Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
NS 8400 van Werps
door
MathynK
Vandaag
om 11:50:17
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
MathynK
Vandaag
om 11:45:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 11:40:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 11:35:41
Frans/Belgisch H0e baantje
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 11:34:40
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 11:26:46
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 11:24:18
Welke TAMS decoder heb ik?
door
henk
Vandaag
om 11:10:33
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Jelmer
Vandaag
om 11:01:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
aad52
Vandaag
om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 10:49:22
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 10:36:20
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok?
door
Pauldg
Vandaag
om 10:35:02
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 10:17:03
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 10:08:57
25 jaar geleden
door
Willem1951
Vandaag
om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag``
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉
door
Huup
Vandaag
om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven
door
Gerard
Vandaag
om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant
door
Arjan6511
Vandaag
om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Bob R.
Vandaag
om 08:01:28
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost)
door
RK
Vandaag
om 07:45:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
gdh
Vandaag
om 06:54:59
Bahnstrecke 5867
door
frits959
Vandaag
om 03:21:09
Baan in Los Angeles
door
AndrevdG
Vandaag
om 02:20:13
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 00:28:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT
door
eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
gdh
17 april 2024, 22:26:07
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Volgende
- [
1
]
2
3
...
5
Omlaag
Auteur
Topic: Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan (gelezen 11122 keer)
Romavami
Offline
Berichten: 631
Carpe diem
Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan
«
Gepost op:
25 februari 2020, 22:30:36 »
Hallo Forum,
Bij het ontwerpen van een nieuw schaduwstation komt bij mij de vraag op -hoeveel keerlussen heb ik nou gemaakt.
Extra info:Het schaduwstation wordt verlaten via een klimspiraal.
De rails = Fleischmann Profirail
Is er iemand die uitsluitsel kan geven ?
Groet Rob
«
Laatst bewerkt op: 02 maart 2020, 15:22:17 door Romavami
»
Gelogd
Groet, Rob
Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html
:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi
hrp
Offline
Berichten: 4226
Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
«
Reactie #1 Gepost op:
25 februari 2020, 22:42:00 »
2.
Daar kom je op door de zijsporen op de "heen" en " terug" weg buiten beschouwing te laten.
Groetjes
Ronald
Gelogd
Groet,
Ronald
Michiel 80
Offline
Berichten: 724
Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
«
Reactie #2 Gepost op:
25 februari 2020, 22:50:42 »
2 inderdaad. In de spiraal is de polariteit voor beide sporen gelijk, dus ook in de rechter en linker schasuwstations. Kom je dus onderin je tekening in de problemen.
Ik zou de keerlussen in de sporen links bovenin leggen. Daar heb je de meeste ruimte gezien je spoorlengtes. Dus meteen na de wisselstraat beginnen tot de wisselstraat van je schaduwstations links op de tekening.
Gelogd
Romavami
Offline
Berichten: 631
Carpe diem
Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
«
Reactie #3 Gepost op:
25 februari 2020, 22:51:32 »
Hallo Ronald / Michiel
en dat zou dit de juiste plaats zijn ?
Groet, Rob
Gelogd
Groet, Rob
Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html
:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi
Michiel 80
Offline
Berichten: 724
Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
«
Reactie #4 Gepost op:
25 februari 2020, 23:00:12 »
Yes! Ik zou werken dmv bijvoorbeeld de keerlusmodules van Rosoft. Dan moet je even kijken hoe lang je langste trein is en hoeveel lengte je nodig hebt met die module. Moet wel passen natuurlijk
Gelogd
spoorijzer
Online
Berichten: 1320
Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
«
Reactie #5 Gepost op:
26 februari 2020, 09:34:56 »
Hoi Rob,
Ziet er fraai uit, maar mag ik zo vrij zijn om te vragen waarom je het (naar mijn idee
) zo complex maakt? In principe heb je bij elke bundel van 3 sporen steeds 1 spoor als doorrijspoor nodig, dus maar 2 opstelsporen. Ook is het vrij complex met 3-weg wissels (storingsgevoelig op een plek waar je misschien lastig bij kan) en met 2 keerlussen.
