Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
NS 8400 van Werps
door
Ivo tB
Vandaag
om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald.
door
Jan-Peter
Vandaag
om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0
door
Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden
door
Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour
door
Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje
door
Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
door
Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen
door
willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften
door
Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan
door
cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief?
door
Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken
door
Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange
door
ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715
door
vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0
door
Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
Vorige
-
Volgende
-
1
...
4
5
[
6
]
7
8
Omlaag
Auteur
Topic: Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen (gelezen 17734 keer)
bellejt
Offline
Berichten: 1793
Re: Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen
«
Reactie #75 Gepost op:
05 juli 2020, 20:17:07 »
de poolse winkelier of eentje van hier ?
Gelogd
Greetings,salutations,groetjes,
wob
Offline
Berichten: 2410
Aachenau West
Re: Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen
«
Reactie #76 Gepost op:
05 juli 2020, 20:47:28 »
Citaat van: ArjanB op 05 juli 2020, 20:15:53
Als je de juiste ASB niet kunt vinden dan is misschien Bullfrog snot een oplossing
Lijkt me vooralsnog de beste oplossing, omdat het maatwerk is.
Het schijnt overigens wel zo te zijn dat je er enigszins mee moet oefenen.
@Bellejt
Duits
Groet, Bas
Gelogd
bellejt
Offline
Berichten: 1793
Re: Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen
«
Reactie #77 Gepost op:
05 juli 2020, 20:55:05 »
mijn link is toch geen duitse website maar Slovenian
Gelogd
Greetings,salutations,groetjes,
wob
Offline
Berichten: 2410
Aachenau West
Re: Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen
«
Reactie #78 Gepost op:
05 juli 2020, 22:57:32 »
Klopt.
Dat ik de link doorstuurde was alleen bedoeld als tip voor de winkelier. Had ik misschien beter niet kunnen doen
Gelogd
wob
Offline
Berichten: 2410
Aachenau West
Re: Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen
«
Reactie #79 Gepost op:
28 juli 2020, 21:54:18 »
Zal ik het nu vertellen? Of later nadat ik de loc eindelijk op m'n baan heb?
Als dat al ooit gebeurt?
Ik heb eindelijk m'n Bullfrog Snot binnen en ben er vanmiddag mee aan de slag geweest.
Een eerste wiel voorzien van het Snot.
Geslaagd of niet?
Jullie horen het later of helemaal niet.
Het Snot wordt aangebracht op de wielen die draaien op rangeersnelheid.
De loc ligt dan dus op d'r rug.
De digitale stroomtoevoer verloopt van de centrale via tijdelijk aangesoldeerde draden op de railcontacten (op de printplaat).
Ging goed.
Daarna heb ik nog even het geluid van de sounddecoder aangezet. Voor de leuk.
Helaas viel het geluid ineens uit.
Een van de draden naar de luidspreker bleek zich in de cardanas te hebben gewikkeld. Draad gebroken. Op 2 plaatsen nog wel.
Balen.
Maar niet dramatisch. Zo'n draad is wel te vervangen al is het minuscule soldeerwerk aan een decoder niet mijn hobby.
Maar nu gaat het wèl een zielig verhaal worden.
Want bij het loshalen van de 21pins-decoder had ik me even niet gerealiseerd dat er nog spanning op stond. Normaal haal je de loc van de rails en dan valt de spanning automatisch weg. Nu dus niet.
Als je dan een klein rookwolkje ziet bij de decoder, dan weet je wel hoe laat het is.
Pro forma heb ik het luidsprekertje nog even opnieuw aangesloten om te proberen..... Die moeite had ik me kunnen besparen.
Want ook de rijfunctie ......
Dit is dus zo'n loc waarbij het een na het ander misgaat.
Mijn eerste bestelling dateert van eind maart / begin april. Het begon al met een vertraagde uitlevering, namelijk eind april.
En nu, 3 maanden na ontvangst, rijdt de loc nog steeds niet.
Ik heb intussen 2x antislipbandjes gekocht en daarna dus Bullfrog Snot, wat me al de nodige extra euri's gekost heeft.
Met een nieuwe sounddecoder die vervolgens nog moet worden voorzien van het juiste geluid, ben ik nog veel meer extra euri's kwijt.
Afgezien daarvan is het alwéér wachten, wachten.
Wil ik dat nog wel?
Gaat het ooit nog goed komen met dit gevaarte?
Als ik de loc niet naar tevredenheid aan het rijden krijg met behulp van het Snot, dan komt afvoer van de machine wel heel dichtbij.
(Eigenlijk m'n eer te na)
Groet, Bas
Gelogd
008200
Offline
Berichten: 757
Re: Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen
«
Reactie #80 Gepost op:
29 juli 2020, 10:38:38 »
Wat een akelige pech!
