BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Romavami op 25 februari 2020, 22:30:36

Titel: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
Bericht door: Romavami op 25 februari 2020, 22:30:36
Hallo Forum,

Bij het ontwerpen van een nieuw schaduwstation komt bij mij de vraag op -hoeveel keerlussen heb ik nou gemaakt.


Extra info:Het schaduwstation wordt verlaten via een klimspiraal.
De rails = Fleischmann Profirail

Is er iemand die uitsluitsel kan geven ?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_1.jpg)

Groet Rob
Titel: Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
Bericht door: HRP op 25 februari 2020, 22:42:00
2.
Daar kom je op door de zijsporen op de "heen" en " terug" weg buiten beschouwing te laten.
Groetjes
Ronald
Titel: Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
Bericht door: Michiel 80 op 25 februari 2020, 22:50:42
2 inderdaad. In de spiraal is de polariteit voor beide sporen gelijk, dus ook in de rechter en linker schasuwstations. Kom je dus onderin je tekening in de problemen.

Ik zou de keerlussen in de sporen links bovenin leggen. Daar heb je de meeste ruimte gezien je spoorlengtes. Dus meteen na de wisselstraat beginnen tot de wisselstraat van je schaduwstations links op de tekening.
Titel: Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
Bericht door: Romavami op 25 februari 2020, 22:51:32
Hallo Ronald / Michiel

en dat zou dit de juiste plaats zijn ?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/KL.jpg)

Groet, Rob

Titel: Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
Bericht door: Michiel 80 op 25 februari 2020, 23:00:12
Yes! Ik zou werken dmv bijvoorbeeld de keerlusmodules van Rosoft. Dan moet je even kijken hoe lang je langste trein is en hoeveel lengte je nodig hebt met die module. Moet wel passen natuurlijk ;)
Titel: Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
Bericht door: spoorijzer op 26 februari 2020, 09:34:56
Hoi Rob,

Ziet er fraai uit, maar mag ik zo vrij zijn om te vragen waarom je het (naar mijn idee ;D) zo complex maakt? In principe heb je bij elke bundel van 3 sporen steeds 1 spoor als doorrijspoor nodig, dus maar 2 opstelsporen. Ook is het vrij complex met 3-weg wissels (storingsgevoelig op een plek waar je misschien lastig bij kan) en met 2 keerlussen.

Mag ik als suggestie opperen om het geheel gewoon enkelspoor te maken? De gehele binnenste baan kan je dan weghalen en de wissels onderaan de keerlus kunnen dan vervallen. Gezien je ruimte zou je elke bundel van 2x3 sporen dan kunnen vervangen door bv 6 sporen. Je kan de wissels dan iets opschuiven. Dan kan je ook langere sporen realiseren (voor bv goederentreinen). Ook voorkom je keerlusproblematiek, kruisende treinen (waar je ze niet kan zien) en bovendien liggen de rails in de bogen onderaan dan niet zo krap aangezien het dan enkel spoor kan zijn  :).

Groeten,
Rogier
Titel: Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
Bericht door: Romavami op 26 februari 2020, 11:12:06
@Michiel; die van Rosoft gebruik ik al en die voldoen prima (ook voor terugmelding)

@ Rogier, dank voor je reactie.
Mijn beeld van een nieuwe baan is een schaduwstation, een niveau 0 en een paradespoor op niveau 1.
Ik denk aan een open opbouw dus een raamwerk met stroken multiplex.

Ik dacht per spoor een blok te maken (geen opstelspoor) .
Ik heb veel rollend materieel en ik loop bij mijn huidige baan tegen capaciteitsproblemen aan.
12 sporen lijkt misschien veel maar zoals je al opmerkte moet er altijd een doorrijspoor vrij blijven dus er blijven er eigenlijk maar 8.

Ik zit echt nog in de denk-fase
Titel: Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
Bericht door: spoorijzer op 26 februari 2020, 13:32:40
Hoi Rob,

Ik ben altijd van het KISS principe (Keep It Simple Stupid  ;D). Je kan eens tekenen wat het geheel doet als je het enkelsporig uitvoert. Ik denk dat je dan meer opstelmogelijkheden krijgt, omdat je niet 4 maar totaal slechts 2 doorrijsporen krijgt. Scheelt je ook veel gepuzzel, aansturing etc.

Het denken is onderdeel van de hobby, ook leuk!

Groeten,
Rogier
Titel: Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
Bericht door: Michiel 80 op 26 februari 2020, 14:29:07
Ik ben het met je eens Rogier, maar volgens mij verlies je dan opstel lengte (vanaf enkelspoor meer wissels nodig) en mogelijkheden (Nu kun je opmaken op.ieder spoor en in tegengestelde richting terug)

Wellicht zie ik het verkeerd hoor ;)
Titel: Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
Bericht door: Romavami op 26 februari 2020, 14:45:15
Precies Michiel.
Het schaduw station dat ik nu heb is enkelsporig en kan maar in 1 richting bereden worden (omdat er opstelsporen inzitten).
Het nieuwe schaduwstation moet in twee richtingen bereden kunnen worden, vandaar mijn keuze.
De sporen zijn nu allemaal minimaal 180 cm en dat is voor mij genoeg treinlengte. :)

Groet Rob

Titel: Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
Bericht door: spoorijzer op 27 februari 2020, 09:39:28
Ik dacht, misschien is een plaatje duidelijker  ;D. Dus maar even geknutseld. Sporen zijn grofweg even lang (180 cm in de bundel rechts, in de linker bundel zijn ze nu zelfs 210 lang). Ik heb het grofweg nagemaakt, dus weet niet of het 100% klopt met jou tafel etc  ;)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Voorbeeldje.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Voorbeeldje.jpg)

Het enige wat niet kan is inderdaad kopmaken, maar ik had niet begrepen dat dat een wens was. Dan moet ik nog ff verder puzzelen  ;D ;D

Groeten,
Rogier

Titel: Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
Bericht door: Wim Hesselink op 27 februari 2020, 10:12:29
Hallo Rob,
Het nieuwe schaduwstation moet in twee richtingen bereden kunnen worden, vandaar mijn keuze.
Waarom moet dit? Het heeft geen enkele toegevoegde waarde. Het kost je alleen extra wissels, extra rails en dus tijd en geld.

Een schaduwstation is geen gewoon station. Het is een "opbergdoosje" voor je treinen. Vanuit je zichtbare deel stuur je er een trein naar toe. Later (3 min, 1 uur of 2 weken) roep je hem weer op om zijn kunsten in het zichtbare deel te laten vertonen.
Hoe die trein in dat schaduwstation rijdt boeit dus niet. In dat geval is simpeler dus beter. Wat Rogier dus schetst. Dat geeft ook nog eens langere opstelsporen denk ik.

Groet, Wim
Titel: Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
Bericht door: Romavami op 27 februari 2020, 22:04:29
De reden waarom ik kies voor een schaduwstation dat in twee richtingen bereden kan worden is dat het de dynamiek op de baan ten goede komt.
Ik heb nu een schaduwstation dat enkelsporig in 1 richting bereden wordt en dat voldoet voor mij niet meer.

