Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

functiemappen decoder Doehler & Haass door saskia
Vandaag om 00:11:55
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 00:07:35
De Hoekse Lijn open door Joop_L
22 mei 2022, 23:55:18
1st Dutch US Convention, 21 en 22 mei 2022, Aalten door Ronald Halma
22 mei 2022, 23:49:21
"Gordijnen" in ligrijtuigen/couchetterijtuigen. door Modellbahnwagen
22 mei 2022, 23:41:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Silvolde
22 mei 2022, 23:28:09
Nieuwe baan 30/4 door Sikko
22 mei 2022, 23:18:14
Rondom Charlois door Alewijn
22 mei 2022, 23:12:10
Raadplaatje door DJV
22 mei 2022, 23:07:51
Bahnstrecke 5867 door DJV
22 mei 2022, 23:06:30
Roco 2021, 71948/71949/(79949) functies door Fritsprt
22 mei 2022, 22:49:45
Piko 59482 NS 6495 hoe gaat het draaistel open? door Klaas Zondervan
22 mei 2022, 22:49:08
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door D_Loc
22 mei 2022, 22:43:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 mei 2022, 22:35:01
Hoe zaag je een Lima hondekop door? door Huup
22 mei 2022, 22:30:37
Cranicher Altbahn door Arjen52
22 mei 2022, 22:17:35
Rijtuigen CIWL groot en klein door mDDM
22 mei 2022, 22:02:47
Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III door Dennis1984
22 mei 2022, 21:44:45
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door RICROO
22 mei 2022, 21:41:47
Frans loodsje et cetera door Noordernet
22 mei 2022, 21:17:27
Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt "niet" geproduceerd: toch wel door Floris
22 mei 2022, 20:54:56
waar ik mee bezig ben en gemaakt heb door H0ppakee
22 mei 2022, 20:40:03
VSM van een tijdelijke Romneyloods naar een vast onderkomen door ArjanB
22 mei 2022, 20:38:43
Actuele bediening Oosterhout met goederentreinen door tijgernootje
22 mei 2022, 20:37:54
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
22 mei 2022, 20:25:52
Oneindige Overslag 0e RC door EricZmS
22 mei 2022, 20:23:47
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
22 mei 2022, 19:58:14
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
22 mei 2022, 19:27:47
treinongeluk duitsland donderdag 19.05.2022 door Falcon10
22 mei 2022, 17:52:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door snowman
22 mei 2022, 17:51:53
  

Auteur Topic: Falkenheim  (gelezen 77956 keer)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 15914
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Falkenheim
« Reactie #450 Gepost op: 27 augustus 2021, 21:19:02 »
Je weet het tempo er wil in te houden  (y)
En elke keer valt me op dat het een indrukwekkende baan gaat worden.
Met vriendelijke groet,
Wim

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 2470
    • Bahnstrecke 5867
Re: Falkenheim
« Reactie #451 Gepost op: 27 augustus 2021, 21:22:26 »
Ik zou voor ergens tussen 2 en 3 gaan....
En we stomen door....

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 490
Re: Falkenheim
« Reactie #452 Gepost op: 28 augustus 2021, 08:18:54 »
Op mijn rekenmachine is 2,5% van 450cm 11,25cm hoogteverschil per omwenteling, geen 9cm.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
Re: Falkenheim
« Reactie #453 Gepost op: 28 augustus 2021, 12:15:45 »
Ik vind de laatste te hoog ogen.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2391
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #454 Gepost op: 28 augustus 2021, 20:53:19 »
Wat doen we dan als we even moeten wachten op nieuwe rails en hout voor de helix ( en nog geen zin hebben om aan de elektriciteit te beginnen ) ?
Eens wat passen hoeveel omwentelingen we onze helix nu gaan laten doen, en in welke mate dat eigenlijk goed gaat komen met scenery van de baan, en dan vooral de brug zelf.

Dat 1 omwenteling niet veel soeps ging geven hadden we al door. Drie leek me zelf ook weer wat teveel van het goede, en misschien zelfs ook niet realistisch, dus we gaan uit van 2 omwentelingen. Dat wil zeggen dat onze rails op ongeveer 20 cm boven het rijbaanniveau zouden komen. Geen idee wat ik me daar visueel moet bij voorstellen, dus men neme 1 brug en een paar SBB eurocity wagons men duwt enkele doosjes onder de brug om ze op de juiste (nuja, bijna juiste), hoogte te brengen en we gaan dan eens kijken wat dat geeft :



Nu eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik met deze foto nog niet echt een idee heb van wat ik me er moet bij voorstellen.
Enerzijds lijkt het wel OK. Maar voor de zekerheid toch maar wat extra visueel spul bijgeplaatst om een beter idee te krijgen.
Hoe doen we dat ? Men neme een Roco Smartron, een stadshuis van Pola en een appartementsgebouw van Kibri.
We stompen dat even vlak voor de brug om te kijken wat dat geeft, en zowaar :



Het centrale deel van de brug komt dan letterlijk boven het stadshuis uit en het appartementsblok boven de brug uit, wat niet abnormaal is.
De Smartron lijkt een klein treintje te zijn, ook al is ie ook gewoon in HO.
Rekening houdend met dat het centrale deel van de brug nog portalen krijgt etc, die in het midden ongeveer 30 cm hoog zijn als ik me goed herriner gaat dit wel een mooi geheel geven.
Even ter illustratie, dit was foto van een snello mokup van de brug met portalen :



Conclusie is dat het inderdaad 2 omwentelingen extra zal worden op de helix. Het resultaat is bevredigend voor me.
Tegen dat de extra 2 omwentelingen gemaakt zijn en de hoogte van de helix moet ingesteld worden, kan ik nog wel hier en daar enkele millimeters verhogen/verlagen. In totaal is de helix dan 5,5 omwentelingen met elk 4,5 meter spoor, dat wil zeggen net geen 25 meter spoor, daar kunnen we wel enkele millimeters meer of minder stijging op verzetten zonder dat de loks hier echt last van gaan hebben.

Als laatste nog snel even een foto van dit deel van de baan :



Dit is genomen van aan het trapgat. Van hier gezien wordt de brug opeens piepklein, en lijkt het eigenlijk amper een stuk scene op de hele baan.
Ik hou hier wel van, ben benieuwd hoe dit er uiteindelijk gaat uit zien.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1289
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Falkenheim
« Reactie #455 Gepost op: 30 augustus 2021, 17:27:56 »
11 cm komt overeen met ongeveer 9,60m onder de brug.
Om je een idee te vormen, dat is de hoogte die de nieuwe bruggen over het Albertkanaal hebben om schepen met 4 gestapelde containers door te laten.
Lijkt me dus een aannemelijke hoogte.

Belangrijker is dat je scenery naast de brug en rivier er ook moet op aangepast zijn. Dus de brug kan makkelijk een stukje hoger liggen.

Maar ik vindt je besluit om er 2 windingen bij op te zetten een wijs besluit. En ja, die brug verdwijnt letterlijk 'in het niets' op zulk een baan.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR 2022 by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 22 & 23 Oktober 2022

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2391
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #456 Gepost op: 06 september 2021, 12:38:26 »
Frans : dank voor de feedback. Fijn om bevestiging te zien dat men aanname ook door anderen als OK wordt bestempeld ;)

Wat is er afgelopen tijd gebeurd sinds de vorige post :

- de 2 extra omwentelingen ( nuja, het hout ) zijn besteld. Met wat geluk nog eind deze week geleverd, waarna ik weer wat kurk kan gaan snijden, plakken ( wel nieuwe pot lijm gaan halen .... note to self : pot lijm halen ! ) en rails monteren.
- Extra doos flexrails gehaald voor de helix af te werken. Ik dacht toe te komen voor deze helix met de flexrails die ik nog had, dat ging dus net ( mits wat piraterij van flexrails aan de andere zijde van de baan in het schaduwstation daar dat verder moet uitgelegd worden ), maar aangezien er dus 2 wikkels bij moeten, ga ik tekort hebben, dus maar een doos flexrails al bijgehaald ( 2 dozen hadden ze niet, dus komende weken nog maar ergens eens een doos bijversieren ) want ik vermoed dat ik er nog wel enkele ga opsoeperen. Aangezien ik een 4 a 5 flexrails per omwikkeling gebruik, dat x2 ivm dubbelspoor, gaan ze er goed door. De grote helix die nog moet gebouwd worden heeft zelfs 4 sporen, die gaat een 3 tal wikkelingen moeten doen, dus 4x3x4 = 48 flexrails in het beste geval 4x3x5 = 60 flexrails int slechtse. En in 1 doos zitten er 24 ( en kijkt men al altijd raar als je ineens een doos vraagt ).

