Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:40
Einde Koemo ballast ??? door Nullem
19 april 2024, 23:27:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door bask185
19 april 2024, 23:00:41
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
19 april 2024, 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
19 april 2024, 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
19 april 2024, 14:07:20
  

Auteur Topic: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737  (gelezen 1608 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Gepost op: 25 maart 2020, 14:39:24 »
Ik ben bezig met de bouw van deze lok in schaal 1 op 40.
 Op het ogenblik ben ik bezig met de voorwarmer,  de meeste loks hadden er een.
Ook de 3737 heeft er een. Hoewel ik weet hoe het werkt bij een voorwarmer  ((Boek van Labrijn ),snap ik niet wat er bij die van de 3737 is gedaan.
Bij een normale lok zitten de in- en uitgang voor het  water op de kopse kant van de voorwarmer,  koud water uit de tender er in ,verwarmd water er uit naar de ketel.
Bij de 3737 zie ik 3 (Drie ) aansluitingen op de kopse kant. Een aansluiting gaat naar de ketel (Zoals het hoort ), maar de andere twee zijn met een kort stukje buis door verbonden. Hoe de uitgang van de voedingspomp is aangesloten kan ik niet ontdekken.
Welke stoom deskundige kan dit uitleggen ?
Voor de modelbouw helemaal niet belangrijk, maar ik wil het toch weten.  ;)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #1 Gepost op: 25 maart 2020, 16:00:49 »
Er staat mij iets bij dat de voorverwarmer van de 3737 niet in gebruik was.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #2 Gepost op: 25 maart 2020, 16:07:30 »
Klopt.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #3 Gepost op: 25 maart 2020, 16:21:13 »
Dat kan natuurlijk,hij kan toch niet meer rijden.
Het lijkt op een soort overbrugging ,maar hoe ?
  Het voedingswater van de voedingspomp  kan nergens heen,vreemd.

Peter
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2020, 16:24:14 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #4 Gepost op: 25 maart 2020, 16:24:58 »
Bij NS 150 reed de 3737 ook met niet werkende voorverwarmer. Dat ding zit er voor de sier op zodat de loc het uiterlijk had zoals die in de jaren dertig reed.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #5 Gepost op: 25 maart 2020, 16:28:46 »
 Bij mij zit hij er sowieso voor de sier op.   :D
ik heb genoeg foto's in het boek van Paul Henken gezien met en zonder voorwarmer , maar ik vond het wel leuk om hem erbij te maken.
Bedankt.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #6 Gepost op: 25 maart 2020, 18:10:01 »
Dat kan natuurlijk,hij kan toch niet meer rijden.
Wat Eelco al zei, en de lok is weleenswaar aan de kant gegaan, maar nog steeds in de toestand zoals ie was toen ie nog rijvaardig was.
Er is niets meer aan verbouwd nadien.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #7 Gepost op: 25 maart 2020, 18:48:31 »
Weet ik.
Maar hij zal echt nooit meer rijden. Ik heb zojuist een stuk gelezen over deze lok  op de website  *) van de Vrienden van het Spoorweg museum, waarin uitgebreid geschreven is ,waarom het niet meer kan in Ned.
Bovendien is de vuurkist kapot gestookt ,waardoor gewoon rijvaardig rijdend maken alleen tegen hoge kosten zou kunnen (Nieuw vuurkist laten maken ergens.).
 Die rare buizen constuctie bij de voorwarmer waar mijn vraag over ging ,was er dus  al heel lang,in 1989 zelfs al,en dat wist ik niet.
Groeten ,
Peter
 *) :
https://www.vriendennsm.nl/historie/68-historie-slides/44-de-3737
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2020, 18:50:42 door Peter Kleton. Reden: aanvulling info »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #8 Gepost op: 25 maart 2020, 20:32:15 »
Nu de vuurkist al gesloopt? Die heeft maar een paar jaar dienst gedaan...
Hoe dan ook, voor de voorwarmer verandert daar weinig aan ;) ik zou kijken naar foto's uit de stoomtijd voor het beste voorbeeld.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #9 Gepost op: 25 maart 2020, 21:46:44 »
Dat kapot gestookt zijn van de vuurkist nou 1 van de vele geruchten die over de machine in de rondte gaan.
Niets voor niets ontbreekt het in het betoog wat het besluit nuanceert waarom de machine niet meer tot het rijvaardige bestand behoord...

De lok is destijds aan de kant gegaan met schade aan het drijf- en loopwerk en niet omwille van de ketel.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #10 Gepost op: 25 maart 2020, 21:49:47 »
Ik heb het boek van Paul Henken.
Er is van alles met die loks gedaan ,voor de oorlog is men al gaan standaardiseren, later werden weer  andere onderdelen uitgeprobeerd ,die later weer weggehaald werden ,zoals de voorwarmers,injecteurs en voedingspompen.
Om een lok  na te bouwen uit een bepaalde tijd is eigenlijk niet te doen ,omdat   niet alle CW's  nog bekend zijn.
 Toen de treinen sneller gingen rijden werden  de bogies van remmen voorzien. In de oorlogsjaren werden ze buiten gebruik gesteld ,na de oorlog werden ze weer  in gebruik genomen. Dit als voorbeeld uit Paul's boek.
peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.