Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nachttreinen Oost Europa door ns.1200
Vandaag om 15:05:42
20 jaar BNLS door tijgernootje
Vandaag om 15:04:31
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Robvl
Vandaag om 14:59:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:52:22
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door puntenglijder
Vandaag om 14:50:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door tijgernootje
Vandaag om 14:42:02
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 14:41:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 14:37:15
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 14:34:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Marc tramt
Vandaag om 14:33:22
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Scratchbuilt
Vandaag om 14:33:16
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door Railpassie
Vandaag om 14:32:32
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 14:26:32
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 14:04:02
wisselaandrijving MTB door rhberk
Vandaag om 14:00:44
Swalbenburg, N modulebaan door tijgernootje
Vandaag om 13:52:37
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 13:48:09
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:42:37
Pfarrerwinkel bahn door tijgernootje
Vandaag om 13:35:10
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 13:31:45
Raadplaatje door Nullem
Vandaag om 12:36:56
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Frans Peeters
Vandaag om 12:19:56
Roco Plan T door gtw6016
Vandaag om 12:18:12
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 12:13:31
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 11:55:35
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:55:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:51:02
Microstepper motoren voor armseinpalen door Bert Senden
Vandaag om 10:41:57
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Martijn1974
Vandaag om 10:20:56
Roco 290 digtaliseren door Lobomotion69
Vandaag om 02:58:55

Auteur Topic: Snijden in styreenplaten  (gelezen 3813 keer)

Falcon10

• Offline Offline
  • Wel Belg, niet gek !
Snijden in styreenplaten
« Gepost op: 04 March 2020, 22:06:45 »
Ben in tussentijd aan een klein tussenprojectje begonnen :

Het bouwen van onze woning in Ho.

Alle benodigde onderdelen al gekocht, zijnde muurplaten, dak etc in styreenplaat.
De muren alvast op de juiste afmetingen gesneden, dus tot daar alles al goed.
Echter moeten nu de gaten in de muren gemaakt worden voor de ramen.
Probleem is echter dat de styreenplaten +-1 mm dik zijn, en dus in 1x doorsnijden met een breekmesje niet echt gaat.
Dremel ben ik niet zo happig op, omdat dat moeilijk is om eigenlijk 1 rechte lijn mooi uit te snijden/slijpen, al vrees ik dat dat de enige mogelijkheid zal zijn.

Hoe doen de andere huizenbouwers dat hier op het forum ?

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
Re: Snijden in styreenplaten
« Reactie #1 Gepost op: 04 March 2020, 22:16:28 »
Styreen hoef je niet helemaal door te snijden, insnijden is genoeg, het breekt dan altijd op de snede.
Voor een raam, snij er een kruis in van hoek tot hoek, kruis eventueel wel verder insnijden of helemaal door, zeker in t midden, en dan gewoon duwen, tot je vier driehoekjes uit de opening kunt drukken.

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 04 March 2020, 22:20:13 »
Ik boor ook wel eens een gat in het midden van een raam en zet dan pas dat kruis. Door het insnijden zet je druk op de plaat waardoor het materiaal eigenlijk niet weg kan. Op die manier creëer je wat bewegingsruimte.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

EricZmS

• Offline Offline
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
« Reactie #3 Gepost op: 04 March 2020, 22:22:07 »
Beste Falcon,

1mm styreen wordt inderdaad een uitdaging om te snijden met een afbreekmesje.
Ik bouw al mijn muren in 3 lagen (slater steenstrip ca 0,5mm dan kozijnlaag 0,75mm en draaiende delen laag van 0,5mm)
Hierbij maak ik gebruik van chirurgische mesjes scalpels (alie express)
Loop anders even door mijn draadje ( klik op bolletje naast avatar) of dat van H0llandsbouwerk (hierin vind je echt een schat aan info)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=63066.msg0#msg0

