Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:00:17
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Frans/Belgisch H0e baantje door Scratchbuilt
Vandaag om 09:58:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 09:54:36
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 09:39:18
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 09:38:20
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 09:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door MOVisser
Vandaag om 08:13:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
  

Auteur Topic: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV  (gelezen 15219 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8529
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #30 Gepost op: 16 april 2020, 14:54:50 »
Denk dat ik dat ook wel ga doen.

Ga hem sowieso als modulebaan bouwen.
Poten eronder en hij kan mee.

Misschien nog iets minder diep bouwen.

Zit nu op 50 cm diepte maar wil eigenlijk nog minder diep.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8529
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #31 Gepost op: 16 april 2020, 15:06:50 »
Even het volgende.

Had een hele mooie foto gevonden in het HUA van de schrootbaan.
Heb het hele plan er een beetje op gebaseerd.



Bron HUA: Catalogusnummer 821695,  Vervaardiger Bommel, M.A.J. van, fotograaf.



Bron HUA: Catalogusnummer 821161, Vervaardiger: Bommel, M.A.J. van, fotograaf.

De genomen foto's zijn van de jaren '60.
Toen werd er nog druk gewerkt.

Een mooi model van lelijkheid:



(Eerste de beste plaatje van het net op artikelnr.) maar het model is al zo oud.

En dan nog hele bergen scrap maken.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #32 Gepost op: 16 april 2020, 15:16:16 »
Die bergen scrap heb je zo gebouwd. Dat is een kwestie van veel zelfbouwen en de restjes, mislukkingen, foutjes, etc. bewaren.
Die foto's beloven wat :)
Ben benieuwd.

Groet,
Michel

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8529
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #33 Gepost op: 16 april 2020, 15:20:28 »
Verpakkingsmateriaal, alu blisters van medicijnen en de rest aan gort knippen en plakken. ;D

Her en der herr Otto Scrap en Juweela aanspreken.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #34 Gepost op: 16 april 2020, 16:09:47 »
Ik heb het even heel snel uitgezet in 270x35, mijn standaardmaten voor de nieuwe baan:


Met de Fleischmann-profi (Anyrail) houd je maar weinig over. Maar het baantje is mogelijk. De rode lijn is de scheiding tussen FY en modelbaan.
Smaller kan, maar je mist waarschijnlijk wel wat kenmerkende details.

Groet,
Michel

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1416
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #35 Gepost op: 16 april 2020, 16:18:03 »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8529
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #36 Gepost op: 16 april 2020, 17:40:16 »
@Arjan
Die is ook mooi, wordt zoeken op beurzen en www.
PIKO had er ook een geloof maar nog niet gevonden.
Faller heeft ook volgens mij.

@Michel
Ik heb in Peco code 83 getekend met normale wissels.
Uit budgetvriendelijke overweging.
Code 100 zit niet in Scarm.

Weet niet of dat nog verschil uitmaakt.
Maar voor deze baan zou ik ook Roco kunnen doen.

Hoe ziet het er dan in Anyrail uit?

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #37 Gepost op: 16 april 2020, 17:56:19 »
Even heel snel in elkaar gezet: Code 100 met SL-E91 en SL-E92 wissels:


Je hebt dan iets meer ruimte.

Groet,
Michel

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2105
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #38 Gepost op: 16 april 2020, 18:09:26 »
Koen

als je het echt mooi wilt doen zou ik geen code 100 in het zichtbare gedeelte gebruiken, maar minimaal code 83 of code 75. Maar dat hangt natuurlijk ook af van je budget en wat je al hebt. Verder zou ik zelf de module niet al te smal maken.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8529
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #39 Gepost op: 16 april 2020, 19:08:26 »
@michel (y)

@meino

Ik ga hem nog een keer tekenen in Roco line.
Bedacht me dat je met een zelfstandig baantje niet merkgebonden bent.

Alle rails komt toch ondrrgesmeerd te liggen met grond en bestrating, je ziet er weinig van.

Ga nog ff piekeren daarover.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

ex-DR V100

  • Online Online
  • Berichten: 1134
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #40 Gepost op: 18 april 2020, 23:09:21 »
Piko 61102 ?

Marc

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8529
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #41 Gepost op: 25 april 2020, 00:38:39 »
Hoi,

@Marc,
Ja, dat wordt zoeken naar geschikt model, hij moet ook redelijk compact zijn voor de module.

Verder was ik me aan het bedenken hoe het met de energievoorziening van deze gieterij gesteld was.
De gieterij had dus niet de karakteristieke kenmerken van hoge boven de bebouwing uitkomende trechters met luchtinblaasleidingen zoals in het Ruhrgebied.
Geen toevoer van cokes of afvoer van slakken of ijzergietsel met speciale grote wagons.
(voor zover ik weet).

Citaat Usine Utrecht:

DEMKA beschikte over een eigen hoogoven en elektro-ovens. Schroot werd in de elektro-ovens hergebruikt samen met het ruwe ijzer uit de hoogoven. In de smelters werd ook het staal gemaakt door toevoeging van zuurstof. Het staal werd tot blokken gegoten voor de verkoop en in de rondwalserij werden de blokken staal gewalst tot draad. Het staal uit de smelters werd ook verwerkt in de ijzergieterij, waaraan een vormenafdeling was verbonden en een afdeling machinebouw. Tot de grootste klanten behoorden niet alleen Werkspoor, maar vooral de scheepswerven in Rotterdam.
Vakmanschap zit in de functies van smelters, vormers, walsers en machinebouw. De walsers leerden het vak van Duitsers, zij wisten de hete staven van walsstraat naar walsstraat te geleiden. In de ijzergieterij ontdeden bramers en poetsers de gegoten producten van de vorm. Dat was zwaar en vies werk. Al in de jaren 1950 nam het bedrijf buitenlanders voor dit werk aan, aanvankelijk uit Spanje en Polen en later uit Marokko en Turkije. De gegoten vormen kregen een verdere bewerking in de afdeling machinebouw.


Ik vond nog een mooi filmpje van RTV Utrecht.
Een korte documantaire.

Filmpje YouTube Demka :Demka

Ik heb begrepen dat het om het zgn elektrostaalproces gaat.
Op basis van schroot.

Citaat uit: Technisch Werken.

Hoe verloopt het elektrostaalproces?
Voor het elektrostaalproces maakt men gebruik van een elektrovlamboogoven. Deze oven wordt ook wel elektro-oven genoemd. In het elektrostaalproces wordt schroot gerecycled tot staal. Aan het begin van het elektrostaalproces wordt schroot doormiddel van een soort stalen mand in de elektro-oven geladen. Deze stroken waar deze stalen mand uit bestaat zijn aan de onderkant aan elkaar verbonden met een touw. Zodra deze aaneengebonden mand boven de oven hangt en langzaam naar beneden wordt gebracht zorgt de hitte van de elektro-oven er voor dat het touw verbrand. Hierdoor gaan de stroken van de mand uitelkaar en valt het schroot door de zwaartekracht in de oven.
Het schroot moet worden gesmolten op een bepaalde temperatuur. Deze warmte wordt toegevoerd door gebruik te maken van elektrische lichtbogen. Deze lichtbogen ontstaan tussen die elektroden die in de oven naar beneden worden gebracht en de aanwezige lading. De elektroden zijn koolstaven en de lading bestaat uit het staalschroot dat in de oven is gebracht met de mand. De drie elektrodes worden gevoed met een driefasige wisselstroom


Ik probeer dus beeld te krijgen van hoe of wat voor soort hoogoven er stond en wat je er aan de buitenkant van zag.
Wil het realistisch houden.

Tot zover.
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2020, 12:41:56 door 44. Reden: aanpassing op verzoek »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8529
    • Midland
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #42 Gepost op: 26 april 2020, 11:46:46 »
Het filmpje uitvoerig bekeken te hebben kom ik erachter dat er een Siemens Martin oven gestaan heeft.
Een grote oven uit vuurbestendig baksteen.
Die werd met een grote lepel geladen.
Vanwege de enorme hitte.
Een Siemens Martin oven werd verwarmd door middel van warmtewisselaars.

Aannemelijk dat voor de fabriek oa een electriciteitscentrale gebouwd werd, de 1e PEGUS.

Dit om het proces in beeld te krijgen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #43 Gepost op: 26 april 2020, 11:52:18 »
Industriële archeologie ben je aan het bedrijven Koen.
Zo te zien ken je veel bronnen al.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« Reactie #44 Gepost op: 26 april 2020, 11:58:48 »
Over die kraan van Walthers; in vlaardingen hebben ze hem, of kunnen ze hem voor je bestellen. Vind ik wel de mooiste.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander