Polyp (Of Monster III zoals het apparaat heet) vond ik geweldig met de verschillende draaibewegingen.

In Duitsland is het bouwen van kermisattracties een gro(o)t(er) fenomeen dan hier waar al deze zijn verrijkt met honderden tot duizenden SMD-LEDjes die de hele boel verlichten. Supergaaf, en wil ik eigenlijk ook wel... Dus, om in de uurtjes dat ik geen trammetjes bouw (Wordt je sneller zat dan je denkt) een project voor mezelf. Ik heb geen intentie om een volledige kermis te hebben, enkel deze attractie in een mooie vitrine die dan zo nu en dan even aan kan, lijkt me heel vet...

Zoals hier: (actie vanaf 45 seconden)
https://www.youtube.com/v/fw329BefAUY

Welnu, van Faller is al enige jaren de Octopussy (140426) beschikbaar. Leuk apparaat, echter mist deze enkele functionaliteiten die ik graag zou zien en wil bedienen. Ik heb het bouwpakketje (154,- eu) aangeschaft en alles eens bekeken. Al snel ben ik aan het 'sleutelen' geweest en wil ik wat zaken zelf omspuiten. Sterker nog... de hele thematisering wil ik aanpassen! Zo weet ik al dat het 'The Kraken' gaat heten...  ;D

In dit draadje wil ik het bouwproces dat ik aan ga laten zien, ook leuk voor mezelf voor later. Ik heb ook wat vragen, vooral elektronisch gericht, omdat de aansturing van al die ledjes me nog een beetje duizelt.. Maar dat is nog voor later.

Titel: Re: [H0] WeKra bouwt... een attractie!
Bericht door: Chris op 13 mei 2020, 20:06:16
 (y) Dat ga ik volgen :)
Titel: Re: [H0] WeKra bouwt... een attractie!
Bericht door: Marc tramt op 13 mei 2020, 20:10:05
Interessant, en tof als dat lukt.
Grootste afknapper bij die Faller dingen vind ik de beweging, die is zó onrealistisch. In het filmpje hierboven is dat wel fraai gedaan.
Titel: Re: [H0] WeKra bouwt... een attractie!
Bericht door: Dave....... op 13 mei 2020, 20:32:27
Leuk!

Ik heb er pas ook een gekocht omdat ik t gewoon leuk vind.
Voor mijn baan ga ik ‘m niet volplempen met SMD-Leds.
In het donker ziet het er echt super uit, alleen is me nu al een paar keer opgevallen dat wanneer er iets licht op staat je echt al die leds ziet zitten.

Persoonlijk vind ik dat erg lelijk.
Dus ik ben heeel benieuwd wat jij er van gaat maken!

Ik zet m op volgen  ;D
Titel: Re: WeKra bouwt... een h0 attractie!
Bericht door: WeKra op 13 mei 2020, 21:00:30
@Marc: Eens, en juist al die losse bewegingen wil ik graag nabootsen.

Dat is dan ook de eerste stap die ik wilde zetten; De kruizen laten draaien.

De kruizen worden in het model heel ingenieus met tandwieltjes en veerspiralen aangedreven door een vast tandwiel in de molenkast. Door die veerspiralen draaien die dingen alleen heel onregelmatig. Dus motortjes plempen in de armen is het eerste waar ik onderzoek naar heb gedaan. Ik heb bij toeval nog een lading hele kleine 3V motortjes (6x12mm) liggen die hier precies in passen. Alleen draaien die motortjes, bedoeld voor drones en helicopters met een enorme snelheid, en dat moet dadelijk vertraagd worden naar nog geen 30 toeren per minuut... Hoe dat moet gebeuren weet ik nog niet, en daarbij dus de eerste vraag... Ik vrees alleen dat het uiteindelijke antwoord is dat deze motortjes hier niet geschikt voor zijn, of dat er een overbrenging in moet...

Het motortje dat precies in de behuizing past.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9164.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9164.jpg)

Enigzins opgeboord om 'm te verdiepen, maar dan past het.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9165_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9165_1.jpg)

En met het 'kruis'. Met verloopstukjes messing buis is het passend te krijgen, dus... project geslaagd! Maar dan toch niet.. want de snelheid is veels te hoog, zelfs op 3V. Hoe dit aan te passen straks maar wel krachtig genoeg houden om te laten ronddraaien?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9166.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9166.jpg)

Titel: Re: [H0] WeKra bouwt... een attractie!
Bericht door: Menno op 13 mei 2020, 21:25:23
Interessant, en tof als dat lukt.
Grootste afknapper bij die Faller dingen vind ik de beweging, die is zó onrealistisch. In het filmpje hierboven is dat wel fraai gedaan.
De beweging is inderdaad erg fraai. Alleen jammer dat het ding voor mij het 'voorbijflits-effect' mist. Echt hard lijkt 'ie niet gaan (lees: technisch is het al een enorme uitdaging in die schaal... ik denk dat je al blij mag zijn dat het zo lukt als in het filmpje)
In het donker ziet het er echt super uit, alleen is me nu al een paar keer opgevallen dat wanneer er iets licht op staat je echt al die leds ziet zitten.
Tja, als je het grote voorbeeld bij daglicht ziet, zie je ook al die kroonkapjes (geen idee hoe die mooie lampekapjes heten) zitten ;)

@ WeKra: je kunt kijken naar planetaire-overbrengingen. Deze vertragen vaak enorm én hebben de uitgaande as in lijn met de aandrijf-as (de motor-as dus).
Het nadeel: prijs en afmeting. Planetaire overbrengingen met dergelijke afmetingen zullen vast bestaan, maar die zijn vast niet goedkoop.
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: martijn v m op 13 mei 2020, 23:12:38
Gaaaaf.

Leuk voor op een module ;D
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: Edsko Hekman op 14 mei 2020, 09:12:28
Ohw! Leuk!!!

Mijn vader een groot aantal van die Faller kermisattracties, altijd leuk om te zien. Al zijn de bewegingen idd niet altijd even realistisch...
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: bask185 op 14 mei 2020, 09:23:36
lijkt me geweldig om software te schrijven voor al die ledjes  ;D
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: moonlicht op 14 mei 2020, 09:37:19
link (https://www.ebay.com/itm/DC-1-5-3V-3-7V-100RPM-Mini-6MM-Precision-Coreless-2-stage-Planetary-Geared-Motor/173734553001?_trkparms=aid%3D1110006%26algo%3DHOMESPLICE.SIM%26ao%3D1%26asc%3D20131003132420%26meid%3D21aec40aebe3402dbb928bece107cc03%26pid%3D100005%26rk%3D5%26rkt%3D12%26mehot%3Dpf%26sd%3D173708238235%26itm%3D173734553001%26pmt%3D1%26noa%3D0%26pg%3D2047675%26algv%3DSimplAMLv5PairwiseWeb%26brand%3DUnbranded&_trksid=p2047675.c100005.m1851)

klein motortje met vertraging

Cor
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: WeKra op 14 mei 2020, 10:43:08
Menno en Cor, bedankt voor de tips! Na de tip ben ik gisteravond al bezig geweest het juiste te vinden. Ook 'gemeten' aan de hand van een filmpje hoeveel RPM de kruizen maken, dat zijn er ongeveer 40 per minuut.

Op Aliexpress vind je meer van de reductiemotortjes van 6mm, die zijn alleen wat langer. Om het allemaal eens uit te proberen heb ik de benodigde onderdelen in 3D nagetekend om de passing te proberen.