Ik wil nu een grotere ruimte benutten (350 x 400 x 140 x 333 x 140)(zie mijn eerste plaatje) en kies voor een open bouwwijze.
En ja het kost meer wissels maar daar kies ik dan ook voor.

Zoals gezegd: ik ben echt nog in de denk-fase en er zijn nog geen vast omlijnde plannen. Misschien dat ik straks (als ik over niveau 0 na ga denken) wel op andere ideeën kom.

Ik neem al jullie tips en opmerkingen mee in het denkproces.

Groet Rob



Titel: Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
Bericht door: Frank 123 op 27 februari 2020, 22:26:42
Hoi Rob,

Om te beginnen bij ik er voorstander om vooral te maken wat jezelf wilt maar ik ben het wel met de meeste anderen eens dat ik niet zie wat de extra dynamiek is die je wilt bereiken met de 2 richtingen. Uiteindelijk lopen de treinen via de 2 sportgek klimspiraal weer naar je zichtbare deel. Ik neem aan buiten spoor omhoog en binnen spoor naar beneden naar het schaduwstation. Of de treinen vervolgens links of rechtsom door het schaduwstation draaien maakt dan ook niet meer uit.

In de opzet van Rogier hou je naast een doorlopende lus nog 10 opstelsporen over waardoor je evenzoveel treinen willekeurig kan inzetten. Sporenplan en keerlus oplossing blijven hierin vrij eenvoudig en overzichtelijk.

Gr Frank
Titel: Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
Bericht door: Romavami op 27 februari 2020, 23:10:38
Beste allemaal

Ik hoor wat jullie zeggen.

Ik ga het plan van Rogier eens overnemen in Wintrack om eens te kijken wat er aan spoorlengte overblijft en hoe ik uitkom in de beschikbare ruimte.
Het resultaat daarvan zal ik weer posten.

Bedankt voor alle inbreng.

Groet Rob
Titel: Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
Bericht door: spoorijzer op 28 februari 2020, 08:21:23
Hoi Rob,

Ik had het plan in Anyrail (de proefversie) getekend. Ik ben benieuwd hoe het in Wintrack eruit ziet.

Uiteindelijk is het jouw baan, dus vooral doen wat je wil. Ik hoop je alleen te helpen in je gedachteplan. Ik heb ooit eens een (toen als 15 jarige) hele dure aankoop gedaan (twee kruisingen) terwijl achteraf ik daar geen z*k aan had, ik had Engelse wissels nodig gehad. Naast veel geld, ook nog maanden frustratie..... Dat wil ik je graag bespraren  :laugh:.

Wat ook kan helpen, print het eens uit, of leg het eens (beperkt) uit, en "speel" de gewenste treinbewegingen na. Dan zie je vanzelf waar je fysiek tegen bepaalde grenzen aanloopt, want minder handig is, etc etc. Kan je een hoop ellende besparen.

Veel succes, ik blijf je volgen  (y)

Groeten,
Rogier
Titel: Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
Bericht door: Wim Hesselink op 28 februari 2020, 08:42:02
Hallo Rob,
...Ik heb nu een schaduwstation dat enkelsporig in 1 richting bereden wordt en dat voldoet voor mij niet meer
....
Ik wil nu een grotere ruimte benutten
Wat voldoet er nu dan niet aan je huidige schaduwstation?

In principe geeft 1 rijrichting de beste doorstroming. Het aantal treinen dat je tegelijk kunt laten rijden, hangt niet zo zeer van het schaduwstation af, maar van het aangrenzende baanvak. Daar rijden de treinen in blokafstand. Een groter schaduwstation (of andere wisselverbindingen) helpen dan niet om meer treinen te laten rijden. 2 rijrichtingen in je schaduwstation geeft alleen maar extra problemen: de kruisende treinen (binnenkomend en vertrekkend verkeer) gaan elkaar in de weg zitten. Er zullen dus eerder minder treinen gaan rijden...

Als je nu een grotere ruimte krijgt (en die wilt benutten), dan kun je meer sporen toevoegen om meer treinen te kunnen opstellen. Maar meer rijdende treinen zul je niet krijgen. Dan zul je een extra baanvak moeten bouwen.

Groet, Wim
Titel: Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
Bericht door: Ronald Brandt op 28 februari 2020, 09:59:34
De reden waarom ik kies voor een schaduwstation dat in twee richtingen bereden kan worden is dat het de dynamiek op de baan ten goede komt.

Rob, ik heb in het verleden een ingewikkeld schaduwstation gepland met toegang vanaf 4 sporen naar 15 opstelsporen tweezijdig berijdbaar.
Alles ingevoerd in koploper en daar kwam ik er achter dat vanwege kruizende rijwegen treinen vooral lang op elkaar aan het wachten waren. Toen ik beperkingen ingaf, waardoor er practisc gezien ieder spoor maar vanaf 1 kant in te rijden was, werd het al een stuk beter. De huidige planning is simpele schaduwstations met 1 toegangsspoor en 1 uitgaand spoor, aansluitend op een dubbelsporig baanvak.

Groeten,

Ronald

Titel: Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
Bericht door: Romavami op 28 februari 2020, 10:55:07
Hallo Allemaal

Die is het resultaat zoals Wintrack het op schaal laat zien.
Ik heb twee ontwerpen gemaakt met verschillende radius.

Hier de eerste met een radius in de buitenlus van 547 mm en de binnenlus van 483 mm.
Dat levert 12 sporen op waarvan 6 met een lengte van 200 cm en 6 met een lengte van 160 cm.

In het tweede ontwerp heb ik de radius van de binnenlus verkleind naar 483 mm en 420 mm.
Dat levert 12 sporen op waarvan 6 met een lengte van 200 cm en 6 met een lengte van 180 cm.

Ik zie nu wel de voordelen van de enkelspoor benadering.
Ik ga dit als basis gebruiken voor mijn verdere ontwerp.

Ik heb een aantal grote stoomloks (BR01,BR43, BR44) en heb een aantal lange personenwagons.
Gaat dit problemen geven in de krappere radius ?
Het is een afweging tussen iets langere sporen en krappere bochten of iets korte sporen (6) en ruimere bochten.

Het is wel zo dat ik digitaal rijd en dat er dus in elk spoor wat lengte verloren gaat door de melders.

Laat maar horen wat jullie er van vinden.

Groet, Rob

Ruime bochten, kortere sporen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track4.jpg)

Krappere bochten, langere sporen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track5.jpg)
Titel: Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
Bericht door: Hennik op 28 februari 2020, 12:07:43
420mm is voor diverse stoomlocs wel een minimum, maar zou prima moeten kunnen.
Je zou de onderste linker wissel eventueel nog kunnen ruilen voor een rechter variant om zo ietsje ruimte (lengte) te winnen, misschien?
De overloopwissels zou ik ten opzichte van elkaar omdraaien en tegen de rechter boog aansluiten. Dan heb je tussen de overloopwissels en het schaduwstation ruimte voor een sectie waar de keerlusmodule kan komen en voorkom je onnodige tegenbogen.
Titel: Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
Bericht door: Wim Hesselink op 28 februari 2020, 12:26:27
Hallo Rob,
Ik zie dat je nog steeds overloopwissels gebruikt. Waarom? Zijn de sporen in de helix twee enkelsporige trajecten die in beide richtingen bereden worden? In dat geval zou ik de overloopwissels naar het bovenste niveau van je baan verplaatsen zodat je helix slechts 1 rijrichting per spoor heeft. Dat voorkomt een hoop opstoppingen/lange wachttijden.

