Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:18:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 12:17:58
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:48
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 11:58:56
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door VAM65
Vandaag om 11:57:57
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Gerrit H
Vandaag om 11:54:11
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 11:50:38
De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 11:44:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 11:26:14
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 10:57:33
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 10:52:20
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:48:15
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 10:24:56
Digitaal-delta door Montanbahn
Vandaag om 10:06:46
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 10:06:35
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 09:58:20
modulebaan in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:39:51
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 09:38:29
Pfarrerwinkel bahn door Hans GJ
Vandaag om 09:30:56
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:04:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:36:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jelmer
Vandaag om 08:22:39
Had de NS4903 rangeerlicht? door Edwin2121992
Vandaag om 08:12:22
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
27 October 2025, 21:17:04
  

Auteur Topic: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?  (gelezen 9474 keer)

1200blauw

  • Online Online
  • Berichten: 2935
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #30 Gepost op: 07 May 2020, 10:02:43 »
Naar het zuiden kan dat tweede spoor overigens niet helemaal worden doorgetrokken omdat het daar met een viaduct over de Bernhardweg gaat en dat viaduct heeft geen ruimte voor een tweede spoor.

Naar het zuiden lijkt het erop of er is voorgesorteerd op rechtsafslaan ipv links dubbelspoor (vanwege dat taps uitlopende stuk spoordijk net ten noorden van de Bernhardweg). Zelfs de windmolens en de hoogspanningstorens staan al op de juiste plek (iig niet in de weg). Daarvoor zal een nieuw viaduct moeten worden aangelegd en daarmee zal wel worden gewacht tot de plannen concreter zijn.

Off-topic, maar ik kan het niet laten ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #31 Gepost op: 07 May 2020, 10:28:00 »
Naar het zuiden lijkt het erop of er is voorgesorteerd op rechtsafslaan ipv links dubbelspoor (vanwege dat taps uitlopende stuk spoordijk net ten noorden van de Bernhardweg).
Dat lijkt maar zo. Die dijk lag er al, tussen de Bernhardweg en de Europaweg. Dat is een zandkering omdat het hele stuk land tussen die dijk en de zeedijk indertijd 3 meter is opgespoten. De Bernhardweg ligt dan ook 3 meter lager dan de Europaweg. Om voor de spoorlijn voldoende hellinglengte te krijgen vanaf het viaduct over de Bernhardweg tot de gelijkvloerse kruising met de Europaweg is er een slinger in die dijk gelegd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mario Dln

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #32 Gepost op: 07 May 2020, 12:09:27 »
...
Wat ik hier en daar op foto,s zie is dat
sommige lampenkasten (achterzijde sein)
wit zijn en velen zwart.
Heeft dit te maken in welk jaar ze zijn geplaats
of verschillende leveranciers.

Mvg Wesly
Bijzonder om te lezen (maar ik zal je niet tegenspreken). Achterkanten van lichtseinen zijn wit gemaakt om duidelijk te maken of je te maken hebt met 'de achterkant' of een gedoofd sein.

WR

  • Gast
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #33 Gepost op: 07 May 2020, 13:52:12 »
Goedendag
Dit vind ik weer bijzonder om te lezen.
Daar was ik nooit opgekomen.
Maar het klinkt vrij logies.
Ben ook geen machinist.
Wel bestuurder van mijn Roco . :D
Gr Wesly


Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #34 Gepost op: 07 May 2020, 14:33:39 »
Er staat al jaren een NS-lichtsein bij mij in de berging, en die is geheel zwart, ook van achteren.
Reinier

WR

  • Gast
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #35 Gepost op: 07 May 2020, 19:22:39 »
Waarom de achterkast wit is, word hierboven duidelijk beschreven. Maar waarom daardoor geen éénheid bestaat is mij nog niet duidelijk.

Er staan vele seinen langs het spoor met een zwarte kast.



« Laatst bewerkt op: 08 May 2020, 21:38:12 door Bert van Gelder »

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #36 Gepost op: 08 May 2020, 21:29:18 »
De schilder weet meestal niet dat de achterkant wit moet zijn. En als het hem dan niet verteld wordt...

Groeten,
Peter

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4462
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #37 Gepost op: 08 May 2020, 21:51:39 »
Het is mij nog nooit opgevallen dat een sein niet wit is aan de achterkant.
En ik zie er best wat op een werkdag  ;)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 282
  • Dordrecht jaren 70
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #38 Gepost op: 12 May 2020, 07:14:21 »
Niet dat het er gelijk een stuk duidelijker van wordt, maar zo staat het omschreven in het Seinregelement van de NS uit 1975.

Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0