Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen door defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737  (gelezen 1615 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Gepost op: 25 maart 2020, 14:39:24 »
Ik ben bezig met de bouw van deze lok in schaal 1 op 40.
 Op het ogenblik ben ik bezig met de voorwarmer,  de meeste loks hadden er een.
Ook de 3737 heeft er een. Hoewel ik weet hoe het werkt bij een voorwarmer  ((Boek van Labrijn ),snap ik niet wat er bij die van de 3737 is gedaan.
Bij een normale lok zitten de in- en uitgang voor het  water op de kopse kant van de voorwarmer,  koud water uit de tender er in ,verwarmd water er uit naar de ketel.
Bij de 3737 zie ik 3 (Drie ) aansluitingen op de kopse kant. Een aansluiting gaat naar de ketel (Zoals het hoort ), maar de andere twee zijn met een kort stukje buis door verbonden. Hoe de uitgang van de voedingspomp is aangesloten kan ik niet ontdekken.
Welke stoom deskundige kan dit uitleggen ?
Voor de modelbouw helemaal niet belangrijk, maar ik wil het toch weten.  ;)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #1 Gepost op: 25 maart 2020, 16:00:49 »
Er staat mij iets bij dat de voorverwarmer van de 3737 niet in gebruik was.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #2 Gepost op: 25 maart 2020, 16:07:30 »
Klopt.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #3 Gepost op: 25 maart 2020, 16:21:13 »
Dat kan natuurlijk,hij kan toch niet meer rijden.
Het lijkt op een soort overbrugging ,maar hoe ?
  Het voedingswater van de voedingspomp  kan nergens heen,vreemd.

Peter
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2020, 16:24:14 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #4 Gepost op: 25 maart 2020, 16:24:58 »
Bij NS 150 reed de 3737 ook met niet werkende voorverwarmer. Dat ding zit er voor de sier op zodat de loc het uiterlijk had zoals die in de jaren dertig reed.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #5 Gepost op: 25 maart 2020, 16:28:46 »
 Bij mij zit hij er sowieso voor de sier op.   :D
ik heb genoeg foto's in het boek van Paul Henken gezien met en zonder voorwarmer , maar ik vond het wel leuk om hem erbij te maken.
Bedankt.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #6 Gepost op: 25 maart 2020, 18:10:01 »
Dat kan natuurlijk,hij kan toch niet meer rijden.
Wat Eelco al zei, en de lok is weleenswaar aan de kant gegaan, maar nog steeds in de toestand zoals ie was toen ie nog rijvaardig was.
Er is niets meer aan verbouwd nadien.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #7 Gepost op: 25 maart 2020, 18:48:31 »
Weet ik.
Maar hij zal echt nooit meer rijden. Ik heb zojuist een stuk gelezen over deze lok  op de website  *) van de Vrienden van het Spoorweg museum, waarin uitgebreid geschreven is ,waarom het niet meer kan in Ned.
Bovendien is de vuurkist kapot gestookt ,waardoor gewoon rijvaardig rijdend maken alleen tegen hoge kosten zou kunnen (Nieuw vuurkist laten maken ergens.).
 Die rare buizen constuctie bij de voorwarmer waar mijn vraag over ging ,was er dus  al heel lang,in 1989 zelfs al,en dat wist ik niet.
Groeten ,
Peter
 *) :
https://www.vriendennsm.nl/historie/68-historie-slides/44-de-3737
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2020, 18:50:42 door Peter Kleton. Reden: aanvulling info »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #8 Gepost op: 25 maart 2020, 20:32:15 »
Nu de vuurkist al gesloopt? Die heeft maar een paar jaar dienst gedaan...
Hoe dan ook, voor de voorwarmer verandert daar weinig aan ;) ik zou kijken naar foto's uit de stoomtijd voor het beste voorbeeld.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #9 Gepost op: 25 maart 2020, 21:46:44 »
Dat kapot gestookt zijn van de vuurkist nou 1 van de vele geruchten die over de machine in de rondte gaan.
Niets voor niets ontbreekt het in het betoog wat het besluit nuanceert waarom de machine niet meer tot het rijvaardige bestand behoord...

De lok is destijds aan de kant gegaan met schade aan het drijf- en loopwerk en niet omwille van de ketel.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Vraag over de voorverwarmer van de NS 3737
« Reactie #10 Gepost op: 25 maart 2020, 21:49:47 »
Ik heb het boek van Paul Henken.
Er is van alles met die loks gedaan ,voor de oorlog is men al gaan standaardiseren, later werden weer  andere onderdelen uitgeprobeerd ,die later weer weggehaald werden ,zoals de voorwarmers,injecteurs en voedingspompen.
Om een lok  na te bouwen uit een bepaalde tijd is eigenlijk niet te doen ,omdat   niet alle CW's  nog bekend zijn.
 Toen de treinen sneller gingen rijden werden  de bogies van remmen voorzien. In de oorlogsjaren werden ze buiten gebruik gesteld ,na de oorlog werden ze weer  in gebruik genomen. Dit als voorbeeld uit Paul's boek.
peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.