Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeronimos
Vandaag om 10:32:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:23:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wpinkhof
Vandaag om 10:16:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:48:28
NS 6100 van GM&S door zuylen
Vandaag om 09:43:40
Roco ETA 515, materieelbespreking door Sicco Dierdorp
Vandaag om 09:42:36
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door nighttrain1
Vandaag om 09:29:17
NL baan: Frotterdam in h0 door Mcn1986
Vandaag om 08:52:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:51:04
Doornvliet door Hans Mol
Vandaag om 08:43:37
Railways of Zimbabwe Beyer Garratt type 15 stoomlok door AndrevdG
Vandaag om 07:11:02
Lettertype Duitse spoorwegen door Ronald69
Vandaag om 00:29:25
Projekt 083-338 door 44
06 augustus 2020, 23:25:21
Automatische koppeling door Jeanne
06 augustus 2020, 23:17:12
VERPLAATST: Gezocht cabine trapjes Roco plan T door Bert van Gelder
06 augustus 2020, 23:09:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
06 augustus 2020, 23:00:08
Jocadis rijtuigje in Belgische kleuren. Welke verf gebruiken? door AB 7216
06 augustus 2020, 22:58:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
06 augustus 2020, 22:36:52
Fremo module - Boerderij van Meurs door Martin Welberg
06 augustus 2020, 22:31:36
Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0 door Klaas Zondervan
06 augustus 2020, 22:22:47
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door Albert.H0
06 augustus 2020, 21:51:07
(BNLS modulebaan) Overgangsbiels door Edsko Hekman
06 augustus 2020, 21:32:10
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Floris
06 augustus 2020, 21:32:00
Railpromo Panorama Rail Restaurant in 1/87 H0? door Floris
06 augustus 2020, 21:20:30
Midibiels bestellen op Modulebaan.nl? door Marc tramt
06 augustus 2020, 21:17:26
Onshape cursus door MOVisser
06 augustus 2020, 20:05:45
Uhlenbrock 63320, hoe aanmelden bij IB-basic? door john 56
06 augustus 2020, 19:42:33
Elektromagnetische aandrijving Fleischmann sein werkt niet door knar46
06 augustus 2020, 19:32:26
Digikeijs DR5000 - bezetmelding werkt niet goed door Ton van W
06 augustus 2020, 19:28:38
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door tijgernootje
06 augustus 2020, 18:15:35
  

Auteur Topic: Fleischmann V60 ontspoort  (gelezen 2688 keer)

stoombr38

  • Offline Offline
  • Berichten: 258
Re: Fleischmann V60 ontspoort
« Reactie #15 Gepost op: 12 februari 2020, 12:14:27 »
Hallo Marco zover als ik na kan gaan komt hij uit 1959.
Grt. Jo

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 330
    • opbouw blog treinbaan
Re: Fleischmann V60 ontspoort
« Reactie #16 Gepost op: 12 februari 2020, 12:24:09 »
Lol dan is hij ouder dan mijn persoontje! Ik ben van 1960.  (y)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19292
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann V60 ontspoort
« Reactie #17 Gepost op: 12 februari 2020, 12:26:56 »
Het kan best zijn dat het model in 1959 op de markt kwam. Maar dan kan het ook heel goed dat Marco zijn exemplaar pas in 1965 kreeg. Fleischmann had in die periode de gewoonte om van een bepaald model grote aantallen te produceren die dan jaren in het magazijn op een koper lagen te wachten.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4316
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Fleischmann V60 ontspoort
« Reactie #18 Gepost op: 12 februari 2020, 13:05:13 »
Ik heb even wat verder ingezoomd op jouw foto, en ik zie duidelijk dat Klaas hier gelijk heeft. De plastic bielzenmat van je wissel is zover gekrompen dat de binnenste railstaaf naar binnen wordt getrokken. Deze vervorming verklaart ook waarom de wisseltongen niet zo goed meer aansluiten.
Bij rechte wissels beperkt de gevolgschade zich meestal tot vastzittende mechanieken, bij Engelse wissels neemt ook de railafstand snel af en kun je ze wel weggooien. Bij bochtwissels dus blijkbaar ook.
Dat het probleem vooral opvalt met de oude V60 komt dan door de beperkte zijdelingse bewegingsvrijheid van het onderstel, maar daar zou ik als de lok goed rijdt verder van af blijven.
Wat betreft het bouwjaar: in mijn catalogus '66-'67 staat de V60 1379 als noviteit aangekondigd, dus in '65 was de V60 1380 gewoon nog leverbaar.
Leuk stukje jeugdsentiment dus (y)
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2020, 13:12:03 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19292
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann V60 ontspoort
« Reactie #19 Gepost op: 12 februari 2020, 13:16:54 »
Het probleem met de krimpende wissels is op dit forum al vaker aan de orde geweest. Zelf heb ik ook zo'n wissel gehad waarvan de spoorwijdte inmiddels minder dan 16 mm was. Dat wissel heb ik maar tot de kliko bevorderd.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4316
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Fleischmann V60 ontspoort
« Reactie #20 Gepost op: 12 februari 2020, 13:32:32 »
Met bouwen van een jaren '60 Retro-Fleischmann baan is dat het eerste wat naar voren kwam, maar versmalling in deze mate kwam ik tot heden alleen bij een aantal Engelse wissels tegen.
Een goede waarschuwing voor mijn project.
En voor Marco ook: die zal de komende beurs even op zoek moeten naar een nieuwe boogwissel. Tip: neem een recentere met afneembare spoel, die krimpen niet.
RETROBAHN A.G.