Of is het baanvak een gewoon dubbelsporig traject? Dan kun je de overloopwissels helemaal weglaten, want je zult ze nooit gebruiken...

Wat betreft de radius van de bogen: volgens mij heb je genoeg ruimte om een iets grotere straal te kiezen, zonder dat dat opstellengte kost. Maar volgens mij kunnen alle loks wel door een straal van 420 mm.
Wat denk ik belangrijker is: wat is het stijgingspercentage van de helling in de helix?

Groet, Wim
Titel: Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
Bericht door: Romavami op 28 februari 2020, 14:24:51
De overloopwissels gebruik ik om een complete trein te kunnen keren.
Of hij dan onderin het schaduwstation of boven op niveau-0 ligt maakt voor de functionaliteit niets uit.
Voor de keerlusmodule mogelijk wel.
Ik heb nog geen idee hoe mijn niveau-0 er uit gaat zien dus ik wil nu alle opties open houden.

Ik denk aan een niveau-0 en een paradebaan op niveau+1.
Ik gebruik nu een helix met een stijgingspercentage van 2,8% en dat gaat prima met treinen van 3 personenwagons.
Langere treinen staan mijn huidige opstelsporen niet toe.

Ik wil naar personentreinen met 4 wagons en daarom een helix van maximaal 2,5%

De overloopwissels kunnen misschien ook wel naar het bovenliggende niveau maar dat is helemaal afhankelijk van hoe het spoorplan op niveau-0 er uit gaat zien.

Titel: Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
Bericht door: spoorijzer op 28 februari 2020, 14:33:54
Hoi Rob,

Ik denk dat je de afweging tussen boogstraal en treinlengte het beste zelf kan maken. Ik heb zelf gekozen voor R1 in het schaduwstation, omdat ik niet met 1:87 rijtuigen rij bijvoorbeeld. Dan bleef de breedte van de baan zo krap mogelijk. In het zicht heb ik R2 en R3 gebruikt, omdat ik het zelf mooier vind.

Als je gaat voor 4 rijtuigen, dan zit je (bij 1:87) op 120 aan rijtuigen, plus nog een loc. Dan heb je aan 1.60 voldoende. Ik zou echt naar je materieel kijken, je kan bv ook de ene bundel gebruiken voor personen en de andere voor goederentreinen?

Als je trouwens treinen hebt die keren, kan je ook een verbinding maken tussen beide bundels. Dan kunnen de overloopwissels vervallen.

Groeten,
Rogier
Titel: Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
Bericht door: Romavami op 28 februari 2020, 14:57:30
Hallo Rogier,
zo zag ik dat ook.
Ik rij voornamelijk personentreinen en dat zit je met 4 rijtuigen tussen 110-120 cm zonder lok.
Dus ik denk dat ik ga voor die ruimere bochtstralen.

Groet Rob
Titel: Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
Bericht door: Wim Hesselink op 28 februari 2020, 20:59:39
De overloopwissels gebruik ik om een complete trein te kunnen keren.
Wat bedoel je precies met het keren van een complete trein? Dat een lok die een stam rijtuigen trekt, duwend terug gaat naar het zichtbare deel? (Een treinstel kan natuurlijk ook) In dat geval zou ik een bundeltje kopsporen tussen de 2 bundels leggen die je nu al hebt. Dat kost minder wissels en beperkt het treinverkeer ook minder (omdat je dan alsnog 1 richtings verkeer aanhoudt).

Of wil je een lok laten omlopen? Ook dan zou ik daar een aparte voorziening voor maken (bundel kopsporen met omloopmogelijkheid) en de doorgaande sporen zo min mogelijk blokkeert.

Groet, Wim
Titel: Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
Bericht door: Romavami op 29 februari 2020, 09:55:14
Hallo Wim,

dat zijn twee opties waar ik over na ga denken.
Op dit moment ben ik voor een eerste ontwerp van een schaduwstation tevreden.
Ik heb de overloopwissels nu verbannen naar niveau 0.
Daarmee houd ik meer ruimte voor de keerlusmodule op niveau -1

Groet, Rob
Titel: Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
Bericht door: Romavami op 01 maart 2020, 12:11:07
Ik ben er wel ongeveer uit. Dat wil niet zeggen dat ik gaandeweg geen wijzigingen meer aan ga brengen, maar dit is wel ongeveer het uitgangspunt.

Hier het schaduwstation:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_1_2.jpg)

En het niveau +1

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau-1_1.jpg)

En het niveau +2

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau-2_1.jpg)

En de 3 niveaus in één overzicht

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Totaal_3.jpg)

Ik heb ze uitgewerkt in Wintrack maar heb nog niet voor elkaar gekregen hoe ik ze in een 3D weergave kan krijgen met hoogteverschillen en dergelijke.

Groet Rob
Titel: Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
Bericht door: Michiel 80 op 01 maart 2020, 12:36:28
Dag Rob,

Dat gaat er goed uitzien! Ik zou echter de overloopwissels echt beneden laten. Als je ze boven legt heb je dus altijd een trein die verkeerdspoor in je spiraal rijdt, waardoor je of geen trein maar boven kunt laten rijden of niet naar beneden.
Als je de wissels beneden legt rijdt de trein veel korter op verkeerd spoor en zorgt dus minder lang voor oponthoud.

Je zou eventueel beneden een derde spoor kunnen neerleggen, tussen het in- en uitgaande spoor van de spiraal. Dat spoor komt dan op een aantal kopsporen uit waar je treinen kunt keren. Dit zorgt helemaal niet meer voor oponthoud, maar je kunt je bestaande sporen wel minder flexibel inzetten.

Succes!
Titel: Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
Bericht door: Romavami op 01 maart 2020, 13:13:47
Hoi Michiel,

daar valt wat voor te zeggen. Ik heb het aangepast.
Het moet vooral een technische baan worden waarop veel gereden kan worden.
Ik ben niet zo'n landschapsbouwer...…

Groet, Rob
Titel: Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
Bericht door: Romavami op 01 maart 2020, 22:23:03
Maar even terug naar het topic;

ik zie in totaal twee keerlussen, toch ?
1 in het grijze schaduwstation en 1 in het paarse niveau +2.
Titel: Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
Bericht door: rjr op 02 maart 2020, 09:52:19
Nou, eigenlijk zitten de noodzaken voor een keerlus in het gele gedeelte.
In het gele station zijn alle sporen met elkaar verbonden, en rechts boven als je de helix uitkomt zitten twee wisselverbindingen.