Mag ik als suggestie opperen om het geheel gewoon enkelspoor te maken? De gehele binnenste baan kan je dan weghalen en de wissels onderaan de keerlus kunnen dan vervallen. Gezien je ruimte zou je elke bundel van 2x3 sporen dan kunnen vervangen door bv 6 sporen. Je kan de wissels dan iets opschuiven. Dan kan je ook langere sporen realiseren (voor bv goederentreinen). Ook voorkom je keerlusproblematiek, kruisende treinen (waar je ze niet kan zien) en bovendien liggen de rails in de bogen onderaan dan niet zo krap aangezien het dan enkel spoor kan zijn
.
Groeten,
Rogier
Gelogd
www.spoorijzer.nl
Romavami
Offline
Berichten: 631
Carpe diem
Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
«
Reactie #6 Gepost op:
26 februari 2020, 11:12:06 »
@Michiel; die van Rosoft gebruik ik al en die voldoen prima (ook voor terugmelding)
@ Rogier, dank voor je reactie.
Mijn beeld van een nieuwe baan is een schaduwstation, een niveau 0 en een paradespoor op niveau 1.
Ik denk aan een open opbouw dus een raamwerk met stroken multiplex.
Ik dacht per spoor een blok te maken (geen opstelspoor) .
Ik heb veel rollend materieel en ik loop bij mijn huidige baan tegen capaciteitsproblemen aan.
12 sporen lijkt misschien veel maar zoals je al opmerkte moet er altijd een doorrijspoor vrij blijven dus er blijven er eigenlijk maar 8.
Ik zit echt nog in de denk-fase
Gelogd
Groet, Rob
Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html
:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi
spoorijzer
Online
Berichten: 1320
Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
«
Reactie #7 Gepost op:
26 februari 2020, 13:32:40 »
Hoi Rob,
Ik ben altijd van het KISS principe (Keep It Simple Stupid
). Je kan eens tekenen wat het geheel doet als je het enkelsporig uitvoert. Ik denk dat je dan meer opstelmogelijkheden krijgt, omdat je niet 4 maar totaal slechts 2 doorrijsporen krijgt. Scheelt je ook veel gepuzzel, aansturing etc.
Het denken is onderdeel van de hobby, ook leuk!
Groeten,
Rogier
Gelogd
www.spoorijzer.nl
Michiel 80
Offline
Berichten: 724
Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
«
Reactie #8 Gepost op:
26 februari 2020, 14:29:07 »
Ik ben het met je eens Rogier, maar volgens mij verlies je dan opstel lengte (vanaf enkelspoor meer wissels nodig) en mogelijkheden (Nu kun je opmaken op.ieder spoor en in tegengestelde richting terug)
Wellicht zie ik het verkeerd hoor
Gelogd
Romavami
Offline
Berichten: 631
Carpe diem
Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
«
Reactie #9 Gepost op:
26 februari 2020, 14:45:15 »
Precies Michiel.
Het schaduw station dat ik nu heb is enkelsporig en kan maar in 1 richting bereden worden (omdat er opstelsporen inzitten).
Het nieuwe schaduwstation moet in twee richtingen bereden kunnen worden, vandaar mijn keuze.
De sporen zijn nu allemaal minimaal 180 cm en dat is voor mij genoeg treinlengte.
Groet Rob
Gelogd
Groet, Rob
Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html
:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi
spoorijzer
Online
Berichten: 1320
Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
«
Reactie #10 Gepost op:
27 februari 2020, 09:39:28 »
Ik dacht, misschien is een plaatje duidelijker
. Dus maar even geknutseld. Sporen zijn grofweg even lang (180 cm in de bundel rechts, in de linker bundel zijn ze nu zelfs 210 lang). Ik heb het grofweg nagemaakt, dus weet niet of het 100% klopt met jou tafel etc
Het enige wat niet kan is inderdaad kopmaken, maar ik had niet begrepen dat dat een wens was. Dan moet ik nog ff verder puzzelen
Groeten,
Rogier
Gelogd
www.spoorijzer.nl
Wim Hesselink
Offline
Berichten: 866
Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
«
Reactie #11 Gepost op:
27 februari 2020, 10:12:29 »
Hallo Rob,
Citaat van: Romavami op 26 februari 2020, 14:45:15
Het nieuwe schaduwstation moet in twee richtingen bereden kunnen worden, vandaar mijn keuze.