Allereerst alle onderdelen opmeten. Het berekenen van de radius in de arm en de afstand ten opzichte van de twee bevestigingspunten, bracht me weer even naar de Wiskunde A klas.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9173.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9173.jpg)

En dan getekend in Solidworks:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_97.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_97.png)

Ja.. dat was te verwachten. En toch vind ik het nog wel meevallen. Dus... Ik denk dat ik de de armen zelf opnieuw zal tekenen en laat 3D printen. Dan kan ik de motortjes er pasklaar voor maken.

Ook kan ik wat smokkelen als ik zelf ga tekenen: Ik kan de armen iets hoger tekenen waardoor ik de motorbehuizing iets langer kan maken. Daarbij zou de hele molen een milimeter of 5 omhoog kunnen om op die manier de toegevoegde 11 milimeter te compenseren...

Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: WeKra op 14 mei 2020, 11:49:29
Ik ontwerp gestaag door...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aange.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/aange.png)

Zij-aanzicht
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sideview.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sideview.png)
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: 72sonett op 14 mei 2020, 11:50:05
Citaat
... de snelheid is veel te hoog, zelfs op 3 V. Hoe dit aan te passen straks maar wel krachtig genoeg houden om te laten ronddraaien?
Aansturen met PBM?
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: WeKra op 14 mei 2020, 11:55:57
Dan is het motortje bij lange na niet sterk genoeg om te beginnen met draaien. De Gearbox motor is de ultieme oplossing en heeft ook nog ongeveer de juiste RPM (47 tegenover de gewenste 40)
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: 72sonett op 14 mei 2020, 12:27:40
Het voordeel van PBM is dat het motortje altijd  max spanning krijgt en ook max koppel ontwikkelt, ook bij korte duty cycle, dus ook bij lage toeren toch sterk.
De vertragingskast maakt het motortje een stuk zwaarder.

Ik zou PBM zeker uitproberen.
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: WeKra op 14 mei 2020, 12:44:47
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Snelheidsregelaar_met_pulsbreedtemodulatie

De informatie hieruit, te weten
Citaat
'komt moeilijk op gang op lagere snelheden'
Citaat
"De meeste bekende pulsbreedteregelaars veroorzaken een zoemtoon in de motor, maar hier horen we bij lage snelheden een meer tikkend geluid."
en
Citaat
"Een voorwaarde is wel dat de modellen zijn uitgerust met de gebruikelijke motor met ijzeren anker, want klokankermotoren zoals van Faulhaber zijn totaal ongeschikt voor laagfrequent pulserende voeding"
denk ik dat het niet een goede oplossing zou zijn.. Wel bedankt voor het meedenken!

De eerder genoemde motortjes zijn klokankermotortjes die normaal rond de 14.000 toeren maken. Dit moet teruggebracht worden naar 40-60 toeren. Ik ga de reductiemotortjes van de week bestellen. :angel:

Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: WeKra op 14 mei 2020, 12:57:16
lijkt me geweldig om software te schrijven voor al die ledjes  ;D

Nou... heel graag! Maar software voor... Arduino? Daar heb ik (nog) 0 ervaring mee..
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: WeKra op 14 mei 2020, 14:24:18
Stroomafname
Alleen het volgende obstakel; hoe krijgen die motortjes stroom..? Het probleem zit 'm in de bewegende molen: Daar kun je dus geen draadjes doorheen sturen want die wentelen zich na een tijdje kapot. Dus het idee van een stroombaantje met een slepertje is dan snel bedacht.

De aandrijving van het geheel is oprecht slim bedacht. Met 1 motortje wordt een hele cyclus aangestuurd. Dat betekent dus dat de molen draait, de kruizen met gondels draait, het binnenwerk in tegengestelde richting beweegt én het model wordt geheveld waardoor de armen uiteindelijk op en neer gaan. Door middel van een verhoogd tandwiel is een hele "rit" na 2 minuten afgelopen. Faller heeft er een blokje bij geleverd om dit te regelen, maar aangezien ik alles zelf apart van elkaar wil kunnen bedienen moet dat dus uit elkaar.
De molen zit als een sandwich van tandwielen in elkaar, waardoor er dus minimale ruimte is om draadjes te laten lopen of een slepertje aan te brengen. Maar het is me toch gelukt!

Ik heb aan buitenzijde van de draaischijf met 0,3mm fosforbrons strips geleiders gemaakt. Aan de binnenkant zit dan een slepertje. Op deze plek horen de tandwielen voor de kruizen, maar die gebruik ik niet. Op de basisplaat zit ook een centrale geleide-rail en een slepertje die de buitenste ring van de draaischijf voedt. Afijn, plaatjes:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9090.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9090.jpg)

binnenzijde:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9099_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9099_1.jpg)

En dit werkt verrassend goed! Ik heb met een ledje getest waar de zwakke/dode punten zaten en dit verholpen, de stroomafname is perfect.

Alles leuk en aardig, ik heb dus nu een + en een -.

Ik wil alleen ook nog lampjes kunnen voeden (constante spanning, dus geen knippergedoe op de molen zelf) Dat betekent dat ik nog 2 stroomafnames moet maken... Da's een probleem waar ik nog over na moet denken...

Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: 72sonett op 14 mei 2020, 14:52:44
... Dat betekent dat ik nog 2 stroomafnames moet maken...
Je hebt er al 2, waarvan 1 massa, die kun je gemeenschappelijk nemen, dan heb je nog maar 1 andere nodig.

Ik zag dat die motortjes 'coreless' typen waren, als dat hetzelfde is als klokanker, dan werkt PBM inderdaad niet goed.
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: WeKra op 14 mei 2020, 15:57:20
Hier komt mijn onwetendheid in electronica naar boven: Hoe wordt dat dan geregeld?

De motortjes moeten dadelijk regelbaar zijn, terwijl de ledjes constant aan staan (12v). Hoe kan die gezamenlijke massa dan werken? In mijn begrenste kennis begrijp ik niet hoe ik dan de motortjes apart kan bedienen op dezelfde massa... Overigens weet ik ook nog niet hoe ik de motortjes moet aansturen. Ik dacht in elk geval aan een draaiknop die je kan opendraaien, als een soort dimmer...
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: 72sonett op 14 mei 2020, 16:46:37
Zie b.v. de encyclopedie (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Koppelen_van_trafo%27s_of_voedingen#Voedingen_koppelen_.28DC.29), over het koppelen van voedingen.

Je neemt één draad of contactstrip, die noem je 'massa', of 'nul' en die hebben alle verbruikers gemeenschappelijk, zie fig 03. Daarnaast hebben alle verbruikers (motortjes, leds e.d. ) hun eigen (regelbare) + voeding, die hoeven niet dezelfde spanning te hebben. Dit gaat eenvoudig als de motortjes maar één kant op hoeven draaien, maar ook als een motortje twee kanten op moet kunnen draaien kan het als je een negatieve voeding neemt volgens fig. 05 in de encyclopedie.
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: bask185 op 14 mei 2020, 17:52:37
    "komt moeilijk op gang op lagere snelheden"

    "De meeste bekende pulsbreedteregelaars veroorzaken een zoemtoon in de motor, maar hier horen we bij lage snelheden een meer tikkend geluid."