De keerlus schakeling kun je dan inderdaad het handigst ergens in het grijze deel doen, en ergens in het paarse.
Bij het grijze deel zou ik hem aan de bovenkant doen. Deel helix en baan naar of van het schaduwstation.
In het paarse deel heb je veel meer mogelijkheden om de schakeling aan te brengen. De sporen bovenaan in de klim/daal traject. Of de omloop om de draaischijf heen.

Groet,
Roelco
Titel: Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
Bericht door: spoorijzer op 02 maart 2020, 11:28:04
Hoi Rob,

3 dingen van mijn kant:
1. je noemt 2 keerlussen, maar volgens mij is een keerlus officieel op dat je op hetzelfde spoor weer terugkomt. In principe kom je, als je je hele traject "afloopt", erachter dat je eigenlijk 1 groot rondje hebt. Treinen kunnen dus continu doorrijden, dus geen keerlus en geen moeilijke keerlusmodules nodig.

2. De overloopwissels zitten nu op niveau +1. Het nut ontgaat mij, tenzij je echt hele stukken op je baan op verkeerd spoor wilt gaan rijden. Dat kan, maar dan kan je dus nooit met blokken of meerdere treinen gaan rijden. Is dat wat je wil? De overloopwissels hebben daar in elk geval weinig functie, een paar meter verder zit het gele station waar trreinen alsnog van baanvak kunnen wisselen of kunnen keren.

3. Je paarse station op niveau +2 ziet er mooi uit, maar je gaat er nooit komen met je treinen  ;D. Tenzij je hele stukken verkeerd spoor wilt rijden. In Nederland (en Duitsland) rijden treinen, net zoals auto's, rechts. Vanuit het rechter spoor zal je altijd om het geheel heen rijden, dus nooit echt het station kunnen behalen of bv naar de locloods kunnen rijden. Daar mis je dus overloopwissels of in elk geval een aftakking vanaf de "keerlus" naar het station. Je treinen zullen er nu alleen maar weg kunnen, maar niet binnen komen rijden.

Print eens je plannen, volg met je vinger waar je dan langs rijdt. Vertrek uit je station, vanaf je locloods etc en probeer alles uit. Dan zal je zien dat je nu wat bereikbaarheidsproblemen hebt met je paarse station, en dan de overloopwissels op niveau +1 (geel) eigenlijk niks toevoegen  ;)

O ja, rij je trouwens met treinstellen, of ook met loc en rijtuigen? Als je die wilt laten kopmaken in je paarse station, zijn een paar opstelsporen voor losse locs ook handig aan de voorzijde van je station.

Succes!

Groeten,
Rogier
Titel: Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
Bericht door: rjr op 02 maart 2020, 11:41:59
Hoi Rob,

3 dingen van mijn kant:
1. je noemt 2 keerlussen, maar volgens mij is een keerlus officieel op dat je op hetzelfde spoor weer terugkomt. In principe kom je, als je je hele traject "afloopt", erachter dat je eigenlijk 1 groot rondje hebt. Treinen kunnen dus continu doorrijden, dus geen keerlus en geen moeilijke keerlusmodules nodig.

Groeten,
Rogier

Kijkend naar de term keerlus heb je misschien gelijk, maar in de huidige baan moeten wel degelijk keerlus oplossingen komen.
Zie plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/noodzaakvoorkeerlus.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/noodzaakvoorkeerlus.jpg)
De rode cirkels geven de plaatsen die een keerlus oplossing noodzakelijk maken. Op deze punten is dat eigenlijk niet in te bouwen omdat dat te kort is.
Dus ga je hier de rails voor allemaal zelfde gepoold aansluiten. Die de blauwe + en - die ik er in gemaakt heb. (heb even + en - gebruikt voor de duidelijkheid. )
vervolgens heb ik in zwart klein de grijze en paarse laag getekend. En zie je heel snel dat je daar met spoor + op spoor - uitkomt. En dus moet je daar een keerlus oplossing inbouwen.

Groet,
Roelco
Titel: Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
Bericht door: spoorijzer op 02 maart 2020, 11:56:50
Hoi Roelco,

Ah, nu snap ik je  ;D. Inderdaad, bij het gele station zal je iets moeten verzinnen dat je de rijrichting (geïsoleerd) moet kunnen ompolen, zodat je inderdaad van de buiten naar de binnenbaan kan en omgekeerd. Idem voor bij de overloopwissels, maar ik zie daarvan de functie nog niet.... Dan moet je het gehele baanvak ervoor en ernaar ook ompoolbaar maken.

Groeten,
Rogier
Titel: Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
Bericht door: Romavami op 02 maart 2020, 14:33:20
Om de keerlusproblematiek beter inzichtelijk te krijgen heb ik het baanplan vereenvoudigd.

De kleuren komen nog steeds overeen met de oorspronkelijke plannen; grijs=schaduwstation, geel is niveau +1 en paars is niveau +2.

Als ik het baanplan heel eenvoudig teken (uit elkaar trek) en de wisselstraat in geel er even uithaal dan krijg ik volgende simplistische tekening:
Deze is zonder keerlussen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zonder-Keerlusproblematiek.jpg)

Voeg ik nu de gele wisselstraat toe dan ontstaan er volgens mij 2 keerlussen en wordt het plan eigenlijk een hondenbot.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Keerlusproblematiek_1.jpg)

En dan als laatste de omloopwissels toevoegen in grijs.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Keerlusproblematiek2_1.jpg)

Prijsvraag: hoeveel keerlussen heb ik nu ?
Ik heb er vier liggen dus ik zit niet voor een keerlus gevangen.
Titel: Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
Bericht door: rjr op 02 maart 2020, 14:47:55
eenvoudige antwoord, gewoon 2, en die omloop wissels maken daarbij niet uit.
Je maakt er 1 in het paarse gedeelte: 1, eenvoudig wat dat betreft.
Een tweede in het grijze gedeelte waarbij optie: 2 de meest voor de hand liggende is voor deze tekening.
Echter, als zoals uit de uitgebreidere tekeningen lijkt, het stuk bij 3 groter is dan het stuk bij 2, kun je hem ook bij 3 doen. Hierbij niet in beide delen, maar 1 van de 2 sporen met de blauwe strepen. net welke langer is, of handiger. Tussen de 2 keerlussen mag je dan net zo veel wisselverbindingen maken als je wilt. Je moet dat aansluiten als ware het parallelle sporen in een station, dus zelfde gepoold.

Groet,
Roelco
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlusopties.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlusopties.jpg)
Titel: Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
Bericht door: Romavami op 02 maart 2020, 15:10:56
Hallo Roelco,

het stuk bij 3 is volgens de originele tekening 2 meter, dus ruimte genoeg voor een keerlusmodule.
Ook in het paarse baanvak is ruimte genoeg.

