BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: heuvelbaan op 11 februari 2020, 12:48:35

Titel: Fleischmann V60 ontspoort
Bericht door: heuvelbaan op 11 februari 2020, 12:48:35
Hallo,

Ik heb een oude (circa 50 jaar) Fleischmann V60 omgebouwd naar digitaal.
Dat is op zich helemaal goed gegaan behalve dat het licht nog niet werkt omdat de loc het achterste verlichtingssetje mist.

Gisteren met proefrijden kwam ik erachter dat deze loc ontspoort op een gebogen wissel.
Alle andere wissels gaan goed behalve deze ene. Er staat een circel om de betreffende wissel in het plaatje.
Het zijn de enige 2 gebogen wissels in de baan en ook de enige die bij deze loc problemen geven.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fleischmann-V60.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wissel_1.jpg)

Groeten Marco
Titel: Re: Fleischmann V60 ontspoort
Bericht door: zuylen op 11 februari 2020, 13:43:10
Gebogen wissels zijn wel wat gevoeliger voor ontsporingen, maar het kan mij niet voorstellen dat dit de oorzaak van ontsporen is. Zo'n Fleischmann V60 moet daar geen last van hebben. Ik zie wel dat de loc vrij grove wielflenzen heeft. Dat zou een oorzaak kunnen zijn!
Titel: Re: Fleischmann V60 ontspoort
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 februari 2020, 14:01:40
Controleer eerst eens de wielafstand (maat B in NEM310 (https://morop.org/downloads/nem/de/nem310_d.pdf))
Kun je ook aangeven waar hij ontspoort? Een gebeurt het in beide rijrichtingen?
Titel: Re: Fleischmann V60 ontspoort
Bericht door: Ronald Halma op 11 februari 2020, 14:56:34
Maak eens een foto van dichtbij die 2 wissels... zo valt daar geen oordeel over te geven.
Titel: Re: Fleischmann V60 ontspoort
Bericht door: Besselspoor op 11 februari 2020, 15:50:38
Gebogen wissels zijn wel wat gevoeliger voor ontsporingen, maar het kan mij niet voorstellen dat dit de oorzaak van ontsporen is. Zo'n Fleischmann V60 moet daar geen last van hebben. Ik zie wel dat de loc vrij grove wielflenzen heeft. Dat zou een oorzaak kunnen zijn!
Dit is de eerste generatie V60, een lompe klont met dikke flenzen. Ik heb 'm ook dus weet wat een baksteen het is. ;D
Maar de Fleischmann meegebogen wissel (ik ga er van uit dat die ook Modellrails is net als de rest) was ook al bedacht in de jaren '60 dus daar zal het probleem niet zitten. Waarschijnlijker is het dat één van de wielen wat verschoven is op de as waardoor deze uit de bochtwissel loopt. De wielen kunnen na 50 jaar nu eenmaal een beetje los gaan zitten omdat het kunststof van de isolator ook uithardt.
Titel: Re: Fleischmann V60 ontspoort
Bericht door: zuylen op 11 februari 2020, 15:59:52
Is de kwartering van de wielen wel goed. Als dat niet goed is kan de loc gaan waggelen met ontsporing tot het gevolg. Maar Ok dit is uiteraard een aanname!
Titel: Re: Fleischmann V60 ontspoort
Bericht door: stoombr38 op 11 februari 2020, 17:13:11
Wanneer je denkt dat het aan de kwartering ligt kun je het proberen zonder drijfstangen.
Is de afstand tussen de wielassen goed en allemaal het zelfde.
Mis je voor de verlichting misschien dit onderdeel?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1060012.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1060012.jpg)
Grt. Jo
Titel: Re: Fleischmann V60 ontspoort
Bericht door: ivanzon op 11 februari 2020, 19:19:27
Officieel zijn deze met maar 1 zijdige verlichting geleverd, maar inderdaad past het bovenstaande onderdeel.

