Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 21:50:45
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
Vandaag om 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
Vandaag om 21:17:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:07:51
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 21:06:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 20:46:27
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Marc tramt
Vandaag om 20:45:58
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:31:02
Een nieuw begin door 741230
Vandaag om 19:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
Vandaag om 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
Vandaag om 19:12:00
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door roco
Vandaag om 18:56:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
Vandaag om 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 16:54:49
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 16:49:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:41:15
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
Vandaag om 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
Vandaag om 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
Vandaag om 16:32:07
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:49:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:23:39
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 14:00:41
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door henk
Vandaag om 13:56:24
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 12:37:55
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:18:45
  

Auteur Topic: Achterzijde Nederlandse lichtseinen  (gelezen 2018 keer)

Piet K

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
Achterzijde Nederlandse lichtseinen
« Gepost op: 20 February 2020, 20:50:14 »
Ben bezig met mijn lichtseinen langs de baan wat te verbeteren.
Nu zijn tegenwoordig de achterzijde van de hoge en dwerg seinen altijd wit, maar ergens tot in de jaren 60 was dit gewoon zwart. ( dit heb ik ergens gelezen)
Nu ben ik op zoek naar een jaartal waarin dit ongeveer gewijzigd is. Ben ook een aantal foto's tegen gekomen zo rond 1967/68 dat er zwart/witte diagonale strepen
op de achterzijde stonden. Vanaf welke periode en hoelang hebben deze strepen op de seinen gestaan.

Nog een ander vraagje, wat is de default  stand van een sein, is dit over het algemeen groen of rood, of hangt dit af van de locatie waar het sein staat?

Mvg, Piet

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26630
    • Pagina van klaas
Re: Achterzijde Nederlandse lichtseinen
« Reactie #1 Gepost op: 20 February 2020, 21:17:22 »
Een simpele benadering voor de default stand: P-seinen, dat zijn automatische seinen langs de vrije baan, staan normaal groen. Bediende seinen staan standaard op rood. Maar daar bestaan misschien wel uitzonderingen en variaties op.

Wat de achterkant betreft moet ik even kijken of ik nog ergens een boekje kan vinden waar dat in staat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Achterzijde Nederlandse lichtseinen
« Reactie #2 Gepost op: 20 February 2020, 21:31:29 »
vroegaah was de achterzijde zwart/wit gestreept

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Achterzijde Nederlandse lichtseinen
« Reactie #3 Gepost op: 20 February 2020, 21:36:12 »
Klaas zegt het al : Er zijn uitzonderingen dat P seinen altijd groen tonen.
Tussen Leiden en Warmond staan twee seinen aan  de Schiphollijn en aan  de Oude Lijn ri resp. ri  Schiphol en Haarlem ,die normaal rood staan ,en dan ook bediend worden .het is mij wel eens uitgelegd ,maar helemaal duidelijk was het niet.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Piet K

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
Re: Achterzijde Nederlandse lichtseinen
« Reactie #4 Gepost op: 20 February 2020, 21:49:39 »
Dat wordt dan nog even puzzelen, wat nu een bediend of een automatisch sein is.
Ga er maar van uit dat er vroegaahnog niet zo veel automatische seinen stonden?


Piet K

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
Re: Achterzijde Nederlandse lichtseinen
« Reactie #5 Gepost op: 20 February 2020, 21:52:27 »
vroegaah was de achterzijde zwart/wit gestreept
Dat klopt, maar ben benieuwd vanaf welk jaar dit ongeveer was, volgens oude foto's , die helaas zwart wit zijn, is dit pas het geval vanaf rond 1967,
daarvoor heb ik nooit een streep kunnen ontdekken.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7552
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Achterzijde Nederlandse lichtseinen
« Reactie #6 Gepost op: 20 February 2020, 22:31:32 »
Voorbeeld default stand P sein in Alkmaar Noord in de richting Alkmaar.
Dit sein staat tussen het perroneinde en de iets verder gelegen overweg in.
De stand van het sein wordt hier bepaald door de instelling van de 'stop/door' schakeling.
Moet de trein in Alkmaar Noord stoppen, dan staat de stand stop ingesteld, het sein toont stop en de inschakelsectie van de overweg is uitgeschakeld.
Vlak voor vertrek van de trein sluit de overweg, waarna het sein uit de stand stop komt en voorbijrijden toestaat, groen of geel, afhankelijk van de status van de verderop gelegen blokken.
Dient de trein Alkmaar Noord voorbij te rijden, dan toont het sein default groen en is de inschakelsectie van de overweg gewoon actief en is het verloop van de seinbeelden gewoon zoals je het verwacht.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26630
    • Pagina van klaas
Re: Achterzijde Nederlandse lichtseinen
« Reactie #7 Gepost op: 20 February 2020, 23:38:19 »
Interessant artikeltje: http://www.infrasite.nl/definitions/definition.php?ID_content=674
Beschrijft duidelijk het verschil tussen P-sein en bediend sein.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: Achterzijde Nederlandse lichtseinen
« Reactie #8 Gepost op: 21 February 2020, 02:07:23 »
Rond 1968 kwamen de zwarte achtergrondscherm met een witte lampenhuis in zwang. Deze schilderwijze was vooral langs de baan veel eenvoudiger uit te voeren door schilders. Ik geloof dat het een Do 888 verbeteringsvoorstel was en ik denk dat dat wel ergens in een van de NVBS Op de Rails seinwezen nummers is te vinden. Voor die tijd waren de achtergrondschermen en lampenhuizen van hoogte seinen wit met zwarte strepen analoog aan de vormseinen.
Jeanne Kok

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2564
Re: Achterzijde Nederlandse lichtseinen
« Reactie #9 Gepost op: 21 February 2020, 09:14:56 »
ik heb hier dat betreffende "op de rails" nummer liggen en er staat inderdaad in dat ze zo geschilderd zijn maar vanaf wanneer kon ik zo even niet vinden.  kan natuurlijk makkelijk dat ik er overheen kijk ;D
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5555
Re: Achterzijde Nederlandse lichtseinen
« Reactie #10 Gepost op: 21 February 2020, 10:04:22 »
Weert 1968:

En hetzelfde sein links in 1972:
Groet, Frank

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Achterzijde Nederlandse lichtseinen
« Reactie #11 Gepost op: 22 February 2020, 17:52:28 »
Voorbeeld default stand P sein in Alkmaar Noord in de richting Alkmaar.
Dit sein staat tussen het perroneinde en de iets verder gelegen overweg in.
De stand van het sein wordt hier bepaald door de instelling van de 'stop/door' schakeling.
Moet de trein in Alkmaar Noord stoppen, dan staat de stand stop ingesteld, het sein toont stop en de inschakelsectie van de overweg is uitgeschakeld.
Vlak voor vertrek van de trein sluit de overweg, waarna het sein uit de stand stop komt en voorbijrijden toestaat, groen of geel, afhankelijk van de status van de verderop gelegen blokken.
Dient de trein Alkmaar Noord voorbij te rijden, dan toont het sein default groen en is de inschakelsectie van de overweg gewoon actief en is het verloop van de seinbeelden gewoon zoals je het verwacht.

Klopt niet helemaal (of ik lees hem fout)
Het betreffende sein te Alkmaar Noord staat in rust veilig en wordt herroepen als er een trein met stop commando vanaf Heerhugowaard vertrekt.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7552
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Achterzijde Nederlandse lichtseinen
« Reactie #12 Gepost op: 22 February 2020, 18:08:18 »
Ik heb het waarschijnlijk wat anders omschreven dan gebruikelijk is Sander.
Maar ik bedoel hetzelfde te zeggen, in rust voorbijrijden toegestaan, tenzij er een  trein komt die te Alkmaar Noord moet stoppen en mits ook de achterliggende blokken dat toestaan en de brug gesloten en vergrendeld is.
Het desbetreffende P sein is namelijk ook nog het laatste automatische sein voor het bediende dekkingssein van de brug.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Achterzijde Nederlandse lichtseinen
« Reactie #13 Gepost op: 22 February 2020, 19:10:13 »
...we zullen hetzelfde bedoelen idd. Het ging mij erom aan te geven dat het sein in rust veilig staat en dat het stop tonen in geval van een halterende trein een "gemanipuleerde" situatie is veroorzaakt door het stopcommando.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!