Ik twijfel nog wel even over de beide wisselstraten in grijs en geel.
Nu we zover zijn dat we twee keerlussen hebben kunnen benoemen kan ik nog een stapje verder gaan in de vereenvoudiging van de tekening.
Ik gooi er nog een tekening tegenaan...………

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Keerlusproblematiek3.jpg)

Titel: Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
Bericht door: rjr op 02 maart 2020, 15:28:11
Als je die 2 wisselstraten (4 verbindingen ) in grijs en geel helemaal weghaalt dan heb je helemaal geen keerlus meer nodig. Maar zolang er minimaal 1 blijft bestaan wel, dan maakt het eigenlijk niet uit of je 1, 2, 4 of zelfs 10 van dat soort verbindingen op dat gedeelte hebt.
En voor een mooi stationsbeeld is het wel mooi als daar wel verbindingen zitten.

Groet,
Roelco
Titel: Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
Bericht door: Romavami op 02 maart 2020, 15:39:05
Begrijp ik je nou goed dat het in de laatste tekening toch bij 2 keerlussen blijft. ?

Titel: Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
Bericht door: rjr op 02 maart 2020, 15:52:38
Ja, 2 keerlussen, in dit geval ook daadwerkelijk ergens in die lussen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlussen2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlussen2_1.jpg)

de twee zwarte delen zijn de twee keerlussen, mag de volledige lus zijn, maar mag ook een halve zijn, net hoe groot je nodig hebt.

Als je op het wisseldeel de "+" op bovenste spoorstaaf doet bij beide sporen, mag je net zo veel verbindingen daartussen doen als je wilt. In de lussen moet je dan ergens een keerlus hebben omdat anders daar de + en - aan elkaar komen te liggen.

Groet,
Roelco
Titel: Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
Bericht door: Romavami op 02 maart 2020, 15:58:30
Hi Roelco,

bedankt voor je hulp. Dit geeft duidelijkheid.
Ik heb nu 4 keerlusmodules in mijn baan en die werken prima.
Die 2 inbouwen straks in de nieuwe baan zal geen probleem opleveren.
Titel: Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
Bericht door: Romavami op 02 maart 2020, 16:23:14
Hi Rogier,

de keerlusproblematiek lijkt opgelost dankzij Roelco. De praktijk zal het straks leren.

Voor wat betreft jou punt 2 en 3.

Ik weet dat ik soms op de verkeerde weghelft zit, maar dat stoort mij niet. De paarse baan is in twee richtingen te berijden dus in de praktijk zal het wel meevallen.

Maar nog even over die omloopwissels;
Het schaduwstation wordt in twee richtingen bereden.

Als je op de gele baan kijkt en een trein vertrekt op het buitenspoor richting helix dan komt hij uit in het buitenspoor van de helix. Zonder omloopwissels zou hij dan via het binnenspoor het schaduwstation weer verlaten. Mijn uitgangspunt is dat een stijgende trein in bepaalde gevallen het buitenspoor moet nemen ivm minder stijgingspercentage en ruimere bochten dus minder wrijving.

Met die omloopwissels houd ik dus de flexibiliteit om binnen- of buitenspoor te kiezen.
En blokken kunnen bij mij digitaal in beide richtingen gereden worden.

Het is misschien niet helemaal zoals het hoort maar...…. geen spoor zonder dwarsliggers.



Titel: Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
Bericht door: spoorijzer op 02 maart 2020, 16:28:41
Hee Rob,

Uitgangspunt blijft, het is jouw baan  ;D. Voor de rest kunnen we meedenken, maar daar moet je ook niet al te veel waarde aan hechten ;).

Ik heb zelf een (halve) klimspiraal. Uiteindelijk heb ik mijn baanplan gespiegeld, zodat bergaf op de binnenbocht rijdt en de buitenbocht op de ruime boog (in mijn geval Profi R3). Helemaal klaar ben ik niet, maar de eerste testen werkten prima met 4 bakken. Alleen mijn old skool Lima 1200 kwam de berg niet op met de trein, maar ook niet alleen  ;D. Dus dat ligt meer aan de loc dan aan de baan. Ik heb trouwens een hellingshoek van ongeveer 2,5%.

Groeten,
Rogier
Titel: Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
Bericht door: Romavami op 02 maart 2020, 16:35:55
Nou Rogier,

ik hecht daar best wel waarde aan want jullie hebben mij gedwongen dieper na te denken over mijn plannen. Ik heb ook enkele wijzigingen doorgevoerd (kijk maar eens naar mijn eerste plaatje)

Ik denk dat ik nog wel een keer op de lijn kom.

Groetjes Rob
Titel: Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
Bericht door: spoorijzer op 02 maart 2020, 16:52:34
Ik vind het meedenken ook leuk, dus graag gedaan! Ben benieuwd naar je verdere invulling  (y)

Groeten,
Rogier
Titel: Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
Bericht door: Wim Hesselink op 03 maart 2020, 16:07:06
Ik zou echter de overloopwissels echt beneden laten. Als je ze boven legt heb je dus altijd een trein die verkeerdspoor in je spiraal rijdt, waardoor je of geen trein maar boven kunt laten rijden of niet naar beneden.
Ik zou de helix hoe dan ook alleen rechts-rijdend berijden. Dus een vaste rijrichting en geen verkeerd spoor. Anders blokkeer je inderdaad het treinverkeer. 
Maar ik zou ook beneden geen overloopwissels plaatsen. Als je in het schaduwstation ook een vaste rijrichting aanhoudt, heb je de beste doorstroming. Zoals eerder al werd gezegd, twee richting verkeer in een schaduwstation is zinloos.

De overloopwissels in het gele deel bij de uitgang van de helix zou je kunnen weglaten. Voor het treinverkeer in het grijze deel (helix en schaduwstation) zijn ze niet nodig. Echter, als je op het gele paradebaanvak aan de rechterkant (dus tussen helix en zichtbaar station) verkeerd spoor wilt kunnen rijden, zijn ze wel nodig. Je kunt daar (op de vrije baan) dan een stoptrein laten inhalen door een intercity, net zoals op de Linker Rheinstrecke gebruikelijk was.
Het schaduwstation wordt in twee richtingen bereden.
Ik snap nog steeds niet waarom je dat zou willen, maar ok...


Mijn uitgangspunt is dat een stijgende trein in bepaalde gevallen het buitenspoor moet nemen ivm minder stijgingspercentage en ruimere bochten dus minder wrijving.
Met die omloopwissels houd ik dus de flexibiliteit om binnen- of buitenspoor te kiezen.
Ok, dat snap ik. Maar is het dan niet beter om de helix altijd andersom te berijden zodat je altijd via het buitenste spoor stijgt? Je heb ruimte genoeg om hem andersom aan te sluiten en tegen de klok in te stijgen. Dan gaat het altijd goed en zijn al die overloopwissels uberhaupt niet nodig in het schaduwdeel...