1 mm wil overigens wel maar dan wel heel vaak snijden en niet te hard willen drukken
Succes
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 04 March 2020, 22:33:01 »
Zonder Falcons topic te willen afbuigen zou ik daar wel een toelichting op willen. Ik zie en hoor verschillende mensen styreen bewerken met chirurgische scalpels. Echter, die dingen hebben een rond blad. Daar kan je toch niet fatsoenlijk mee op een plaat sturen? Ik snij altijd met een hobbymesje met driehoekvormig blad en dan vanuit de punt. Wie weet is juist dat enorm fout en dan hoor ik dat graag. Je bent nooit te oud om te leren.  :angel:

J. Moors

• CNC fresen
  • Offline Offline
    • J.M.Models
« Reactie #5 Gepost op: 04 March 2020, 22:35:34 »
Je kunt de te maken gaten eerst te klein uitsnijden. Snij ongeveer 1 mm kleiner recht in het materiaal. Dan snij je naar dezelfde snijlijn er schuin naartoe. Je maakt er vlak naast een 2e snijlijn schuin naar de eerste toe.
Hierdoor ontstaat er een soort V-tje die je er dan uit kunt halen. Je hebt dan een groef in het materiaal waarin je opnieuw recht in kunt snijden.

Herhaal dit totdat je erdoor bent of kun je het te verwijderen stuk eruit breken als je er bijna door bent.
Je hebt dan een ruwe opening.

Nu kun je snijden aan de afmeting die de opening moet hebben. Doordat je al een opening in het materiaal hebt, kan het materiaal weg-(buigen) tijdens het snijden en kun je mooie openingen maken voor raamopeningen e.d.

Snij steeds vanuit een hoek (van het te maken gat) tot bijna aan het uiteinde van de snijlijn. Snij dan vanuit de andere richting naar de eerste hoek terug. Hierdoor krijg je een opening met scherpe hoeken gesneden.

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb omschreven.

Je ziet... Er zijn meerdere manieren. Zoek de methode die voor jou het meest prettige werkt.

Groet, J. Moors.
« Laatst bewerkt op: 04 March 2020, 22:37:28 door J. Moors »
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Falcon10

• Offline Offline
  • Wel Belg, niet gek !
« Reactie #6 Gepost op: 04 March 2020, 22:35:58 »
Ook goede vraag Paul.

En daar wil ik graag aan toevoegen : snij je de ramen langs de binnenkant van het styreen, of langs de kant waar de bakstenen op geprint zijn ?

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #7 Gepost op: 04 March 2020, 22:39:02 »
Ik doe het ook zoals Paul. Je snijdt met de punt van het mes. Bij een scalpel moet je het mes bijna rechtop houden om dat voor elkaar te krijgen. Ik vind een breekmesje veel handiger. En in zware gevallen een Stanleymes (of kloon).
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #8 Gepost op: 04 March 2020, 23:00:05 »
mwah, scalpel gewoon vasthouden als een potlood, gaat vrij aardig, en wat preciezer dan met andere messen. Ben zelf uiteindelijk op scalpel overgestapt na jarenlang met een stanleymes gewerkt te hebben, wel een beetje een goed stanleymes van metal zodat je ermee kan hameren en waarin je t mesje spelingsvrij vast kan klemmen.
Scalpels hebben door t langere en verdomd scherpe snijkantje wel een bepaalde uh.... leercurve. Stanleymes heb ik nog steeds uiteraard en gebruik t ook nog steeds voor t grovere werk of als ik te lui ben om mn scalpel te zoeken.
« Laatst bewerkt op: 04 March 2020, 23:14:01 door Floris Dilz »

EricZmS

• Offline Offline
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
« Reactie #9 Gepost op: 04 March 2020, 23:23:56 »
Mijn ervaringen met scalpel zijn dat je meer sturing hebt over het mes.
Je kunt het langs een metalen lineaal wat vlakker houden en aan begin en einde met de punt.
Een beetje overdreven vergelijking maar schrijven doe je ook met 2 of 3 vingers en niet met een volle hand.

Maar zo heeft een ieder zijn eigen voorkeur, gewoon testen wat jou het beste bevalt.

Voor wat betreft aan welke zijde snijden, ik snij aan de "steenprint"  zijde dan kun je de kozijn breedte en hoogte soms wat aanpassen aan de voegen zodat je geen vreemde stenen krijgt.
Is ook afhankelijk van welke steenprint je gebruikt
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 04 March 2020, 23:37:38 »
Ook ik snij al jaren met een scapel. dat wil zeggen, als ik um niet kwijt ben.. dus soms met olfa breekmesjes (die goedkope meuk wil ik niet meer).
maar voor grotere vlakken heb ik een snijmachine op marktplaats gekocht.
zo'n degelijke van dahle.
kosten nieuw rond 300 euro maar even zoeken op marktplaats leverde mij er 1 van 25 euro op.

wel opletten als je hem ophaalt dat ie nog een stapeltje papier kan snijden, zo niet lekker laten staan.
omdat ze gemaakt zijn voor het wat stevigere werk gaat 0,5mm soepel, dikker nog niet geprobeerd  ;D
maar die 0,5mm ging ook al prima in mijn goedkope snijder van de lidl.
« Laatst bewerkt op: 04 March 2020, 23:39:36 door Duikeend. Reden: aanvulling tekst »
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #11 Gepost op: 05 March 2020, 06:37:23 »
Goedemorgen

ik snij alles met scalpel, niet die goedkopen hobbymessen soort, maar Swanley. Daarvoor zijn er verschillende mesjes, een met rond en een met zeer spitse punt. Verder wissel ik meestal voor ieder nieuw project. Oudere mesjes worden dan gebruikt om dingen als schuurpapier voor het dak te snijden. Heb ook meerdere houders voor de verschillende messoort. Je kan deze scalpel messen vaak op modelspoormessen vinden, bij zon stand met chirurgische tools.

Heb ook een Cameo om raamspijlen enz te snijden. of bij dikker styreen in te snijden.

Voordeel van scalpel, precies snijden is mogelijk, mes buigt niet weg. Alsof je tekent.

gr Joke

Bert Senden

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 05 March 2020, 07:29:09 »
Ik snij met een afbreekmesje. Maar sinds twee jaar gebruik ik voor de openingen van ramen en deuren een Proxxon frees (MF70) dit gaat perfect.
Aangezien ik artrose in mijn linkerduimgewricht heb is het snijden wat moeilijker geworden. Dus die frees is een ideale oplossing.

Gr. Bert

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 05 March 2020, 07:40:12 »
Ha! Een leercurve. Dat verklaart waarom ik er mee ben gestopt. Waarschijnlijk aan het begin van de curve gedacht: meh! Dit is niets.

Ik zal er weer eens eentje bestellen.

Mvg, Paul

Gerard van de Weijer

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 05 March 2020, 08:09:46 »
Goedemorgen

ik snij alles met scalpel, niet die goedkopen hobbymessen soort, maar Swanley. Daarvoor zijn er verschillende mesjes, een met rond en een met zeer spitse punt. Verder wissel ik meestal voor ieder nieuw project. Oudere mesjes worden dan gebruikt om dingen als schuurpapier voor het dak te snijden. Heb ook meerdere houders voor de verschillende messoort. Je kan deze scalpel messen vaak op modelspoormessen vinden, bij zon stand met chirurgische tools.

Heb ook een Cameo om raamspijlen enz te snijden. of bij dikker styreen in te snijden.

Voordeel van scalpel, precies snijden is mogelijk, mes buigt niet weg. Alsof je tekent.

gr Joke

Ik heb nu twee jaar een scalpel in een verzwaarde houder van Swann, mijn snijresultaten zijn verbeterd en constant.
Kijk eens bij One2Zmodelshop, aanstaande zaterdag aanwezig in Houten