Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 14:25:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Railpassie
Vandaag om 14:25:29
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 14:25:18
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 14:21:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 13:59:34
Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:56:28
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 13:43:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 10:47:08
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00
  

Auteur Topic: Waterstoftrein als alternatief voor diesel  (gelezen 17423 keer)

AK952

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #30 Gepost op: 27 February 2020, 13:31:27 »
Over de afgelopen 50 jaar is er door de overheid een zwalkend beleid gevoerd t.a.v de energievoorziening.

Bijvoorbeeld de centrale op de Maasvlakte, oorspronkelijk kerncentrales aangevuld met conventionele eenheden op hoogovengas, vervolgens door de crisis van 1973 en ongeluk in Harrisburg eind jaren 70 overgang naar kolen midden jaren 80. Buggenum, eerst kolenvergassing vervolgens “kippenstront” nu gesloten.
Eemshaven bouw kolengestookte centrale waarschijnlijk niet in bedrijf derhalve schadeloos stelling door het verlies van de investering.
Door de jaren is de kennis op dit gebied bij de overheid helaas verdwenen (bv GEB’s en de privatisering van overheidsinstanties o.a. Stoomwezen).
Voor wat betreft “totalitaire” Staten, als het puntje bij paaltje komt zijn we helemaal niet zo principieel, zolang we kunnen rijden (liefst 130km/hr)
De levering van aardgas en olie is nooit echt een probleem geweest omdat die landen sterk afhankelijk zijn van de inkomsten.
Zelfs de oliecrisis van 1973 (autoloze zondagen) was van korte duur aangezien de opslagtanks in Pernis overliepen aangezien “crude oil” met hoge zwavelwaterstof gehalte nergens ander geraffineerd kon worden.
« Laatst bewerkt op: 27 February 2020, 13:35:21 door AK952 »

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #31 Gepost op: 27 February 2020, 13:36:08 »
Maar, graag weer terug naar de voor- en nadelen van de waterstoftrein.....

Gr, Bert
Team moderatoren.

AK952

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #32 Gepost op: 27 February 2020, 13:54:11 »
Inderdaad wijkt dit af maar voor een zinvolle discussie over het onderwerp is wat achtergrond info toch wel relevant.
Om het verhaal kort te maken, het op waterstof laten rijden van treinen is ten eerste niet efficiënt vanwege de conversie stroom naar electrolyze.
Ten tweede, probleem met transport en opslag ter plaatse van het elektrolyse proces alsmede de trein.
(Hopefully back on “track” again)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6485
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #33 Gepost op: 27 February 2020, 14:44:02 »
Weinig bekend, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Zie: https://newatlas.com/electriq-global-hydrogen-liquid-wonder-fuel/57488/

Gr, Hans

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #34 Gepost op: 27 February 2020, 15:35:08 »
Ook in Schotland gaat men experimenteren met de waterstoftrein.
https://www.gizmodo.co.uk/2020/02/scotrail-hydrogen-train/

Dat is nogal logisch:
-lage frequenties op de Noordelijke lijnen. (Soms maar 3 treinen per dag.)
-goedkope wind- en waterenergie

De Schotten zijn bijna klaar met de transitie van de elektriciteitsvoorziening.
Nog dit jaar hopen ze 100% duurzame stroom te hebben, voornamelijk wind en waterkracht.

groeten
Hendrik Jan

Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

AK952

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #35 Gepost op: 27 February 2020, 15:58:07 »
Interessante artikelen echter mis echter de achtergrond informatie over het proces hoe van plastic waterstof wordt gegeneerd en voor wat betreft de “waterstof” trein is het duidelijk dat zg “nachtstroom” wordt gebruikt voor de “waterstof” elektrolyse.
In de proces industrie wordt waterstof gemaakt door combinatie van aardgas en stoom bv Hydrocrackers nadeel is de vorming van weer CO2, CO en stikstof oxiden

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #36 Gepost op: 27 February 2020, 18:09:04 »
We weten niet waar de waterstof voor de treinen vandaan komt. Mijn gok: uit dezelfde bron als de waterstof voor de waterstofbussen in Groningen. Die wordt geleverd door Shell en komt uit de "Rhineland refinery" en wordt gemaakt met groene stroom. (Bron)

