Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Arjan6511
Vandaag om 15:02:13
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Huup
Vandaag om 14:45:23
Raadplaatje door Luit
Vandaag om 14:45:10
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door MaraNCS
Vandaag om 13:12:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pukkie
Vandaag om 13:09:20
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door spoorijzer
Vandaag om 12:07:06
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Station Roodeschool door aad52
Vandaag om 09:39:24
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nachttreinen Oost Europa door laurent
Vandaag om 08:29:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
  

Auteur Topic: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?  (gelezen 9085 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #30 Gepost op: 07 May 2020, 10:02:43 »
Naar het zuiden kan dat tweede spoor overigens niet helemaal worden doorgetrokken omdat het daar met een viaduct over de Bernhardweg gaat en dat viaduct heeft geen ruimte voor een tweede spoor.

Naar het zuiden lijkt het erop of er is voorgesorteerd op rechtsafslaan ipv links dubbelspoor (vanwege dat taps uitlopende stuk spoordijk net ten noorden van de Bernhardweg). Zelfs de windmolens en de hoogspanningstorens staan al op de juiste plek (iig niet in de weg). Daarvoor zal een nieuw viaduct moeten worden aangelegd en daarmee zal wel worden gewacht tot de plannen concreter zijn.

Off-topic, maar ik kan het niet laten ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26631
    • Pagina van klaas
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #31 Gepost op: 07 May 2020, 10:28:00 »
Naar het zuiden lijkt het erop of er is voorgesorteerd op rechtsafslaan ipv links dubbelspoor (vanwege dat taps uitlopende stuk spoordijk net ten noorden van de Bernhardweg).
Dat lijkt maar zo. Die dijk lag er al, tussen de Bernhardweg en de Europaweg. Dat is een zandkering omdat het hele stuk land tussen die dijk en de zeedijk indertijd 3 meter is opgespoten. De Bernhardweg ligt dan ook 3 meter lager dan de Europaweg. Om voor de spoorlijn voldoende hellinglengte te krijgen vanaf het viaduct over de Bernhardweg tot de gelijkvloerse kruising met de Europaweg is er een slinger in die dijk gelegd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mario Dln

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #32 Gepost op: 07 May 2020, 12:09:27 »
...
Wat ik hier en daar op foto,s zie is dat
sommige lampenkasten (achterzijde sein)
wit zijn en velen zwart.
Heeft dit te maken in welk jaar ze zijn geplaats
of verschillende leveranciers.

Mvg Wesly
Bijzonder om te lezen (maar ik zal je niet tegenspreken). Achterkanten van lichtseinen zijn wit gemaakt om duidelijk te maken of je te maken hebt met 'de achterkant' of een gedoofd sein.

WR

  • Gast
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #33 Gepost op: 07 May 2020, 13:52:12 »
Goedendag
Dit vind ik weer bijzonder om te lezen.
Daar was ik nooit opgekomen.
Maar het klinkt vrij logies.
Ben ook geen machinist.
Wel bestuurder van mijn Roco . :D
Gr Wesly


Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #34 Gepost op: 07 May 2020, 14:33:39 »
Er staat al jaren een NS-lichtsein bij mij in de berging, en die is geheel zwart, ook van achteren.
Reinier

WR

  • Gast
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #35 Gepost op: 07 May 2020, 19:22:39 »
Waarom de achterkast wit is, word hierboven duidelijk beschreven. Maar waarom daardoor geen éénheid bestaat is mij nog niet duidelijk.

Er staan vele seinen langs het spoor met een zwarte kast.



« Laatst bewerkt op: 08 May 2020, 21:38:12 door Bert van Gelder »

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #36 Gepost op: 08 May 2020, 21:29:18 »
De schilder weet meestal niet dat de achterkant wit moet zijn. En als het hem dan niet verteld wordt...

Groeten,
Peter

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #37 Gepost op: 08 May 2020, 21:51:39 »
Het is mij nog nooit opgevallen dat een sein niet wit is aan de achterkant.
En ik zie er best wat op een werkdag  ;)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 281
  • Dordrecht jaren 70
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #38 Gepost op: 12 May 2020, 07:14:21 »
Niet dat het er gelijk een stuk duidelijker van wordt, maar zo staat het omschreven in het Seinregelement van de NS uit 1975.

Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0