BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Al het andere! => Topic gestart door: WR op 05 mei 2020, 10:13:03

Titel: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
Bericht door: WR op 05 mei 2020, 10:13:03
Hallo lezers
Ik ben me wat aan het verdiepen in de
lichtseinen NS .
Zie een rechts en een links sein.
Volgens mij komt het rechtse sein het meest voor (denk ik.)
De vraag in welke situatie komt dan het linkse sein voor.
Als je enkelspoor twee richtingen rijd en
je het sein omdraaid aan de andere zijde blijft het
een rechts sein.
Natuurlijk weten de machinisten op dit forum mij dit
te vertellen.
Kan op het inet geen duidelijk antwoord vinden.
Mvg Wesly
Titel: Re: Links en rechts hoofdsein
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 mei 2020, 10:38:28
Een sein zal links geplaatst worden als er rechts te weinig ruimte is. Hoewel dat niet altijd zo is. Langs de goederenlijn naar het Sloe staat een sein aan de linkerkant terwijl er rechts ruimte genoeg is. Ik heb me afgevraagd waarom dat is, maar ik kan het niet bedenken. Het kan zijn omdat de kabels aan die kant van het spoor liggen, maar kan ook een andere reden hebben.

Langs dubbelsporige hoofdlijnen waar linkerspoor gereden kan worden staan ook seinen links, maar dat lijkt me logisch.
Titel: Re: Links en rechts hoofdsein
Bericht door: WR op 05 mei 2020, 11:12:52
Bedankt voor de info
Ik begrijp hieruit, dat de hoofdzaak in de meeste gevallen is.
Als er rechts te weinig ruimte is om het sein te plaatsen.
Dat zal op de modelbaan niet vaak het geval zijn.   :D
Heb verder geen idee of links rijden op dubbelspoor heel
veel voorkomt op groot spoor.
Op de modelbaan geeft dit wel veel meer rijmogelijk heden
en afwisseling lijkt mij zo.
Mvg .
Titel: Re: Links en rechts hoofdsein
Bericht door: robbraak op 05 mei 2020, 11:24:45
bij het groot spoor komt regelmatig links en rechts rijden voor van daar hebben ze ook seinen voor het linker en rechter spoor dit geld zelfs voor stations waar treinen zowel links als rechts binnen komen op een perron.
men kan bij het groot spoor ook de term roest rijden.



Rob
Titel: Re: Links en rechts hoofdsein
Bericht door: Rondje_HO op 05 mei 2020, 11:43:53
Zoals gezegd, op heel veel plaatsen in Nederland zijn de sporen ingericht op twee richtingen dus ook aan twee zijden seinen. De seinen zelf zitten niet in het hart van de paal maar een stukje richting het spoor. Zo heb je bij het plaatsen waarschijnlijk meer ruimte voor de voet van de paal, denk ik? Maar vandaar dus rechtse en linkse seinen:


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4024_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4024_1.jpg)
(c) Rondje_HO    PS sorry voor de scheve foto, kan hem nu even niet recht trekken   ;D
Titel: Re: Links en rechts hoofdsein
Bericht door: WR op 05 mei 2020, 12:12:37
Bedankt , voor de duidelijke uitleg.
Mvg.
Titel: Re: Links en rechts hoofdsein
Bericht door: Ronald69 op 05 mei 2020, 12:31:16
Dat ze zo zijn gemaakt heeft te maken omdat anders het zicht wordt ontnomen door de bovenleidingsmasten die in dezelfde lijn staan?

Nederlands spoor is ingericht als dubbel enkelspoor, vandaar 2 hoofdseinen aan weerszijde van het spoor. Uitzondering is o.a. de lijn Zl - Dv waar vanuit Olst richting Zl geen seinen staan aan de linkerzijde en daar wordt gesproken over "verkeerd spoor", afgekort vs.
Titel: Re: Links en rechts hoofdsein
Bericht door: Gerke op 05 mei 2020, 16:38:51
De seinen kunnen beter in de zichtlijnen van de machinist gedraaid worden. Er is een extra draaipunt waardoor er meer instellingen mogelijk zijn.
Als er rechts te weinig plaats is voor een sein en het staat links, zal er altijd een richtingpijl onder het sein gemonteerd zijn. Dit geldt weer niet voor seinen geplaatst bij links rijden. Overigens hoeft plaatsgebrek niet altijd de hoofdreden voor links plaatsen te zijn. Als het de overzichtelijkheid ter plaatse ten goede komt worden ze ook links geplaatst.
Titel: Re: Links en rechts hoofdsein
Bericht door: Gerke op 05 mei 2020, 16:46:28
bij het groot spoor komt regelmatig links en rechts rijden voor van daar hebben ze ook seinen voor het linker en rechter spoor dit geld zelfs voor stations waar treinen zowel links als rechts binnen komen op een perron.
men kan bij het groot spoor ook de term roest rijden.

Rob


Dat heeft niks met links rijden te maken. Als je van de andere kant komt rijd je gewoon rechts. Roest rijden heeft in de dagelijkse praktijk vooral te maken met het berijden van wissels. De wissels in de vrije baan worden niet vaak in beide standen bereden. Er gelden daarvoor voorschriften wanneer en hoe vaak zo'n wissel dan bereden moet worden. Dat roestrijden vervolgens tot een stuk linker spoor rijden leidt staat los van het roestrijden. Op een emplacement van een station is links rijden in de zin van links rijden niet mogelijk.
Titel: Re: Links en rechts hoofdsein
Bericht door: spoorzeven op 05 mei 2020, 17:12:24
Als er rechts te weinig plaats is voor een sein en het staat links, zal er altijd een richtingpijl onder het sein gemonteerd zijn. Dit geldt weer niet voor seinen geplaatst bij links rijden.
Onder het motto 'Er is niets, dat er niet is': er staat als inrijsein van Den Haag HS een sein links van het spoor Den Haag - Leiden voor treinen die beveiligd links rijden op het traject Den Haag Mariahoeve-Den Haag Laan van NOI-Den Haag HS met toch een richtingpijl op het sein. Dat heeft weer te maken met de verbindingsboog Binckhorst-HS: om verwarring uit te sluiten en duidelijk te maken dat het sein niet voor die verbindingsboog geldt, zit dat bordje op dat sein (sein 222).
Titel: Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
Bericht door: metresil op 05 mei 2020, 17:31:23
Trajectfilmpjes  op youtube , die verschillende machinisten erop zetten.... (y) (y)   valt mij regelmatig op dat linker sein b.v. oranje toont als er een trein in tegengestelde richting komt  ,  ik vond dat vreemd dat moet dan toch rood tonen lijkt mij , maar na navragen is dat mogelijk omdat op dat baanvak op dat moment geen rijrichting is ingesteld in de richting van het tonend sein ..... als je goed kijkt op de foto zie je dat volgende linkersein groen toont ter wel het eerste linker sein rood staat.....dus ik had weer wat geleerd... ;D
Titel: Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 mei 2020, 20:52:06
….valt mij regelmatig op dat linker sein b.v. oranje toont..
Geel a.u.b.
Titel: Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
Bericht door: LMX op 05 mei 2020, 23:17:19
Valt mij regelmatig op dat linker sein b.v. oranje toont als er een trein in tegengestelde richting komt  ,  ik vond dat vreemd dat moet dan toch rood tonen lijkt mij

Als een sein geel toont terwijl er een trein uit de tegenrichting komt, dan is dat waarschijnlijk een voorsein welke geen rood kunnen tonen. Het hoofdsein wat daarbij hoort  zal dan weldegelijk rood tonen.
Titel: Re: Links en rechts hoofdsein
Bericht door: gtw6016 op 06 mei 2020, 00:12:21

Nederlands spoor is ingericht als dubbel enkelspoor, vandaar 2 hoofdseinen aan weerszijde van het spoor. Uitzondering is o.a. de lijn Zl - Dv waar vanuit Olst richting Zl geen seinen staan aan de linkerzijde en daar wordt gesproken over "verkeerd spoor", afgekort vs.