    "Een voorwaarde is wel dat de modellen zijn uitgerust met de gebruikelijke motor met ijzeren anker, want klokankermotoren zoals van Faulhaber zijn totaal ongeschikt voor laagfrequent pulserende voeding"
Punt 1 en 2 zijn niet helemaal waar. Een weistra regeling is een speciale manier van het regelen van een pulsbreedte signaal, he regelt niet alleen de breedte van de puls maar ook de frequentie. De frequentie varieert tussen 20 en 100Hz. Het geluidsproductie hiervan is erg laag. Ik betwijfel of je daar last van zal hebben. De lage frequenties zorgen voor juist een erg goed motor gedrag bij de lage snelheden. "je kan hiermee analoge treintjes laten kruipen". Dit staat allemaal in diezelfde encyclopedia.

Ik heb de weistra zelf getest op mn scotland pendelbaan en het rijgedrag was formidabel. De treinen konden echt kruipen. Alleen mijn trein had ledjes en die knipperden erg storend op de 20Hz. Daar zijn workarounds voor maar...  jij heb geen ledjes bij je motor zitten daarmee heb je dit probleem ook niet. En daarom raad ik deze methode aan. Je kan ook een PCB in elkaar solderen van een weistra regelaar dan heb je geen arduino nodig. Schema's en uitleg zijn hier ook te vinden. Ik heb voor de Weistra methode wel een makkelijk te gebruiken library geschreven, het schema bestaat dan uit een arduino boardje en 1 enkele mosfet. Dat is relatief weinig werk.

Als je met hogere frequenties gaat werken ~31kHz dan kan je het geluid helemaal niet meer horen omdat dat ver boven je gehoorgrens zit. Het loopgedrag van je motor in het lage gebied is daarentegen waardeloos. Alles tussen de 20kHz en 100Hz is een ware hel en daar moet je weg blijven. Veel te veel lawaai.

Over punt 3 weet ik niet veel, maar ik dacht dat de faulhaber ook erg goed presteerde tussen de 20Hz en 100Hz en totaal niet bij de 31kHz.

Ik moet wel opmerken dat de pulsbreedte methode ook een nadeel kent die zich soms voordoet. Vooral als je een gemeenschappelijk massa heb met al je ledjes dan kan de motor elektromagnetische storing veroorzaken die je misschien terug kan zien in je ledjes. Ik heb het zelf niet meegemaakt bij mijn tests.

Maar tandwiel motoren werken natuurlijk ook prima en ik heb er verder niks op tegen  (y). Die zijn alleen vaak iets duurder...   Beiden zijn in ieder geval vatbare oplossingen.

Mvg,

Bas
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: Zoedelaar op 14 mei 2020, 18:15:10
Leuk projectje..... ga ik volgen. En vast nog wel wat leren  (y)
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: WeKra op 14 mei 2020, 21:09:15
@72sonnet: dankjewel voor deze info. Maar ik heb slechts 1 voeding. Kan ik vanuit die voeding de vertakkingen maken naar de verschillende verbruikers maar dan met de gemeenschappelijke massa? Nu ik dit typ klinkt dat eigenlijk ook heel logisch en zijn het gewoon aparte schakelingen op het circuit...
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: 72sonett op 14 mei 2020, 21:18:11
Ja dat kan.
Maak eens een schema van wat je allemaal precies wil schakelen.
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: Robert E op 14 mei 2020, 22:32:03
Citaat
Het probleem zit 'm in de bewegende molen: Daar kun je dus geen draadjes doorheen sturen want die wentelen zich na een tijdje kapot.

Zoiets als andere oplossing?

https://www.martoparts.nl/12-Draads-slip-ring

Of zoiets (minder draden)?

https://www.sparkfun.com/products/13064

Links slechts  als voorbeeld ..

Kan niet zien of de afmetingen iets zijn voor jouw toepassing.

Mvg

Robert
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: WeKra op 14 mei 2020, 22:46:54
@Robert: Dank voor meedenken! Helaas is in de kern van de draaischijf geen ruimte voor deze slipringen, daar zit het hevelsysteem/binnenwerk al verstopt die op zichzelf ook ronddraait. Daarom moeten er sleepringen op de buitenrand komen. Maar als het met 3 ringen voldoende is, is dat probleem opgelost.

@72sonett.. Ik heb dit even in elkaar geflanst. Ik zal vast dingen missen en de besturing van de servo moet ook nog komen, maar 1 horde tegelijk.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schema_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schema_1.png)
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: 72sonett op 15 mei 2020, 01:13:43
Hoe gaat de snelheidsregeling van die 5 motortjes er uit zien?  Ik neem aan dat dat niet een variabele weerstand is maar iets efficiënters... Afhankelijk daarvan moet je misschien naar een gemeenschappelijke + ipv -, maar het principe met 3 sleepringen blijft gelijk.

Servo's werken op 5-6 V, die 12 V is te veel, je zult dus ook nog een andere voeding moeten hebben voor die servo.
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: WeKra op 15 mei 2020, 01:58:20
Ik zou het nog niet weten. Dus tips zijn welkom. ::) (y)
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: NL-modelspoor op 15 mei 2020, 07:55:24
Als ik me niet vergis is het niet handig om de motortjes in serie te zetten. Wanneer bijvoorbeeld één motortje vast zou lopen (mechanisch) dan krijgen de andere motortjes een hoger voltage te verwerken.
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: bask185 op 15 mei 2020, 08:46:08
Die motor dimmer kan je hier uitvoeren met een PNP transitor en een potmeter. Door een PNP type te gebruiken kan je een gedeeltelijke ground lijn blijven gebruiken. Met de potmeter kan je de tranistor 'dichtknijpen' waardoor de motoren langzamer draaien.

Echter omdat we toch tandwielkasten hebben, kan je net zo goed alsnog een PBM regeling gebruiken. We hebben het nu toch over dutcycles van 80%-100%. Ik zie alleen die 3V en die serie schakeling niet zo zitten. Wss werkt het wel, maar beter lijkt het mij om 5x 12V motoren te gebruiken en die parallel aan te sluiten. Heb je al spulletjes gekocht?

Maar eh, ik heb nog even goed gelezen. En ik dacht dat die leds er al bij zaten, daar had ik overheen gelezen. Dat is misschien toch iets wat je moet gaan programmeren. Misschien dat je een kant en klaar ding kan vinden en zo'n kant en klaar ding kost zomaar 100+ euro en dan heb je nog de vraag of hij het zal doen zoals je wilt.

Als je gaat programmeren dan is het probleem van de servo besturing in ieder geval al getackled.

Ik zit qua programma nog te denken voor je. Wat bijvoorbeeld voor een ledkubus wenselijk is, is dat je animaties opslaat op een SD kaart en je je arduino de inhoud van de sd kaart (de animiaties) doorstuurt naar de outputs. Als je dan iets wilt wijzigen, dan stop die je SD kaart ff in je computer en je voert zo de wijzigingen door. Dan kan je een arduino gebruiken zonder zelf veel te programmeren.

Probleem bij dit ding is dat er verscheidene licht animaties parallel lopen, asynchroon. Je hebt per animatie een tekst bestandje nodig. Arduino's SD kaart library kan met meerdere bestanden werken maar ik meen dat het 512 bytes aan variabele geheugen vreet per bestand. Daarom heb je al een arduino mega nodig voor het extra geheugen. En de extra I/O van dat ding ga je denk ik ook nodig hebben. De leds knipperen niet bijzonder snel, dus ik denk dat de performance van een Arduino volstaat.
Bij de mega heb je ook 15 PBM pinnen die je kan gebruiken om eventueel sommige ledjes dimbaar te maken. Als ik naar het filmpje kijk, zit er een dimbaar circuit in die verder met transistors is onderverdeeld in sub-circuits. Hij gebruikt 1 pbm kanaal voor het dim niveau en meerdere outputs om de led groepjes individueel mee te laten dimmen of om helemaal uit te zetten. Ik denk althans dat hij het zo doet.