- Vorige week was ook ergens een infodag in een Duitse winkel van Roco ivm hun Z21 systeem. Daar even wat vragen gaan stellen ivm heel de setup, of dat wel allemaal goed komt, soorten aansluiting, blabla. Vervolgens thuis eens even beginnen calculeren hoeveel blokken ik ga nodig hebben, want dat kan in zekere mate een probleempje worden. Ik verklaar :
De Z21 centrale kan 160 blokken hebben op de R-bus, welke ik gebruik voor de Z21 X16 detectors.
Nu na wat rekenwerk ( beetje ook met de natte vinger ), kom ik wel uit op in totaal 272 blokken ( al dan niet bestaande uit 1, 2 of 3 secties, en elke wisselstraat tevens als 1 blok gerekend ). Probleempje dus.
Gelukkig kan de Z21 centrale ook via de CAN bus detectors aansturen, wel niet de X16, maar de gewone, die 8 secties kan detecteren.
Ook deze bus kan max 160 blokken aansturen.
Dat maakt dus 160 + 160 in totaal 320, wat meer is dan de 272 die ik ongeveer ga nodig hebben.
Wordt in elk geval nog dolle pret om dat allemaal aan te sturen/in te stellen in combinatie met de boosters etc.

Stilletjes aan ga ik in elk geval starten met de aanleg van de bekabeling en het aansluiten hiervan, anders wordt dat een werkje zonder eind !
Reden dat ik dat nog niet gedaan had was dat ik eigenlijk met de nummering van men blokken en decoders wil beginnen vanaf de helix die ik nu aan het afwerken ben. Dus vanaf die klaar is, kan ik effectief deftig beginnen met de elektronica en het aansturen/testen van alles. Gelijktijdig zou ik dan ook met de wisseldecoders en aansturing willen beginnen, want vlak na de helix, komt natuurlijk het eerste schaduwstation. Wel nog eerst even goed checken, want de centrale komt aan de andere kant van de baan, en het stuk aan deze helix en het schaduwstation aldaar, komt op een andere booster, dus eerst de connectie centrale-booster leggen, met voor de zekerheid daartussen reeds een CAN-bus hub van Roco, want  anders gaat dat weer gedoe geven met de latere installatie van de hiervoor genoemde bezetmelders via de CAN bus.

- Ook nog aan het nakijken momenteel : iets van beslag voor schuiven voor de beeldschermen van de controle PC op te leggen. Ik had al een kleine Intel NUC PC van vroeger voorzien met Windows 10 en iTrain voor het aansturen van de baan. Ook de 2 schermen hiervoor had ik al enige tijd geleden aangekocht. Deze wil ik onder de baan kunnen schuiven als ik niet op zolder ben, dan "staan" ze niet in de weg. Ze gaan dus liggen in een schuif, en al sik zo nodig heb, schuif ik deze open, draai de schermen iets gekanteld omhoog zodat ze onder een hoek mooi voor je liggen. Nu komen deze "schuiven" tussen de steunbalken van de baan, wat wil zeggen dat elke schuif net geen meter breed wordt en ze moet toch iets van een 30 cm diep zijn ofzo. Eerlijk gezegd geen idee of je daar allemaal moet rekening houden bij beslag voor schuiven. Ik zou denken dat enkel het gewicht vooral belangrijk is, en of de plaat die je gebruikt als zogezegde bodem van je schuif het gewicht van je schermen moet kunnen dragen, en vervolgens je beslag ook weer dat gewicht.
Een zweedse dozenschuiver verkoopt zijn schuifbeslag ook zonder hele kasten er bij voor ene mooie prijs, misschien daar eens gaan naar kijken of het wat is.
Ook zelf nog eens enkele dozen bij mij zoeken/opentrekken van men oude bureau vroeger, ik weet dat ik een boel van die spullen om dat ding in elkaar te steken/houden heb bijgehouden.

Zo, denk dat het dat een beetje is stilletjesaan. Hopelijk vooral snel het hout van de helix binnen, zodat ik die kan afwerken.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2391
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #457 Gepost op: 10 september 2021, 17:12:29 »
Het nieuwe hout is geleverd geweest.
Snel al eens even op de helix gelegd :



En natuurlijk, aangezien we 2 extra omwentelingen moeten maken, moeten we ook terug extra kurk stroken gaan tekenen en knippen :



Dit weekend ook nog vers potje lijm gaan halen, en dan kunnen we weer verder met de 2 omwentelingen om onze helix op de juiste hoogte te krijgen.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2391
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #458 Gepost op: 25 september 2021, 17:21:50 »
Bijna 14 dagen geleden sinds de laatste post.
Werk en enkele andere projecten thuis hebben voorkomen dat ik veel verder heb kunnen doen, doch gelukkig is er ook wat aan de baan verder gedaan.

De 2 extra omwentelingen van de helix zijn aan de reeds bestaande omwentelingen gemonteerd.
Extra kurk gesneden en vervolgens de rails gemonteerd.
Tevens deze middag al even wat gaten geboord om reeds 8 draadstangen er in te steken.
Als alles meezit ga ik er morgen nog 8 halen, zodat alle draadstangen kunnen geboord worden en we hopelijk een poging kunnen wagen om alles op hoogte te gaan instellen.
Visueel ziet dat er dan nu zo uit :



Het laatste stuk rail bovenaan de foto, dat naar de brug gaat lopen, heb ik nog niet gekurkt en vastgezet op de spiraal. Dit omdat ik eenmaal de spiraal op het rijbaanniveau komt wil kijken hoe ik dit rechte stuk naar de brug toe wil leggen. En dat wil ik ook even testpassen met de hoogte van de brug. Daar het dak aflopend is, moet ik zorgen dat de brug niet te dicht tegen de achtezijde van de baan komt, anders ga ik problemen krijgen met de hoogte.

Het verbreden van het hout van de helix heeft er voor gezorgd dat de draadstangen nu ook makkelijk mee ingemonteerd kunnen worden en voldoende afstand houden van de wagons.
Aan de binnen en buitenzijde van de spiraal staan de draadstangen op 3 a 4 cm van de wagons af, en de wagosn kruisen elkaar op ongeveer 1,5 cm van elkaar. Lijkt me voldoende.
Op onderstaande foto is dat goed te zien :



Nu dus hopelijk morgen even nog wat kunnen verder werken. Ouders komen ook op visite, dus de werkdag zou wel eens niet zo productief kunnen zijn als gehoopt, maar we zien wel waar we komen. Rome is ook niet op 1 dag gebouwd.  ;D

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 15914
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Falkenheim
« Reactie #459 Gepost op: 25 september 2021, 17:24:57 »
Gewoon rustig je tijd nemen Bart. Denk maar aan "Rome"  :)

Zelf ben ik al 15 jaar aan het bouwen en ben pas op de helft  ;D ;D
Met vriendelijke groet,
Wim

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4861
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Falkenheim
« Reactie #460 Gepost op: 01 december 2021, 08:06:54 »
Het is rustig geworden omtrent de vorderingen van Fakenheim jammer genoeg. hoe is de stand van zaken inmiddels?

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 3808
  • Modelspoor is emotie...
Re: Falkenheim
« Reactie #461 Gepost op: 01 december 2021, 10:33:59 »
Dat vind ik niet netjes als je dit zo schrijft.... ;D
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 12882
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Falkenheim
« Reactie #462 Gepost op: 01 december 2021, 10:58:58 »
Bart was wel goed op weg, ben ook wel benieuwd hoe het nu gaat :)

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 490
Re: Falkenheim
« Reactie #463 Gepost op: 01 december 2021, 21:34:05 »
Zeker! Het is wel een ambitieus project en met deze aanpak betekent het lang achtereen gelijksoortige werkzaamheden uitvoeren. Een adempauze op zijn tijd is dan wel nodig.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2391
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #464 Gepost op: 02 januari 2022, 14:19:29 »
Zo, minstens 30 dagen geleden blijkbaar.
Het heeft inderdaad op zolder allemaal wat stilgelegen. Wat was de reden hier van ? Meerdere dingen eerlijk gezegd :