Waarom moet dit? Het heeft geen enkele toegevoegde waarde. Het kost je alleen extra wissels, extra rails en dus tijd en geld.
Een schaduwstation is geen gewoon station. Het is een "opbergdoosje" voor je treinen. Vanuit je zichtbare deel stuur je er een trein naar toe. Later (3 min, 1 uur of 2 weken) roep je hem weer op om zijn kunsten in het zichtbare deel te laten vertonen.
Hoe die trein in dat schaduwstation rijdt boeit dus niet. In dat geval is simpeler dus beter. Wat Rogier dus schetst. Dat geeft ook nog eens langere opstelsporen denk ik.
Groet, Wim
Gelogd
Nieuwe baan:
Kurtscheid
Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256
Romavami
Offline
Berichten: 631
Carpe diem
Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
«
Reactie #12 Gepost op:
27 februari 2020, 22:04:29 »
De reden waarom ik kies voor een schaduwstation dat in twee richtingen bereden kan worden is dat het de dynamiek op de baan ten goede komt.
Ik heb nu een schaduwstation dat enkelsporig in 1 richting bereden wordt en dat voldoet voor mij niet meer.
Ik wil nu een grotere ruimte benutten (350 x 400 x 140 x 333 x 140)(zie mijn eerste plaatje) en kies voor een open bouwwijze.
En ja het kost meer wissels maar daar kies ik dan ook voor.
Zoals gezegd: ik ben echt nog in de denk-fase en er zijn nog geen vast omlijnde plannen. Misschien dat ik straks (als ik over niveau 0 na ga denken) wel op andere ideeën kom.
Ik neem al jullie tips en opmerkingen mee in het denkproces.
Groet Rob
Gelogd
Groet, Rob
Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html
:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi
Frank 123
Offline
Berichten: 4657
Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
«
Reactie #13 Gepost op:
27 februari 2020, 22:26:42 »
Hoi Rob,
Om te beginnen bij ik er voorstander om vooral te maken wat jezelf wilt maar ik ben het wel met de meeste anderen eens dat ik niet zie wat de extra dynamiek is die je wilt bereiken met de 2 richtingen. Uiteindelijk lopen de treinen via de 2 sportgek klimspiraal weer naar je zichtbare deel. Ik neem aan buiten spoor omhoog en binnen spoor naar beneden naar het schaduwstation. Of de treinen vervolgens links of rechtsom door het schaduwstation draaien maakt dan ook niet meer uit.
In de opzet van Rogier hou je naast een doorlopende lus nog 10 opstelsporen over waardoor je evenzoveel treinen willekeurig kan inzetten. Sporenplan en keerlus oplossing blijven hierin vrij eenvoudig en overzichtelijk.
Gr Frank
Gelogd
Mijn banen in aanbouw:
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Romavami
Offline
Berichten: 631
Carpe diem
Re: Schaduwstation Zevenheuvelenbaan
«
Reactie #14 Gepost op:
27 februari 2020, 23:10:38 »
Beste allemaal
Ik hoor wat jullie zeggen.
Ik ga het plan van Rogier eens overnemen in Wintrack om eens te kijken wat er aan spoorlengte overblijft en hoe ik uitkom in de beschikbare ruimte.
Het resultaat daarvan zal ik weer posten.
Bedankt voor alle inbreng.
Groet Rob
Gelogd
Groet, Rob
Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html
:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Volgende
- [
1
]
2
3
...
5
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Keerlusproblematiek nieuwbouw Zevenheuvelenbaan