Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Knooppunt aan de Twentelijn door 1200blauw
Vandaag om 22:02:02
Uhlenbrock DCC decoder, is uit te lezen op IB-1, maar lok rijdt niet? door 008200
Vandaag om 22:01:40
Mislukte DJH/ModelLoco projecten gezocht door janw
Vandaag om 22:00:58
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door Edsko Hekman
Vandaag om 21:58:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 21:58:01
Rijtuigen op De Meer door EN446
Vandaag om 21:57:50
Philotrain buffers demonteren en spuiten door peterha
Vandaag om 21:57:11
Buitenlust door Edsko Hekman
Vandaag om 21:52:35
Baanbouw Bosje77 door Dave.......
Vandaag om 21:43:12
En het gaat maar door... door GerardvV
Vandaag om 21:27:41
Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation door Robbert
Vandaag om 21:13:31
Testbaantje in een koffer, h0f door Bert van Gelder
Vandaag om 21:06:44
Testbaantje, schaal h0f door Bert van Gelder
Vandaag om 21:04:04
Diorama in een Billykast door wouter-
Vandaag om 21:03:37
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door spoorzeven
Vandaag om 21:02:57
Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen? door VvKan
Vandaag om 21:00:53
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door Andr├ęDev
Vandaag om 20:59:36
Digikeijs DR4018, verschillende presets op dezelfde decoder mogelijk? door Bert V
Vandaag om 20:53:32
Roco 10820 (Z21), hoeveel Roco's 10813 (WLAN Maus) kun je er aan koppelen? door Sven
Vandaag om 20:47:11
Baanplan fabriek met spooraansluiting en kade H0 door Wim Hesselink
Vandaag om 20:45:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:34:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 20:09:24
NS modelbaan Hoekdam H0 door Duikeend
Vandaag om 19:59:13
Pimp My Oerlelijke Plan E door Duikeend
Vandaag om 19:56:56
DR5000, problemen met hoge locomotiefadressen door 72sonett
Vandaag om 19:42:22
Nieuwe Baan: Dubbelspoor H0 door MS Modelbouw
Vandaag om 19:36:25
Hoe groen was de groene E-loc 1000-? door NS8714
Vandaag om 19:33:59
Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf. door AlbertG
Vandaag om 19:26:05
Smalspoor trammetje (H0e 9mm) door JurS
Vandaag om 19:23:44
Intellibox basic 65006, trein rijdt tegenovergesteld aan richtingsindicator? door Johnborn
Vandaag om 18:52:14
  

Auteur Topic: Fleischmann V60 ontspoort  (gelezen 2485 keer)

stoombr38

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
Re: Fleischmann V60 ontspoort
« Reactie #15 Gepost op: 12 februari 2020, 12:14:27 »
Hallo Marco zover als ik na kan gaan komt hij uit 1959.
Grt. Jo

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 312
    • opbouw blog treinbaan
Re: Fleischmann V60 ontspoort
« Reactie #16 Gepost op: 12 februari 2020, 12:24:09 »
Lol dan is hij ouder dan mijn persoontje! Ik ben van 1960.  (y)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 18922
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann V60 ontspoort
« Reactie #17 Gepost op: 12 februari 2020, 12:26:56 »
Het kan best zijn dat het model in 1959 op de markt kwam. Maar dan kan het ook heel goed dat Marco zijn exemplaar pas in 1965 kreeg. Fleischmann had in die periode de gewoonte om van een bepaald model grote aantallen te produceren die dan jaren in het magazijn op een koper lagen te wachten.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4282
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Fleischmann V60 ontspoort
« Reactie #18 Gepost op: 12 februari 2020, 13:05:13 »
Ik heb even wat verder ingezoomd op jouw foto, en ik zie duidelijk dat Klaas hier gelijk heeft. De plastic bielzenmat van je wissel is zover gekrompen dat de binnenste railstaaf naar binnen wordt getrokken. Deze vervorming verklaart ook waarom de wisseltongen niet zo goed meer aansluiten.
Bij rechte wissels beperkt de gevolgschade zich meestal tot vastzittende mechanieken, bij Engelse wissels neemt ook de railafstand snel af en kun je ze wel weggooien. Bij bochtwissels dus blijkbaar ook.
Dat het probleem vooral opvalt met de oude V60 komt dan door de beperkte zijdelingse bewegingsvrijheid van het onderstel, maar daar zou ik als de lok goed rijdt verder van af blijven.
Wat betreft het bouwjaar: in mijn catalogus '66-'67 staat de V60 1379 als noviteit aangekondigd, dus in '65 was de V60 1380 gewoon nog leverbaar.
Leuk stukje jeugdsentiment dus (y)
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2020, 13:12:03 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 18922
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann V60 ontspoort
« Reactie #19 Gepost op: 12 februari 2020, 13:16:54 »
Het probleem met de krimpende wissels is op dit forum al vaker aan de orde geweest. Zelf heb ik ook zo'n wissel gehad waarvan de spoorwijdte inmiddels minder dan 16 mm was. Dat wissel heb ik maar tot de kliko bevorderd.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4282
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Fleischmann V60 ontspoort
« Reactie #20 Gepost op: 12 februari 2020, 13:32:32 »
Met bouwen van een jaren '60 Retro-Fleischmann baan is dat het eerste wat naar voren kwam, maar versmalling in deze mate kwam ik tot heden alleen bij een aantal Engelse wissels tegen.
Een goede waarschuwing voor mijn project.
En voor Marco ook: die zal de komende beurs even op zoek moeten naar een nieuwe boogwissel. Tip: neem een recentere met afneembare spoel, die krimpen niet.
RETROBAHN A.G.

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 312
    • opbouw blog treinbaan
Re: Fleischmann V60 ontspoort
« Reactie #21 Gepost op: 12 februari 2020, 21:15:21 »
Meten is weten zullen we dan maar zeggen.
En inderdaad bij de bochtwissels kom ik uit op een railafstand van 15.4 mm.  ::)
Ook maar eens bij de gewone wissels gemeten en daar zit ik gemiddeld op 16.1 mm.

Dat is dus een behoorlijk verschil.

Dan maar eens de doos met overbodige wissels op gaan snorren en kijken of daar wissels inzitten met een acceptabele railafstand.
Als daar fatsoenlijke wissels inzetten kan de V60 wel een volledige ronde rijden, als ze er niet inzitten wordt de inzetbaarheid beperkt tot het goederen station.
Het is zo'n leuk locje, en ook nog jeugdsentiment dat ik hem er in ieder geval niet voor weg ga doen.

@Besselspoor: het vreemde is bij mijn Engelse wissels (7 stuks) heb ik er dus totaal geen last van?

Groeten Marco

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
Re: Fleischmann V60 ontspoort
« Reactie #22 Gepost op: 12 februari 2020, 22:34:18 »
Vraag zonder kennis van zaken: is dat niet bij te buigen?

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: Fleischmann V60 ontspoort
« Reactie #23 Gepost op: 12 februari 2020, 23:00:55 »
"Bijbuigen" zal pas gaan nadat je de bielzen in het midden hebt doorgezaagd. Eerder krijg je de rails echt niet verder uit elkaar  :)
Gekrompen wil zeggen dat de bielzen minder lang zijn geworden - en de rails dus dichter bij elkaar staan.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1496
Re: Fleischmann V60 ontspoort
« Reactie #24 Gepost op: 13 februari 2020, 09:24:57 »
Heren dank voor het meedenken.

Ik ga vanavond eens even meten en kijken of ik iets aan de as speling kan doen.  (y)

@besselspoor, weet jij dan toevallig het bouwjaar van deze versie?
Want volgens mij heb ik deze ooit voor mijn 4e of 5e verjaardag gekregen. (1964 of 65)

Groeten Marco

Het exacte bouwjaar kun je zien aan het witte stempel onderop het model (indien nog leesbaar), XX/X hiervan is de laatste X het laatste cijfer van het bouwjaar. Bijvoorbeeld XX/0 zou dan 1960 zijn.
Groeten,
Richard

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 312
    • opbouw blog treinbaan
Re: Fleischmann V60 ontspoort
« Reactie #25 Gepost op: 14 februari 2020, 09:10:19 »
Iedereen bedankt voor het meedenken.

Ik ga nu eerst kijken of ik nog goede gebogen wissels heb.
Als dit niet het geval is kan de loc niet op de hoofdbaan rijden.

Vermoedelijk wordt hij dan weer teruggebouwd naar analoog en verdwijnt in de vitrine.

Groeten Marco


Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 11059
  • Live your life as you please!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Fleischmann V60 ontspoort
« Reactie #26 Gepost op: 14 februari 2020, 09:25:12 »
Vraag zonder kennis van zaken: is dat niet bij te buigen?

Nee.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1496
Re: Fleischmann V60 ontspoort
« Reactie #27 Gepost op: 14 februari 2020, 09:50:05 »
Als de oude V60 niet door het wissel wil dan zal de latere V60 met kunststof kap dat ook niet doen, ze staan op hetzelfde onderstel namelijk. Je zou een bochtwissel uit latere productie kunnen gebruiken, zo een zonder omzetkast ernaast uit de jaren 70 en geleverd tot ongeveer 2008.
Groeten,
Richard

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 312
    • opbouw blog treinbaan
Re: Fleischmann V60 ontspoort
« Reactie #28 Gepost op: 14 februari 2020, 10:35:38 »
Zoals ik al schreef: Ik ga kijken of in nog een fatsoenlijke bochtwissel heb, zoniet dan gaat de loc de vitrine in. :-)

Groeten Marco

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: Fleischmann V60 ontspoort
« Reactie #29 Gepost op: 14 februari 2020, 17:33:46 »
Ik ga nu eerst kijken of ik nog goede gebogen wissels heb.
Als dit niet het geval is kan de loc niet op de hoofdbaan rijden.
Vermoedelijk wordt hij dan weer teruggebouwd naar analoog en verdwijnt in de vitrine.
Volgens mij zag ik al eerder in de draad de suggestie voorbijkomen, op een beurs een betere wissel te zoeken/scoren.
Kun je met je jeugdliefde toch nog rondjes dieselen.

(hardstikke leuk lokje toch, ik droomde er vroeger ook van (al dan niet nat), maar mijn ouders dachten er anders over)

oudebiels