Ik weet dat ik soms op de verkeerde weghelft zit, maar dat stoort mij niet. De paarse baan is in twee richtingen te berijden dus in de praktijk zal het wel meevallen.
Ik ben bang dat het in de praktijk erg tegen gaat vallen. De verkeerd-spoor rijdende loks gaan het treinverkeer op de hele modelbaan verstoren, tot in je schaduwstation aan toe! Als een lok in het paarse deel "tegen de stroom in" rijdt, dan kunnen er geen treinen uit je doorgangsstation vertrekken naar het paarse baanvak. Maar dan kunnen er vanaf de helix ook geen treinen naar je station rijden omdat dat station al snel vol zal staan met wachtende treinen (zo groot is het station niet met 5 sporen totaal...).

Zoals al eerder gezegd door anderen; het is jouw baan, geld en tijd, dus bouw hem vooral zoals je zelf wilt. Maar ik zou toch een mogelijkheid inbouwen om later eenvoudig een wisselverbinding toe te voegen (mocht het treinverkeer toch minder soepel gaan dan je nu denkt).

Groet, Wim

Titel: Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
Bericht door: Wim Hesselink op 03 maart 2020, 16:19:41
Bij deze nog een aangepast schetsje van je schaduwstation. Door iets minder in rechte lijnen te denken, is er meer uit de ruimte te halen die je hebt:
 (https://live.staticflickr.com/65535/49614236552_55513933ee_c.jpg) (https://flic.kr/p/2iAeVZA)
Het viel me op dat je niet alle ruimte optimaal gebruikt, waardoor bogen scherper worden dan nodig, en de lengte van de opstelsporen korter.

In de blauwe cirkel had je een linksafbuigend wissel geplaatst. Hierdoor moeten treinen die tegen de klok in rijden, eerst iets naar rechts, om vervolgens linksom door de lus te gaan. Dat geslinger kost ruimte waardoor de opstelsporen korter worden. Je kunt eenvoudig 20 cm winnen door een rechtsleidend wissel te nemen.

Dan het rode deel: Ik heb de keerlus meer de hoek ingeschoven. Dat geeft ruimere bogen en ook iets meer opstellengte.
Door al vroeg in 2 sporen te splitsen, worden de wisselstraten korter.

In het groene deel heb ik ook 2 parallelle uitrijsporen geplaatst, zodat de wisselstraat korter wordt.

In paars heb ik nog een suggestie voor een stel kopsporen gemaakt. Vanaf de helix kunnen treinen onafhankelijk van de doorgaande sporenbundels in en uitrijden. Let wel op dat door deze bundel de keerlusmodule tussen de 2 doorgaande sporenbundels moet komen (dus waar blauw in rood overgaat).

Als laatste heb ik nog 2 extra mangaten geplaatst om betere toegankelijkheid te krijgen. Zeker die in de helix lijkt me erg belangrijk.

Groet, Wim
Titel: Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
Bericht door: spoorijzer op 03 maart 2020, 16:30:46
Je zou ook, als ik het plaatje zo bekijk, de Helix in een grotere boogstraal kunnen uitvoeren om deze toch rechts te kunnen berijden. Zelfs het omdraaien van de Helix lijkt me mogelijk, hoewel je sporen dan wel erg gaan slingeren.

Groeten,
Rogier
Titel: Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
Bericht door: Romavami op 03 maart 2020, 22:50:08
Hallo Wim, Rogier

ik heb een paar van jouw suggesties overgenomen. Met name de kopsporen spraken mij aan.
Hier zouden treinen zoals mijn 614 en 485 kunnen "pendelen" naar een kopspoor in een hoger niveau.

De wissel links onderin heb ik aangepast. Het geeft inderdaad 20 cm meer lengte in de sporen.
Ik heb ze niet maximaal verlengd zoals je ziet. Ik heb een spoorlengte van meer dan 200 cm niet nodig.
Door die actie moest ik wel de radius van de lus verkleinen en kon de tweede set sporen ook 20 cm langer worden. Dat was wel gewenst want die waren maar 160 cm, nu dus 180 cm.

Het splitsen van de sporen zoals je in groen en rood had aangegeven krijg ik niet voor elkaar. Ik kom daar ruimte te kort en moet dan te veel concessies doen aan de radius van de lussen.

Ik ben van plan om de open bouwwijze toe te passen. De tafel wordt een raamwerk dat ook nog eens op wielen komt te staan zodat ik het van de wand af kan rijden en er omheen kan lopen. Het vierkante mangat is een ruimte die ik door alle niveaus vrij laat. Ik kan met dit mangat ook de verste plaatsen op de baan bereiken.

De helix wordt opgebouwd uit Roco modellrails waarbij ik de grootste radius ga gebruiken. Die rails heb ik nu ook in gebruik in een helix en is prima te combineren met Fleischmann profirails. Je krijgt het immers toch niet te zien. Ik ga mijn oude helix uit elkaar halen om er een rechtsdraaiende van te maken.

Ik hoop dat ik het toepassen van hoogteverschillen in Wintrack nog voor elkaar krijg want dan kan ik de baan in 3D van alle kanten bekijken.

Bedankt voor jullie input.!! Hieronder het resultaat.

Groet, Rob

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/10_133.jpg)
Titel: Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
Bericht door: ArjanB op 04 maart 2020, 00:35:44
Hoi,

Ik volg dit draadje een beetje en wil toch het volgende opmerken.

Voor die kopspoortjes heb je nu 3 extra wissels nodig en ik denk dat het met 1 extra wissel  en de overloopwissels aan het einde/begin van de helix je hetzelfde resultaat kunt bereiken.

Volgens mij zijn er ook nog andere oplossingen zoals het gebruik van een  boogwissels om de binnenbocht van het schaduwstation te bereiken. Ik zou er nog eens goed naar kijken. Die binnenbochten lijken mij erg "scherp" daar krijg je denk ik spijt van. 

Je zou het ook nog bijvoorbeeld zo kunnen doen zoals op de tekening hier onder. De bochten voor de binnenste 2 bochten zijn no. 6125 x 2 voor het midden en 2 x 6125 + 1 x 6131 voor de meest rechtse. de rest is het zelfde als in een van je eerst ontwerpen. Je hebt volgens mij FLM profi gebruikt voor je tekeningen dus dat heb ik ook gebruikt. In mijn tekening moet je alleen het stuk rechte spoor tussen de boogwissel en de overloop wissels pas maken en ook aan het einde van de bocht en de eerst wissel van de meest rechtse sporenbundel.

Ik denk dat je 4 of 5 kopsporen kunt maken (beter te veel sporen dan te weinig ivm met toekomste uitbreiding van je materieel)

Ik zou zeggen leg het eens los uit en zie hoe het eea past en of je treinen er door heen komen.

Succes

Arjan

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Picture4.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Picture4.png)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Picture1_2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Picture1_2.png)
Titel: Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
Bericht door: spoorijzer op 04 maart 2020, 08:46:05
Ziet er netjes uit Arjan  (y). Genoeg te puzzelen Rob  ;D maar je komt steeds dichterbij!