Heb je nog andere locs in dezelfde gewichtsklasse? het kan zijn dat deze je wisseltongen zover naar beneden duwt dat de boel ontspoort. Let op dat deze oude wielen dieper steken dan moderne wielen

Titel: Re: Fleischmann V60 ontspoort
Bericht door: heuvelbaan op 11 februari 2020, 21:11:55
@zuylen hij heeft inderdaad grove wielflenzen.
Maar ik heb ook een BR 70 met vergelijkbare flenzen en die geeft geen problemen.
Is natuurlijk wel een verschil tussen een 3 of een 2 asser.

@Klaas Zondervan Heb de maten opgemeten, maat K = 14.8 en maat B = 13.9 dus kleiner dan de NEM norm.
Dat is dus wat krapper. Maar ook hier geld de BR 70 heeft vergelijkbare maten.
De wissel wordt altijd maar in 1 richtingbereden, dit is de uitgang van mijn keerlus.
Maar ik kan eens testen of het de andere kant op ook verkeerd gaat.

@Ronald Halma foto's staan onderaan dit bericht.

@Besselspoor Het is inderdaad allemaal Modelgleis.
En de wielen zitten vast op de as.

@zuylen De kwartering ziet er zo op het oog goed uit.
Loc rijdt ook normaal en waggelt niet.

@stoombr38 Ja, dat is inderdaad het onderdeel wat ik bedoel.
Weet nu nog niet of ik het nodig ga hebben want misschien ga ik de verlichting vervangen voor led verlichting zodat ik ook de 3e lamp (aan beide zijden) kan aansluiten.

@ivanzon Ja daar ben ik me van bewust, maar ik vind aan 2 kanten (wisselende) verlichting wel mooier.
Heb helaas geen locs in deze gewichts klasse, wel een BR80 die net zo oud is, zelfde flenzen heeft, maar iets lichter is en die rijdt probleemloos.

Net tijdens het maken van de foto even de loc handmatig door de wissel heen geschoven.
En ik merk zodra de loc de wisseltongen bereikt er een weerstand ontstaat.
Dus zou het probleem zo maar in de wisseltongen kunnen zitten.

Overigens is het geen groot probleem.
De loc wordt straks alleen ingezet voor het rangeren in het goederen station.
Daar zitten geen gebogen wissels.
Maar het had leuk geweest als hij ook eens een volledig rondje over de baan had kunnen rijden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200211_204101-klein.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200211_204134-klein.jpg)

Groeten Marco
Titel: Re: Fleischmann V60 ontspoort
Bericht door: MOVisser op 11 februari 2020, 21:54:54
Gaat de gebogen tong wel genoeg naar binnen?
Het lijkt of deze iets meer rond loopt dan het rechte begindeel van de wissel. Met de kans dat de flens erin blijft "haken".

Ronald Visser

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/00-tong.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/00-tong.jpg)
Titel: Re: Fleischmann V60 ontspoort
Bericht door: heuvelbaan op 11 februari 2020, 22:06:59

Nee, daar zit het probleem niet, als ik van deze kant de wissel inrij is de ontsporing iets verder.
Zeg maar ongeveer halverwege de wisseltongen, daar zit ook de weerstand als ik de loc handmatig door de wissel duw.

Groeten Marco
Titel: Re: Fleischmann V60 ontspoort
Bericht door: Besselspoor op 11 februari 2020, 22:13:25
Zelfde loc, zelfde wissel, zelfde probleem. De oorzaak is te weinig zijdelingse bewegingsvrijheid van de assen. Weten we meteen waarom Fleischmann al in '66 met een verbeterde V60 kwam ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screenshot_20200211_220643.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screenshot_20200211_220643.jpg)
Titel: Re: Fleischmann V60 ontspoort
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 februari 2020, 22:30:36
Meet eens de spoorwijdte op verschillende plekken in het tongenbereik.
Die moet minstens 16,5 mm zijn, liever nog iets meer.
Dit is een wissel uit de Modellgleis serie en dat plastic heeft de neiging om in de loop van de jaren te krimpen. Zou goed kunnen dat de spoorwijdte te krap is geworden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200211_204134-sw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200211_204134-sw.jpg)
Titel: Re: Fleischmann V60 ontspoort
Bericht door: zuylen op 12 februari 2020, 03:07:30
Het is vooral de combinatie van de wielflenzen en drijfstangen die de problemen kan veroorzaken. Dus die oorzaak zou ik niet uit sluiten.
Titel: Re: Fleischmann V60 ontspoort
Bericht door: heuvelbaan op 12 februari 2020, 10:24:45
Heren dank voor het meedenken.

Ik ga vanavond eens even meten en kijken of ik iets aan de as speling kan doen.  (y)

@besselspoor, weet jij dan toevallig het bouwjaar van deze versie?
Want volgens mij heb ik deze ooit voor mijn 4e of 5e verjaardag gekregen. (1964 of 65)

Groeten Marco
Titel: Re: Fleischmann V60 ontspoort
Bericht door: stoombr38 op 12 februari 2020, 12:14:27
Hallo Marco zover als ik na kan gaan komt hij uit 1959.
Grt. Jo
Titel: Re: Fleischmann V60 ontspoort
Bericht door: heuvelbaan op 12 februari 2020, 12:24:09
Lol dan is hij ouder dan mijn persoontje! Ik ben van 1960.  (y)
Titel: Re: Fleischmann V60 ontspoort
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 februari 2020, 12:26:56
Het kan best zijn dat het model in 1959 op de markt kwam. Maar dan kan het ook heel goed dat Marco zijn exemplaar pas in 1965 kreeg. Fleischmann had in die periode de gewoonte om van een bepaald model grote aantallen te produceren die dan jaren in het magazijn op een koper lagen te wachten.
Titel: Re: Fleischmann V60 ontspoort
Bericht door: Besselspoor op 12 februari 2020, 13:05:13
Ik heb even wat verder ingezoomd op jouw foto, en ik zie duidelijk dat Klaas hier gelijk heeft. De plastic bielzenmat van je wissel is zover gekrompen dat de binnenste railstaaf naar binnen wordt getrokken. Deze vervorming verklaart ook waarom de wisseltongen niet zo goed meer aansluiten.
Bij rechte wissels beperkt de gevolgschade zich meestal tot vastzittende mechanieken, bij Engelse wissels neemt ook de railafstand snel af en kun je ze wel weggooien. Bij bochtwissels dus blijkbaar ook.
Dat het probleem vooral opvalt met de oude V60 komt dan door de beperkte zijdelingse bewegingsvrijheid van het onderstel, maar daar zou ik als de lok goed rijdt verder van af blijven.
Wat betreft het bouwjaar: in mijn catalogus '66-'67 staat de V60 1379 als noviteit aangekondigd, dus in '65 was de V60 1380 gewoon nog leverbaar.
Leuk stukje jeugdsentiment dus (y)
Titel: Re: Fleischmann V60 ontspoort
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 februari 2020, 13:16:54
Het probleem met de krimpende wissels is op dit forum al vaker aan de orde geweest. Zelf heb ik ook zo'n wissel gehad waarvan de spoorwijdte inmiddels minder dan 16 mm was. Dat wissel heb ik maar tot de kliko bevorderd.
Titel: Re: Fleischmann V60 ontspoort
Bericht door: Besselspoor op 12 februari 2020, 13:32:32
Met bouwen van een jaren '60 Retro-Fleischmann baan is dat het eerste wat naar voren kwam, maar versmalling in deze mate kwam ik tot heden alleen bij een aantal Engelse wissels tegen.
Een goede waarschuwing voor mijn project.
En voor Marco ook: die zal de komende beurs even op zoek moeten naar een nieuwe boogwissel. Tip: neem een recentere met afneembare spoel, die krimpen niet.
Titel: Re: Fleischmann V60 ontspoort
Bericht door: heuvelbaan op 12 februari 2020, 21:15:21
Meten is weten zullen we dan maar zeggen.
En inderdaad bij de bochtwissels kom ik uit op een railafstand van 15.4 mm.  ::)
Ook maar eens bij de gewone wissels gemeten en daar zit ik gemiddeld op 16.1 mm.

Dat is dus een behoorlijk verschil.

Dan maar eens de doos met overbodige wissels op gaan snorren en kijken of daar wissels inzitten met een acceptabele railafstand.
Als daar fatsoenlijke wissels inzetten kan de V60 wel een volledige ronde rijden, als ze er niet inzitten wordt de inzetbaarheid beperkt tot het goederen station.
Het is zo'n leuk locje, en ook nog jeugdsentiment dat ik hem er in ieder geval niet voor weg ga doen.

@Besselspoor: het vreemde is bij mijn Engelse wissels (7 stuks) heb ik er dus totaal geen last van?

Groeten Marco
Titel: Re: Fleischmann V60 ontspoort
Bericht door: Syb030 op 12 februari 2020, 22:34:18
Vraag zonder kennis van zaken: is dat niet bij te buigen?
Titel: Re: Fleischmann V60 ontspoort
Bericht door: VictorPM op 12 februari 2020, 23:00:55
"Bijbuigen" zal pas gaan nadat je de bielzen in het midden hebt doorgezaagd. Eerder krijg je de rails echt niet verder uit elkaar  :)
Gekrompen wil zeggen dat de bielzen minder lang zijn geworden - en de rails dus dichter bij elkaar staan.
Titel: Re: Fleischmann V60 ontspoort
Bericht door: Modellbahnwagen op 13 februari 2020, 09:24:57
Heren dank voor het meedenken.

Ik ga vanavond eens even meten en kijken of ik iets aan de as speling kan doen.  (y)

@besselspoor, weet jij dan toevallig het bouwjaar van deze versie?
Want volgens mij heb ik deze ooit voor mijn 4e of 5e verjaardag gekregen. (1964 of 65)

Groeten Marco

Het exacte bouwjaar kun je zien aan het witte stempel onderop het model (indien nog leesbaar), XX/X hiervan is de laatste X het laatste cijfer van het bouwjaar. Bijvoorbeeld XX/0 zou dan 1960 zijn.
Titel: Re: Fleischmann V60 ontspoort
Bericht door: heuvelbaan op 14 februari 2020, 09:10:19
Iedereen bedankt voor het meedenken.

Ik ga nu eerst kijken of ik nog goede gebogen wissels heb.
Als dit niet het geval is kan de loc niet op de hoofdbaan rijden.

Vermoedelijk wordt hij dan weer teruggebouwd naar analoog en verdwijnt in de vitrine.

Groeten Marco

Titel: Re: Fleischmann V60 ontspoort
Bericht door: Ronald Halma op 14 februari 2020, 09:25:12
Vraag zonder kennis van zaken: is dat niet bij te buigen?

Nee.
Titel: Re: Fleischmann V60 ontspoort
Bericht door: Modellbahnwagen op 14 februari 2020, 09:50:05
Als de oude V60 niet door het wissel wil dan zal de latere V60 met kunststof kap dat ook niet doen, ze staan op hetzelfde onderstel namelijk. Je zou een bochtwissel uit latere productie kunnen gebruiken, zo een zonder omzetkast ernaast uit de jaren 70 en geleverd tot ongeveer 2008.
Titel: Re: Fleischmann V60 ontspoort
Bericht door: heuvelbaan op 14 februari 2020, 10:35:38
Zoals ik al schreef: Ik ga kijken of in nog een fatsoenlijke bochtwissel heb, zoniet dan gaat de loc de vitrine in. :-)

Groeten Marco
Titel: Re: Fleischmann V60 ontspoort
Bericht door: oudebiels op 14 februari 2020, 17:33:46
Ik ga nu eerst kijken of ik nog goede gebogen wissels heb.
Als dit niet het geval is kan de loc niet op de hoofdbaan rijden.
Vermoedelijk wordt hij dan weer teruggebouwd naar analoog en verdwijnt in de vitrine.
Volgens mij zag ik al eerder in de draad de suggestie voorbijkomen, op een beurs een betere wissel te zoeken/scoren.
Kun je met je jeugdliefde toch nog rondjes dieselen.

(hardstikke leuk lokje toch, ik droomde er vroeger ook van (al dan niet nat), maar mijn ouders dachten er anders over)

oudebiels