Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Peter74
Vandaag om 11:40:47
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:34:22
Digitaal hanbestuurd rijden ,en de wissels dan ? door henk
Vandaag om 11:32:13
BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec) door Luit
Vandaag om 11:28:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 11:27:50
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door 4020 281-4
Vandaag om 11:27:41
Waar in de wereld is Mme. Sousterre? door Arjen52
Vandaag om 11:23:07
Huizen maken. door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:17:42
Pimp my Fleischmann BR01 164 ==> Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Duikeend
Vandaag om 11:16:35
Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig? door Frycio82
Vandaag om 11:11:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:59:41
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door Ben
Vandaag om 10:57:22
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 10:55:26
Eerste kennismaking door VvKan
Vandaag om 10:49:07
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door ingenium secundus
Vandaag om 10:38:25
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn door Gerard van de Weijer
Vandaag om 10:23:06
ESU Ecos 2 uit te breiden om meerdere treinen handbediend te laten rijden? door RobGood
Vandaag om 10:20:19
IR lichtsluis van Modelbouwled, handleiding gevraagd. door HansQ
Vandaag om 10:04:45
Viessmann 5077 rijtuigverlichting door henk
Vandaag om 09:45:38
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Rolando
Vandaag om 09:34:40
Piko 2021, nieuws van de fabrikant door Spoors
Vandaag om 09:27:25
Glas door Bert van Gelder
Vandaag om 09:25:18
Lenz 2021 (spoor 0) door Pauldg
Vandaag om 09:06:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:00:07
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door GORILLUS
Vandaag om 07:11:03
PCC’s en andere trams voor Delft, h0 door Tulpendaal
Vandaag om 05:49:59
Wim Mesu NS 600/2000 in 0 door roadster36
24 januari 2021, 23:49:53
Raadplaatje door GerardvV
24 januari 2021, 23:41:27
Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker' door Hans van de Burgt
24 januari 2021, 23:16:54
Diodeschakeling met stroomdetectie door Klaas Zondervan
24 januari 2021, 23:15:09
  

Auteur Topic: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan  (gelezen 5967 keer)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
« Reactie #60 Gepost op: 05 maart 2020, 12:51:19 »
Juist in de digitale wereld is dat geen enkel probleem. De stuurprogramma's handelen dat zelf wel af.
Wisselstraat bezet, dan wel een blok bezet. Niet lastig dus omdat te programmeren.
Ja als er een trein binnen komt op een kopspoor, dan kan er niet een trein vertrekken, maar dat is toch geen probleem. Gewoon een momentje later dat die alsnog kan vertrekken. De capaciteit van het schaduwstation blijft gelijk, kunnen net zo veel treinen staan.

En die overloop wissels geven je gewoon wat mogelijkheden, of je ze nu wel of niet gebruikt, of hoe vaak, hangt dan ook weer van je besturing af.

Groet,
Roelco

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Carpe diem
Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
« Reactie #61 Gepost op: 05 maart 2020, 13:06:40 »
Inderdaad is het in de digitale wereld geen probleem. Als er een trein binnenkomt op een kopspoor kan een andere vertrekken vanaf een buuitenspoor. Ik werk met RocRail en dat soort automatische settings zijn geen moeilijkheid.
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

spoorijzer

  • Online Online
  • Berichten: 228
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
« Reactie #62 Gepost op: 05 maart 2020, 13:45:21 »
Even ter verduidelijking, met capaciteit doelde ik de doorstroming. Dat je dus inderdaad geen andere trein kan laten vertrekken als je binnendoor naar het kopstation wil. Als dat geen probleem is, dan is het uiteraard prima  ;D. Ik ben alleen bang dat je uiteindelijk een soort ketting reactie krijgt van steeds stilstaande treinen, omdat ze allemaal wachten op de voorgaande trein.

Zelf heb ik een klein baantje, schaduwstation van 3 sporen en niet veel rijlengte. Dan is het juist leuk de ene trein (snel) te kunnen afwisselen.

Groeten,
Rogier

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Carpe diem
Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
« Reactie #63 Gepost op: 05 maart 2020, 14:07:00 »
Ik kijk natuurlijk ook naar het grote plaatje.
Met 12 sporen in het schaduwstation aangevuld met 3 kopsporen, 5 sporen in het gele niveau, 2 (misschien 3) sporen in het paarse niveau en met een totaal van 125 meter spoor (volgens Wintrack) is er steeds iets in beweging en is het naar mijn idee beweging genoeg.

