Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door Casmir
Vandaag om 19:46:10
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 19:40:30
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:39:37
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:39:14
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Falkenberg
Vandaag om 19:36:20
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:10:30
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 19:04:43
19 Toen door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:59:38
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:48:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door basjuh1981
Vandaag om 16:46:55
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
  

Auteur Topic: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV  (gelezen 15210 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #60 Gepost op: 12 november 2020, 19:36:25 »
Het blad waarover ik spreek is een special van 'Loco Revue'. Het gaat om dit blad


Maar het ging me eigenlijk om dit baanplan:

Bron: forum.e-train.fr

De baan is een groter, maar het gaat om het idee. Bij deze baan is de onderbaan niet direct verbonden met de bovenbaan.

Groet,
michel
« Laatst bewerkt op: 12 november 2020, 19:39:21 door tothebeach »

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #61 Gepost op: 12 november 2020, 19:46:48 »
Wat is er mis met ontwerp 4.0 (een stuk of wat posts terug). Misschien een omloop spoor op de kade kan absoluut geen kwaad maar dan ben je er ook. De fidle yard word dan de grotere uitdaging denk ik. Met 3 of 4 sporen in de fidle yard heb je de mogelijkheid om levendig rangeer verkeer te laten zien. Het viaduct moet wel aangekleed zijn maar hoeft geen onderdeel van de trein bewegingen te zijn.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV
« Reactie #62 Gepost op: 12 november 2020, 20:15:33 »
Ik haak ook alleen maar in op Koens nieuwe plannen. Mijn voorkeur ligt bij plan 2.0 :D:



De lijnen lopen zo mooi de diepte in, je blik wordt meegetrokken richting de brug.

Groet,
michel
« Laatst bewerkt op: 12 november 2020, 20:23:00 door tothebeach »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8528
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #63 Gepost op: 12 november 2020, 20:59:42 »
Heren.,

Mijn ontwerpen komen ook voort uit banen wat Michel laat zien (y)

De minimale diepte zou net een R1 bocht kunnen zijn maar wil niet veel dieper gaan bouwen dan dat.

Heb ook nog ff aan dubbeldeks zitten denken maar dan zit je met klimspiralen.

In ontwerp 2.0 (dank dat je hem erbij haalt) had aan het eind nog een kleine loc loods in gedachten of/en een sloperij of iets wat toepasselijk is bij een gieterij.

De brug is idd statisch en opvulling als diorama.
Ik zou naar links toe nog een stukje kunnen verlengen.

De fiddlyard:
In ieder geval 1 zijde, ik zo es moeten kijken hoe het aan twee kanten werkt.

Das een beetje zoals ik nu in het ontwerp sta.
Zit zelf ook nog steeds dichtbij 4.0
Alleen heeft het nog wat fine tuning nodig die ik niet 1,2,3 op papier krijg.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 12 november 2020, 21:23:11 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8528
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #64 Gepost op: 19 november 2020, 20:58:55 »
Zo,

Vandaag mijn railplan nog eens kritisch bekeken.

Heb hierbij flink omgedacht en de eisen bijgesteld.
Ik wil er toch wel meer rangeerwerk bij hebben en wat meer vervoersoorten..
Ook wil ik het concept van een strook stedelijke bebouwing meenemen in het plan......

 :o

Wacht eens....

Dat lijkt wel een versie van Midland.
Een schoen die goed zit kun je lang mee lopen, zal ook wel in de naam zitten.



Omgedacht zonder alle ideeën te niet te doen, omdat het kan.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 19 november 2020, 21:04:36 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #65 Gepost op: 19 november 2020, 21:15:06 »
Ziet er leuk uit. Er schiet me geen commentaar binnen dus zal het ook wel 'goed' zijn  :police:

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #66 Gepost op: 19 november 2020, 21:27:37 »
IK neem aan dat FY voor Fiddle Yard staat en dat dat de plaats is waar van treinen binnenkomen en ook weer naar toe vertrekken Koen?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8528
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #67 Gepost op: 19 november 2020, 21:28:09 »
Schieten mag hoor.

