Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:58:13
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 21:57:24
Roco NS plan V door Jeroen Water
Vandaag om 21:51:46
REE Modeles 2025: NS 1300 door Jeroen Water
Vandaag om 21:49:15
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Bram S
Vandaag om 21:47:00
The Summer of 69 door Huup
Vandaag om 21:41:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 21:38:52
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 21:13:29
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:12:21
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:08:48
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 20:36:20
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
Vandaag om 20:29:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 20:00:34
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve door RikM
Vandaag om 19:56:56
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 19:39:16
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:36:05
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door barry1972
Vandaag om 19:34:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door meino
Vandaag om 19:16:24
PB Models, ICR-rijtuigen door Hans Kl
Vandaag om 18:56:10
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 18:52:12
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:08:31
Maasvlakte Zuid door R1954
Vandaag om 17:26:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door einte
Vandaag om 16:59:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:44:45
Overstap naar HTM door Boertje
Vandaag om 16:35:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:35:26
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 14:11:34
probelemen met schaalodel exact ( theo roozen ) door Biesje
Vandaag om 13:11:53
Stoomlocomotieven van de Staatsmijnen door Eelco Storm
Vandaag om 12:36:42
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
Vandaag om 12:35:31
  

Auteur Topic: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737  (gelezen 1960 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Gepost op: 25 March 2020, 14:39:24 »
Ik ben bezig met de bouw van deze lok in schaal 1 op 40.
 Op het ogenblik ben ik bezig met de voorwarmer,  de meeste loks hadden er een.
Ook de 3737 heeft er een. Hoewel ik weet hoe het werkt bij een voorwarmer  ((Boek van Labrijn ),snap ik niet wat er bij die van de 3737 is gedaan.
Bij een normale lok zitten de in- en uitgang voor het  water op de kopse kant van de voorwarmer,  koud water uit de tender er in ,verwarmd water er uit naar de ketel.
Bij de 3737 zie ik 3 (Drie ) aansluitingen op de kopse kant. Een aansluiting gaat naar de ketel (Zoals het hoort ), maar de andere twee zijn met een kort stukje buis door verbonden. Hoe de uitgang van de voedingspomp is aangesloten kan ik niet ontdekken.
Welke stoom deskundige kan dit uitleggen ?
Voor de modelbouw helemaal niet belangrijk, maar ik wil het toch weten.  ;)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #1 Gepost op: 25 March 2020, 16:00:49 »
Er staat mij iets bij dat de voorverwarmer van de 3737 niet in gebruik was.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11718
    • Mijn fotoarchief
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #2 Gepost op: 25 March 2020, 16:07:30 »
Klopt.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #3 Gepost op: 25 March 2020, 16:21:13 »
Dat kan natuurlijk,hij kan toch niet meer rijden.
Het lijkt op een soort overbrugging ,maar hoe ?
  Het voedingswater van de voedingspomp  kan nergens heen,vreemd.

Peter
« Laatst bewerkt op: 25 March 2020, 16:24:14 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11718
    • Mijn fotoarchief
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #4 Gepost op: 25 March 2020, 16:24:58 »
Bij NS 150 reed de 3737 ook met niet werkende voorverwarmer. Dat ding zit er voor de sier op zodat de loc het uiterlijk had zoals die in de jaren dertig reed.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #5 Gepost op: 25 March 2020, 16:28:46 »
 Bij mij zit hij er sowieso voor de sier op.   :D
ik heb genoeg foto's in het boek van Paul Henken gezien met en zonder voorwarmer , maar ik vond het wel leuk om hem erbij te maken.
Bedankt.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #6 Gepost op: 25 March 2020, 18:10:01 »
Dat kan natuurlijk,hij kan toch niet meer rijden.
Wat Eelco al zei, en de lok is weleenswaar aan de kant gegaan, maar nog steeds in de toestand zoals ie was toen ie nog rijvaardig was.
Er is niets meer aan verbouwd nadien.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #7 Gepost op: 25 March 2020, 18:48:31 »
Weet ik.
Maar hij zal echt nooit meer rijden. Ik heb zojuist een stuk gelezen over deze lok  op de website  *) van de Vrienden van het Spoorweg museum, waarin uitgebreid geschreven is ,waarom het niet meer kan in Ned.
Bovendien is de vuurkist kapot gestookt ,waardoor gewoon rijvaardig rijdend maken alleen tegen hoge kosten zou kunnen (Nieuw vuurkist laten maken ergens.).
 Die rare buizen constuctie bij de voorwarmer waar mijn vraag over ging ,was er dus  al heel lang,in 1989 zelfs al,en dat wist ik niet.
Groeten ,
Peter
 *) :
https://www.vriendennsm.nl/historie/68-historie-slides/44-de-3737
« Laatst bewerkt op: 25 March 2020, 18:50:42 door Peter Kleton. Reden: aanvulling info »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #8 Gepost op: 25 March 2020, 20:32:15 »
Nu de vuurkist al gesloopt? Die heeft maar een paar jaar dienst gedaan...
Hoe dan ook, voor de voorwarmer verandert daar weinig aan ;) ik zou kijken naar foto's uit de stoomtijd voor het beste voorbeeld.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #9 Gepost op: 25 March 2020, 21:46:44 »
Dat kapot gestookt zijn van de vuurkist nou 1 van de vele geruchten die over de machine in de rondte gaan.
Niets voor niets ontbreekt het in het betoog wat het besluit nuanceert waarom de machine niet meer tot het rijvaardige bestand behoord...

De lok is destijds aan de kant gegaan met schade aan het drijf- en loopwerk en niet omwille van de ketel.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #10 Gepost op: 25 March 2020, 21:49:47 »
Ik heb het boek van Paul Henken.
Er is van alles met die loks gedaan ,voor de oorlog is men al gaan standaardiseren, later werden weer  andere onderdelen uitgeprobeerd ,die later weer weggehaald werden ,zoals de voorwarmers,injecteurs en voedingspompen.
Om een lok  na te bouwen uit een bepaalde tijd is eigenlijk niet te doen ,omdat   niet alle CW's  nog bekend zijn.
 Toen de treinen sneller gingen rijden werden  de bogies van remmen voorzien. In de oorlogsjaren werden ze buiten gebruik gesteld ,na de oorlog werden ze weer  in gebruik genomen. Dit als voorbeeld uit Paul's boek.
peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen