Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:12:22
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 11:03:05
Bauarbeiten im gange
door
Dave.......
Vandaag
om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO
door
Duikeend
Vandaag
om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
aad52
Vandaag
om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
BartvD
Vandaag
om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk)
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024
door
bernhard67
Vandaag
om 08:42:53
De Hondsrugbaan
door
mass am see
Vandaag
om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
WimM
Vandaag
om 00:42:50
Raadplaatje
door
Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
door
Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën...
door
MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet
door
Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0
door
Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen
door
Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan
door
nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt
door
teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1
door
FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking)
door
Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
6
Omlaag
Auteur
Topic: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV (gelezen 15056 keer)
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8474
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
«
Reactie #30 Gepost op:
16 april 2020, 14:54:50 »
Denk dat ik dat ook wel ga doen.
Ga hem sowieso als modulebaan bouwen.
Poten eronder en hij kan mee.
Misschien nog iets minder diep bouwen.
Zit nu op 50 cm diepte maar wil eigenlijk nog minder diep.
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8474
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
«
Reactie #31 Gepost op:
16 april 2020, 15:06:50 »
Even het volgende.
Had een hele mooie foto gevonden in het HUA van de schrootbaan.
Heb het hele plan er een beetje op gebaseerd.
Bron HUA: Catalogusnummer 821695, Vervaardiger Bommel, M.A.J. van, fotograaf.
Bron HUA: Catalogusnummer 821161, Vervaardiger: Bommel, M.A.J. van, fotograaf.
De genomen foto's zijn van de jaren '60.
Toen werd er nog druk gewerkt.
Een mooi model van lelijkheid:
(Eerste de beste plaatje van het net op artikelnr.) maar het model is al zo oud.
En dan nog hele bergen scrap maken.
Gr Koen.
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8397
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
«
Reactie #32 Gepost op:
16 april 2020, 15:16:16 »
Die bergen scrap heb je zo gebouwd. Dat is een kwestie van veel zelfbouwen en de restjes, mislukkingen, foutjes, etc. bewaren.
Die foto's beloven wat
Ben benieuwd.
Groet,
Michel
Gelogd
La Fabrique
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8474
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
«
Reactie #33 Gepost op:
16 april 2020, 15:20:28 »
Verpakkingsmateriaal, alu blisters van medicijnen en de rest aan gort knippen en plakken.
Her en der herr Otto Scrap en Juweela aanspreken.
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8397
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
«
Reactie #34 Gepost op:
16 april 2020, 16:09:47 »
Ik heb het even heel snel uitgezet in 270x35, mijn standaardmaten voor de nieuwe baan:
Met de Fleischmann-profi (Anyrail) houd je maar weinig over. Maar het baantje is mogelijk. De rode lijn is de scheiding tussen FY en modelbaan.
Smaller kan, maar je mist waarschijnlijk wel wat kenmerkende details.
Groet,
Michel
Gelogd
La Fabrique
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
ArjanB
Offline
Berichten: 1407
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
«
Reactie #35 Gepost op:
16 april 2020, 16:18:03 »
Als overhead crane heb je ook nog deze van walthers
https://www.walthers.com/overhead-traveling-crane-kit-12-3-16-x-8-5-8-quot-31-x-21-9cm
Arjan
Gelogd
NL baan in Canada
(
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71130.msg3221692419#msg3221692419
)
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8474
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
«
Reactie #36 Gepost op:
16 april 2020, 17:40:16 »
@Arjan
Die is ook mooi, wordt zoeken op beurzen en www.
PIKO had er ook een geloof maar nog niet gevonden.
Faller heeft ook volgens mij.
@Michel
Ik heb in Peco code 83 getekend met normale wissels.
Uit budgetvriendelijke overweging.
Code 100 zit niet in Scarm.
Weet niet of dat nog verschil uitmaakt.
Maar voor deze baan zou ik ook Roco kunnen doen.
Hoe ziet het er dan in Anyrail uit?
Gr Koen.
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8397
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
«
Reactie #37 Gepost op:
16 april 2020, 17:56:19 »
Even heel snel in elkaar gezet: Code 100 met SL-E91 en SL-E92 wissels:
Je hebt dan iets meer ruimte.
Groet,
Michel
Gelogd
La Fabrique
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
meino
Offline
Berichten: 2087
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
«
Reactie #38 Gepost op:
16 april 2020, 18:09:26 »
Koen
als je het echt mooi wilt doen zou ik geen code 100 in het zichtbare gedeelte gebruiken, maar minimaal code 83 of code 75. Maar dat hangt natuurlijk ook af van je budget en wat je al hebt. Verder zou ik zelf de module niet al te smal maken.
Groet Meino
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8474
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
«
Reactie #39 Gepost op:
16 april 2020, 19:08:26 »
@michel
@meino
Ik ga hem nog een keer tekenen in Roco line.
Bedacht me dat je met een zelfstandig baantje niet merkgebonden bent.
Alle rails komt toch ondrrgesmeerd te liggen met grond en bestrating, je ziet er weinig van.
Ga nog ff piekeren daarover.
