Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:38:21
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 08:24:01
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
  

Auteur Topic: Kortsluiting met Rosoft Xtreme na goed gefunctioneerd te hebben.  (gelezen 2903 keer)

hgr

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Kortsluiting met Rosoft Xtreme na goed gefunctioneerd te hebben.
« Gepost op: 21 maart 2020, 19:15:46 »
Ik heb een keerlus in mijn baan welke voorzien is van een Rosoft Xtreme KLM, deze volgens het bekende schema aangesloten en het functioneerde prima.
Afgelopen week ben ik begonnen met het maken van blokken, de terugmeldsecties aangesloten op een DR4088LN
Van de Xtreme KLM de A en E sectie aangesloten op de DR4088LN

Wat proefrondjes gereden en het werkte.

Echter op één plek, in een heel ander blok, hield de loc even in en ging de verlichting kort uit. Om daarna verder te rijden.
In eerste instantie dacht ik dat het met een snede in de rail te maken had op de sectieovergang.
Maar na verder onderzoek kwam ik tot de conclusie dat de raillas die er net voor lag niet goed was. Deze heb ik gesoldeerd,

Vanaf dat moment (denk ik), als de loc de keerlus inrijdt vanaf richting A naar C en dan bij D komt stopt de trein en schiet de baan in kortsluiting.
Ik heb zo'n railtester van Tillig en als ik die er op houdt gaat het relais in de KLM "ratelen" en dan springt de baan in kortsluiting.
Nu denk ik dat het solderen van die raillas er niets mee te maken heeft, er zitten minimaal 2 blokken tussen.

Wat heb ik gedaan:
1. De aansluitingen van de KLM naar de terugmelder losgehaald --> probleem niet opgelost
2. Railsnedes in de keerlus gecontroleerd. leek die van C naar D vervuild, schoongemaakt en toen deed ie het.

Bleek de terugmelding niet te werken, had ik toch de "gnd"-draad aan moeten sluiten. Dit gedaan
Volgende rondje weer kortsluiting.

Ik heb alle bedrading gecontroleerd en het is aangesloten volgens het aansluitschema.
Ook heb ik de terugmeldsecties gecontroleerd of ik niet per ongeluk de draad aan de verkeerde rail gemaakt heb.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn?


Een hele andere optie: ik heb een deel van de baan gepoetst met zo'n railblokje en niet verder schoongemaakt met wasbenzine.
Zou het mogelijk kunnen zijn dat materiaal wat weggepoetst is in die railsnede gereden wordt zodat er bij overheen rijden kortsluiting ontstaat?

Ik hoop dat ik het duidelijk verwoord heb, anders vraag en ik probeer deze zo goed mogelijk te beantwoorden.

Groeten

Herbert
---------------------------------------
2-rail, Yamorc YD7001 (omgebouwde DR5000) centrale, DCC-next, ARLOCO en 1 DR40888LN-CS. PECO code 100 rails

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
    • opbouw blog treinbaan
Re: Kortsluiting met Rosoft Xtreme na goed gefunctioneerd te hebben.
« Reactie #1 Gepost op: 21 maart 2020, 19:46:40 »
Haai Herbert,

Even een eerste vraag: Heb je dit bij elke locomotief die je gebruikt?

Groeten Marco

hgr

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Kortsluiting met Rosoft Xtreme na goed gefunctioneerd te hebben.
« Reactie #2 Gepost op: 21 maart 2020, 20:22:04 »
Met 1 loc getest een Roco NS 1830
Ook met een Tillig spanningstester geeft ie kortsluiting
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2020, 20:25:29 door hgr »
Groeten

Herbert
---------------------------------------
2-rail, Yamorc YD7001 (omgebouwde DR5000) centrale, DCC-next, ARLOCO en 1 DR40888LN-CS. PECO code 100 rails

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3866
Re: Kortsluiting met Rosoft Xtreme na goed gefunctioneerd te hebben.
« Reactie #3 Gepost op: 22 maart 2020, 09:45:45 »
Heb je Wim al gemaild?
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting met Rosoft Xtreme na goed gefunctioneerd te hebben.
« Reactie #4 Gepost op: 22 maart 2020, 09:58:05 »
Begin eens met alle verbindingen aan de keerlus los te maken. En dan meten of er (geen) verbinding is tussen aangrenzende secties die van elkaar geïsoleerd moeten zijn.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: Kortsluiting met Rosoft Xtreme na goed gefunctioneerd te hebben.
« Reactie #5 Gepost op: 22 maart 2020, 13:29:51 »
Een hele andere optie: ik heb een deel van de baan gepoetst met zo'n railblokje en niet verder schoongemaakt met wasbenzine.
Zou het mogelijk kunnen zijn dat materiaal wat weggepoetst is in die railsnede gereden wordt zodat er bij overheen rijden kortsluiting ontstaat?
Dat lijkt me stug.
Dan moet je al heel grof met een vijl gewerkt hebben.
Zo'n railblokje is feitelijk niet meer dan een gummetje die het vuil wegpoetst. Dar krijg je echt geen railslijpsel mee in de voeg.

Teken eens hoe je e.e.a. aangesloten hebt, met name op de DR4088LN.
En je hebt op die 4088 toch alleen maar de secties uit de keerlus aangesloten en de overige aansluitingen vrij gelaten?
Want die mag je absoluut nergens anders gebruiken.

De DR4088 bestaat uit 2x 8 melders.
Als je er b.v. 3 gebruikt in de keerlus mag je de andere 5 nergens anders gebruiken. Ook de common aansluiting moet je alleen voor de keerlus gebruiken zodat deze volledig geïsoleerd is.

Jouw probleem klinkt mij als dat je dit niet gedaan hebt. En dan krijg je dus wel kortsluiting.
Gr.
Eric

Christoffel1970

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: Kortsluiting met Rosoft Xtreme na goed gefunctioneerd te hebben.
« Reactie #6 Gepost op: 22 maart 2020, 13:46:20 »
Zit het probleem niet in het feit dat je hem verkeert hebt aangesloten.

Aansluiting A en E moeten alleen naar de rail stukken, en niet via een detectie module DR4088LN.

Je keerlusmodule heeft speciaal 3 uitgangen voor stroomdetectie, welke rechtstreeks op de DR4088LN aangesloten kunnen worden.

NL de SDc, SDa en SDe aansluiting.

Ik denk dat je hier de mist mee ingaat.


gr Chris
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2020, 14:40:49 door Christoffel1970 »

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5827
Re: Kortsluiting met Rosoft Xtreme na goed gefunctioneerd te hebben.
« Reactie #7 Gepost op: 22 maart 2020, 14:11:41 »
Heren Christoffel en Remunj, voordat u van alles roept: check even het schema van de Xtreme..... ;D



Gr, Ben.

hgr

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Kortsluiting met Rosoft Xtreme na goed gefunctioneerd te hebben.
« Reactie #8 Gepost op: 22 maart 2020, 15:26:32 »
Heb je Wim al gemaild?
Nee, dat heb ik niet gedaan. De reden hiervan is dat ik eerst de vraag hier wilde stellen, omdat ik denk dat ik iets fouts heb gedaan.
Als ik daar niet uit kom, kan ik altijd nog contact met hem opnemen.

Begin eens met alle verbindingen aan de keerlus los te maken. En dan meten of er (geen) verbinding is tussen aangrenzende secties die van elkaar geïsoleerd moeten zijn.
Dat is een goede, ik heb alleen het gedeelte doorgemeten waar de kortsluiting ontstond en met de draden vast aan de KLM. Wel alles stroomloos.
Ga ik morgenvroeg uitproberen. Ga nu genieten van de rest van mijn middag. Het weekend gewerkt, morgen late dienst. Kan mooi m'n kop mee leeg maken.
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2020, 15:29:05 door hgr »
Groeten

Herbert
---------------------------------------
2-rail, Yamorc YD7001 (omgebouwde DR5000) centrale, DCC-next, ARLOCO en 1 DR40888LN-CS. PECO code 100 rails

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: Kortsluiting met Rosoft Xtreme na goed gefunctioneerd te hebben.
« Reactie #9 Gepost op: 22 maart 2020, 15:45:23 »
Heren Christoffel en Remunj,

Ja en je punt is?
Je zal de terugmelding toch bij je centrale moeten zien te krijgen. En daarom denk ik dat hij toch iets verkeerde heeft aangesloten op de DR4088.
Misschien kan de TS ook nog even aangeven welke versie hij gebruikt.
En een aansluitsschema zou een stuk duidelijkheid geven.
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting met Rosoft Xtreme na goed gefunctioneerd te hebben.
« Reactie #10 Gepost op: 22 maart 2020, 16:43:26 »
Het punt van Ben is dat de melderuitgangen galvanisch gescheiden zijn. Via die weg is het lastig om kortsluiting te krijgen.

hgr

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Kortsluiting met Rosoft Xtreme na goed gefunctioneerd te hebben.
« Reactie #11 Gepost op: 22 maart 2020, 17:30:13 »
Ter aanvulling, wat misschien bij enkele mensen tot verwarring geleid heeft.

Ik heb de  KLM aangesloten volgens de gebruiksaanwijzing


De draden naar de 4088LN zijn niet de secties van de rails maar vanuit de KLM SDe en  SDa.
SDc heb ik niet aangesloten.

Morgenvroeg ga ik eerst het advies van Klaas uitvoeren.
Alle draden los van de KLM en dan alle secties doormeten

Overigens zou het wel vreemd zijn als de secties nu ineens niet goed van elkaar gescheiden zouden zijn, het heeft foutloos gefunctioneerd.

Groeten

Herbert
---------------------------------------
2-rail, Yamorc YD7001 (omgebouwde DR5000) centrale, DCC-next, ARLOCO en 1 DR40888LN-CS. PECO code 100 rails

Ed

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Kortsluiting met Rosoft Xtreme na goed gefunctioneerd te hebben.
« Reactie #12 Gepost op: 22 maart 2020, 18:37:03 »

De DR4088 bestaat uit 2x 8 melders.
Als je er b.v. 3 gebruikt in de keerlus mag je de andere 5 nergens anders gebruiken. Ook de common aansluiting moet je alleen voor de keerlus gebruiken zodat deze volledig geïsoleerd is.


Dat is voor mijn planning wel van belang, maar ik kan dat nergens terug vinden op de site van rosoft.
Ik dacht dat je de melding gewoon van de Xtreme naar de DR4088 kon doorzetten zonder restrictie.

gr. Ed

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4680
Re: Kortsluiting met Rosoft Xtreme na goed gefunctioneerd te hebben.
« Reactie #13 Gepost op: 22 maart 2020, 19:12:40 »

Is ook zo, de 3 bezet uitgangen van de xtreme keerlus kun je wat dat betreft gewoon zien als je andere bezetmeld secties. Uiteraard wel zo dat de xtreme keerlus module op zelfde centrale of booster zit als de sectie van de bezetmelder waar je ze op aansluit.
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2020, 20:33:49 door Bert van Gelder »

Ed

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Kortsluiting met Rosoft Xtreme na goed gefunctioneerd te hebben.
« Reactie #14 Gepost op: 22 maart 2020, 21:22:18 »
Oke, dat is duidelijk. Bedankt.

gr. Ed.