Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door CAW
23 april 2024, 23:51:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
23 april 2024, 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen door defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
23 april 2024, 15:53:47
  

Auteur Topic: Afdraaien van wielflenzen  (gelezen 9963 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25299
    • Pagina van klaas
Afdraaien van wielflenzen
« Gepost op: 10 februari 2020, 12:07:14 »
Zoals in het draadje over Aslengte al gemeld ben ik momenteel bezig met het afdraaien van al mijn wielflenzen.
De bulk van mijn materieel is Roco, daardoor wordt het voor een groot deel massaproductie.
Voorlopig hier alleen een fotoverslag en een filmpje

De inrichting van de draaibank (Emco Unimat 4)
In de drieklauw een stukje rond 12mm met daarin een gaatje 2mm.
Rechts in de kop een stukje as waarom een tolletje vrij kan draaien.
De kopvlakken van beide delen zijn ingesmeerd met Bisontix om genoeg wrijving te krijgen.


Hier het wielstel aangedrukt tussen vaste en losse kop.
Tussen de wielen een gespleten bus om te voorkomen dat de wielen door de druk gaan schuiven.


Het afgedraaide wielstel met de twee helften van de gespleten bus.


En dan nog een youtube video (33 sec.)
Het hele proces van inspannen, afdraaien en uitspannen duurt ongeveer 3 minuten per wielstel.
https://youtu.be/wVtShusMRi8

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6141
  • ***
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2020, 13:09:43 »
Trek je geen tierapje om die twee helften? Niet bang dat ze een keer in je gezicht vliegen?

Duur maar veilig. Zij hebben ook de juiste profielbeitels ;).
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2020, 13:22:45 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #2 Gepost op: 10 februari 2020, 13:23:39 »


Heb ik net twee dagen lang in Maarn gedaan. Schoot niet erg op.....
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #3 Gepost op: 10 februari 2020, 13:37:05 »
Trek je geen tierapje om die twee helften? Niet bang dat ze een keer in je gezicht vliegen?

Was ook meteen mijn eerste gedachte Ruud, alleen dacht ik meer aan een slangklem o.i.d.
Echter toen bedacht ik met dat je dan wel onmiddellijk onbalans in het geheel aanbrengt en daar zit je ook weer niet op te wachten.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6141
  • ***
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2020, 13:44:49 »
Vandaar een klein tierapje ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2020, 13:56:09 »
Ik zeg 1 of 2 O-ringen  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25299
    • Pagina van klaas
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #6 Gepost op: 10 februari 2020, 15:29:53 »
Bij de eerste exemplaren deed ik er ook een ty-rap omheen. Omdat ik dat wat bewerkelijk vond ben ik daarna overgestapt op een reepje ducttape, dat werkt wat sneller. Tot ik op een moment bedacht dat het misschien wel zonder kon. En inderdaad, op de klemming blijven ze gewoon zitten. Ze zijn er maar 1 keer tussenuit gekomen omdat ik de zaak niet stevig genoeg had aangedrukt. Niet door de kamer gevlogen, maar recht naar beneden gevallen. Intussen al meer dan 100 assen zo gedaan.

Ik zeg 1 of 2 O-ringen  ;D
Ik heb ook gedacht aan een elastiekje, maar een borging bleek niet nodig.
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2020, 15:31:35 door Klaas Zondervan »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6141
  • ***
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #7 Gepost op: 10 februari 2020, 16:12:27 »
@Klaas: gebruik je daar een speciale NEM profielbeitel voor of gewoon een links snijder waarmee je alleen de hoogte van de flens verlaagt?
Dat moet ik nl ook nog doen bij wat oude wagons en loks die over de bielsen ratelen ;D. Dat was bij de oude hoge Fleischmann rails nl nog geen probleem. Wel bij de nieuwe Piko flexrails.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25299
    • Pagina van klaas
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #8 Gepost op: 10 februari 2020, 16:24:07 »
Ruud, ik heb geen profielbeitel maar gewoon een rechte beitel die ik direct naar de flens toe beweeg. Dat levert een hoekige flens op en daarom maak ik hem met een naaldvijltje mooi rond. Allemaal te zien in het YouTube filmpje.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5810
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #9 Gepost op: 10 februari 2020, 16:29:41 »
Hoeveel haal je er af

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25299
    • Pagina van klaas
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #10 Gepost op: 10 februari 2020, 16:37:14 »
Jerry, ik ga van 1,2 mm naar 0,8 mm. Dat is in mijn geval genoeg. Ik werk standaard met code 75 rail van Peco en daar rijden flenzen van 1,2 mm probleemloos overheen. Maar in mijn zelfgebouwde wissels is er net niet genoeg ruimte en daarom ga ik terug naar 0,8 mm. Vind ik een mooie waarde omdat de flenzen dan "vierkant" worden. Niet echt vierkant natuurlijk, maar daarmee bedoel ik dat de effectieve flenshoogte gelijk is aan de effectieve flensdikte. Net als in het grootbedrijf.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6141
  • ***
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #11 Gepost op: 10 februari 2020, 16:41:44 »
 (y) op die manier druk je gelijk alle wielen op de zelfde afstandmaat (y)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5810
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #12 Gepost op: 10 februari 2020, 16:43:31 »
OK
Ik heb een aantal rijden met de oude trix wielen
Die heb ik afgedraaid en dunner gemaakt metsteeds testen
Nu rijden een aantal marklin wagons mee met fleischmann wielen
en die schaven de wagen bodem (zijn dus 4 assers)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25299
    • Pagina van klaas
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #13 Gepost op: 10 februari 2020, 16:50:12 »
(y) op die manier druk je gelijk alle wielen op de zelfde afstandmaat (y)
Precies, die maat is bij Roco 14,3 mm maar dat is te klein.  Moet tussen 14,4 en 14,6 liggen. De gespleten bus is 14,5 mm lang. Met de wieltrekker trek ik het geïsoleerde wiel iets naar buiten. Dan de bus er tussen en in de draaibank druk ik ze tegen elkaar zodat ze vanzelf op de gemiddelde maat staan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25299
    • Pagina van klaas
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #14 Gepost op: 16 februari 2020, 17:09:14 »
280 wielstellen later:



Ik heb nu alle rijtuigen en wagens gehad, nu nog een paar locomotieven. Maar die vragen een aparte aanpak.