Een andere methode is dat we alle animaties hard-coden in het programma. Dat houdt in dat als je een animatie wilt wijzigen, je het programma moet wijzigen. Het programma krijgt natuurlijk wel zo'n structuur dat je dat ook kan zonder dat je al te veel programmeerkennis nodig heb.

Bedenk dat je dan dit soort syntax te zien krijgt:
...
case 3: PORTB = 0b10010010; time = 100; break; // 8 ledjes lopen van links naar rechts
case 4: PORTB = 0b01001001; time = 100; break; // je mag hier ook doen PORTB  >>= 1;  dit schuift alles 1 naar rechts, maar zet de voorste bit niet aan voor je
case 5: PORTB = 0b00100100; time = 100; break;
case 6: PORTB = 0b10010010; time = 100; break;
...
Met die nulletjes en eentjes kan je dan kiezen welke ledjes je aanzet en met de waarde achter 'time' kan je de tijdsduur opgeven. Als je dit wilt uitbreiden dan kopieer je zo'n regel, verhoogt het case nummer, je kiest uit welke leds aan en uit moeten en hoe lang dat moet duren. En volia je hebt je animatie uitgebreid.

Per led circuit kan je dan meerdere van dit soort blokken verwachten zodat je per led circuit meerdere animaties kan maken. Die blokjes worden dan achter elkaar of in een willekeurige volgorde aangeroepen. En zonder problemen kunnen we zo meerdere led circuits laten lopen die mekaar niet (of juist wel, als je meerdere ciruits samen ies wilt laten doen) beinvloeden.

Dit systeem heeft zelf mijn voorkeur. Ik of iemand anders kan je dan een code structuur aanleveren, waar deze blokken in staan en dan jij de blokken naar believen aanpassen.

Het zal ook nog wel even duren voordat we daar zijn, aangezien de leds nog op de kraken moeten komen en dan moet de elektronica nog gefabriceerd worden. Maar je hebt nu een indruk wat je kan verwachten indien je leds wilt programmeren. Het is wel erg leuk om zoiets te programmeren kan ik je vertellen, ook voor beginners is het een leuke instap. Ik heb zelf wel eens een klein 3x3x3 led kubusje gemaakt met een arduino toen ik nog op school zat. Ik had er veel plezier van.

Mvg,

Bas

P.S.
Nog een grappig weetje. Ik heb een machine geprogrammeerd die fietswielen kan tapen en stabilizeren. Dat stabilizeren houdt in dat we met 2 kunststof blokken
tegen de spaken drukken om ze uit te rekken. Dit proces noemen we hier op de werkvloer ook wel 'kraken'. Als programmeur is het je plicht om af en toe een grapje te maken in je code. Desondanks ik alles engels heb getikt, heb ik de desbetreffende cilinders 'kraken' genoemd. Dan staat er in de code kraken = 1; of nextState(turn2kraken);


@NL-modelspoor. Ik denk dat er eerder iets afbreekt dan dat die motor stopt met draaien  ;D ;D. Die tandwieldingen kunnen soms veel koppel hebben.
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: Henk Boshuyzen op 15 mei 2020, 09:12:42
Wes,
Als ik jouw schema zie met looplichten, continu lichten, motoren en servo's dan is een arduino een prima mogelijkheid voor aansturing.
Als ik zie hoe het Mardec programma van Nico Teering mijn wissels met de gewenste snelheid door de servo's kan laten draaien en daarnaast nog de diverse andere functies heeft dan zou ik haast zeggen: neem eens contact met Nico Teering op en vraag hem eens wat mogelijk is.
Er zijn meerdere modellen, zoals bijvoorbeeld een Reuzenrad, die ook met looplicht, continu licht en motorsnelheid te maken hebben.
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: WeKra op 15 mei 2020, 11:23:26
Mannen, thanks voor het meedenken!

Citaat
Ik zie alleen die 3V en die serie schakeling niet zo zitten. Wss werkt het wel, maar beter lijkt het mij om 5x 12V motoren te gebruiken en die parallel aan te sluiten. Heb je al spulletjes gekocht?
Helaas bestaan er naar mijn weten geen (goedkope) 12v motortjes op dit formaat. De motortjes zijn inderdaad al gekocht. Overigens is het juist wat fijn dat ze maar 2,4 volt krijgen, want dan draaien ze iets rustiger zodat de rpm correcter is.

Citaat
Dat is misschien toch iets wat je moet gaan programmeren.
Tsja, als het alle opties kan toepassen vind ik het alleen maar mooi! Ik ben alleen bang dat ik het dan hapklaar aangeleverd zou moeten krijgen of iemand moet het geduld hebben om het mij uit te willen leggen...  ;D Ik vrees dat ik de helft van het verhaal niet kan plaatsen door de termen die nieuw zijn.

Citaat
Nog een grappig weetje.
;D ;D ;D
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: moonlicht op 15 mei 2020, 12:33:49
is een afweging het ding DCC te maken
er zijn tegenwoordig hele kleine decoders
en je heb aan 2 sleepringen genoeg
servo decoders bestaan er toch ook ?

Cor
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: bask185 op 15 mei 2020, 13:16:12
De servo zit volgens mij in de basis. Alle bewegende delen zijn alleen motoren en continu brandende leds. Dus een decoder in het draaiende deel is al niet nodig.

Ik denk niet dat je daar gelukkig van wordt. Is het wel mogelijk om met je CV instelling al die lichtanimaties in zo'n decoder goed te krijgen? Zelfs als je al 2 of misschien wel 3 decoders zo weet in te stellen dat ze je lichtjes aansturen op een acceptabele manier dan heb je nog het probleem dat je ook nog de DCC signalen moet sturen.

Dan moet je ook een centrale zo configureren met een soort "pendeldienst" om die decoders continu aan te sturen. En ik denk dat dingen zoals een looplichtje van 10 leds al onmogelijk is om het met DCC decoders te realiseren.

Een centrale met pendeldiensten die kosten ook een aardige duit. Dan heb je ook nog de grootte van dat ding. Zo'n M* Cs3 of een Ecos die zijn niet echt bepaald klein. Dan zou ik weer zeggen, "gebruik een arduino als DCC centrale voor < €10,-". Maar dan zijn we weer beland op het punt waar we zijn begonnen.

TL;DR versie:  DCC is veel te duur, veel te groot, veel te ingewikkeld en hoogstwaarschijnlijk veel te onhaalbaar.

Wel een +1 voor het out-of-the-box denken  ;)

Tsja, als het alle opties kan toepassen vind ik het alleen maar mooi! Ik ben alleen bang dat ik het dan hapklaar aangeleverd zou moeten krijgen of iemand moet het geduld hebben om het mij uit te willen leggen...  ;D
Komt goed. Ik doe beiden  ;) als prijs vraag ik wel dat je goede filmpjes post als het ding af is  ;)

Mvg,

Bas
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: WeKra op 15 mei 2020, 13:18:10
@Cor: Die overweging had ik ook gemaakt, maar ik wil niet steeds de multimaus erbij moeten pakken. Ik wil het immers niet verwerken in een modelbaan, maar een op zichzelf staand object in een kleine vitrine oid. En daarnaast zijn er te weinig lichteffecten te regelen... Maar wel goed idee!

