Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door Peter Kleton
Vandaag om 23:26:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:06:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:48:53
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
Vandaag om 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
Vandaag om 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
Vandaag om 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
Vandaag om 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
Vandaag om 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:44:11
19 Toen door defender
Vandaag om 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
Vandaag om 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 18:58:32
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
  

Auteur Topic: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV  (gelezen 15194 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #75 Gepost op: 24 november 2020, 07:53:07 »
Ik zie het bakkie al rijden  ;)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #76 Gepost op: 24 november 2020, 08:31:21 »
De weegbrug zou ook nog in het begin van het spoor naar de creosolindustrie kunnen.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #77 Gepost op: 24 november 2020, 10:31:05 »
Mooie plannen, Koen.
En ze worden steeds beter. Vooral met die havens lijkt het me heel boeiend.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #78 Gepost op: 24 november 2020, 17:36:09 »
Creosolindustrie Maak daar maar van Creosoot industrie  ;)
Voor meer uitleg zie deze linkjes verzameling:
https://startgoogle.startpagina.nl/?ts=ts1&origin=homepage&query=spoorbielzen%20impregneren
Bovenste (niet reclame)normale linkjes geven je al een idee over wat t exact inhoud  ;)
We hebben er hier in Dordrecht jaren lang 1 gehad incl spoor aansluiting,dat was toen voor de diverse instellingen wel handig om spoorbielzen duurzaam te maken/ te houden.
(t spul meurt wel   ;D )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8524
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #79 Gepost op: 24 november 2020, 17:58:05 »
Hoi, dank Allen.

Creosol of creosoot, iig een impregnerend goedje.
Dat het stinkt, hopelijk haalt het de overkant van het water niet.
Er hingen vaker onwelriekende luchtjes in de stad, zo was er ook een bottenverwerker, ook dichtbij de stad gelegen.
Je kunt wel raden hoe dat ruikt, niet als een geurende bouillon.

Ik stop er altijd een heel verhaal in de industrie zoals jullie weten.
Liefst ondersteund met foto's en info. Al of niet in Utrecht.
Ik spit graag in de archieven.

Zo weet ik dat er ook één Creosootfabriek in Utrecht stond in een ver verleden  op dit forum al eens met wijlen Herwim Frank besproken.
Staat me ook iets bij van een lijnzaadfabriek.
Ze maakten niet voor de spoorwegen, geloof ik

Er was toen van alles.

Het plan komt tot leven.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 24 november 2020, 18:00:12 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8524
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #80 Gepost op: 03 april 2021, 22:56:08 »
Hoi,

Zo kun je een plan een hele tijd links laten liggen en er ineens weer mee bezig zijn.

Eerder had ik de baan naar wat meer uitgebouwde modules bedacht.

Maar door de plannen met de N baan kom ik nader tot het Demka module plan en reduceer ik weer eea.

Het idee van de gieterij op basis van de oude Utrechtse Demka blijft. Verdeel het nu over 3 modules die redelijk haalbaar lijken op lange termijn.

Kan best zijn dat er nog een spoortje veranderd van ligging of komt te vervallen.
Heb de heleboel weer gespiegeld.

Ik wordt ook een dagje ouder en heb absoluut geen trek in onder de baan kruipen op latere leeftijd.
Alles wordt aangestuurd met de z21, wil het zodanig opbouwen dat beide banen op den duur handmatig met een Maus of in te regelen zijn met een Tablet.

Wat is er dan makkelijk als je alles goed kan bereiken?

Ook de kamerindeling speelt parten. Als ik het op deze manier bouw aan een plankdraagsyteem houdt ik genoeg ruimte over voor een grote opbergkast en grote werktafel, niet geheel onbelangrijk.
De routing is onhandig in deze ruimte een soort M met de bovenkant tegen de raamkant geplakt.
De meters worden opgeslokt daar waar het ruim lijkt.

Tot zover de wijziging:






Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #81 Gepost op: 04 april 2021, 00:20:03 »
Ziet er veel belovend uit.

Waar in dit plaatje komt precies de N-baan te staan?

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8524
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #82 Gepost op: 04 april 2021, 00:42:44 »
Hoi Bas,

Precies boven de Demka.

Na aanbeveling van Michel(Tothebeach) de bouw diepte wat tetuggedrongen.
De vorige versie werd toch wat te ver de kamer in.

Zo kunnen 2 banen tegelijk gestart worden en gebouwd.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 04 april 2021, 00:45:48 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#