Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 14:26:56
Openen Lima Hondekop door Dick55
Vandaag om 14:25:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 14:22:33
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:34:22
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 13:33:01
20 en 21 april MobExpo door bollen neus
Vandaag om 13:32:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door bollen neus
Vandaag om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 13:26:49
Starten met messing kits door Tomasso
Vandaag om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door basjuh1981
Vandaag om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door MarkSpoor
Vandaag om 13:01:24
Laag-Baarlo door basjuh1981
Vandaag om 12:59:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 12:59:13
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
Het betere bochtenwerk door Pauldg
Vandaag om 12:17:15
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:57:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
Einde Koemo ballast ??? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:39
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
  

Auteur Topic: Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0  (gelezen 66978 keer)

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
Re: Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0
« Reactie #75 Gepost op: 19 april 2020, 14:43:57 »
Wat ik dan weer niet snap, maar dat zal wel weer aan mij liggen, dat er voor de ondergrond dan weer een 'speciaal voor de modelbouw' product uit Amerika moet komen wat dan 20 euro per zak moet kosten. Is onze hobby zo magisch? Wat je zoekt zijn iets van vezels en iets van een medium wat samen een papje wordt. Vul maar in. (Neem een paar eetlepels latexverf en roer er wat vulmiddel door. Babykontenpoeder, of bakpoeder, of fijn gips, of heel fijn zaagmeel (of gewoon zaagsel voor een ruwer effect) desnoods pak je dat pak bloem wat toch al over datum in je keukenkastje staat. Met een kwastje opbrengen.

Of voer in Google de woorden: 'papiermache sculptamold' in en je krijgt honderden recepten met huis tuin en keukenmiddeltjes voorgeschoteld.

Verder niets dan lof over jouw werk, Klaas, begrijp me niet verkeerd, maar dit moest ik even kwijt.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25279
    • Pagina van klaas
Re: Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0
« Reactie #76 Gepost op: 19 april 2020, 15:27:19 »
Albert, dat spul van 20 euro per zak uit Amerika bevat volgens mij gips als hechtmiddel en vezels als vulmiddel. Dat is dan om het lichter te maken. Misschien zit er ook nog lijm in. De diverse recepten om het zelf te maken ken ik ook, maar daar ga ik me (nog) niet aan wagen. 20 euro per zak lijkt veel, maar iemand heeft me ooit verteld dat ik aan 1 zak ruim voldoende heb voor dit baantje.

Het "probleem" met Sculptamold is dat niemand me nog heeft kunnen vertellen wat de precieze samenstelling is. Bij levensmiddelen is het al jaren verplicht dat op de verpakking staat wat er allemaal in zit, dat zouden ze voor alle andere producten ook moeten doen.

robin128

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0
« Reactie #77 Gepost op: 19 april 2020, 17:09:10 »
Het wordt al een mooi tunneltje. in Zuid Limburg zijn er zoveel als deze. Ik zie zo een omlijsting van Fluitenkruid voor me!

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1414
Re: Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0
« Reactie #78 Gepost op: 19 april 2020, 19:54:30 »
Het "probleem" met Sculptamold is dat niemand me nog heeft kunnen vertellen wat de precieze samenstelling is.

Ik heb eventjes op de website van de fabricant gezocht het enige wat een idee geeft van de samenstelling is de (M)SDS sheet (https://www.amaco.com/sds) onder de US / UK listing.

Sectie 18 van het SDS heeft het over cellulose fiber (1), prelatinised starch (2) en sulfate hemihydrate (3). Denk dus dat de basis ingredieenten dan waarschijnlijk een soort woodpulp (1) is (basis product voor papierprodukten) met als bindmiddelen starch (2) en hardingsmidel gips (3). Starch wordt ontrokken uit mais of aardappelen (aardappel zetmeel?). Maar ik heb er verder niet echt verstand van dus als iemand er meer van afweet houd ik me aanbevolen.

Gezien de samenstelling van het materiaal lijkt me het basis material van cellulose fibers/ woodpulp vrij aannemelijk.

Het precieze recept zal wel bedrijfsgeheim zijn.

Voor wat het waard is.

Arjan


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25279
    • Pagina van klaas
Re: Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0
« Reactie #79 Gepost op: 19 april 2020, 20:13:07 »
Dan is het dus wat ik veronderstelde. Vezeltjes, gips en lijm. Pregelatinised starch is iets wat we in Nederland kennen als stijfsel of behanglijm.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
Re: Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0
« Reactie #80 Gepost op: 19 april 2020, 23:04:40 »
Dat bedoel ik.  Staat in ieders keukenkastje.  ;)

Albert.
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25279
    • Pagina van klaas
Re: Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0
« Reactie #81 Gepost op: 21 april 2020, 16:57:29 »
Aan de rechterkant wordt het tafereel afgesloten met een viaduct. Hier in ruwbouw.
Het wordt geinspireerd op het bekende viaduct bij Schin op Geul. Helemaal op schaal nabouwen gaat niet. Bij het echte viaduct is de vrije overspanning 38 meter, in H0 zou dat 43 cm worden en dat is meer dan de diepte van de bak. Het wordt dus sterk ingekort. De landhoofden verdwijnen net als in het echt grotendeels in het talud.


Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15386
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0
« Reactie #82 Gepost op: 21 april 2020, 17:50:44 »
Dat bedoel ik.  Staat in ieders keukenkastje.  ;)

Albert.

Bij mij niet ;) Doos je kost 20 euri's, kun je vreselijk veel mee doen. Verhouding en fijnheid is prima van dat spul. Ja, je kunt het zelf maken maar je kunt het ook kopen. Ieder zijn ding, ikzelf ben erg content met Sculptamold en blijf het gebruiken.

robin128

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0
« Reactie #83 Gepost op: 21 april 2020, 18:20:55 »
Erg leuk weer! Het is maar goed dat ik dit brugidee heb laten varen want in eerste instantie wilde ik dit viaduct ook als inspiratie gebruiken, maar ik ga toch voor de bailey achtige brug uit het Bunderbos. Ga je ook werken met bovenleiding? Ik ben benieuwd naar de voortgang!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25279
    • Pagina van klaas
Re: Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0
« Reactie #84 Gepost op: 21 april 2020, 20:49:43 »
Robin, je kunt het viaduct op schaal bouwen, dan wordt het toch anders dan dat van mij.
Bovenleiding komt er niet. Vroeger wel wat plannetjes gemaakt hoe ik bovenleiding zou maken, maar uiteindelijk besloten om helemaal voor diesel te gaan.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4664
Re: Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0
« Reactie #85 Gepost op: 21 april 2020, 21:57:23 »
Leuke en mooie baan Klaas. Benieuwd naar het vervolg  (y).

En wat Sculptamold betreft, ik heb het tot heden altijd met gips gedaan maar nadat ik demo van ene Wim W. (wel bekend hier van zijn toch best wel  fraaie knutsels) heb ik al besloten dat er op mijn nieuwe baan ook geen gips meer gaat komen. Alleen al het gemak van het verwerken (geen rotzooi, verwerkingstijd etc) zijn voor mij genoeg.
En een zak gips is ook niet gratis (bij ons in de bouwmarkt tenminste niet).

gr Frank

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re: Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0
« Reactie #86 Gepost op: 21 april 2020, 23:00:03 »
Hoi Klaas,

Mooi bezig! Ik ben komend weekend in Zuid Limburg en heb toevallig zo’n tunneltje van het miljoenenlijntje naast de deur, mocht je nog detailfoto’s nodig hebben...

Wat betreft sculptamolt, heerlijk spul om mee te werken. Gezien bij Wim en het fijne vind ik dat je er fijn detail of grof landschap mee kunt maken en kunt combineren met gips stukken bijvoorbeeld. Voor €20 kun je er een flink stuk landschap mee doen.


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25279
    • Pagina van klaas
Re: Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0
« Reactie #87 Gepost op: 22 april 2020, 11:08:14 »
Vandaag sculptamold besteld. Gelijk maar 2 pakken gedaan want op mijn spoorbaan "Uit en Thuis" wil ik het ook gaan gebruiken.

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22385
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0
« Reactie #88 Gepost op: 22 april 2020, 11:46:01 »
Hoi Klaas.
Ben benieuwd hoe de sculptamold je gaat bevallen.
Zelf heb ik er geen ervaring mee dus ik ga bij jou eens lekker spieken  :police:
Met vriendelijke groet,
Wim

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25279
    • Pagina van klaas
Re: Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0
« Reactie #89 Gepost op: 25 april 2020, 10:25:31 »
De eerste stukken Scultamold zijn gedaan. Het eerst wat me opviel bij het uitpakken was dat de zakken groter zijn dan ik op grond van de foto's had ingeschat. Het materiaal voelt een beetje vlokkerig aan, wat wel logisch is omdat het voor een groot deel uit vezeltjes bestaat. Bij het verwerken voelt het sponsachtig aan. Je hebt ongeveer een kwartier de tijd om er aan te spatelen, na een uur is het ongeveer hard en na een dag is het droog. Zal ook van de laagdikte afhangen, ik heb het vrij dun aangebracht.

In de verste hoek een stukje ongekleurd, op de voorgrond heb ik bij het mengsel wat verf toegevoegd waardoor het een kleikleur krijgt.


Close-up van het tunneltje. Ik heb een beetje op het metselwerk geknoeid, maar dat is vrij makkelijk af te poetsen.