Citaat
Komt goed. Ik doe beiden  ;) als prijs vraag ik wel dat je goede filmpjes post als het ding af is  ;)

 ;D :angel: Deal! Ga als het gebeuren met motortjes in elkaar zit sowieso film-updates plaatsen. En, voornemende om naar een beurs te gaan, neem ik het ding mee. :-D
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: WeKra op 15 mei 2020, 14:33:39
Gondels

Ondertussen ga ik nog door...

Uit mijn jeugd herinnerde ik altijd de gondels (karretjes) met de enge gezichten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/unnamed_20.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/unnamed_20.jpg)

Deze vind ik zo karakteristiek voor deze attractie dat ik deze ook wil. Echter heeft de Octopussy deze gondels niet, en zouden ze eigenlijk beplakt moeten worden met kleine stickers. Dat gaan we natuurlijk niet doen, dus, zelf aan de slag..
Eerste idee.. 3D tekenen. Dat is iets wat ik zeker nog eens wil doen (en eventueel aanbieden).. maar niet nu. Dus beginnen met wat we hebben en wat grafisch ontwerpen.
Allereerst wat gezichtjes getekend in inkscape..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_96.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_96.png)

Dan nog de kleuren... Die plastic-look is lelijk, dus zelf spuiten. Begonnen met zachtroze.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9142.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9142.jpg)

Dan die oogjes.. Die zijn eigenlijk grote koplampen maar in de gondels ga ik geen stroom verwerken. In de trammetjes gebruiken we van die kleine nep-diamantjes die dames in hun nagels verwerken of naast hun oog plakken (snap daar niks van) maar die werken ook uitstekend als imitaties lichtjes. En het leuke: Nog geen 2 euro inclusief verzenden voor een doosje van 1200 van die lampjes van meneer Ali Express.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9143.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9143.jpg)

Ook aan de zijkanten zitten dan witte lampjes en aan de achterkant komt het The Kraken logo omdat ik dat leuk vind. Na afwerken van beugeltjes, die eerst zilver zijn gespoten want anders zijn ze allemaal plastic-rood uit de Faller doos:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9152_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9152_2.jpg)

De eerste 5 zijn gereed! Nu nog 20... Die ga ik per 5 spuiten in andere kleuren. Rood, geel, oranje en paars.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9153.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9153.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9205_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9205_2.jpg)
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: 72sonett op 15 mei 2020, 14:49:23
Waarom zitten er eigenlijk maar 5 armen aan, een kraak (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Kraken_(mythisch_wezen)) heeft er toch 8?  🐙
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: Dave....... op 15 mei 2020, 15:59:39
Leuk!

Het spuiten van de bakjes is al echt een verbetering!
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: NL-modelspoor op 15 mei 2020, 19:33:45
@NL-modelspoor. Ik denk dat er eerder iets afbreekt dan dat die motor stopt met draaien  ;D ;D. Die tandwieldingen kunnen soms veel koppel hebben.

Afgelopen weekend was ik nog met dezelfde soort 3 Volt motortjes bezig, dan wel de versie zonder tandwielen. Maar die motortjes stonden toch best makkelijk stil waarbij de opgenomen stroom wel opliep.
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: Menno op 15 mei 2020, 19:54:27
Als ik me niet vergis is het niet handig om de motortjes in serie te zetten. Wanneer bijvoorbeeld één motortje vast zou lopen (mechanisch) dan krijgen de andere motortjes een hoger voltage te verwerken.
Fout. De spanning zal dalen, omdat de geblokkeerde motor een veel grotere stroom gaat trekken en dus een grotere spanningsval oplevert.

@ WeKra: vergeet motoren in serie zetten. Dat gaat echt niet goed in jouw toepassing.
Wat betreft de sleepcontacten: denk goed na over je middelpunt. Misschien kan jij daar nu niets mee zoals het nu zit, maar door er een constructie onder te bouwen, heb je misschien toch het middelpunt dat je zoekt.
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: Carel Ruysink op 15 mei 2020, 22:16:01
QAls je tegen vervelende problemen komt met individuele aandrijving in de armen dan is wellicht iets zoals de flexibele assen voor Proxxon/Dremel maar dan in minivorm. Ik denk dan aan fietsremkabels of zelfs een versnellingskabel.
Ik weet dat flexibele assen een klok en antiklokwijs gedraaide binnenkabel hebben, maaar ja bij jou hoef je geen koppel over te brengen.

Succes, Carel
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: Pauldg op 15 mei 2020, 22:31:15
Hoi Wes,

Mocht je problemen houden met het toerental van die kleine motortjes, je hebt ze ook met aangebouwde vertragingskast:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5C3C5E3F-8A7F-4281-9FB3-3A1B9D11730B.jpeg)

Deze vond ik in het objectief van een kapotte beamer. Ze hebben een bescheiden toerental op 5 volt. Je mag ze zo van mij hebben.

Mvg, Paul
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: ruudns op 15 mei 2020, 22:33:35
PB gestuurd met foto's van slipringen.
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: WeKra op 16 mei 2020, 01:03:57
@ WeKra: vergeet motoren in serie zetten. Dat gaat echt niet goed in jouw toepassing.
Oké, wat is dan je voorstel?

Citaat
Wat betreft de sleepcontacten: denk goed na over je middelpunt. Misschien kan jij daar nu niets mee zoals het nu zit, maar door er een constructie onder te bouwen, heb je misschien toch het middelpunt dat je zoekt.

Dat middelpunt werkt echt niet, check anders hier (https://www.faller.de/xs_db/DOKUMENT_DB/www/anleitungen/140426_anl_01.pdf) hoe het gebeuren in elkaar zit (pagina 16 en 17). Maar.... ik heb al een ander idee! :-)

@Paul: Nice! Op Ali heb ik reeds een bestelling gedaan dus ik wacht die even af, anders wil ik wel gebruik maken van je aanbod.
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: WeKra op 16 mei 2020, 01:14:27
Sleepringen:

Ik kan indien nodig nog wat extra sleepringen toevoegen. Van kopertape (wat blijkbaar voornamelijk een anti-slakken ding is..?) kun je cirkels maken met de passer en daarvan baantjes knippen. Deze tape plak ik dan op de basisplaat van de molen.

(https://i.pinimg.com/originals/91/9b/cd/919bcd3f44a5fc463f4abfd14559812a.jpg)

Aan de onderkant van de draaischijf komen dan 3 statische slepertjes. Dit kan van reepjes fosforbrons of fosfordraad. Ik moet ervoor zorgen dat deze niet te veel druk/kracht geven waardoor de draaischijf eventueel wat omhoog komt. Dit zal ook minder weerstand bieden dan de 2 zijwaartse slepers die er nu in zitten, die overigens wel perfect werken.

Met de extra sleepringen zou ik dan eventueel bepaalde delen van de molen kunnen verlichten dmv de looplichtregeling of de mogelijke Arduino aansturing.

Zo dus: (En dan even de slepertjes erbij bedenken)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_98.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_98.png)

Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: Menno op 16 mei 2020, 13:53:15
@ WeKra: gezien ;) wordt inderdaad een pittige opgave om dat te realiseren ja.
Toch zit ik te denken dat het wel mogelijk is met een centraal middenpunt, maar dan alleen als je een compleet nieuwe aandrijving bedenkt.

Wat betreft de sleepringen: vergeet kopertape. Veel te dun: je wil je sleepringen robuust hebben. Je slepers zullen het meeste slijten, dus wil je de sleepbaan dik hebben. Dat lukt niet met kopertape.

De verlichting zou ik digitaal aansturen in het gondelkruis of hoe het centrale draaiende deel ook precies heet. Desnoods kun je via een serieel signaal van een paar bits ook nog variëren in het programma wat de verlichting doorloopt.

Wat betreft de motorspanning: je bent hoogstwaarschijnlijk beter af met een een PWM-sturing. Door de elektronica die het PWM-signaal opwekt gewoon op 5 Volt te laten werken en het circuit voeding > motor> stuurtor/mosfet hooguit 1,5 of 2 Volt te bieden, haal je dezelfde snelheid als met je huidige serieschakeling.

Als in je huidige opzet 1 motor vastloopt, zal de spanningsval over die motor toenemen door oplopende stroom: de andere motoren zullen langzamer gaan draaien en de geblokkeerde motor zou best wel eens aan zijn einde kunnen komen door oververhitting omdat er veel meer vermogen in opgestookt wordt dan waar 'ie voor bedoeld is (immers, de nominaalspanning is maar 3 Volt, maar bij blokkade liggen de verhoudingen tussen de spanning van de motoren ineens heel anders)
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: naoorlogsNS op 16 mei 2020, 14:38:14
Gondels

Ondertussen ga ik nog door...

Uit mijn jeugd herinnerde ik altijd de gondels (karretjes) met de enge gezichten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/unnamed_20.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/unnamed_20.jpg)

Deze vind ik zo karakteristiek voor deze attractie dat ik deze ook wil. Echter heeft de Octopussy deze gondels niet, en zouden ze eigenlijk beplakt moeten worden met kleine stickers. Dat gaan we natuurlijk niet doen, dus, zelf aan de slag..
Eerste idee.. 3D tekenen. Dat is iets wat ik zeker nog eens wil doen (en eventueel aanbieden).. maar niet nu. Dus beginnen met wat we hebben en wat grafisch ontwerpen.
Allereerst wat gezichtjes getekend in inkscape..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_96.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_96.png)



Leuk bedacht maar als je het realistisch wil nabootsen dan klopt het niet.
De gondels met gezichten zaten op Spiders en de (bakker) Polyp.
Je bouwt nu een Scharzkopf  type monster 3.
Dat is een totaal andere machine.

Snap dat het de meesten weinig boeit maar als oud kermis werknemer (bij beide types gewerkt) en kermis nurd moest ik het even kwijt ;D ;D
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: Carel Ruysink op 16 mei 2020, 15:23:57
Deze kijken nog al agressief. De eerste Octopussen van Jan Bakker hadden wat kleinere en vriendelijker ogen en de kleurstellling van de bakjes was ook al veel vriendelijker.
Mijn vader heeft de Octopus voor Bakker ontworpen net als het eerste reuzenrad van meer dan 30 meter ook voor Jan Bakker. Dus op de kermis altijd meters vrijkaartjes, heerlijk.
Mijn vader is 25 jaar geleden overleden en ik heb de tekeninge nog een jaar of 10 bewaard maar toen zijn ze toch naar het oud papier gegaan. Ik heb er ook geen foto's van wat ik nu allemaal toch jammer vind. Maar op het net moeten zat groepen van kermisfans zijn met plaatjes.
Blijf dit met grote belangstelling volgen uiteraard

Succes Carel
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: bask185 op 16 mei 2020, 15:32:49
Oké, wat is dan je voorstel?
Je kan misschien een stroombron per motor maken met een paar componentjes. Ik moet alleen testen of dat werkt met een motor
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: bask185 op 20 mei 2020, 16:28:33
Ik heb ff gauw een klein demo programmaatje geschreven voor een arduino. Het enige wat het tot nu toe doet is nulletjes en eentjes printen op het scherm.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/deleteme_7.png)
Ik heb in dit voorbeeld 3 processon lopen die elk op hun andere manier de nulletjes en de eentjes op het scherm zetten. Ze hebben ook elk hun eigen tijd. Het is natuurlijk uitbreidbaar in elk opzicht. Een filmpje zou hier interessanter zijn  :-[.

De 1 en 0'en worden zo geprint zoals ik ze in het code voorbeeld heb getikt. Aan hardware heb je alleen een arduino board en een usb kabel nodig. Ik weet dat het nog ver weg is, maar als je er aan toekomt en een arduino boardje in huis heb en het leuk lijkt om hier iets mee te doen, dan kan ik je het programma opsturen om uit te proberen.

Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: WeKra op 20 mei 2020, 17:06:45
Tof dat je ermee bezig bent geweest! Als ik zover ben om daarmee aan de slag te gaan trek ik aan de bel.  (y) ;D
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: WeKra op 23 mei 2020, 17:55:43
Go big or go home...

Terwijl ik wacht op het pakketje uit China met de nieuwe motortjes, ben ik vast verder gegaan met het thema.

Het originele thema kent iedereen die deze attractie heeft, dus ik wil dat aanpassen naar iets nieuws. In plaats van de lieve Octopussy uit de achtergrond, moet het een wat volwassener en enger/horror thema krijgen. The Kraken krijgt sowieso een ander kleurpalet bestaande uit voornamelijk roze/rood/paarse tinten.

Allereerst is The Kraken die bovenop de attractie prijkt van een nieuw kleurtje voorzien. Mijn vriend die van die Warhammer-poppetjes schildert was bereid om dit te doen, aangezien ik niet zo goed ben in dat free-hand schilderen.

Before: (Foto van Amar)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/c287c561-22ad-4b45-a008-7db1f53feb7d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/c287c561-22ad-4b45-a008-7db1f53feb7d.jpg)

After: (Met gele lampjes in de ogen)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9385_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9385_2.jpg)



Behalve dat, moest de achtergrond daarom ook veranderd worden naar iets toffers. Ik heb iemand (een bevriende tattoo-artiest) bereid gevonden om de achtergrond te herontwerpen naar mijn ideeën. Vandaag kwam de eerste ruwe schets binnen en mijn verwachtingen zijn overtroffen. Hij ontwerpt dit digitaal in hoge resolutie, welke ik dan wil laten afdrukken op een sticker oid bij een lokale drukker. Maar het ontwerp is zo tof geworden dat ik denk dat ik het ook als een soort panorama-schilderij ga laten afdrukken om in te lijsten boven het werkbureau... :-D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0ae9437b-0eb6-46f9-b850-8881adef6cd3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0ae9437b-0eb6-46f9-b850-8881adef6cd3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9439_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9439_1.jpg)
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: Dave....... op 23 mei 2020, 18:13:04
Cool
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: Zoedelaar op 23 mei 2020, 21:14:20
Zeker heel gaaf ontwerp...... kun je ook gewoon laten tatoeren he.....  :angel:
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: Amar op 24 mei 2020, 18:30:59
Dit topic hier nog niet gezien (wel op kermisclub) en wat veel reacties zeg, goed om te zien! Uiteraard volg ik dit draadje met grote interesse en geef ik mijn mening/advies waar nodig  ;D ;)
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: Tulpendaal op 25 mei 2020, 21:31:52
 :o waanzinnig gave tekening en mooi geschilderde kraken (y)
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: WeKra op 27 mei 2020, 18:35:57
Update voor de achterwand: Deze is gereed! Ik ben enorm enthousiast hierover en was verbluft dat mijn wilde idee (Ik zei dat ik een grote octopus op de achtergrond wilde) tot dit resultaat heeft geleidt.

Amar is zo vriendelijk deze te willen verschalen en voor de kassa/huisje/molen te gebruiken om daar ook wat artwork voor te maken, zodat ik deze bij de lokale drukkerij hoogwaardig op stickerfolie kan laten afdrukken.

De motortjes komen ergens volgende week binnen om het verder ontwerp af te maken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9531_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9531_2.jpg)
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: Pauldg op 27 mei 2020, 18:39:13
Ik zou hiermee op de kermisbeurs gaan staan. De modeluitvoering is beter dan het origineel!
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: WeKra op 27 mei 2020, 20:24:14
Nog even het hele artwork. De details zijn echt geweldig.

(Met hele pretentieuze watermerken...  :-X)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_100.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_100.png)
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: WeKra op 31 mei 2020, 20:58:04
De eerste motortjes uit China zijn binnen, te weten de vertragingsmotoren voor de molen en het binnenwerk, dus ik kan weer aan de slag.

Allereerst is dus besloten dat hiermee het originele binnenwerk met alle radartjes mogen verdwijnen. Hierom alle 'pikkies' in de molenkast weggeknipt en met de kolomboor op de juiste hoogte afgesteld en ze met de bodem gelijk gefreesd. Ruimte genoeg om aan de slag te gaan met de motortjes.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9600_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9600_2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9601_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9601_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9602.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9602.jpg)

De motortjes komen uiteindelijk permanent in de molen, bevestigd op het basisplaatje. Ik heb nog gekeken naar een monteerbare versie, maar dat betekent ofwel dat er schroefjes aan de buitenkant van het kapje komen, of ik de motortjes in de bodembak moet plaatsen. Dat laatste is onmogelijk als ik niet precies weet waar het motortje moet komen. Gekozen dus om de motortjes te positioneren.

Ik heb watervaste houtlijm gebruikt omdat deze goed uithard, toch enigzins soepel blijft en indien écht nodig nagenoeg eenvoudig weer van het plastic te verwijderen is, als er een nieuwe motor in moet.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9635_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9635_1.jpg)

Ongeduldig als ik ben heb ik na een uurtje of 2 uitharden al getest of het werkt, en dat doet het! Nu mag het rustig verder uitharden.


Volgende stap: Servomotor toevoegen op een of andere manier (geen ervaring mee...) om het binnenwerk omhoog te hevelen. Ik weet alleen nog niet hoe dit aan te sturen. Misschien dat iemand mij hiermee kan helpen. Het effect moet zijn:

Bij schakelaar naar boven klikken moet de servo in ongeveer 7 seconden naar de hevelstand (ongeveer 9mm). Wanneer de schakelaar weer 'omlaag' gaat, moet deze in 7 seconden weer naar beneden/rustpositie draaien.
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: moonlicht op 31 mei 2020, 23:00:43

.
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: bask185 op 01 juni 2020, 23:13:23
@Cor
Links zijn echt geweldige dingen, je kan mensen op precies wijzen wat je wilt, maar een antwoord met alleen een link is altijd een slecht antwoord. Het helpt als je er iets van een beschrijving in je antwoord zet.

Ik had ook ooit een onenigheid met iemand. Hij gaf me 2 links van zijn eigen docu's met honderden pagina's terwijl ik een klein specifiek ding moest weten. Als hij er bij had getikt: onder in het docu van de 2e link staat dat wat je wilt weten. Dan had dat veel ellende bespaard.

@WeKra.
Het ding van bovenstaande link creëer een vertraging tussen een ingaand en een uitgaand signaal. Probleem is dat je nog steeds een ingaand signaal moet hebben. En ik weet niet hoe dat ding van de link presteert. Ik betwijfel of die de 7s haalt.

Als je nu even zo'n arduino ding scoor, dan leg ik je uit hoe je een programma in het ding krijgt, en dan stuur ik je een programma die doet wat the Kraken moet doen. Je hebt er namelijk al 1 nodig voor je verlichting, en hij kan precies doen met je servo wat jij wilt.

Ik heb trouwens een nieuwe batch binnen van arduino nano's. Die kan ik met brievenpost naar je versturen als je wilt. Maar dan moet je wel al een servomotor hebben  :P

Mvg,

Bas.
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: moonlicht op 02 juni 2020, 09:55:28
bas
prima, als je het zo stelt zal ik verder geen links meer delen ::)

Cor
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: 72sonett op 02 juni 2020, 09:58:47
Maak de links in ieder geval  kort (https://www.banggood.com/nl/5-6V-Steering-Gear-Servo-Slow-Reducer-Delay-Module-for-RC-Models-p-1112816.html?gpla=1&gmcCountry=NL&currency=EUR&createTmp=1&utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc_bgs&utm_content=frank&utm_campaign=frank-ssc-nl-all-0418&ad_id=431962814107&cur_warehouse=CN).
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: moonlicht op 02 juni 2020, 10:15:48
geen idee hoe, maar dat hoeft niet meer

Cor
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: Sven op 02 juni 2020, 10:52:55
Als je klikt op "citaat" weet je hoe. Voor de volgende keer.  ;)
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: WeKra op 02 juni 2020, 13:28:00
prima, als je het zo stelt zal ik verder geen links meer delen ::)

Nou Cor, niet zo snel gepikeerd. Sta open voor feedback :-) Ik heb inderdaad niks aan de link als ik uberhaupt nog niet weet hoe ik een servo moet aansturen...

Als je nu even zo'n arduino ding scoor, dan leg ik je uit hoe je een programma in het ding krijgt, en dan stuur ik je een programma die doet wat the Kraken moet doen. Je hebt er namelijk al 1 nodig voor je verlichting, en hij kan precies doen met je servo wat jij wilt.
Laten we beginnen met de besturing inderdaad. Als de Arduino dat kan fixen op de wijze zoals ik wil, is dat perfect. Voor de verlichting: Zet het nog even in de koelkast, want misschien hoeft het wiel niet opnieuw uitgevonden te worden. Er zijn al kleine en betaalbare looplicht-printplaatjes die ik inmiddels in huis heb. Moet het nog testen, maar zover ben ik nog.

Citaat
Ik heb trouwens een nieuwe batch binnen van arduino nano's. Die kan ik met brievenpost naar je versturen als je wilt. Maar dan moet je wel al een servomotor hebben  :P

Awesome! Daar heb ik wel interesse in. Ik stuur je een PM. De servo's zijn al onderweg namelijk.
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: bask185 op 02 juni 2020, 15:34:47
voor de verlichting: Zet het nog even in de koelkast, want misschien hoeft het wiel niet opnieuw uitgevonden te worden.
Er zijn al kleine en betaalbare looplicht-printplaatjes die ik inmiddels in huis heb
Het nadeel van die printjes is dat ze waarschijnlijk slechts 1 animatie kunnen. Ze bestaan vast ook wel met meer, maar als je bijvoorbeeld verschillende animaties tegelijk wilt uitvoeren en mixen dan loop je misschien tegen problemen aan. Een van de argumenten die ik graag in de strijd gooi in de discussie wel of geen arduino is garantie van de werking. Net als voor je servo motor. Ik weet 100% zeker dat die succesvol je motor aan kan sturen. En zo weet ik ook 100% zeker dat je kan doen met je verlichting qua animaties wat je maar kan bedenken. Als je die video nog bekijkt van je voorbeeld, zie je ook verscheidene animaties per licht circuit. Zoiets ga je niet met een analoog circuit voor elkaar krijgen.

Bekijk de eerste minuut van dit filmpje, deze gebruikt ook een arduino nano om 512 leds aan te sturen.
https://www.youtube.com/v/2BlVUKW5hL0

Over wat voor betaalbare looplicht-printplaatjes hebben wij het eigenlijk precies?

Mvg,

Bas


Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: WeKra op 02 juni 2020, 15:42:05
Een van de argumenten die ik graag in de strijd gooi in de discussie wel of geen arduino is garantie van de werking.

Hmm, oké, eens en ik geloof inderdaad dat de vrijheid in instellen mooi meegenomen is. Mijn tegenargument is enkel: Ik kan niet programmeren en heb er (nu) geen tijd voor om het te leren. Ik wil niet persé afhankelijk moeten zijn van iemand anders die de code's zou moeten schrijven...

Citaat
Over wat voor betaalbare looplicht-printplaatjes hebben wij het eigenlijk precies?

Deze, van Krause Modellbau: LINK (https://www.krause-modellbau.shop/?cat=c75_LEDCONTROL-LEDCONTROL.html). Heeft verschillende programma's voor verschillende aantal uitgangen. Met de verkoper reeds whatsapp-contact gehad om de verschillende programma's te kunnen zien. Uiteindelijk vind ik het niet heel belangrijk hoe de verlichting knippert, als het geheel maar lekker flitsend een kermis-gevoel geeft.

Máár ik schrijf het idee nog niet af, ik zie enkel een grote dikke beer op de weg. Het programmeren voor de verlichting is me nog een drempeltje te hoog, maar zeg nooit nooit.
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: moonlicht op 02 juni 2020, 15:46:24
Nou Cor, niet zo snel gepikeerd. Sta open voor feedback :-) Ik heb inderdaad niks aan de link als ik uberhaupt nog niet weet hoe ik een servo moet aansturen...

je gaat een servo gebruiken, maar je weet niet hoe je hem moet aansturen.
tja waarom dan een servo, ik nam aan dat als je een servo gebruikt ook weet hoe je het moet aan sturen



Cor
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: WeKra op 02 juni 2020, 16:40:36
En daar zit dan ook de kink: je doet een aanname.

Als je alles zorgvuldig leest, gaf ik al aan dat ik geen ervaring heb met de aansturing. Toch bedankt voor het meedenken. ;)
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: 72sonett op 02 juni 2020, 16:55:51
... een arduino nano om 512 leds aan te sturen.
Ik zie er maar 4 x 4 x 4 = 64
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: bask185 op 02 juni 2020, 18:43:30
O ja sorry een 4x4x4 tje. Een klasgenoot van me heeft een 8x8x8 gemaakt, daar was ik mee verward. Maar ook hij gebruikte een Arduino voor zijn 512 leds
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: WeKra op 13 juni 2020, 18:44:10
Kleine update.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WhatsApp-Image-2020-06-11-at-13.41.45.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WhatsApp-Image-2020-06-11-at-13.41.45.jpeg)

Ik heb de eerste bestelling (van de 3) motortjes binnen. Deze selectie is toch helaas niet helemaal wat het moest worden. De motortjes hebben een te hoge beginspanning nodig voordat het begint met draaien, waardoor de RPM al te hoog ligt voor het realisme. Ik hoop dat de andere motortjes (die een lagere RPM hebben) wel zullen zijn wat ik hoop.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WhatsApp-Image-2020-06-12-at-13.55.02.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WhatsApp-Image-2020-06-12-at-13.55.02.jpeg)

Duidelijk is dat ze een stuk langer zijn, waardoor de motorbehuizing verlend moet worden. Ik heb n.a.v. deze afmetingen de armen alvast aangepast in het ontwerp, welke dadelijk worden ge-3D-print.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WhatsApp-Image-2020-06-12-at-13.55.52.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WhatsApp-Image-2020-06-12-at-13.55.52.jpeg)


Daarnaast is Amar is zo vriendelijk geweest om tegen een mooie inruilkorting het Decoblad voor The Kraken te ontwerpen, op basis van het background-artpiece die ik al eerder heb getoond. Door wat elementen uit die achtergrond te pakken en in de vormen van de originele deco-stickers te passen wordt de hele molen opgenomen in de scenery. De armen worden dan in een roze-rode overloop gespoten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9928_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9928_1.jpg)
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: WeKra op 18 juni 2020, 11:43:31
Inmiddels heb ik motortjes binnen die wel goed werken. Ik heb het ontwerp voor de armen afgemaakt en ervoor gezorgd dat het visueel een beetje aantrekkelijk blijft. De motorbehuizingen zijn immers dik 10mm hoger geworden.

Heb vervolgens de hele molen maar in Solidworks gezet, zodat het effect nog leuker zichtbaar is.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_103.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_103.png)
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: Rondje_HO op 18 juni 2020, 12:02:48
Ik kwam heel toevallig dit blad tegen vorige week (PDF):

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kirmes.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kirmes.jpg)

Indien interesse stuur dan even een PB  :)
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: WeKra op 20 juni 2020, 18:44:36
Kleine update. De gondels zijn ontworpen!

De ogen haal ik weg want dat worden toch de decals.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fishies.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fishies.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/molen_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/molen_1.png)
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: Dave....... op 21 juni 2020, 13:24:05
Hoi Wes

Een vraagje, die figuren zijn opnieuw geschilderd lees ik.
Is eerst de oude verf eraf gehaald en zoja, hoe/waarmee?
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: WeKra op 21 juni 2020, 17:23:03
Ik neem aan dat je de gondels bedoeld? Deze worden ongeschilderd geleverd, de kleur is in het spuitgiet-plastic verwerkt.
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: Dave....... op 21 juni 2020, 17:24:58
Hoi!

Nee echt het octopuspoppetje zelf
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: WeKra op 21 juni 2020, 23:55:27
Oh zo, sorry. Ik heb ze gewoon direct overgespoten met primer...  ::) Volgens mij zit er een soort acrylverf op die je met de gewenste thinners of middelen wel kunt verwijderen. Nachtje blue wonder moet vast werken.
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: Dave....... op 22 juni 2020, 02:26:37
Super!
Dankje!
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: WeKra op 13 juli 2020, 11:10:15
Gister weer tijd gehad om even te prutsen aan het binnenwerk. Ik heb inmiddels de servo's binnen, dus tijd om proef te passen. Ik heb echter nog geen aansturing voor de servo, maar dat komt wel...

Allereerst gekeken hoe de servo plaats kan nemen in de steeds minder beschikbare ruimtes. Maar het is me toch gelukt.

De maanvormige ophoging verwijderd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/82B8A9F2-17AE-4C2D-9EF6-242750F7D2E1-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/82B8A9F2-17AE-4C2D-9EF6-242750F7D2E1-1.jpg)


Servo past precies onder het hevelpunt. De servo komt zelf in de behuizing te liggen zodat deze zichzelf niet uit de plaat wegduwt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0540-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0540-1.jpg)

Gaat de behuizing nog dicht...? Jawel!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/A511DDF4-BD77-4E40-821F-C98E5A6C17A5-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/A511DDF4-BD77-4E40-821F-C98E5A6C17A5-1.jpg)

En van onderaf:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0543-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0543-1.jpg)
Titel: Re: WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie!
Bericht door: bask185 op 13 juli 2020, 11:30:37
De SG in SG90 staat voor 'Soft Gear'. Als je ze te zwaar belast dan kunnen ze zichzelf fysiek stuk draaien. Volgens mij kan je ze ook al stuk draaien als je ze probeert naar posities -10 of 200 graden te sturen  ;D

Wat ik wil zeggen, waarschijnlijk zal het goed gaan, maar ik zou wel een back-up servo klaar hebben liggen.

Maar goed bezig verder  (y). Geduldig wachten we weer op de volgende update.

Mvg,

Bas