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 330
    • opbouw blog treinbaan
Re: Fleischmann V60 ontspoort
« Reactie #21 Gepost op: 12 februari 2020, 21:15:21 »
Meten is weten zullen we dan maar zeggen.
En inderdaad bij de bochtwissels kom ik uit op een railafstand van 15.4 mm.  ::)
Ook maar eens bij de gewone wissels gemeten en daar zit ik gemiddeld op 16.1 mm.

Dat is dus een behoorlijk verschil.

Dan maar eens de doos met overbodige wissels op gaan snorren en kijken of daar wissels inzitten met een acceptabele railafstand.
Als daar fatsoenlijke wissels inzetten kan de V60 wel een volledige ronde rijden, als ze er niet inzitten wordt de inzetbaarheid beperkt tot het goederen station.
Het is zo'n leuk locje, en ook nog jeugdsentiment dat ik hem er in ieder geval niet voor weg ga doen.

@Besselspoor: het vreemde is bij mijn Engelse wissels (7 stuks) heb ik er dus totaal geen last van?

Groeten Marco

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 293
Re: Fleischmann V60 ontspoort
« Reactie #22 Gepost op: 12 februari 2020, 22:34:18 »
Vraag zonder kennis van zaken: is dat niet bij te buigen?

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 262
Re: Fleischmann V60 ontspoort
« Reactie #23 Gepost op: 12 februari 2020, 23:00:55 »
"Bijbuigen" zal pas gaan nadat je de bielzen in het midden hebt doorgezaagd. Eerder krijg je de rails echt niet verder uit elkaar  :)
Gekrompen wil zeggen dat de bielzen minder lang zijn geworden - en de rails dus dichter bij elkaar staan.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1501
Re: Fleischmann V60 ontspoort
« Reactie #24 Gepost op: 13 februari 2020, 09:24:57 »
Heren dank voor het meedenken.

Ik ga vanavond eens even meten en kijken of ik iets aan de as speling kan doen.  (y)

@besselspoor, weet jij dan toevallig het bouwjaar van deze versie?
Want volgens mij heb ik deze ooit voor mijn 4e of 5e verjaardag gekregen. (1964 of 65)

Groeten Marco

Het exacte bouwjaar kun je zien aan het witte stempel onderop het model (indien nog leesbaar), XX/X hiervan is de laatste X het laatste cijfer van het bouwjaar. Bijvoorbeeld XX/0 zou dan 1960 zijn.
Groeten,
Richard

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 330
    • opbouw blog treinbaan
Re: Fleischmann V60 ontspoort
« Reactie #25 Gepost op: 14 februari 2020, 09:10:19 »
Iedereen bedankt voor het meedenken.

Ik ga nu eerst kijken of ik nog goede gebogen wissels heb.
Als dit niet het geval is kan de loc niet op de hoofdbaan rijden.

Vermoedelijk wordt hij dan weer teruggebouwd naar analoog en verdwijnt in de vitrine.

Groeten Marco


Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 11260
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Fleischmann V60 ontspoort
« Reactie #26 Gepost op: 14 februari 2020, 09:25:12 »
Vraag zonder kennis van zaken: is dat niet bij te buigen?

Nee.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1501
Re: Fleischmann V60 ontspoort
« Reactie #27 Gepost op: 14 februari 2020, 09:50:05 »
Als de oude V60 niet door het wissel wil dan zal de latere V60 met kunststof kap dat ook niet doen, ze staan op hetzelfde onderstel namelijk. Je zou een bochtwissel uit latere productie kunnen gebruiken, zo een zonder omzetkast ernaast uit de jaren 70 en geleverd tot ongeveer 2008.
Groeten,
Richard

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 330
    • opbouw blog treinbaan
Re: Fleischmann V60 ontspoort
« Reactie #28 Gepost op: 14 februari 2020, 10:35:38 »
Zoals ik al schreef: Ik ga kijken of in nog een fatsoenlijke bochtwissel heb, zoniet dan gaat de loc de vitrine in. :-)

Groeten Marco

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 413
Re: Fleischmann V60 ontspoort
« Reactie #29 Gepost op: 14 februari 2020, 17:33:46 »
Ik ga nu eerst kijken of ik nog goede gebogen wissels heb.
Als dit niet het geval is kan de loc niet op de hoofdbaan rijden.
Vermoedelijk wordt hij dan weer teruggebouwd naar analoog en verdwijnt in de vitrine.
Volgens mij zag ik al eerder in de draad de suggestie voorbijkomen, op een beurs een betere wissel te zoeken/scoren.
Kun je met je jeugdliefde toch nog rondjes dieselen.

(hardstikke leuk lokje toch, ik droomde er vroeger ook van (al dan niet nat), maar mijn ouders dachten er anders over)

oudebiels