En dan heb je ook nog dubbelspoor.met linkerspoor beveiliging..
Daarbij is het linke spoor wel voorzien van seinen maar vaak grotere blokken. En waarbij de hoofdseinen (bediend dus) voorafgaand een voorsein hebben (bv zwolle-amersfoort schothorst).

Bij dubbel enkelspoor zijn zowel linker spoor als rexhter spoor even "goed" beveiligd en in meerdere blokken verdeeld (zowel bediende als p-seinen) (bv utrecht-amsterdam bijlmer).

De situatie tussen zwolle en olst is een stukje uniek waarbij er eigenlijk niet linkerspoot gereden kan worden in de normale situatie. Alleen in het bezit van een aanwijzing verkeerdspoor en een bijbehorend beeldinstructie  kan de mcn dan over t linker spoor (en dat is alleen dus bij calimiteiten) waarbij de atb dus ook geen code ontvangt. En de overwegen allemaal aangereden dienen te worden.

Seinen staan eigenlijk altijd rechts van t spoor tenzij daar geen ruimte is dan staan ze links. Staat een sein links van het spoor en ligt daar links van nog een spoor (heb je hem nog ;) ) dus bij bv 3 sporen dan bevind er op dit sein nog een bord met een pijl die wijst naar t spoor waar t voor geld.

Geloof me soms is t voor ons machinisten ook een zoektocht waar die dingen staan en daarom is onze wegbekendheid (het uit je hoofd weten van t traject en zijn bijzonderheden) ook zo belangrijk ;)

Gr Marc

Ps mocht je het leuk vinden een voorbeeld van zo beeldinstructie te hebben stuur me dan een pb met je mailadres heb er nog een van roosendaal-visé liggen ;)
Titel: Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
Bericht door: Mug op 06 mei 2020, 10:10:33
Voor een schat aan info over treinbeveiliging kun je hier terecht: http://www.marcrpieters.nl/ (http://www.marcrpieters.nl/)

Grtz. Frits
Titel: Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 mei 2020, 10:41:09
De site van Marc Pieters ken ik wel, maar daar zie ik niet aangegeven wat de redenen kunnen zijn om een sein links te plaatsen.
Titel: Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
Bericht door: metresil op 06 mei 2020, 11:21:54
Als een sein geel toont terwijl er een trein uit de tegenrichting komt, dan is dat waarschijnlijk een voorsein welke geen rood kunnen tonen. Het hoofdsein wat daarbij hoort  zal dan weldegelijk rood tonen.

Voorseinen aan de linkerkant komen zelden voor dacht ik toch??
Titel: Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
Bericht door: Jamie op 06 mei 2020, 11:30:30
Trajectfilmpjes  op youtube , die verschillende machinisten erop zetten.... (y) (y)   valt mij regelmatig op dat linker sein b.v. oranje toont als er een trein in tegengestelde richting komt  ,  ik vond dat vreemd dat moet dan toch rood tonen lijkt mij , maar na navragen is dat mogelijk omdat op dat baanvak op dat moment geen rijrichting is ingesteld in de richting van het tonend sein ..... als je goed kijkt op de foto zie je dat volgende linkersein groen toont ter wel het eerste linker sein rood staat.....dus ik had weer wat geleerd... ;D

Wacht,de foto waar je het over hebt is het linkse rode sein een BEDIEND sein (Er liggen wissels achter het sein)
Dit sein kan de treindienstleider dus bedienen en heeft in dit geval dus geen bordje met een P erop.
Het groene sein verderop linker spoor achter de wissels is een P-sein (Permission) en zal rood vallen als er een rijweg word ingesteld vanaf de achterzijde naar je toe.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schermafbeelding-2020-05-06-om-11.24.10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schermafbeelding-2020-05-06-om-11.24.10.jpg)

P.s Oranje Lichtsein kennen we niet in het seinenboek,de juiste benaming is Geel.
Zie je aan de linkerzijde een lichtsein met platte bovenzijde is dat een voorsein.
Deze kan alleen Geel of Groen tonen.
Deze kom je tegen bij een automatisch blokstelsel met beveiligd linker spoor.
Ja een voorsein zal dus Geel tonen als er vanaf de achterzijde een rijweg is ingesteld.
Wil je nog meer weten over diverse spoorbeveiligingen in Nederland kan deze site helpen?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Automatisch_blokstelsel#Automatisch_blokstelsel_met_beveiligd_linker_spoor
Mvg Jamie Diks

Titel: Re: Links en rechts hoofdsein
Bericht door: Jeronimos op 06 mei 2020, 11:56:13
Een sein zal links geplaatst worden als er rechts te weinig ruimte is. Hoewel dat niet altijd zo is. Langs de goederenlijn naar het Sloe staat een sein aan de linkerkant terwijl er rechts ruimte genoeg is. Ik heb me afgevraagd waarom dat is, maar ik kan het niet bedenken. Het kan zijn omdat de kabels aan die kant van het spoor liggen, maar kan ook een andere reden hebben.

Langs dubbelsporige hoofdlijnen waar linkerspoor gereden kan worden staan ook seinen links, maar dat lijkt me logisch.

Ik heb dit even bekeken maar het lijkt erop dat links van het spoor hier meer regel dan uitzondering is. Vermoedelijk omdat dit de hoofdlijn is ondanks het spoor rechts.

Vanaf viaduct Jonker Fransweg (https://goo.gl/maps/GafgzZrwbn91wY7PA)
Finlandweg (https://goo.gl/maps/bYKRvq9tjWwacFoz7)
Langs de Europaweg (https://goo.gl/maps/WdM8f9xAy7BNsrEk8)
Verderop Europaweg Noord (https://goo.gl/maps/4uDVfF7i7PrT2fSL8)
Zie wel dat dit p-seinen zijn.
Titel: Re: Links en rechts hoofdsein
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 mei 2020, 12:40:48
Vanaf viaduct Jonker Fransweg (https://goo.gl/maps/GafgzZrwbn91wY7PA)
Dat is het sein dat ik bedoelde. Er is rechts voldoende ruimte, en voor de zichtbaarheid zou dat ook beter zijn. Het zou kunnen dat de ruimte rechts vrijgehouden wordt om met auto's langs het spoor te kunnen rijden.
De andere 3 locatie die je noemt zij wel logisch, anders zouden de seinen tussen de sporen moeten staan.
Titel: Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
Bericht door: gtw6016 op 06 mei 2020, 13:32:36
Voorseinen aan de linkerkant komen zelden voor dacht ik toch??

Nee hoor
Bij dubbelspoor met linkerspoor beveiliging gaat bij elk hoofdsein een voorsein vooraf.

Titel: Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
Bericht door: WR op 06 mei 2020, 13:35:29
Ik neem aan dat de machinisten wel
naar de goede kant kijken. ;D
Wat ik hier en daar op foto,s zie is dat
sommige lampenkasten (achterzijde sein)
wit zijn en velen zwart.
Heeft dit te maken in welk jaar ze zijn geplaats
of verschillende leveranciers.

Mvg Wesly
Titel: Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
Bericht door: Mug op 06 mei 2020, 13:45:40
Dat is het sein dat ik bedoelde. Er is rechts voldoende ruimte, en voor de zichtbaarheid zou dat ook beter zijn. Het zou kunnen dat de ruimte rechts vrijgehouden wordt om met auto's langs het spoor te kunnen rijden.
De andere 3 locatie die je noemt zij wel logisch, anders zouden de seinen tussen de sporen moeten staan.

Voor de zichtbaarheid zou plaatsing rechts wel eens minder kunnen zijn omdat er een flauwe bocht naar rechts in het spoor
zit waardoor het sein achter het talud of de eventuele pijlers van het viaduct zou kunnen verdwijnen.
Overigens staan seinen bij enkelspoor meestal aan dezelfde kant als de portalen (waar ook de kabels meestal liggen).
De plaatselijke situatie is bepalend.
De seinen hangen iets naast de paal zodat deze niet achter de portalen verdwijnen en dit ook aangeeft voor welk spoor het
sein geldt.
Dit laatste is vooral van belang bij meerdere sporen wanneer seinen tussen sporen zijn opgesteld.
Bij onduidelijke situaties kan dan ook nog een pijlbord zijn aangebracht om aan te geven voor welk spoor een sein is bedoeld.

Grtz. Frits
Titel: Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
Bericht door: 1200blauw op 06 mei 2020, 15:11:52
Dat is het sein dat ik bedoelde. Er is rechts voldoende ruimte, en voor de zichtbaarheid zou dat ook beter zijn. Het zou kunnen dat de ruimte rechts vrijgehouden wordt om met auto's langs het spoor te kunnen rijden.
De andere 3 locatie die je noemt zij wel logisch, anders zouden de seinen tussen de sporen moeten staan.

Hier is al voorzien dat het ooit dubbelspoor wordt denk ik. Er is al ruimte voor vrijgelaten en iets naar het noorden is het al dubbelsporig gerealiseerd als je naar Maps kijkt. Zelfs het viaduct van waaraf de Streetview-opname gemaakt is waarnaar verwezen wordt is er al geschikt voor. Om dan te voorkomen dat bij de aanleg het sein moet worden verplaatst is het alvast links neergezet. Maar goed, ik weet het ook niet.
Titel: Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 mei 2020, 16:16:39
Dat is een goeie. Onder het viaduct in de Jonker Fransweg is inderdaad ruimte voor een tweede spoor. Ik kom daar regelmatig maar had me dat nog niet gerealiseerd.
Naar het zuiden kan dat tweede spoor overigens niet helemaal worden doorgetrokken omdat het daar met een viaduct over de Bernhardweg gaat en dat viaduct heeft geen ruimte voor een tweede spoor.
Dat stukje dubbelspoor aan de noordkant zijn de wachtsporen Lewedorp (Lwd).
Titel: Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
Bericht door: Spoorrelais op 06 mei 2020, 16:50:24
Geel a.u.b.

De kleur is weldegelijk oranje maar wij noemen het geel. En dat heeft een oorzaak. Na de tweede wereldoorlog zijn de spoorwegen hersteld met de Marchall hulp. De beveiliging kwam uit Amerika. En daar noemde ze de kleuren Red, Yellow en Green. Dat in nog steeds terug te vinden in de hedendaagse beveiliging.

Vandaar geel en niet oranje.
Titel: Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 mei 2020, 17:17:31
De kleur die je ziet is subjectief. Je kunt het als oranje zien, maar als je het vergelijkt met echt oranje dan is het toch geel. En geel is de officiële benaming.
Geldt ook voor verkeerslichten langs de weg. Daar noemen veel mensen de middelste kleur vaak oranje, maar dat heet officieel ook geel.
Titel: Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
Bericht door: Zaandam-Zuid op 06 mei 2020, 23:41:55
De algemene regels voor seinplaatsing:
In de praktijk is geregeld maatwerk nodig en worden seinen afwijkend van de voorgaande regels geplaatst. Als verwarring kan optreden bij welk spoor een sein behoort, dan wordt dit voorzien van en pijlbord.

Groeten,
Peter
Titel: Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 mei 2020, 23:49:49

  • Seinen die bij één spoor en één rijrichting behoren dienen aan dezelfde zijde van het spoor geplaatst te worden, net als borden en bakens.
Dat is dan een verklaring voor het sein langs de Sloelijn waar ik mee begon. Dat sein staat links omdat de daarop volgende seinen langs de Europaweg ook links moeten staan omdat er daar nog een spoor rechts naast ligt.
Titel: Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
Bericht door: Jeanne op 07 mei 2020, 01:02:53
Bij het begin van de aanleg van beveiligingen met het lichtseinstelsel 1955, had men nog de bedoeling om alle hoofdlijnen te voorzien van dubbelenkelspoor beveiligingen. Maar al snel werd duidelijk dat dubbelenkelspoor beveiligingen een veel te groot beslag op het moderniseringsbudget zouden leggen. Eind van de jaren zestig, het geld was inmiddels helemaal schaars geworden, werden beveiligingsprojecten nog verder uitgekleed. Dat zie je dus heden ten dagen nog terug in de wijze waarop Zwolle - Deventer is aanlegt. Zelf het beveilig links rijden ontbreekt daar!
Titel: Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
Bericht door: 1200blauw op 07 mei 2020, 10:02:43
Naar het zuiden kan dat tweede spoor overigens niet helemaal worden doorgetrokken omdat het daar met een viaduct over de Bernhardweg gaat en dat viaduct heeft geen ruimte voor een tweede spoor.

