BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Peter Kleton op 25 maart 2020, 14:39:24

Titel: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
Bericht door: Peter Kleton op 25 maart 2020, 14:39:24
Ik ben bezig met de bouw van deze lok in schaal 1 op 40.
 Op het ogenblik ben ik bezig met de voorwarmer,  de meeste loks hadden er een.
Ook de 3737 heeft er een. Hoewel ik weet hoe het werkt bij een voorwarmer  ((Boek van Labrijn ),snap ik niet wat er bij die van de 3737 is gedaan.
Bij een normale lok zitten de in- en uitgang voor het  water op de kopse kant van de voorwarmer,  koud water uit de tender er in ,verwarmd water er uit naar de ketel.
Bij de 3737 zie ik 3 (Drie ) aansluitingen op de kopse kant. Een aansluiting gaat naar de ketel (Zoals het hoort ), maar de andere twee zijn met een kort stukje buis door verbonden. Hoe de uitgang van de voedingspomp is aangesloten kan ik niet ontdekken.
Welke stoom deskundige kan dit uitleggen ?
Voor de modelbouw helemaal niet belangrijk, maar ik wil het toch weten.  ;)
Peter
Titel: Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
Bericht door: Thom op 25 maart 2020, 16:00:49
Er staat mij iets bij dat de voorverwarmer van de 3737 niet in gebruik was.
Titel: Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
Bericht door: Eelco Storm op 25 maart 2020, 16:07:30
Klopt.
Titel: Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
Bericht door: Peter Kleton op 25 maart 2020, 16:21:13
Dat kan natuurlijk,hij kan toch niet meer rijden.
Het lijkt op een soort overbrugging ,maar hoe ?
  Het voedingswater van de voedingspomp  kan nergens heen,vreemd.

Peter
Titel: Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
Bericht door: Eelco Storm op 25 maart 2020, 16:24:58
Bij NS 150 reed de 3737 ook met niet werkende voorverwarmer. Dat ding zit er voor de sier op zodat de loc het uiterlijk had zoals die in de jaren dertig reed.
Titel: Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
Bericht door: Peter Kleton op 25 maart 2020, 16:28:46
 Bij mij zit hij er sowieso voor de sier op.   :D
ik heb genoeg foto's in het boek van Paul Henken gezien met en zonder voorwarmer , maar ik vond het wel leuk om hem erbij te maken.
Bedankt.
Peter
Titel: Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
Bericht door: Thom op 25 maart 2020, 18:10:01
Dat kan natuurlijk,hij kan toch niet meer rijden.
Wat Eelco al zei, en de lok is weleenswaar aan de kant gegaan, maar nog steeds in de toestand zoals ie was toen ie nog rijvaardig was.
Er is niets meer aan verbouwd nadien.
Titel: Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
Bericht door: Peter Kleton op 25 maart 2020, 18:48:31
Weet ik.
Maar hij zal echt nooit meer rijden. Ik heb zojuist een stuk gelezen over deze lok  op de website  *) van de Vrienden van het Spoorweg museum, waarin uitgebreid geschreven is ,waarom het niet meer kan in Ned.
Bovendien is de vuurkist kapot gestookt ,waardoor gewoon rijvaardig rijdend maken alleen tegen hoge kosten zou kunnen (Nieuw vuurkist laten maken ergens.).
 Die rare buizen constuctie bij de voorwarmer waar mijn vraag over ging ,was er dus  al heel lang,in 1989 zelfs al,en dat wist ik niet.
Groeten ,
Peter
 *) :
https://www.vriendennsm.nl/historie/68-historie-slides/44-de-3737
Titel: Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
Bericht door: timtrein op 25 maart 2020, 20:32:15
Nu de vuurkist al gesloopt? Die heeft maar een paar jaar dienst gedaan...
Hoe dan ook, voor de voorwarmer verandert daar weinig aan ;) ik zou kijken naar foto's uit de stoomtijd voor het beste voorbeeld.
Titel: Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
Bericht door: Thom op 25 maart 2020, 21:46:44
Dat kapot gestookt zijn van de vuurkist nou 1 van de vele geruchten die over de machine in de rondte gaan.
Niets voor niets ontbreekt het in het betoog wat het besluit nuanceert waarom de machine niet meer tot het rijvaardige bestand behoord...

De lok is destijds aan de kant gegaan met schade aan het drijf- en loopwerk en niet omwille van de ketel.
Titel: Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
Bericht door: Peter Kleton op 25 maart 2020, 21:49:47
Ik heb het boek van Paul Henken.
Er is van alles met die loks gedaan ,voor de oorlog is men al gaan standaardiseren, later werden weer  andere onderdelen uitgeprobeerd ,die later weer weggehaald werden ,zoals de voorwarmers,injecteurs en voedingspompen.
Om een lok  na te bouwen uit een bepaalde tijd is eigenlijk niet te doen ,omdat   niet alle CW's  nog bekend zijn.
 Toen de treinen sneller gingen rijden werden  de bogies van remmen voorzien. In de oorlogsjaren werden ze buiten gebruik gesteld ,na de oorlog werden ze weer  in gebruik genomen. Dit als voorbeeld uit Paul's boek.
peter