BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Piet K op 20 februari 2020, 20:50:14
-
Ben bezig met mijn lichtseinen langs de baan wat te verbeteren.
Nu zijn tegenwoordig de achterzijde van de hoge en dwerg seinen altijd wit, maar ergens tot in de jaren 60 was dit gewoon zwart. ( dit heb ik ergens gelezen)
Nu ben ik op zoek naar een jaartal waarin dit ongeveer gewijzigd is. Ben ook een aantal foto's tegen gekomen zo rond 1967/68 dat er zwart/witte diagonale strepen
op de achterzijde stonden. Vanaf welke periode en hoelang hebben deze strepen op de seinen gestaan.
Nog een ander vraagje, wat is de default stand van een sein, is dit over het algemeen groen of rood, of hangt dit af van de locatie waar het sein staat?
Mvg, Piet
-
Een simpele benadering voor de default stand: P-seinen, dat zijn automatische seinen langs de vrije baan, staan normaal groen. Bediende seinen staan standaard op rood. Maar daar bestaan misschien wel uitzonderingen en variaties op.
Wat de achterkant betreft moet ik even kijken of ik nog ergens een boekje kan vinden waar dat in staat.
-
vroegaah was de achterzijde zwart/wit gestreept
-
Klaas zegt het al : Er zijn uitzonderingen dat P seinen altijd groen tonen.
Tussen Leiden en Warmond staan twee seinen aan de Schiphollijn en aan de Oude Lijn ri resp. ri Schiphol en Haarlem ,die normaal rood staan ,en dan ook bediend worden .het is mij wel eens uitgelegd ,maar helemaal duidelijk was het niet.
Peter
-
Dat wordt dan nog even puzzelen, wat nu een bediend of een automatisch sein is.
Ga er maar van uit dat er vroegaahnog niet zo veel automatische seinen stonden?
-
vroegaah was de achterzijde zwart/wit gestreept
Dat klopt, maar ben benieuwd vanaf welk jaar dit ongeveer was, volgens oude foto's , die helaas zwart wit zijn, is dit pas het geval vanaf rond 1967,
daarvoor heb ik nooit een streep kunnen ontdekken.
-
Voorbeeld default stand P sein in Alkmaar Noord in de richting Alkmaar.
Dit sein staat tussen het perroneinde en de iets verder gelegen overweg in.
De stand van het sein wordt hier bepaald door de instelling van de 'stop/door' schakeling.
Moet de trein in Alkmaar Noord stoppen, dan staat de stand stop ingesteld, het sein toont stop en de inschakelsectie van de overweg is uitgeschakeld.
Vlak voor vertrek van de trein sluit de overweg, waarna het sein uit de stand stop komt en voorbijrijden toestaat, groen of geel, afhankelijk van de status van de verderop gelegen blokken.
Dient de trein Alkmaar Noord voorbij te rijden, dan toont het sein default groen en is de inschakelsectie van de overweg gewoon actief en is het verloop van de seinbeelden gewoon zoals je het verwacht.
-
Interessant artikeltje: http://www.infrasite.nl/definitions/definition.php?ID_content=674 (http://www.infrasite.nl/definitions/definition.php?ID_content=674)
Beschrijft duidelijk het verschil tussen P-sein en bediend sein.
-
Rond 1968 kwamen de zwarte achtergrondscherm met een witte lampenhuis in zwang. Deze schilderwijze was vooral langs de baan veel eenvoudiger uit te voeren door schilders. Ik geloof dat het een Do 888 verbeteringsvoorstel was en ik denk dat dat wel ergens in een van de NVBS Op de Rails seinwezen nummers is te vinden. Voor die tijd waren de achtergrondschermen en lampenhuizen van hoogte seinen wit met zwarte strepen analoog aan de vormseinen.
-
ik heb hier dat betreffende "op de rails" nummer liggen en er staat inderdaad in dat ze zo geschilderd zijn maar vanaf wanneer kon ik zo even niet vinden. kan natuurlijk makkelijk dat ik er overheen kijk ;D
-
Weert 1968:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Weert-Mat-46-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Weert-Mat-46-2.jpg)
En hetzelfde sein links in 1972:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Weert-2400.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Weert-2400.jpg)
-
Voorbeeld default stand P sein in Alkmaar Noord in de richting Alkmaar.
Dit sein staat tussen het perroneinde en de iets verder gelegen overweg in.
De stand van het sein wordt hier bepaald door de instelling van de 'stop/door' schakeling.
Moet de trein in Alkmaar Noord stoppen, dan staat de stand stop ingesteld, het sein toont stop en de inschakelsectie van de overweg is uitgeschakeld.
Vlak voor vertrek van de trein sluit de overweg, waarna het sein uit de stand stop komt en voorbijrijden toestaat, groen of geel, afhankelijk van de status van de verderop gelegen blokken.
Dient de trein Alkmaar Noord voorbij te rijden, dan toont het sein default groen en is de inschakelsectie van de overweg gewoon actief en is het verloop van de seinbeelden gewoon zoals je het verwacht.
Klopt niet helemaal (of ik lees hem fout)
Het betreffende sein te Alkmaar Noord staat in rust veilig en wordt herroepen als er een trein met stop commando vanaf Heerhugowaard vertrekt.
Mvg
Sander.
-
Ik heb het waarschijnlijk wat anders omschreven dan gebruikelijk is Sander.
Maar ik bedoel hetzelfde te zeggen, in rust voorbijrijden toegestaan, tenzij er een trein komt die te Alkmaar Noord moet stoppen en mits ook de achterliggende blokken dat toestaan en de brug gesloten en vergrendeld is.
Het desbetreffende P sein is namelijk ook nog het laatste automatische sein voor het bediende dekkingssein van de brug.
-
...we zullen hetzelfde bedoelen idd. Het ging mij erom aan te geven dat het sein in rust veilig staat en dat het stop tonen in geval van een halterende trein een "gemanipuleerde" situatie is veroorzaakt door het stopcommando.
Mvg
Sander.