Maar je ontkomt er niet aan dat wanneer je 15 sporen op een helix aansluit, er een flessenhals ontstaat. Maar die neem ik op de koop toe.
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 811
    • Altwied im Westerwald
Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
« Reactie #64 Gepost op: 05 maart 2020, 15:01:25 »
De flessenhals wordt in principe niet gevormd door het schaduwstation. Het aantal opstelsporen daar doet er niet toe. De capaciteit van de baan wordt bepaald door het aansluitende baanvak (de blokafstand). Wat ik hiervoor al een keer schreef: extra schaduwsporen geven extra opgestelde treinen, niet extra rijdende treinen. ;)
Het meest simpele schaduwstation dat je kunt bedenken, is een lus zonder enig wissel. Dat geeft evenveel rijdende treinen als een schaduwstation met 100 sporen en tig wisselverbindingen.

Wat wel beperkend voor de doorstroming werkt, is het in 2 richtingen berijden van je schaduwsporen. Hierdoor moeten vertrekkende treinen wachten op een binnenkomende. En daar helpt een digitaal besturingsysteem niet... ;)
Maar goed, het is niet het einde van de wereld. Ik begrijp uit je reacties dat je graag in 2 richtingen door het schaduwstation wilt rijden. Je zult dan ietsje minder verkeer op de baan hebben. En 2 extra wissels moeten inbouwen.

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7291
Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
« Reactie #65 Gepost op: 05 maart 2020, 15:27:03 »
Ongeacht alle technische discussies, in het totaal heb je voor het kopschaduwstation maar drie wissels nodig. In het eerste geval kunnen de overloopwissels verdwijnen. Deze zijn overbodig geworden.



Maar ook in het tweede geval gebruik je drie wissels maximaal. 2 voor de overloop en 1 voor de aftakking naar het kopschaduwstation. Die andere twee (in de rode cirkel) zijn compleet overbodig, tenzij je het gehele schaduwstation in twee richtingen wilt gebruiken, maar dat lijkt mij logistiek niet wenselijk.


Persoonlijk zou ik gaan voor optie 1. Uitgaande treinen worden niet gehinderd door binnenkomende treinen, waardoor en voldoende doorstroom is.

En voor wat betreft de flessenhals, volgens mij is een schaduwstation niet meer dan een opstelterrein voor de treinen. De andere optie is in- en uitpakken. Tenzij je echt een druk treinverkeer wilt hebben, maar dan zou ik eerder gaan kijken naar een ontwerp zoals Timaximus bouwt.

Groet,
Michel

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
« Reactie #66 Gepost op: 05 maart 2020, 16:30:12 »
....... tenzij je het gehele schaduwstation in twee richtingen wilt gebruiken, maar dat lijkt mij logistiek niet wenselijk.
Groet,
Michel

Michel,

en als je vanaf het begin alles doorgelezen had dan had je kunnen zijn dat dat inderdaad is wat hij wil. En dat kun je logistiek wenselijk vinden of niet. Als de eigenaar van een baan dat wil is dat zijn goed recht. En gelijk binnenkomen en vertrekken is leuk op een baan waar je veel treinen wilt hebben rijden. Maar als dat niet nodig is, dan is dat ook geen enkel probleem. Bovendien is die beperking er niet bij elke trein die binnenkomt, alleen vanaf de kopsporen. Via de andere sporen is het wel mogelijk gelijk binnen te komen en vertrekken als dat nodig is.

Groet,
Roelco

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
« Reactie #67 Gepost op: 05 maart 2020, 20:09:09 »
Als de overloopwissels er in moeten dan zou ik ze in iedergeval dichter bij de wissel naar de kopsporen plaatsen ->kortere /  kleinere"flessenhals"

Arjan

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Carpe diem
Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
« Reactie #68 Gepost op: 06 maart 2020, 00:46:46 »
Hoi Arjan,

maar ik heb de ruimte tussen die wissels nodig voor de keerlusmodule...…
Het is dus een bewuste keuze.
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 811
    • Altwied im Westerwald
Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
« Reactie #69 Gepost op: 06 maart 2020, 06:30:28 »
Die hoeft niet perse daar te liggen. Door de keerlus module rechtsonder te plaatsen (in de lus tussen de 2 sporenbundels), kun je de overloopwissels dichter bij de aftakking plaatsen.
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Carpe diem
Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
« Reactie #70 Gepost op: 07 maart 2020, 21:27:56 »
Vandaag ben ik begonnen met de afbraak van mijn oude baan. Ik zal dit proces en de start van de nieuwe baan in een nieuw draadje zetten.
De naam van de nieuwe baan wordt "Kellerstein" en wordt gebouwd op de basis van het ontwerp uit dit draadje.

Tot zover iedereen bedankt voor de inbreng en ik lees jullie graag weer terug in Kellerstein.

Groetjes Rob
« Laatst bewerkt op: 07 maart 2020, 21:32:51 door Romavami »
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1330
  • Oude meuk in h0
Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
« Reactie #71 Gepost op: 07 maart 2020, 21:52:19 »
Hoi Rob, jammer dat jij je oude baan gaat afbouwen.
Maar je nieuwe baan Kellerstein zal zeker mooier worden.
Ik ben benieuwd. (y)