Je kunt de decoder via je winkelier/leverancier terug sturen naar Esu,
met een beschrijving met wat er is voorgevallen.
Je kunt proberen of je onder "coulance" vervanging of reparatie kunt krijgen: bedenk maar:
"nooit geschoten altijd mis"
Ik heb zo wel eens een -door eigen onhandigheid beschadigde Zimo sounddecoder gerepareerd
( lees vervangen door een nieuwe) gekregen voor €25 porto en onderzoekskosten.
Succes !
François
Gelogd
wob
Offline
Berichten: 2410
Aachenau West
Re: Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen
«
Reactie #81 Gepost op:
29 juli 2020, 13:06:52 »
Dank je voor de tip!
Waar ik eigenlijk nog het meeste van baal is dat ik de loc voor de zoveelste keer opzij moet leggen. Wachten, wachten, wachten. Dat hindert me nog meer dan dat ik het het zonde vind van de extra kosten.
Het blijkt niet simpel mogelijk om binnen een dag een nieuwe decoder te kopen met het juiste geluid. Daar gaat in het gunstigste geval een paar dagen overheen, nog afgezien van eventuele levertijden van de decoder zelf.
Opsturen naar ESU zou sowieso nog langer gaan duren. Het is nog vakantietijd ook. En ik acht de kans dat ze me tegemoet willen komen bijna nihil. Zo'n afgebroken draad alleen al.....
Ik bespaar mezelf maar liever de moeite en de verzendkosten.
Dus nu maar even stoom afblazen en met andere dingen aan de slag.
Groet, Bas
Gelogd
wob
Offline
Berichten: 2410
Aachenau West
Re: Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen
«
Reactie #82 Gepost op:
23 augustus 2020, 15:22:55 »
Weer aan de slag gegaan.
Er is een nieuwe sounddecoder in geprikt ter vervanging van de kapot geraakte decoder.
Het speakertje van de kapotte decoder was natuurlijk nog goed.
Dat kon ik dus nog gebruiken om het geluidsniveau wat te verhogen. (2 speakertjes produceren samen altijd wat meer geluid dan 1)
Hier zie de voorbereidende werkzaamheden.
Het speakertje dat verbonden is met de decoder is nog niet voorzien van een klankkast.
Het oude speakertje (met grijze en bruine draad) heeft al wel een klankkast en ligt er nog los bij.
In de membraan in het midden van de loc heb ik 2 gaten gesneden om het geluid van de speakertjes naar onderen toe door te laten.
Het element rechts onder op de foto is de klankkast van de loc, waarin de speakertjes moeten worden geplaatst.
Dit is een proefopstelling om te controleren of beide speakertjes geluid geven.
Het speakertje aan decoder is nog even zonder klankkast zodat het geluidsniveau van de 2e decoder er bovenuit te horen is. Anders zou het veel moeilijker zijn om vast te stellen of beide functioneren.
Bij het koppelen van speakertjes moet je goed opletten dat de polariteit overeenkomt, want anders werken ze elkaar juist tegen.
Na montage blijkt dat de motor (die geklemd wordt door de bovenliggende printplaat) niet horizontaal ligt.
Kennelijk wordt de membraan onvoldoende ingedrukt.
Daarom heb ik een veel groter gat in de membraan gesneden. Alleen de randen blijven zitten.
Het risico is dan wel dat de contacten van de speakertjes het frame van de loc raken, waardoor er kortsluiting zou kunnen ontstaan. Met alweer een defecte decoder tot gevolg.
Daarom zijn de contacten van de speakertjes uit voorzorg voorzien van een tipje (blauwe) nagellak.
Nu ligt de motor er tenminste horizontaal in.
De bedrading van de speakertjes is aan de korte kant. Er bestaat nog steeds het risico dat die zich om de cardanas wikkelt. Achteraf gezien had ik het eerste speakertje een kwartslag moeten draaien zodat ik meer lengte had gehad.
Nu kon ik alleen de langste draad met tape enigszins fixeren.
Ik denk dat het wel goed gaat. Maar mocht het fout gaan, dan kost me dat geen decoder. Er moeten dan alleen langere draden worden aangebracht.
Tevoren was ik al bezig geweest met Bullfrog Snot over de asb's om het ratelen van de flenzen over de railstoelen van Peco code 75 te voorkomen.
Dat leek me na een tweetal pogingen redelijk gelukt.
Maar bij een nieuwe test kon ik helaas toch niet tevreden zijn als de loc vooruit in de boog naar rechts liep. Geluiden die me niet bevielen.
Ik besloot het Bullfrog Snot dan maar te verwijderen op 1 wiel. Gewoon als test.
Toen bleek de loc zowaar beter te lopen.
Sterker nog:
Achteraf betwijfel ik of de flenzen ooit de railstoelen wel geraakt hebben. Want op de baandelen met Peco code 100 hoorde ik soortgelijke geluiden.
