Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DR buffetrijtuig verhuist naar Houten door Syb030
Vandaag om 11:35:55
SBB eurofima rijtuigen. door Luc2000
Vandaag om 11:34:06
vraag vierassige rongenwagen NS Vitrains tijdperk 3 door sneek
Vandaag om 11:30:31
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Eric B
Vandaag om 11:29:51
Jägerndorfer - afdekplaat draaistel demonteren? door Herb73
Vandaag om 11:27:21
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Martijn193
Vandaag om 11:24:38
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:22:43
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 11:19:55
Functie decoder door Luc2000
Vandaag om 11:18:48
Rondom Charlois door sneek
Vandaag om 11:13:04
Bahnstrecke 5867 door spoorzeven
Vandaag om 11:10:40
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 11:10:18
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:06:53
Welke instellingen voor een MicroMotor op een Lopi V5 door ruudns
Vandaag om 11:00:32
Alternatieven voor servo's door Eric v C
Vandaag om 10:42:24
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door henk
Vandaag om 10:31:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:17:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 10:16:02
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 10:02:43
Miskoop???? door Ronald Halma
Vandaag om 10:01:18
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 09:33:42
Een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 09:31:03
Amsterdam Westhaven - vlothaven 1/87 door spoorzeven
Vandaag om 09:24:58
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
Vandaag om 08:53:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:45:21
NS 1145 1981 door spoorijzer
Vandaag om 08:25:29
Fleischmann 1306 O&K op Piko Spoor met bedding door Modeltreinmulder
Vandaag om 08:00:36
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 06:39:30
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 02:59:34
printplaat roco sik stuk door hmmglaser
13 November 2025, 23:24:49
  

Auteur Topic: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV  (gelezen 18183 keer)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 5139
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #75 Gepost op: 24 November 2020, 07:53:07 »
Ik zie het bakkie al rijden  ;)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
  • Really old handsome bastard
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #76 Gepost op: 24 November 2020, 08:31:21 »
De weegbrug zou ook nog in het begin van het spoor naar de creosolindustrie kunnen.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 2725
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #77 Gepost op: 24 November 2020, 10:31:05 »
Mooie plannen, Koen.
En ze worden steeds beter. Vooral met die havens lijkt het me heel boeiend.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12260
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #78 Gepost op: 24 November 2020, 17:36:09 »
Creosolindustrie Maak daar maar van Creosoot industrie  ;)
Voor meer uitleg zie deze linkjes verzameling:
https://startgoogle.startpagina.nl/?ts=ts1&origin=homepage&query=spoorbielzen%20impregneren
Bovenste (niet reclame)normale linkjes geven je al een idee over wat t exact inhoud  ;)
We hebben er hier in Dordrecht jaren lang 1 gehad incl spoor aansluiting,dat was toen voor de diverse instellingen wel handig om spoorbielzen duurzaam te maken/ te houden.
(t spul meurt wel   ;D )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9044
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #79 Gepost op: 24 November 2020, 17:58:05 »
Hoi, dank Allen.

Creosol of creosoot, iig een impregnerend goedje.
Dat het stinkt, hopelijk haalt het de overkant van het water niet.
Er hingen vaker onwelriekende luchtjes in de stad, zo was er ook een bottenverwerker, ook dichtbij de stad gelegen.
Je kunt wel raden hoe dat ruikt, niet als een geurende bouillon.

Ik stop er altijd een heel verhaal in de industrie zoals jullie weten.
Liefst ondersteund met foto's en info. Al of niet in Utrecht.
Ik spit graag in de archieven.

Zo weet ik dat er ook één Creosootfabriek in Utrecht stond in een ver verleden  op dit forum al eens met wijlen Herwim Frank besproken.
Staat me ook iets bij van een lijnzaadfabriek.
Ze maakten niet voor de spoorwegen, geloof ik

Er was toen van alles.

Het plan komt tot leven.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 24 November 2020, 18:00:12 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9044
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #80 Gepost op: 03 April 2021, 22:56:08 »
Hoi,

Zo kun je een plan een hele tijd links laten liggen en er ineens weer mee bezig zijn.

Eerder had ik de baan naar wat meer uitgebouwde modules bedacht.

Maar door de plannen met de N baan kom ik nader tot het Demka module plan en reduceer ik weer eea.

Het idee van de gieterij op basis van de oude Utrechtse Demka blijft. Verdeel het nu over 3 modules die redelijk haalbaar lijken op lange termijn.

Kan best zijn dat er nog een spoortje veranderd van ligging of komt te vervallen.
Heb de heleboel weer gespiegeld.

Ik wordt ook een dagje ouder en heb absoluut geen trek in onder de baan kruipen op latere leeftijd.
Alles wordt aangestuurd met de z21, wil het zodanig opbouwen dat beide banen op den duur handmatig met een Maus of in te regelen zijn met een Tablet.

Wat is er dan makkelijk als je alles goed kan bereiken?

Ook de kamerindeling speelt parten. Als ik het op deze manier bouw aan een plankdraagsyteem houdt ik genoeg ruimte over voor een grote opbergkast en grote werktafel, niet geheel onbelangrijk.
De routing is onhandig in deze ruimte een soort M met de bovenkant tegen de raamkant geplakt.
De meters worden opgeslokt daar waar het ruim lijkt.

Tot zover de wijziging:






Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 5139
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #81 Gepost op: 04 April 2021, 00:20:03 »
Ziet er veel belovend uit.

Waar in dit plaatje komt precies de N-baan te staan?

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9044
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #82 Gepost op: 04 April 2021, 00:42:44 »
Hoi Bas,

Precies boven de Demka.

Na aanbeveling van Michel(Tothebeach) de bouw diepte wat tetuggedrongen.
De vorige versie werd toch wat te ver de kamer in.

Zo kunnen 2 banen tegelijk gestart worden en gebouwd.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 04 April 2021, 00:45:48 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.