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
ex-DR V100
Offline
Berichten: 1126
1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
«
Reactie #40 Gepost op:
18 april 2020, 23:09:21 »
Piko 61102 ?
Marc
Gelogd
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8474
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
«
Reactie #41 Gepost op:
25 april 2020, 00:38:39 »
Hoi,
@Marc,
Ja, dat wordt zoeken naar geschikt model, hij moet ook redelijk compact zijn voor de module.
Verder was ik me aan het bedenken hoe het met de energievoorziening van deze gieterij gesteld was.
De gieterij had dus niet de karakteristieke kenmerken van hoge boven de bebouwing uitkomende trechters met luchtinblaasleidingen zoals in het Ruhrgebied.
Geen toevoer van cokes of afvoer van slakken of ijzergietsel met speciale grote wagons.
(voor zover ik weet).
Citaat Usine Utrecht:
DEMKA beschikte over een eigen hoogoven en elektro-ovens. Schroot werd in de elektro-ovens hergebruikt samen met het ruwe ijzer uit de hoogoven. In de smelters werd ook het staal gemaakt door toevoeging van zuurstof. Het staal werd tot blokken gegoten voor de verkoop en in de rondwalserij werden de blokken staal gewalst tot draad. Het staal uit de smelters werd ook verwerkt in de ijzergieterij, waaraan een vormenafdeling was verbonden en een afdeling machinebouw. Tot de grootste klanten behoorden niet alleen Werkspoor, maar vooral de scheepswerven in Rotterdam.
Vakmanschap zit in de functies van smelters, vormers, walsers en machinebouw. De walsers leerden het vak van Duitsers, zij wisten de hete staven van walsstraat naar walsstraat te geleiden. In de ijzergieterij ontdeden bramers en poetsers de gegoten producten van de vorm. Dat was zwaar en vies werk. Al in de jaren 1950 nam het bedrijf buitenlanders voor dit werk aan, aanvankelijk uit Spanje en Polen en later uit Marokko en Turkije. De gegoten vormen kregen een verdere bewerking in de afdeling machinebouw.
Ik vond nog een mooi filmpje van RTV Utrecht.
Een korte documantaire.
Filmpje YouTube Demka :
Demka
Ik heb begrepen dat het om het zgn elektrostaalproces gaat.
Op basis van schroot.
Citaat uit: Technisch Werken.
Hoe verloopt het elektrostaalproces?
Voor het elektrostaalproces maakt men gebruik van een elektrovlamboogoven. Deze oven wordt ook wel elektro-oven genoemd. In het elektrostaalproces wordt schroot gerecycled tot staal. Aan het begin van het elektrostaalproces wordt schroot doormiddel van een soort stalen mand in de elektro-oven geladen. Deze stroken waar deze stalen mand uit bestaat zijn aan de onderkant aan elkaar verbonden met een touw. Zodra deze aaneengebonden mand boven de oven hangt en langzaam naar beneden wordt gebracht zorgt de hitte van de elektro-oven er voor dat het touw verbrand. Hierdoor gaan de stroken van de mand uitelkaar en valt het schroot door de zwaartekracht in de oven.
Het schroot moet worden gesmolten op een bepaalde temperatuur. Deze warmte wordt toegevoerd door gebruik te maken van elektrische lichtbogen. Deze lichtbogen ontstaan tussen die elektroden die in de oven naar beneden worden gebracht en de aanwezige lading. De elektroden zijn koolstaven en de lading bestaat uit het staalschroot dat in de oven is gebracht met de mand. De drie elektrodes worden gevoed met een driefasige wisselstroom
Ik probeer dus beeld te krijgen van hoe of wat voor soort hoogoven er stond en wat je er aan de buitenkant van zag.
Wil het realistisch houden.
Tot zover.
«
Laatst bewerkt op: 16 mei 2020, 12:41:56 door 44. Reden: aanpassing op verzoek
»
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8474
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
«
Reactie #42 Gepost op:
26 april 2020, 11:46:46 »
Het filmpje uitvoerig bekeken te hebben kom ik erachter dat er een Siemens Martin oven gestaan heeft.
Een grote oven uit vuurbestendig baksteen.
Die werd met een grote lepel geladen.
Vanwege de enorme hitte.
Een
Siemens Martin
oven werd verwarmd door middel van warmtewisselaars.
Aannemelijk dat voor de fabriek oa een electriciteitscentrale gebouwd werd, de 1e PEGUS.
Dit om het proces in beeld te krijgen.
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
VFR
Offline
Berichten: 2326
Really old handsome bastard
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
«
Reactie #43 Gepost op:
26 april 2020, 11:52:18 »
Industriële archeologie ben je aan het bedrijven Koen.
Zo te zien ken je veel bronnen al.
Gelogd
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai
De Wadlander
VFR
Offline
Berichten: 2326
Really old handsome bastard
Re: Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV
«
Reactie #44 Gepost op:
26 april 2020, 11:58:48 »
Over die kraan van Walthers; in
vlaardingen
hebben ze hem, of kunnen ze hem voor je bestellen. Vind ik wel de mooiste.
Gelogd
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai
De Wadlander
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
6
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV