Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 19:52:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:48:11
Imitatiekoppelingen modellen aanpassen/verbeteren door Jamie
Vandaag om 19:34:50
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
Vandaag om 19:33:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijn v m
Vandaag om 19:27:45
Modelhuis demonteren zonder stukken door MartinH0
Vandaag om 19:24:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door hvyfuji
Vandaag om 19:22:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door brutus1
Vandaag om 19:20:03
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door barry1972
Vandaag om 19:18:50
Keerlus Numansbaan door tonp7
Vandaag om 19:12:32
Bovenleidingportalen Den Haag-Delft tot 1980 door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:08:49
Cubana door iarnrod
Vandaag om 19:05:46
Wasbenzine/residu door Peter Kleton
Vandaag om 19:03:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door GerardvV
Vandaag om 19:03:03
Herstart en inspiratieloos door NS264
Vandaag om 18:32:42
Bruggen-IG: De brug van Oosterbeek door Chris Westerduin
Vandaag om 18:22:40
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Pjotr500
Vandaag om 18:19:54
Minicamera of inspectiecamera, ervaringen? door MOVisser
Vandaag om 17:49:29
Rijtuigen op De Meer door R v/d Hoven
Vandaag om 17:43:42
Roco wissels schakelen maar één kant op (DCC), maar analoog 14-16VAC beide kante door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:57:02
Tortoise wisselmotor niet met Littfinsky M-DEC-DC aan te sturen? door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:51:54
Vergelijk tussen Digikeijs, NS parts en andere NS seinen door ruudns
Vandaag om 16:37:00
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door Pauldg
Vandaag om 16:24:25
Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt "niet" geproduceerd: toch wel door Rondje_HO
Vandaag om 16:15:37
Wie kan mij helpen met een baanplan voor rocoline met bedding? door Rondje_HO
Vandaag om 15:49:23
PREFO Tram Bouwpakket Gezocht door ANDREUS
Vandaag om 15:48:28
Spoor III in Nederland gebruikt? door Reinout van Rees
Vandaag om 15:17:26
Armita Wagons Amsterdam bv Tds door Arjan6511
Vandaag om 14:57:27
Philotrain NS 4600, de grote verbouwing door roadster36
Vandaag om 14:57:27
Holland Rail DE2 verdient toch een plekje op de baan door GMA70
Vandaag om 14:49:43
  

Auteur Topic: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737  (gelezen 764 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2649
Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Gepost op: 25 maart 2020, 14:39:24 »
Ik ben bezig met de bouw van deze lok in schaal 1 op 40.
 Op het ogenblik ben ik bezig met de voorwarmer,  de meeste loks hadden er een.
Ook de 3737 heeft er een. Hoewel ik weet hoe het werkt bij een voorwarmer  ((Boek van Labrijn ),snap ik niet wat er bij die van de 3737 is gedaan.
Bij een normale lok zitten de in- en uitgang voor het  water op de kopse kant van de voorwarmer,  koud water uit de tender er in ,verwarmd water er uit naar de ketel.
Bij de 3737 zie ik 3 (Drie ) aansluitingen op de kopse kant. Een aansluiting gaat naar de ketel (Zoals het hoort ), maar de andere twee zijn met een kort stukje buis door verbonden. Hoe de uitgang van de voedingspomp is aangesloten kan ik niet ontdekken.
Welke stoom deskundige kan dit uitleggen ?
Voor de modelbouw helemaal niet belangrijk, maar ik wil het toch weten.  ;)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Ik ben bezig met de  bouw van een model van lok 3737

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3081
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #1 Gepost op: 25 maart 2020, 16:00:49 »
Er staat mij iets bij dat de voorverwarmer van de 3737 niet in gebruik was.

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 9909
    • Mijn fotoarchief
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #2 Gepost op: 25 maart 2020, 16:07:30 »
Klopt.
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2649
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #3 Gepost op: 25 maart 2020, 16:21:13 »
Dat kan natuurlijk,hij kan toch niet meer rijden.
Het lijkt op een soort overbrugging ,maar hoe ?
  Het voedingswater van de voedingspomp  kan nergens heen,vreemd.

Peter
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2020, 16:24:14 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Ik ben bezig met de  bouw van een model van lok 3737

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 9909
    • Mijn fotoarchief
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #4 Gepost op: 25 maart 2020, 16:24:58 »
Bij NS 150 reed de 3737 ook met niet werkende voorverwarmer. Dat ding zit er voor de sier op zodat de loc het uiterlijk had zoals die in de jaren dertig reed.
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2649
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #5 Gepost op: 25 maart 2020, 16:28:46 »
 Bij mij zit hij er sowieso voor de sier op.   :D
ik heb genoeg foto's in het boek van Paul Henken gezien met en zonder voorwarmer , maar ik vond het wel leuk om hem erbij te maken.
Bedankt.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Ik ben bezig met de  bouw van een model van lok 3737

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3081
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #6 Gepost op: 25 maart 2020, 18:10:01 »
Dat kan natuurlijk,hij kan toch niet meer rijden.
Wat Eelco al zei, en de lok is weleenswaar aan de kant gegaan, maar nog steeds in de toestand zoals ie was toen ie nog rijvaardig was.
Er is niets meer aan verbouwd nadien.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2649
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #7 Gepost op: 25 maart 2020, 18:48:31 »
Weet ik.
Maar hij zal echt nooit meer rijden. Ik heb zojuist een stuk gelezen over deze lok  op de website  *) van de Vrienden van het Spoorweg museum, waarin uitgebreid geschreven is ,waarom het niet meer kan in Ned.
Bovendien is de vuurkist kapot gestookt ,waardoor gewoon rijvaardig rijdend maken alleen tegen hoge kosten zou kunnen (Nieuw vuurkist laten maken ergens.).
 Die rare buizen constuctie bij de voorwarmer waar mijn vraag over ging ,was er dus  al heel lang,in 1989 zelfs al,en dat wist ik niet.
Groeten ,
Peter
 *) :
https://www.vriendennsm.nl/historie/68-historie-slides/44-de-3737
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2020, 18:50:42 door Peter Kleton. Reden: aanvulling info »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Ik ben bezig met de  bouw van een model van lok 3737

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1837
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #8 Gepost op: 25 maart 2020, 20:32:15 »
Nu de vuurkist al gesloopt? Die heeft maar een paar jaar dienst gedaan...
Hoe dan ook, voor de voorwarmer verandert daar weinig aan ;) ik zou kijken naar foto's uit de stoomtijd voor het beste voorbeeld.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3081
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #9 Gepost op: 25 maart 2020, 21:46:44 »
Dat kapot gestookt zijn van de vuurkist nou 1 van de vele geruchten die over de machine in de rondte gaan.
Niets voor niets ontbreekt het in het betoog wat het besluit nuanceert waarom de machine niet meer tot het rijvaardige bestand behoord...

De lok is destijds aan de kant gegaan met schade aan het drijf- en loopwerk en niet omwille van de ketel.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2649
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #10 Gepost op: 25 maart 2020, 21:49:47 »
Ik heb het boek van Paul Henken.
Er is van alles met die loks gedaan ,voor de oorlog is men al gaan standaardiseren, later werden weer  andere onderdelen uitgeprobeerd ,die later weer weggehaald werden ,zoals de voorwarmers,injecteurs en voedingspompen.
Om een lok  na te bouwen uit een bepaalde tijd is eigenlijk niet te doen ,omdat   niet alle CW's  nog bekend zijn.
 Toen de treinen sneller gingen rijden werden  de bogies van remmen voorzien. In de oorlogsjaren werden ze buiten gebruik gesteld ,na de oorlog werden ze weer  in gebruik genomen. Dit als voorbeeld uit Paul's boek.
peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Ik ben bezig met de  bouw van een model van lok 3737