Heb aan beide kanten nog wat ruimte over om iets mee te doen.
Links was meer plek voor extra industrie en nu alle fronten zijn omgedraaid kijk je er beter tegenaan straks.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8528
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #68 Gepost op: 19 november 2020, 21:29:06 »
Ja, Eric dat klopt.

Dan maak ik een constructie over mijn bureau.

Gr Koen..
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #69 Gepost op: 19 november 2020, 21:32:10 »
Zou het dan niet logischer/efficiënter zijn om de WB Weegbrug in dat spoor te plaatsen/projecteren?
Dan kunnen binnenkomende/vertrekkende wagens zonder omslachtige handelingen gewogen worden.
[edit]Of anders ongeveer op de zelfde plaats als nu, maar dan één spoor lager[/edit]
« Laatst bewerkt op: 19 november 2020, 21:34:17 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8528
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #70 Gepost op: 19 november 2020, 21:42:57 »
Ik zie wat je bedoelt.

Ik had even uit de HW, Houtwerf, gedacht.

Heb het wel wat breder gemaakt voor een weggetje erachter.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #71 Gepost op: 19 november 2020, 21:59:51 »
Maar is hout het enige wat gewogen moet worden?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2105
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #72 Gepost op: 19 november 2020, 22:00:16 »
Koen

Ik vind het wel een leuk plan.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8528
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #73 Gepost op: 19 november 2020, 22:09:50 »
Nee, gewoon een algemene weegbrug.

Omdat je bij een kade bent en zo ook wel eens onverwachte goederen moet verladen.

Ik heb naast de schroot kraan nog een Kibri loopkraan, die moet ik nog in zien te passen.
Zit al aan een Auhaagse oplossing te denken.

Het is nog niet helemaal uitgewerkt.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8528
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #74 Gepost op: 23 november 2020, 23:16:40 »
Hoi,

Een paar nachtjes het railplan onder mijn kussen helpt ::).

Na wikken en wegen toch maar een iets modernere variant te gaan maken van deze industrie, in de geest van what if...?

Ik ga nog steeds uit van de Demka staalindustrie met Schrootverwerking en Gieterij. Het wordt me een roestige bende!
Rechts is half illegaal een autosloperij onder de brug gekomen, vroeger had ie ooit een aansluiting maar die is in ongebruik geraakt, voordeel is dat ie hoe dan ook dicht bij het spoor zit als er grote stukken of gewichten op een transport kunnen aan of afgevoerd.

De brug zelf zal functioneren als een fotodijk, ik kan bouwen tot 30 cm diepte en tot een meter lengte in die hoek.
Kan er in ieder geval een loc een een rijtuig op, lijkt me.

Hieronder even een stukje uitvergroot van de rechterhoek rondom de brug.
Al een module op zich.

Ik speel nog met het idee van een stukje Bemo-spoor voor wat lorry's met schroot richting de Gieterij.

Volgens hele oude archiefbeelden werden deze aan een hoge rail gehangen en gingen ze zo naar de smeltoven toe.



Hieronder een over zicht (klik voor groter) van de rest van de nieuwe opzet.
Feitelijk ontstaan er twee delen rechts de Gieterij en links een Creosolindustrie, waar men spoorbielzen maakt.
De Creoslindustrie is nog net vers uitgedacht maar nog onzeker.
Het kan ook gewoon een gebouw in die hoek worden.

Besloten dat elke industrie een eigen dock krijgt en zo ontstonden er 2 havens ipv alleen maar gebouwen.
Hier kan natuurlijk ook veel groenscenery gecreëerd worden.
Stadsbebouwing wordt optisch gescheiden door het water.
Het front bestaat uit het kanaal, ook met groen aangekleed en de nodige steigertjes maar daar geen kade.

Voor de weegbrug heb ik nog geen duidelijke plek, nu tussen twee wissels in het binnenste omloopspoor.



Het uitvoeren laat nog op zich wachten de opknapronde is nog bezig op de bovenverdieping.

Wel aardig tevreden aan het worden zo. :D

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 23 november 2020, 23:31:28 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#