Ik heb daarom besloten het huidige rijgedrag maar te accepteren. Het is maar de vraag in hoeverre ik het beter krijg.
Zo slecht is dat rijgedrag nu ook weer niet. Het is waarschijnlijk meer dat ik de lat tamelijk hoog leg.
Bovendien raak je het op een gegeven moment gewoon zat.
Bullfrog Snot is overigens best mooi spul. Je moet wat ervaring opbouwen met het aanbrengen.
Mislukt het, dan kun je het heel eenvoudig weer verwijderen.
Meer hierover vind je
hier.
Tot slot dan wat plaatjes van de machine.
Mooi en lelijk tegelijk.
Het is duidelijk dat de vorm uit de functie volgt. Mooi.
Maar er zijn ook concessies gedaan ten opzichte van het prototype vanwege de kosten.
Afgezien daarvan is het model prachtig gedetailleerd.
De "zwaailichten" op de cabines zijn functioneel. Een leuke gimmick.
Nu nog wat afgebroken details herstellen.
Hopelijk houdt de loc zich goed (het enige originele anti-slipbandje dat niet kapot was, heb ik niet vervangen). Anders moet ik opnieuw aan de bak.
Ik weet nu in ieder geval hoe de loc open moet.
(Let wel: eerst insteekkoppelingen verwijderen voordat de kap omhoog kan)
Groet, Bas
Gelogd
wob
Offline
Berichten: 2410
Aachenau West
Re: Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen
«
Reactie #83 Gepost op:
30 augustus 2020, 18:20:30 »
Mijn laatste bewering dat de koppelingen verwijderd zouden moeten worden om de kap te kunnen lichten is onzin.
De koppelingen zitten namelijk vast aan de kap
Ik ben vandaag bezig geweest met de decoderinstellingen.
Voor vragen over het functiemappen leek het me handig een
separaat draadje
te openen.
Groet, Bas
Gelogd
wob
Offline
Berichten: 2410
Aachenau West
Re: Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen
«
Reactie #84 Gepost op:
03 september 2020, 11:33:03 »
Ik heb het even helemaal gehad met deze loc.
Zozeer zelfs, naast andere locs die niet naar mijn zin lopen, dat ik de behoefte voel m'n baan af te breken en de hele bliksemse boel maar te verkopen.
Wat nu weer.
Eindelijk had ik de loc op de baan voor een trein - let wel: na maanden wachten en prutsen voor de allereerste keer! - en dan valt ineens het geluid uit.
Nu was me het al eerder overkomen dat het geluid uitviel. Dat bleek veroorzaakt door draadbreuk. Een draad naar de luidspreker had zich om de cardanas gewikkeld.
Omdat ik naar aanleiding daarvan de decoder losgemaakt had terwijl er - even niet opgelet - de spanning er nog op stond, kostte me dat een nieuwe sounddecoder, inclusief laden van geluid, a raison van € 116.
Bij het aanbrengen van de nieuwe decoder heb ik vervolgens de bedrading van decoder naar de luidspreker gefixeerd, zodat die zich niet opnieuw om de cardanas kon wikkelen.
Zou me het desalniettemin toch nog een keer zijn overkomen dat er een draad gebroken was?
Niet dus. Gelukkig maar, want een ezel stoot zich in het gemeen geen tweemaal aan dezelfde steen.
Toen bleek tot mijn verbazing dat na opening van de loc het geluid het weer deed.
Op zich verheugend, maar dat riep wel weer vragen op over waar de storing dan wel vandaan gekomen was.
Zou het misschien toch zijn dat de luidsprekercontacten contact maken met het chassis? Ondanks dat ik de contacten geïsoleerd had met een tipje nagellak?
Dus even een test uitgevoerd waarbij ik druk heb uitgeoefend op de luidsprekerkast (net zoals waarbij de motor geklemd is op de luidsprekerkast).
En ja hoor, test geslaagd. Het geluid viel opnieuw uit.
Maar anders dan eerst - je voelt hem al aankomen - is het geluid nu definitief uitgevallen.
Natuurlijk heb ik daarna getest of de verbindingen tussen luidspreker(s) en decoder in orde zijn. En dat zijn ze (helaas ,in dit geval).
Mijn conclusie is dat het geluid van de decoder het begeven heeft. De overige functies werken overigens nog wel. Maar daar kan ik na zoveel investeringen en moeite echt niet tevreden mee zijn.
Ik ga niet nog een keer € 116 uitgeven.
Het is wat mij betreft geen uitgemaakte zaak dat de luidsprekers ergens sluiting via het chassis gemaakt hebben.
Die decoder stuur ik daarom op naar ESU in de hoop dat ze nog wat voor me kunnen doen. Zo niet, dan is het exit met deze loc.
Zo, moest ik even kwijt.
Groet, Bas
Gelogd
MMTB
Offline
Berichten: 965
Re: Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen
«
Reactie #85 Gepost op:
03 september 2020, 12:08:50 »
Kan het zijn dat de magneten van de luidsprekers het chassis aangeraakt hebben?
Gelogd
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e
wob
Offline
Berichten: 2410
Aachenau West
Re: Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen
«
Reactie #86 Gepost op:
03 september 2020, 12:14:58 »
onmogelijk
Gelogd
bask185
Offline
Berichten: 4009
Re: Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen
«
Reactie #87 Gepost op:
03 september 2020, 14:20:06 »
Ik voel je pijn, ik heb een paar weken terug de allerlaatste sounddecoder in mijn leven aangeraakt. Ik ging de treinen testen analoog en hij reed, en toen niet meer. Hoewel ik het veel en vaak gedaan heb, ik doet het niet meer.
Ik heb nog een reele kans dat mijn 120€ nog niet verloren is, maar ik vrees het ergste en ik wil er niet aan verder
Ik heb in het verleden nog maar 1 geluidsdecoder gesloopt en die was niet eens van mij. In de tender van een loc lag een metalen plaatje voor het gewicht. En de speaker maakte daar sluiting op..
Alleen de frontverlichting werkte nog.. voor 50% want die knipperde... die decoder kon in een trein in de eeuwige rangeervelden worden ingebouwd
Gelogd
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)
wob
Offline
Berichten: 2410
Aachenau West
Re: Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen
«
Reactie #88 Gepost op:
03 september 2020, 22:12:50 »
Ik snap je verhaal.
Decoders zijn kwetsbare elementen. Ik ben er altijd heel voorzichtig mee geweest.
Tot nu toe is het nooit door onvoorzichtigheid van mijn kant geweest dat een decoder de geest gaf.
Met een sounddecoder was ik altijd extra voorzichtig vanwege de hoge kosten ingeval er wat misgaat.
In die zin is het extra bizar dat ik nu waarschijnlijk een derde sounddecoder nodig heb, nog voor de loc goed en wel op de baan heeft gereden.
Alleen de soundfunctie is dood. Ik zou ook zonder sound kunnen rijden, wat ik sowieso overwegend doe (geen herrie).
Maar van deze loc is het geluid zo karakteristiek en mooi weergegeven, dat ik het zo af en toe wil laten horen (vooral bij rangeren).
M'n beide decoders stuur ik naar ESU in de hoop dat ze er in ieder geval nog eentje tot leven kunnen wekken.
Zo niet, dan weet ik nog niet zo net of ik een derde decoder aan deze loc waag.
Ik ben nu wel gewaarschuwd.
In een Duits
filmpje
zag ik dat er contactpunten op de printplaat zouden moeten zitten waar de luidspreker aan verbonden kan worden. In dat geval ben je af van de risico's van bedrading die zich om de cardanas wikkelt.
Verder lijkt het raadzaam om aan de onderzijde wat freeswerk te verrichten zodat de luidspreker het frame nooit en te nimmer kan raken.
Allemaal de wijsheid achteraf.
Overigens vind ik dat de gebruiksaanwijzing voor het inprikken van de decoder veel te summier is. De gebruiksaanwijzing is sowieso vrij mager.
Geen loc voor beginners, zegt de man in het Duitse filmpje (die er ook al de nodige problemen mee heeft gehad).
Groet, Bas
Gelogd
wob
Offline
Berichten: 2410
Aachenau West
Re: Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen
«
Reactie #89 Gepost op:
19 september 2020, 18:08:48 »
Superservice van ESU!
Ik heb een nieuwe decoder toegestuurd gekregen.
Het is wel een zogenaamde "Leerdecoder". Dus ik moet het juiste geluid er nog op zien te laden. Ik ben niet in het bezit van een LokProgammer waarmee dat mogelijk zou moeten zijn.
Misschien moet ik daartoe dus naar een winkelier of is er iemand van jullie die mij zou kunnen helpen?
Afgezien daarvan zou ik ook wat meer zekerheid willen hebben of er zich op de printplaat daadwerkelijk contactpunten voor de luidspreker bevinden (alvorens ik de luidspreker lossoldeer van de decoder). Een en ander zoals getoond in het filmpje ongeveer vanaf minuut 3:25 (zie link in mijn vorige post).
Kan iemand van jullie bevestigen dat dit klopt?
Daarnaast moet er wat freeswerk in het chassis verricht worden om risico's van kortsluiting in de luidspreker uit te sluiten. Ik wil dat niet zo rigoureus doen als de man in het filmpje. Het gaat mij er enkel om dat kortsluiting te allen tijde voorkomen wordt.
Wordt vervolgd.
Groet, Bas
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
Vorige
-
Volgende
-
1
...
4
5
[
6
]
7
8
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen