Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 21:58:13
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
Jeroen Water
Vandaag
om 21:57:24
Roco NS plan V
door
Jeroen Water
Vandaag
om 21:51:46
REE Modeles 2025: NS 1300
door
Jeroen Water
Vandaag
om 21:49:15
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Bram S
Vandaag
om 21:47:00
The Summer of 69
door
Huup
Vandaag
om 21:41:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 21:38:52
Modelspoorbaan van Einte
door
defender
Vandaag
om 21:13:29
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:12:21
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
Rob Bennis
Vandaag
om 21:08:48
Aachenau West
door
Silvolde
Vandaag
om 20:36:20
verlichting op mijn draaischijf zeten
door
Voske
Vandaag
om 20:29:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 20:00:34
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve
door
RikM
Vandaag
om 19:56:56
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
MOVisser
Vandaag
om 19:39:16
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 19:36:05
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
door
barry1972
Vandaag
om 19:34:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
meino
Vandaag
om 19:16:24
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Hans Kl
Vandaag
om 18:56:10
Pendel module Viessmann 5214
door
Pieter Bregman
Vandaag
om 18:52:12
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 18:08:31
Maasvlakte Zuid
door
R1954
Vandaag
om 17:26:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
einte
Vandaag
om 16:59:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:44:45
Overstap naar HTM
door
Boertje
Vandaag
om 16:35:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:35:26
Bf Kibronn
door
Benelux795
Vandaag
om 14:11:34
probelemen met schaalodel exact ( theo roozen )
door
Biesje
Vandaag
om 13:11:53
Stoomlocomotieven van de Staatsmijnen
door
Eelco Storm
Vandaag
om 12:36:42
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?)
door
dennie
Vandaag
om 12:35:31
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737 (gelezen 1960 keer)
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4027
Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
«
Gepost op:
25 March 2020, 14:39:24 »
Ik ben bezig met de bouw van deze lok in schaal 1 op 40.
Op het ogenblik ben ik bezig met de voorwarmer, de meeste loks hadden er een.
Ook de 3737 heeft er een. Hoewel ik weet hoe het werkt bij een voorwarmer ((Boek van Labrijn ),snap ik niet wat er bij die van de 3737 is gedaan.
Bij een normale lok zitten de in- en uitgang voor het water op de kopse kant van de voorwarmer, koud water uit de tender er in ,verwarmd water er uit naar de ketel.
Bij de 3737 zie ik 3 (Drie ) aansluitingen op de kopse kant. Een aansluiting gaat naar de ketel (Zoals het hoort ), maar de andere twee zijn met een kort stukje buis door verbonden. Hoe de uitgang van de voedingspomp is aangesloten kan ik niet ontdekken.
Welke stoom deskundige kan dit uitleggen ?
Voor de modelbouw helemaal niet belangrijk, maar ik wil het toch weten.
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Thom
Offline
Berichten: 4072
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
«
Reactie #1 Gepost op:
25 March 2020, 16:00:49 »
Er staat mij iets bij dat de voorverwarmer van de 3737 niet in gebruik was.
Gelogd
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11718
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
«
Reactie #2 Gepost op:
25 March 2020, 16:07:30 »
Klopt.
Gelogd
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4027
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
«
Reactie #3 Gepost op:
25 March 2020, 16:21:13 »
Dat kan natuurlijk,hij kan toch niet meer rijden.
Het lijkt op een soort overbrugging ,maar hoe ?
Het voedingswater van de voedingspomp kan nergens heen,vreemd.
Peter
«
Laatst bewerkt op: 25 March 2020, 16:24:14 door Peter Kleton
»
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11718
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
«
Reactie #4 Gepost op:
25 March 2020, 16:24:58 »
Bij NS 150 reed de 3737 ook met niet werkende voorverwarmer. Dat ding zit er voor de sier op zodat de loc het uiterlijk had zoals die in de jaren dertig reed.
Gelogd
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4027
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
«
Reactie #5 Gepost op:
25 March 2020, 16:28:46 »
Bij mij zit hij er sowieso voor de sier op.
ik heb genoeg foto's in het boek van Paul Henken gezien met en zonder voorwarmer , maar ik vond het wel leuk om hem erbij te maken.
Bedankt.
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Thom
Offline
Berichten: 4072
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
«
Reactie #6 Gepost op:
25 March 2020, 18:10:01 »
Citaat van: Peter Kleton op 25 March 2020, 16:21:13
Dat kan natuurlijk,hij kan toch niet meer rijden.
Wat Eelco al zei, en de lok is weleenswaar aan de kant gegaan, maar nog steeds in de toestand zoals ie was toen ie nog rijvaardig was.
Er is niets meer aan verbouwd nadien.
Gelogd
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4027
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
«
Reactie #7 Gepost op:
25 March 2020, 18:48:31 »
Weet ik.
Maar hij zal echt nooit meer rijden. Ik heb zojuist een stuk gelezen over deze lok op de website *) van de Vrienden van het Spoorweg museum, waarin uitgebreid geschreven is ,waarom het niet meer kan in Ned.
Bovendien is de vuurkist kapot gestookt ,waardoor gewoon rijvaardig rijdend maken alleen tegen hoge kosten zou kunnen (Nieuw vuurkist laten maken ergens.).
Die rare buizen constuctie bij de voorwarmer waar mijn vraag over ging ,was er dus al heel lang,in 1989 zelfs al,en dat wist ik niet.
Groeten ,
Peter
*) :
https://www.vriendennsm.nl/historie/68-historie-slides/44-de-3737
«
Laatst bewerkt op: 25 March 2020, 18:50:42 door Peter Kleton. Reden: aanvulling info
»
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
timtrein
Offline
Berichten: 2090
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
«
Reactie #8 Gepost op:
25 March 2020, 20:32:15 »
Nu de vuurkist al gesloopt? Die heeft maar een paar jaar dienst gedaan...
Hoe dan ook, voor de voorwarmer verandert daar weinig aan
ik zou kijken naar foto's uit de stoomtijd voor het beste voorbeeld.
Gelogd
Thom
Offline
Berichten: 4072
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
«
Reactie #9 Gepost op:
25 March 2020, 21:46:44 »
Dat kapot gestookt zijn van de vuurkist nou 1 van de vele geruchten die over de machine in de rondte gaan.
Niets voor niets ontbreekt het in het betoog wat het besluit nuanceert waarom de machine niet meer tot het rijvaardige bestand behoord...
De lok is destijds aan de kant gegaan met schade aan het drijf- en loopwerk en niet omwille van de ketel.
Gelogd
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4027
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
«
Reactie #10 Gepost op:
25 March 2020, 21:49:47 »
Ik heb het boek van Paul Henken.
Er is van alles met die loks gedaan ,voor de oorlog is men al gaan standaardiseren, later werden weer andere onderdelen uitgeprobeerd ,die later weer weggehaald werden ,zoals de voorwarmers,injecteurs en voedingspompen.
Om een lok na te bouwen uit een bepaalde tijd is eigenlijk niet te doen ,omdat niet alle CW's nog bekend zijn.
Toen de treinen sneller gingen rijden werden de bogies van remmen voorzien. In de oorlogsjaren werden ze buiten gebruik gesteld ,na de oorlog werden ze weer in gebruik genomen. Dit als voorbeeld uit Paul's boek.
peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737