Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Nederlandse" modellen door V200-G2000
Vandaag om 16:57:02
Bouw van materieel 40 treinstellen door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:54:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Twinkie
Vandaag om 16:52:49
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
Bisonkit verdunner door HuubvG
Vandaag om 16:44:09
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Rody v. G.
Vandaag om 16:24:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door MathynK
Vandaag om 15:28:02
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Stationsplein Baden Baden door Dave.......
Vandaag om 15:03:18
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 15:01:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:30:51
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
  

Auteur Topic: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?  (gelezen 7586 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2454
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #30 Gepost op: 07 mei 2020, 10:02:43 »
Naar het zuiden kan dat tweede spoor overigens niet helemaal worden doorgetrokken omdat het daar met een viaduct over de Bernhardweg gaat en dat viaduct heeft geen ruimte voor een tweede spoor.

Naar het zuiden lijkt het erop of er is voorgesorteerd op rechtsafslaan ipv links dubbelspoor (vanwege dat taps uitlopende stuk spoordijk net ten noorden van de Bernhardweg). Zelfs de windmolens en de hoogspanningstorens staan al op de juiste plek (iig niet in de weg). Daarvoor zal een nieuw viaduct moeten worden aangelegd en daarmee zal wel worden gewacht tot de plannen concreter zijn.

Off-topic, maar ik kan het niet laten ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #31 Gepost op: 07 mei 2020, 10:28:00 »
Naar het zuiden lijkt het erop of er is voorgesorteerd op rechtsafslaan ipv links dubbelspoor (vanwege dat taps uitlopende stuk spoordijk net ten noorden van de Bernhardweg).
Dat lijkt maar zo. Die dijk lag er al, tussen de Bernhardweg en de Europaweg. Dat is een zandkering omdat het hele stuk land tussen die dijk en de zeedijk indertijd 3 meter is opgespoten. De Bernhardweg ligt dan ook 3 meter lager dan de Europaweg. Om voor de spoorlijn voldoende hellinglengte te krijgen vanaf het viaduct over de Bernhardweg tot de gelijkvloerse kruising met de Europaweg is er een slinger in die dijk gelegd.

Mario Dln

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #32 Gepost op: 07 mei 2020, 12:09:27 »
...
Wat ik hier en daar op foto,s zie is dat
sommige lampenkasten (achterzijde sein)
wit zijn en velen zwart.
Heeft dit te maken in welk jaar ze zijn geplaats
of verschillende leveranciers.

Mvg Wesly
Bijzonder om te lezen (maar ik zal je niet tegenspreken). Achterkanten van lichtseinen zijn wit gemaakt om duidelijk te maken of je te maken hebt met 'de achterkant' of een gedoofd sein.

WR

  • Gast
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #33 Gepost op: 07 mei 2020, 13:52:12 »
Goedendag
Dit vind ik weer bijzonder om te lezen.
Daar was ik nooit opgekomen.
Maar het klinkt vrij logies.
Ben ook geen machinist.
Wel bestuurder van mijn Roco . :D
Gr Wesly


Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #34 Gepost op: 07 mei 2020, 14:33:39 »
Er staat al jaren een NS-lichtsein bij mij in de berging, en die is geheel zwart, ook van achteren.
Reinier

WR

  • Gast
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #35 Gepost op: 07 mei 2020, 19:22:39 »
Waarom de achterkast wit is, word hierboven duidelijk beschreven. Maar waarom daardoor geen éénheid bestaat is mij nog niet duidelijk.

Er staan vele seinen langs het spoor met een zwarte kast.



« Laatst bewerkt op: 08 mei 2020, 21:38:12 door Bert van Gelder »

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #36 Gepost op: 08 mei 2020, 21:29:18 »
De schilder weet meestal niet dat de achterkant wit moet zijn. En als het hem dan niet verteld wordt...

Groeten,
Peter

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3858
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #37 Gepost op: 08 mei 2020, 21:51:39 »
Het is mij nog nooit opgevallen dat een sein niet wit is aan de achterkant.
En ik zie er best wat op een werkdag  ;)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • Dordrecht jaren 70
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #38 Gepost op: 12 mei 2020, 07:14:21 »
Niet dat het er gelijk een stuk duidelijker van wordt, maar zo staat het omschreven in het Seinregelement van de NS uit 1975.

Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0