Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door grossraumwagen
Vandaag om 12:55:58
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door nederbelg
Vandaag om 12:53:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 12:47:37
Raadplaatje door RikM
Vandaag om 12:43:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:42:24
Halling aandrijvingen door Dave.......
Vandaag om 12:41:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 12:33:42
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 12:15:05
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:10:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric v C
Vandaag om 12:06:37
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:00:31
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 11:55:37
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 11:49:06
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:19:30
Roco 290 digtaliseren door Albert de Heer
Vandaag om 11:17:20
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Jan Wiegerinck
Vandaag om 10:43:22
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 10:14:26
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:54:35
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Jelmer
Vandaag om 09:00:41
Modelspoorbaan van Einte door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:16:44
Acme nieuwe ICNG door Blausee-Mitholz
15 September 2025, 23:26:31
Minibaan Visserskaai H0 door MOVisser
15 September 2025, 23:14:26
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Ronald A.
15 September 2025, 22:59:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
15 September 2025, 21:24:36
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Gouda
15 September 2025, 20:23:34
Aachenau West door einte
15 September 2025, 20:11:21
Exact-Train 2025 door ModelWessel
15 September 2025, 19:05:17
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
15 September 2025, 18:51:19
[3D/IG] RET (R)SG3: De Rotterdamse Metro (& Randstadrail) in H0 door Ben
15 September 2025, 18:49:39
Kibri station CALW ingekort als NS station door Petertje
15 September 2025, 18:21:59
  

Auteur Topic: Fleischmann V60 ontspoort  (gelezen 7100 keer)

stoombr38

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Fleischmann V60 ontspoort
« Reactie #15 Gepost op: 12 February 2020, 12:14:27 »
Hallo Marco zover als ik na kan gaan komt hij uit 1959.
Grt. Jo

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • opbouw blog treinbaan
Re: Fleischmann V60 ontspoort
« Reactie #16 Gepost op: 12 February 2020, 12:24:09 »
Lol dan is hij ouder dan mijn persoontje! Ik ben van 1960.  (y)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26767
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann V60 ontspoort
« Reactie #17 Gepost op: 12 February 2020, 12:26:56 »
Het kan best zijn dat het model in 1959 op de markt kwam. Maar dan kan het ook heel goed dat Marco zijn exemplaar pas in 1965 kreeg. Fleischmann had in die periode de gewoonte om van een bepaald model grote aantallen te produceren die dan jaren in het magazijn op een koper lagen te wachten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5359
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Fleischmann V60 ontspoort
« Reactie #18 Gepost op: 12 February 2020, 13:05:13 »
Ik heb even wat verder ingezoomd op jouw foto, en ik zie duidelijk dat Klaas hier gelijk heeft. De plastic bielzenmat van je wissel is zover gekrompen dat de binnenste railstaaf naar binnen wordt getrokken. Deze vervorming verklaart ook waarom de wisseltongen niet zo goed meer aansluiten.
Bij rechte wissels beperkt de gevolgschade zich meestal tot vastzittende mechanieken, bij Engelse wissels neemt ook de railafstand snel af en kun je ze wel weggooien. Bij bochtwissels dus blijkbaar ook.
Dat het probleem vooral opvalt met de oude V60 komt dan door de beperkte zijdelingse bewegingsvrijheid van het onderstel, maar daar zou ik als de lok goed rijdt verder van af blijven.
Wat betreft het bouwjaar: in mijn catalogus '66-'67 staat de V60 1379 als noviteit aangekondigd, dus in '65 was de V60 1380 gewoon nog leverbaar.
Leuk stukje jeugdsentiment dus (y)
« Laatst bewerkt op: 12 February 2020, 13:12:03 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26767
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann V60 ontspoort
« Reactie #19 Gepost op: 12 February 2020, 13:16:54 »
Het probleem met de krimpende wissels is op dit forum al vaker aan de orde geweest. Zelf heb ik ook zo'n wissel gehad waarvan de spoorwijdte inmiddels minder dan 16 mm was. Dat wissel heb ik maar tot de kliko bevorderd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5359
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Fleischmann V60 ontspoort
« Reactie #20 Gepost op: 12 February 2020, 13:32:32 »
Met bouwen van een jaren '60 Retro-Fleischmann baan is dat het eerste wat naar voren kwam, maar versmalling in deze mate kwam ik tot heden alleen bij een aantal Engelse wissels tegen.
Een goede waarschuwing voor mijn project.
En voor Marco ook: die zal de komende beurs even op zoek moeten naar een nieuwe boogwissel. Tip: neem een recentere met afneembare spoel, die krimpen niet.
RETROBAHN A.G.

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • opbouw blog treinbaan
Re: Fleischmann V60 ontspoort
« Reactie #21 Gepost op: 12 February 2020, 21:15:21 »
Meten is weten zullen we dan maar zeggen.
En inderdaad bij de bochtwissels kom ik uit op een railafstand van 15.4 mm.  ::)
Ook maar eens bij de gewone wissels gemeten en daar zit ik gemiddeld op 16.1 mm.

Dat is dus een behoorlijk verschil.

Dan maar eens de doos met overbodige wissels op gaan snorren en kijken of daar wissels inzitten met een acceptabele railafstand.
Als daar fatsoenlijke wissels inzetten kan de V60 wel een volledige ronde rijden, als ze er niet inzitten wordt de inzetbaarheid beperkt tot het goederen station.
Het is zo'n leuk locje, en ook nog jeugdsentiment dat ik hem er in ieder geval niet voor weg ga doen.

@Besselspoor: het vreemde is bij mijn Engelse wissels (7 stuks) heb ik er dus totaal geen last van?

Groeten Marco

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Re: Fleischmann V60 ontspoort
« Reactie #22 Gepost op: 12 February 2020, 22:34:18 »
Vraag zonder kennis van zaken: is dat niet bij te buigen?
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 598
Re: Fleischmann V60 ontspoort
« Reactie #23 Gepost op: 12 February 2020, 23:00:55 »
"Bijbuigen" zal pas gaan nadat je de bielzen in het midden hebt doorgezaagd. Eerder krijg je de rails echt niet verder uit elkaar  :)
Gekrompen wil zeggen dat de bielzen minder lang zijn geworden - en de rails dus dichter bij elkaar staan.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3304
Re: Fleischmann V60 ontspoort
« Reactie #24 Gepost op: 13 February 2020, 09:24:57 »
Heren dank voor het meedenken.

Ik ga vanavond eens even meten en kijken of ik iets aan de as speling kan doen.  (y)

@besselspoor, weet jij dan toevallig het bouwjaar van deze versie?
Want volgens mij heb ik deze ooit voor mijn 4e of 5e verjaardag gekregen. (1964 of 65)

Groeten Marco

Het exacte bouwjaar kun je zien aan het witte stempel onderop het model (indien nog leesbaar), XX/X hiervan is de laatste X het laatste cijfer van het bouwjaar. Bijvoorbeeld XX/0 zou dan 1960 zijn.
Groeten,
Richard

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • opbouw blog treinbaan
Re: Fleischmann V60 ontspoort
« Reactie #25 Gepost op: 14 February 2020, 09:10:19 »
Iedereen bedankt voor het meedenken.

Ik ga nu eerst kijken of ik nog goede gebogen wissels heb.
Als dit niet het geval is kan de loc niet op de hoofdbaan rijden.

Vermoedelijk wordt hij dan weer teruggebouwd naar analoog en verdwijnt in de vitrine.

Groeten Marco


Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18041
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Fleischmann V60 ontspoort
« Reactie #26 Gepost op: 14 February 2020, 09:25:12 »
Vraag zonder kennis van zaken: is dat niet bij te buigen?

Nee.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3304
Re: Fleischmann V60 ontspoort
« Reactie #27 Gepost op: 14 February 2020, 09:50:05 »
Als de oude V60 niet door het wissel wil dan zal de latere V60 met kunststof kap dat ook niet doen, ze staan op hetzelfde onderstel namelijk. Je zou een bochtwissel uit latere productie kunnen gebruiken, zo een zonder omzetkast ernaast uit de jaren 70 en geleverd tot ongeveer 2008.
Groeten,
Richard

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • opbouw blog treinbaan
Re: Fleischmann V60 ontspoort
« Reactie #28 Gepost op: 14 February 2020, 10:35:38 »
Zoals ik al schreef: Ik ga kijken of in nog een fatsoenlijke bochtwissel heb, zoniet dan gaat de loc de vitrine in. :-)

Groeten Marco

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 435
Re: Fleischmann V60 ontspoort
« Reactie #29 Gepost op: 14 February 2020, 17:33:46 »
Ik ga nu eerst kijken of ik nog goede gebogen wissels heb.
Als dit niet het geval is kan de loc niet op de hoofdbaan rijden.
Vermoedelijk wordt hij dan weer teruggebouwd naar analoog en verdwijnt in de vitrine.
Volgens mij zag ik al eerder in de draad de suggestie voorbijkomen, op een beurs een betere wissel te zoeken/scoren.
Kun je met je jeugdliefde toch nog rondjes dieselen.

(hardstikke leuk lokje toch, ik droomde er vroeger ook van (al dan niet nat), maar mijn ouders dachten er anders over)

oudebiels