AK952

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #37 Gepost op: 27 February 2020, 19:11:07 »
Wilde in eerste instantie niet meer reageren omdat een ‘off-topic’ is maar de productie van waterstof is redelijk oud om te beginnen was het een bijproduct voor de cokes bereiding. Vervolgens toegepast voor de productie van kunstmest ruim honderd jaar geleden. En in de tweede wereld oorlog voor synthetische benzine uit o.a.bruinkool.
Heden ten dage in de raffinaderijen door “hydrogen plants” voor de fabricage van benzine, kerosine enz dmv “hydrocracking”. Het laatste door “oververhitte” stoom met aardgas (vroeger kolen). Echter altijd CO2, CO en stikstof oxiden als bijproduct.
Dat een Shell, Esso enz waterstof produceert is niet nieuw, dat doen ze al jaren, alleen het “groene” label kan ik helaas niet ontdekken, wel de intensie.
Heb in de jaren allerlei processen gezien om waterstof te maken en CO2 af te vangen en allemaal heel interessant maar kleinschalig en niet efficiënt om het klimaat probleem op te lossen.
Dan het “plastic” verhaal, van de productie van ruwe olie (crude) gaat slechts een fractie naar de petrochemie, derhalve de conversie van plastic naar waterstof is verwaarloosbaar en zeker niet efficiënt.
Willen we wat zinvol doen dan “afkicken” van onze energieverslaving of het niet bespreekbare, bespreekbaar maken.
Ten slot, dit is de laatste bijdrage aan dit onderwerp.

Groetjes, Aad

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #38 Gepost op: 27 February 2020, 20:27:19 »
... Het mooie is dat hier spoorwegtechniek werd toegepast, want bij gas loslaten schakelt de aandrijving uit en rol je net als een trein door met 0,0 verbruik op de meter. Gaat helemaal onhoorbaar.
Een vrijloop, ook dat is niets nieuws. Ik had een auto uit 1938 en heb nog steeds 2 auto's uit resp 1972 en 1977, allemaal met een vrijloopmechanisme in de versnellingsbak (maakt het ook mogelijk om te schakelen zonder koppeling).
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

ReneN

  • Gast
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #39 Gepost op: 27 February 2020, 21:41:41 »
Dat is het principe bij de tweetakters die Saab vroeger maakte. Nee, bij mijn auto schakelt de benzinemotor zichzelf helemaal uit tijdens het uitrollen en draait hij dus ook niet meer stationair, er is dan geen "tractie". De elektromotor die werkt als een dynamo neemt het dan tijdelijk over voor functies zoals de verlichting. Vandaar dat de meter 0,0 verbruik aangeeft. Bij mijn vorige auto kon dat niet. De techniek is inmiddels zo goed dat je dit eindeloze in- en uitschakelen bijna niet merkt.
« Laatst bewerkt op: 27 February 2020, 21:58:38 door ReneN »

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1742
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #40 Gepost op: 27 February 2020, 22:04:58 »
De elektromotor die werkt als een dynamo neemt het dan tijdelijk over voor functies zoals de verlichting.

Als ze die elektromotoren nu ook eens zouden gebruiken om te remmen zou het geheel veel efficienter zijn.
Conventioneel remmen in een elektrische of hybride auto/fiets "whatever" is gewoon energieverspilling.

Bart

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #41 Gepost op: 27 February 2020, 22:07:16 »
Ik dacht dat alle e-auto's dat regeneratief remmen al deden.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

ReneN

  • Gast
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #42 Gepost op: 27 February 2020, 23:53:21 »
Dat doen ze ook. Bij gas loslaten slaat de benzinemotor af, die staat dan op 0 verbruik. De accu's worden vervolgens opgeladen zodra het rempedaal wordt ingetrapt. Bij weinig gas in stadsverkeer schakelt eerst de elektromotor weer in, je hoort dan alleen wat gezoem. Bij meer gas en boven de 50 km/u springt de benzinemotor bij, of soms bij koud weer omdat de accu's dan wat minder energie leveren.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #43 Gepost op: 28 February 2020, 09:03:41 »
Ja, bij mijn weten is dat regeneratief remmen de belangrijkste reden waarom een hybride aanzienlijk zuiniger is. Ik heb momenteel een hybride Camry in gebruik die 1:22 rijdt. Mijn eigen exemplaar uit 2003 vindt 1:10 heel mooi.

Maar goed, het blijft een marginale verbetering. Ik wil een waterstofauto. Of gewooon de trein natuurlijk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Waterstoftrein als alternatief voor diesel
« Reactie #44 Gepost op: 28 February 2020, 10:04:02 »
Videootje uit een krant:


https://www.tubantia.nl/video/kanalen/tc-tubantia~c415/series/snel-nieuws~s956/eerste-waterstoftrein-rijdt-via-oldenzaal-het-land-binnen~p131802


Een waterstofauto: waterstof als brandstof in een cilinderauto (verbranding), of als brandstof voor een brandstofcel (electriciteit)?
Jeroen