- Blijkbaar vergeten om het spoor tussen het schaduwstation en de helix aan te sluiten, wat dus betekende : alle draadstangen terug losmaken om deze goed te kunnen opheffen, zodat ik met boormachine om gaatjes te boren voor bedrading en hamer om spijkers te slaan tussen 2 niveaus kon. Zag ik eerlijk gezegd enorm tegen op omdat het al een heel gedoe was geweest om de draadstangen en vervolgens de moeren en rondellen tussen de verschillende niveaus te krijgen. Zag ik dus enorm tegen op.
- Gedoe op men werk. Ik sta in men eentje in voor het werk dat ik doe, daar waar ik op men vorige dienst in een team zat met 4 man om evenveel toestellen te beheren doe ik dat nu op men eentje voor ongeveer 1/4 toestellen meer. Tevens paar projecten op men werk die ik alleen moet zien te implementeren. Laten we zeggen dat het nogal hoogwater is/was, en s avonds de moed om op zolder te kruipen eigenlijk zoek was, en de zetel en TV me meer voldoening rust gaf, zeker met het punt hierboven in gedachten houdend.
- We zijn sinds augustus bezig met ook een aanbouw aan de woning te zetten en daaraan een vijver, en ook dit verliep niet volledig naar verwachtingen. Onder de aanbouw komt een volledige onderkeldering. Problemen met de onderschoeiing van het huis, grondwater dat we maar niet wegkregen, waardoor de bouw van de kelder begon achter te lopen op schema, kosten van de kelder een paar duizend euro meer werden etc. Ook geen goede motivator om vervolgens op de zolder te gaan klooien. Sinds 2 weken is eindelijk de beton van het plafond van de kelder gegoten en de betonplaat van de vijver. Dus eindelijk begint ook hierzichtbaar vooruitgang in te komen. Normaal gaat men begin januari de bovengrondse metselwerken beginnen.
- Eind november corona gehad. Gelukkig niet te ernstig. Wel een gans weekend plat gelegen en 2 weken eigenlijk abnormaal snel oververmoeid. Dus amper de zetel uitgekomen.
- En eindejaar betekend dan ook nog eens feestdagen met de nodige familiale verplichtingen.

In elk geval : nieuw jaar, en hopelijk minder gedoe en wat meer tijd om verder met de baan te gaan.
Gisteren en vandaag met vrouwlief alvast de koe bij de spreekwoordelijke hoorns genomen, en de draadstangen terug helemaal uit de helix gehaald, en een poging ondernomen om het schaduwstation aan te sluiten op de helix. En zowaar : succes !
Na wat pas, meet, slijp en vijlwerk zijn de 2 sporen op maat gemaakt en op hun plek genageld.

Links het doorgaand spoor van dit schaduwstation en rechts het einde van de wisselstraten om op de helix te gaan naar het rijbaanniveau van de baan :



Van bovenaf ziet het er zo dan uit :



Nu dus terug tijd om de draadstangen terug in de helix te duwen op de verschillende plaatsen en boutjes en rondellen terug op zijn plek te zetten om de afstanden tussen de verschillende niveaus af te stellen. Daarna wordt het tijd om eens stilletjesaan bedrading etc aan te sluiten om de eerste 2 schaduwstations en de 2 helixen uit te testen. Dit zowel voor het digitaal signaal over alle sporen, de blokdetectie en de wissels. Al het materiaal is hiervoor binnen, dus het zal enkel tijd vergen. Al moet ik toegeven dat ik toch wel enige angst heb om hier mee te beginnen. Toevallig geen digitale specialist in de zaal die eens een dagje wil komen helpen om een Z21 systeem aan te sluiten ?  ;D Vrouwlief zorgt wel voor de koffie ( of een Belgisch biertje ) en koekjes, ik zal met plezier mee helpen aan de bedrading en het aansluiten er van, om alzo mee te leren om daarna het zelf te kunnen. 't is gewon beetje bang voor het onbekende van dat digitaal gedoen :)

En aangezien het ook een nieuw jaar is : alvast van mijzelf en vrouwlief veel modeltreintjesplezier aan jullie allen voor 2022 !



Hopelijk dat voor de zomer corona verleden tijd is en we weer eens leuk naar beurzen kunnen gaan.