Groeten,
Rogier
Titel: Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
Bericht door: rjr op 04 maart 2020, 09:23:33

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/10_133.jpg)

Zijn hierbij de overloop wissels boven wel nodig?
Zoals al eerder aangegeven, het heeft voordeel als je het schaduw station gewoon in 1 richting berijdt. Als je dan in de buitenbocht wil klimmen kun je het hele schaduwstation gewoon in die richting rijden. Vanuit de kopsporen heb je al een oplossing om vanuit het ene spoor binnen te komen, en naar de andere weer te vertrekken. Zou die 4 overloop wissels boven dan gewoon achter wegen laten.
Of je moet de mogelijkheid willen houden dat een trein dan de binnenbocht en dan de buitenbocht van de spiraal naar boven neemt. Dan zijn ze nodig, maar dan kun je 1 van de twee sporen naar je kopsporen weg laten. Via de overloop wissels kan dat dan opgelost worden. Al kun je dan alsnog de helft van die wissels verwijderen. Om het een beetje te visualiseren hier weer een tekening.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kopsporen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kopsporen.jpg)

Rood binnen komen via het binnenspoor, blauw wegrijden via het buiten spoor. overloop wissels niet nodig, en je rijdt het schaduwstation door in de richting van de klok.
Groen binnen via het binnenspoor, via de overloop naar het buitenspoor, en via het ene spoor van de blauwe pijl je kopsporen op.
vervolgens via die blauwe pijl weer weg, en via de groene pijl recht door naar het buitenspoor omhoog. De meest rechts wisselpaar is niet nodig.

In dit geval ben je wel beperkt met plaats voor je keerlus module. Die moet nu onderin de lus tussen de wissels komen. Dat deel moet je dan dus wel groot genoeg houden, en zeker geen extra wissels in die lus maken, dan gaat dat te klein worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_16.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_16.jpg)


Dan nog over het verkeerde kant rijden, je gaf aan dat je in het paarse deel links wilt rijden om toch het station daar binnen te kunnen komen. Omdat je daar toch een keerlus hebt kun je vlak voor het station ook daar nog een overgangswissel plaatsen. Voor de lengte van je keerlus lijkt dat daar geen enkel probleem, en dan kan de trein gewoon rechts rijden, en op laatste moment naar het linker spoor gaan om binnen te komen, zoals bij de blauwe lijn.
Er van uit gaande dat het je hiervoor alleen te doen is om de kopsporen zou het ook volgens de groene lijn kunnen.
Mochten de twee doorgaande sporen ook van tweekanten bereden moeten worden dan de blauwe verbinding wel, maar dan moet je daar ook nog een verbinding de andere kant weer op maken zoals de zwarte lijn.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/paarsrechtsrijden.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/paarsrechtsrijden.jpg)

Zijn wel oplossingen die je extra wissels kosten, maar die kun je in je schaduwstation weer besparen. Geeft minder opstoppingen in je gele station, en toch een natuurlijker verkeersstroom.

Groet,
Roelco



Titel: Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
Bericht door: Romavami op 04 maart 2020, 21:48:21
Hallo Arjan / Roelco

@Arjan
Ik heb getracht jouw baanplan over te nemen in Wintrack maar dan komt er heel anders uit te zien.
Het komt niet uit zoals in jouw tekenprogramma. Kennelijk zit er veel verschil in de programma's.
Daarbij komt dat jij een paar keer de 6125 met een radius van 420 mm gebruikt hebt.
De kleinste radius die ik wil gebruiken is de 6133 met 483 mm.

@Roelco
Zoals jullie kunnen zien heb ik die onnodige wissels er uit gelaten en heb een boogwissel en een driewegwissel toegepast.
Verder wil ik het zo laten. Ik heb na de overloopwissels voldoende plek voor een keerlusmodule. (grijs)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/11_32.jpg)
Titel: Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
Bericht door: rjr op 05 maart 2020, 09:01:53
Rob,

Helemaal prima zo, jij weet welke lengte je nodig hebt voor de keerlus sectie.
En zo is het al wat rustiger bij de kopsporen. En via de overloopwissels ben je volledig vrij in hoe je rond wilt rijden.

Dus nu rails leggen, en daarvan foto's plaatsen :).

Groet,
Roelco
Titel: Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
Bericht door: Wim Hesselink op 05 maart 2020, 09:53:33
Goedemorgen,
Ik zie links boven 2 stukken flexrail waarvan de boogstraal wel erg klein wordt. Minder dan 483 mm die je zelf als minimum opgeeft.
Tip: Probeer de bogen in Wintrack te maken met stukken standaardrail 6133. Dan weet je zeker of je de bocht gaat halen met die boogstraal of niet. In werkelijkheid kun je natuurlijk gewoon flex gebruiken.
Tip2: in Wintrack kun je voor flex aangeven wat de straal en de hoek van de boog moet worden. Dat geeft hetzelfde effect als standaardrail.
Groet, Wim
Titel: Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
Bericht door: Romavami op 05 maart 2020, 11:07:33
Hallo Wim,

dat was een goede tip. Ik kwam er daardoor achter dat die boogwissel er voor verantwoordelijk is dat de bochten te krap worden.
Ik heb ze nu als een 6133 en 6131 ingetekend met een rechte wissel. Dat gaf de juiste radius.

@Roelco.
De eerste stap op weg naar de nieuwbouw is nu het afbreken van mijn oude baan. Dus van rails leggen komt voorlopig nog niets.  :(
Maar ik ben wel van plan om vanaf het begin een bouwdraadje te maken met veel foto's e.d.

Hieronder de laatste wijziging:

Groet Rob

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12_25.jpg)
Titel: Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
Bericht door: spoorijzer op 05 maart 2020, 11:42:17
Hoi Rob,

Enige puntje.... je komt nu alleen vanuit het buitenste spoor niet rechtstreeks bij de kopsporen. Dan moet je dus via de overloopwissels. Klopt dat?

Groeten,
Rogier
Titel: Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
Bericht door: rjr op 05 maart 2020, 12:31:24
Rogier,

Daarvoor zijn die overloopwissels toch, ( onder andere ). Waarom zou je via het buitenspoor daar ook nog op een andere manier moeten kunnen komen?

Groet,
Roelco
Titel: Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
Bericht door: spoorijzer op 05 maart 2020, 12:37:18
Hoi Roelco,

Dat klopt, maar als je een kerende trein wilt ontvangen, gooi je dan wel het hele schaduwstation plat. Je kan dus niet bv 1 trein laten vertrekken als de andere net binnenkomt.

Ik ben niet zo thuis in de digitale wereld moet ik zeggen, maar volgens mij beperkt je hiermee wel de capaciteit van je schaduwstation. En maakt dit t lastiger programmeren. Maar goed, ik zou de overloopwissels sowieso niet gebruiken overigens  ;D

Groeten,
Rogier
Titel: Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 maart 2020, 12:40:17
Als je de overloopwissels niet gebruikt moet je het beleid van Prorail volgen: weghalen.
Titel: Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
Bericht door: rjr op 05 maart 2020, 12:51:19
Juist in de digitale wereld is dat geen enkel probleem. De stuurprogramma's handelen dat zelf wel af.
Wisselstraat bezet, dan wel een blok bezet. Niet lastig dus omdat te programmeren.
Ja als er een trein binnen komt op een kopspoor, dan kan er niet een trein vertrekken, maar dat is toch geen probleem. Gewoon een momentje later dat die alsnog kan vertrekken. De capaciteit van het schaduwstation blijft gelijk, kunnen net zo veel treinen staan.

En die overloop wissels geven je gewoon wat mogelijkheden, of je ze nu wel of niet gebruikt, of hoe vaak, hangt dan ook weer van je besturing af.

Groet,
Roelco
Titel: Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
Bericht door: Romavami op 05 maart 2020, 13:06:40
Inderdaad is het in de digitale wereld geen probleem. Als er een trein binnenkomt op een kopspoor kan een andere vertrekken vanaf een buuitenspoor. Ik werk met RocRail en dat soort automatische settings zijn geen moeilijkheid.
Titel: Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
Bericht door: spoorijzer op 05 maart 2020, 13:45:21
Even ter verduidelijking, met capaciteit doelde ik de doorstroming. Dat je dus inderdaad geen andere trein kan laten vertrekken als je binnendoor naar het kopstation wil. Als dat geen probleem is, dan is het uiteraard prima  ;D. Ik ben alleen bang dat je uiteindelijk een soort ketting reactie krijgt van steeds stilstaande treinen, omdat ze allemaal wachten op de voorgaande trein.

Zelf heb ik een klein baantje, schaduwstation van 3 sporen en niet veel rijlengte. Dan is het juist leuk de ene trein (snel) te kunnen afwisselen.

Groeten,
Rogier
Titel: Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
Bericht door: Romavami op 05 maart 2020, 14:07:00
Ik kijk natuurlijk ook naar het grote plaatje.
Met 12 sporen in het schaduwstation aangevuld met 3 kopsporen, 5 sporen in het gele niveau, 2 (misschien 3) sporen in het paarse niveau en met een totaal van 125 meter spoor (volgens Wintrack) is er steeds iets in beweging en is het naar mijn idee beweging genoeg.

Maar je ontkomt er niet aan dat wanneer je 15 sporen op een helix aansluit, er een flessenhals ontstaat. Maar die neem ik op de koop toe.
Titel: Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
Bericht door: Wim Hesselink op 05 maart 2020, 15:01:25
De flessenhals wordt in principe niet gevormd door het schaduwstation. Het aantal opstelsporen daar doet er niet toe. De capaciteit van de baan wordt bepaald door het aansluitende baanvak (de blokafstand). Wat ik hiervoor al een keer schreef: extra schaduwsporen geven extra opgestelde treinen, niet extra rijdende treinen. ;)
Het meest simpele schaduwstation dat je kunt bedenken, is een lus zonder enig wissel. Dat geeft evenveel rijdende treinen als een schaduwstation met 100 sporen en tig wisselverbindingen.

Wat wel beperkend voor de doorstroming werkt, is het in 2 richtingen berijden van je schaduwsporen. Hierdoor moeten vertrekkende treinen wachten op een binnenkomende. En daar helpt een digitaal besturingsysteem niet... ;)
Maar goed, het is niet het einde van de wereld. Ik begrijp uit je reacties dat je graag in 2 richtingen door het schaduwstation wilt rijden. Je zult dan ietsje minder verkeer op de baan hebben. En 2 extra wissels moeten inbouwen.

Groet, Wim
Titel: Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
Bericht door: tothebeach op 05 maart 2020, 15:27:03
Ongeacht alle technische discussies, in het totaal heb je voor het kopschaduwstation maar drie wissels nodig. In het eerste geval kunnen de overloopwissels verdwijnen. Deze zijn overbodig geworden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/10_133_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/10_133_1.jpg)

Maar ook in het tweede geval gebruik je drie wissels maximaal. 2 voor de overloop en 1 voor de aftakking naar het kopschaduwstation. Die andere twee (in de rode cirkel) zijn compleet overbodig, tenzij je het gehele schaduwstation in twee richtingen wilt gebruiken, maar dat lijkt mij logistiek niet wenselijk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/11_32_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/11_32_1.jpg)

Persoonlijk zou ik gaan voor optie 1. Uitgaande treinen worden niet gehinderd door binnenkomende treinen, waardoor en voldoende doorstroom is.

En voor wat betreft de flessenhals, volgens mij is een schaduwstation niet meer dan een opstelterrein voor de treinen. De andere optie is in- en uitpakken. Tenzij je echt een druk treinverkeer wilt hebben, maar dan zou ik eerder gaan kijken naar een ontwerp zoals Timaximus (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=63024.0) bouwt.

Groet,
Michel
Titel: Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
Bericht door: rjr op 05 maart 2020, 16:30:12
....... tenzij je het gehele schaduwstation in twee richtingen wilt gebruiken, maar dat lijkt mij logistiek niet wenselijk.
Groet,
Michel

Michel,

en als je vanaf het begin alles doorgelezen had dan had je kunnen zijn dat dat inderdaad is wat hij wil. En dat kun je logistiek wenselijk vinden of niet. Als de eigenaar van een baan dat wil is dat zijn goed recht. En gelijk binnenkomen en vertrekken is leuk op een baan waar je veel treinen wilt hebben rijden. Maar als dat niet nodig is, dan is dat ook geen enkel probleem. Bovendien is die beperking er niet bij elke trein die binnenkomt, alleen vanaf de kopsporen. Via de andere sporen is het wel mogelijk gelijk binnen te komen en vertrekken als dat nodig is.

Groet,
Roelco
Titel: Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
Bericht door: ArjanB op 05 maart 2020, 20:09:09
Als de overloopwissels er in moeten dan zou ik ze in iedergeval dichter bij de wissel naar de kopsporen plaatsen ->kortere /  kleinere"flessenhals"

Arjan
Titel: Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
Bericht door: Romavami op 06 maart 2020, 00:46:46
Hoi Arjan,

maar ik heb de ruimte tussen die wissels nodig voor de keerlusmodule...…
Het is dus een bewuste keuze.
Titel: Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
Bericht door: Wim Hesselink op 06 maart 2020, 06:30:28
Die hoeft niet perse daar te liggen. Door de keerlus module rechtsonder te plaatsen (in de lus tussen de 2 sporenbundels), kun je de overloopwissels dichter bij de aftakking plaatsen.
Groet, Wim
Titel: Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
Bericht door: Romavami op 07 maart 2020, 21:27:56
Vandaag ben ik begonnen met de afbraak van mijn oude baan. Ik zal dit proces en de start van de nieuwe baan in een nieuw draadje zetten.
De naam van de nieuwe baan wordt "Kellerstein" en wordt gebouwd op de basis van het ontwerp uit dit draadje.

Tot zover iedereen bedankt voor de inbreng en ik lees jullie graag weer terug in Kellerstein.

Groetjes Rob
Titel: Re: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
Bericht door: Arjen52 op 07 maart 2020, 21:52:19
Hoi Rob, jammer dat jij je oude baan gaat afbouwen.
Maar je nieuwe baan Kellerstein zal zeker mooier worden.
Ik ben benieuwd. (y)