Naar het zuiden lijkt het erop of er is voorgesorteerd op rechtsafslaan ipv links dubbelspoor (vanwege dat taps uitlopende stuk spoordijk net ten noorden van de Bernhardweg). Zelfs de windmolens en de hoogspanningstorens staan al op de juiste plek (iig niet in de weg). Daarvoor zal een nieuw viaduct moeten worden aangelegd en daarmee zal wel worden gewacht tot de plannen concreter zijn.

Off-topic, maar ik kan het niet laten ;)
Titel: Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 mei 2020, 10:28:00
Naar het zuiden lijkt het erop of er is voorgesorteerd op rechtsafslaan ipv links dubbelspoor (vanwege dat taps uitlopende stuk spoordijk net ten noorden van de Bernhardweg).
Dat lijkt maar zo. Die dijk lag er al, tussen de Bernhardweg en de Europaweg. Dat is een zandkering omdat het hele stuk land tussen die dijk en de zeedijk indertijd 3 meter is opgespoten. De Bernhardweg ligt dan ook 3 meter lager dan de Europaweg. Om voor de spoorlijn voldoende hellinglengte te krijgen vanaf het viaduct over de Bernhardweg tot de gelijkvloerse kruising met de Europaweg is er een slinger in die dijk gelegd.
Titel: Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
Bericht door: Mario Dln op 07 mei 2020, 12:09:27
...
Wat ik hier en daar op foto,s zie is dat
sommige lampenkasten (achterzijde sein)
wit zijn en velen zwart.
Heeft dit te maken in welk jaar ze zijn geplaats
of verschillende leveranciers.

Mvg Wesly
Bijzonder om te lezen (maar ik zal je niet tegenspreken). Achterkanten van lichtseinen zijn wit gemaakt om duidelijk te maken of je te maken hebt met 'de achterkant' of een gedoofd sein.
Titel: Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
Bericht door: WR op 07 mei 2020, 13:52:12
Goedendag
Dit vind ik weer bijzonder om te lezen.
Daar was ik nooit opgekomen.
Maar het klinkt vrij logies.
Ben ook geen machinist.
Wel bestuurder van mijn Roco . :D
Gr Wesly

Titel: Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
Bericht door: Reinier Z. op 07 mei 2020, 14:33:39
Er staat al jaren een NS-lichtsein bij mij in de berging, en die is geheel zwart, ook van achteren.
Titel: Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
Bericht door: WR op 07 mei 2020, 19:22:39
Waarom de achterkast wit is, word hierboven duidelijk beschreven. Maar waarom daardoor geen éénheid bestaat is mij nog niet duidelijk.

Er staan vele seinen langs het spoor met een zwarte kast.



Titel: Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
Bericht door: Zaandam-Zuid op 08 mei 2020, 21:29:18
De schilder weet meestal niet dat de achterkant wit moet zijn. En als het hem dan niet verteld wordt...

Groeten,
Peter
Titel: Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
Bericht door: Dave....... op 08 mei 2020, 21:51:39
Het is mij nog nooit opgevallen dat een sein niet wit is aan de achterkant.
En ik zie er best wat op een werkdag  ;)
Titel: Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
Bericht door: Rob Hagg op 12 mei 2020, 07:14:21
Niet dat het er gelijk een stuk duidelijker van wordt, maar zo staat het omschreven in het Seinregelement van de NS uit 1975.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/scannen0008_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/scannen0008_2.jpg)