Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 13:29:15
VAM containerwagens spoor-0 door cor_b
Vandaag om 13:01:51
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 12:46:04
Project seaside Germany door Frank 123
Vandaag om 12:40:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:38:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 12:13:58
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:32:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 11:25:14
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 11:04:50
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 10:53:54
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Modelbouwerke
Vandaag om 10:30:32
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:12:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:56:12
Overstap naar HTM door gdh
Vandaag om 09:46:50
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:21:14
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 08:36:16
Mijn geweatherde modellen door DJV
Vandaag om 01:30:22
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
24 October 2025, 23:41:26
Rocky Rail 6400 door ceuleer
24 October 2025, 23:22:35
Raadplaatje door Dpc Fo
24 October 2025, 23:14:01
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Taigagaai
24 October 2025, 22:57:51
Bf Kibronn door Benelux795
24 October 2025, 22:56:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
24 October 2025, 22:49:49
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
24 October 2025, 22:19:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
24 October 2025, 21:08:50
Artitec 6300 door ModelWessel
24 October 2025, 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
24 October 2025, 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
24 October 2025, 20:35:22
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
24 October 2025, 20:18:02
  

Auteur Topic: Afdraaien van wielflenzen  (gelezen 12313 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Afdraaien van wielflenzen
« Gepost op: 10 February 2020, 12:07:14 »
Zoals in het draadje over Aslengte al gemeld ben ik momenteel bezig met het afdraaien van al mijn wielflenzen.
De bulk van mijn materieel is Roco, daardoor wordt het voor een groot deel massaproductie.
Voorlopig hier alleen een fotoverslag en een filmpje

De inrichting van de draaibank (Emco Unimat 4)
In de drieklauw een stukje rond 12mm met daarin een gaatje 2mm.
Rechts in de kop een stukje as waarom een tolletje vrij kan draaien.
De kopvlakken van beide delen zijn ingesmeerd met Bisontix om genoeg wrijving te krijgen.


Hier het wielstel aangedrukt tussen vaste en losse kop.
Tussen de wielen een gespleten bus om te voorkomen dat de wielen door de druk gaan schuiven.


Het afgedraaide wielstel met de twee helften van de gespleten bus.


En dan nog een youtube video (33 sec.)
Het hele proces van inspannen, afdraaien en uitspannen duurt ongeveer 3 minuten per wielstel.
https://youtu.be/wVtShusMRi8
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6353
  • ***
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #1 Gepost op: 10 February 2020, 13:09:43 »
Trek je geen tierapje om die twee helften? Niet bang dat ze een keer in je gezicht vliegen?

Duur maar veilig. Zij hebben ook de juiste profielbeitels ;).
« Laatst bewerkt op: 10 February 2020, 13:22:45 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #2 Gepost op: 10 February 2020, 13:23:39 »


Heb ik net twee dagen lang in Maarn gedaan. Schoot niet erg op.....
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7736
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #3 Gepost op: 10 February 2020, 13:37:05 »
Trek je geen tierapje om die twee helften? Niet bang dat ze een keer in je gezicht vliegen?

Was ook meteen mijn eerste gedachte Ruud, alleen dacht ik meer aan een slangklem o.i.d.
Echter toen bedacht ik met dat je dan wel onmiddellijk onbalans in het geheel aanbrengt en daar zit je ook weer niet op te wachten.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6353
  • ***
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #4 Gepost op: 10 February 2020, 13:44:49 »
Vandaar een klein tierapje ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7736
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #5 Gepost op: 10 February 2020, 13:56:09 »
Ik zeg 1 of 2 O-ringen  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #6 Gepost op: 10 February 2020, 15:29:53 »
Bij de eerste exemplaren deed ik er ook een ty-rap omheen. Omdat ik dat wat bewerkelijk vond ben ik daarna overgestapt op een reepje ducttape, dat werkt wat sneller. Tot ik op een moment bedacht dat het misschien wel zonder kon. En inderdaad, op de klemming blijven ze gewoon zitten. Ze zijn er maar 1 keer tussenuit gekomen omdat ik de zaak niet stevig genoeg had aangedrukt. Niet door de kamer gevlogen, maar recht naar beneden gevallen. Intussen al meer dan 100 assen zo gedaan.

Ik zeg 1 of 2 O-ringen  ;D
Ik heb ook gedacht aan een elastiekje, maar een borging bleek niet nodig.
« Laatst bewerkt op: 10 February 2020, 15:31:35 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6353
  • ***
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #7 Gepost op: 10 February 2020, 16:12:27 »
@Klaas: gebruik je daar een speciale NEM profielbeitel voor of gewoon een links snijder waarmee je alleen de hoogte van de flens verlaagt?
Dat moet ik nl ook nog doen bij wat oude wagons en loks die over de bielsen ratelen ;D. Dat was bij de oude hoge Fleischmann rails nl nog geen probleem. Wel bij de nieuwe Piko flexrails.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #8 Gepost op: 10 February 2020, 16:24:07 »
Ruud, ik heb geen profielbeitel maar gewoon een rechte beitel die ik direct naar de flens toe beweeg. Dat levert een hoekige flens op en daarom maak ik hem met een naaldvijltje mooi rond. Allemaal te zien in het YouTube filmpje.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jerrytrein

  • Online Online
  • Berichten: 5935
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #9 Gepost op: 10 February 2020, 16:29:41 »
Hoeveel haal je er af

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #10 Gepost op: 10 February 2020, 16:37:14 »
Jerry, ik ga van 1,2 mm naar 0,8 mm. Dat is in mijn geval genoeg. Ik werk standaard met code 75 rail van Peco en daar rijden flenzen van 1,2 mm probleemloos overheen. Maar in mijn zelfgebouwde wissels is er net niet genoeg ruimte en daarom ga ik terug naar 0,8 mm. Vind ik een mooie waarde omdat de flenzen dan "vierkant" worden. Niet echt vierkant natuurlijk, maar daarmee bedoel ik dat de effectieve flenshoogte gelijk is aan de effectieve flensdikte. Net als in het grootbedrijf.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6353
  • ***
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #11 Gepost op: 10 February 2020, 16:41:44 »
 (y) op die manier druk je gelijk alle wielen op de zelfde afstandmaat (y)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

jerrytrein

  • Online Online
  • Berichten: 5935
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #12 Gepost op: 10 February 2020, 16:43:31 »
OK
Ik heb een aantal rijden met de oude trix wielen
Die heb ik afgedraaid en dunner gemaakt metsteeds testen
Nu rijden een aantal marklin wagons mee met fleischmann wielen
en die schaven de wagen bodem (zijn dus 4 assers)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #13 Gepost op: 10 February 2020, 16:50:12 »
(y) op die manier druk je gelijk alle wielen op de zelfde afstandmaat (y)
Precies, die maat is bij Roco 14,3 mm maar dat is te klein.  Moet tussen 14,4 en 14,6 liggen. De gespleten bus is 14,5 mm lang. Met de wieltrekker trek ik het geïsoleerde wiel iets naar buiten. Dan de bus er tussen en in de draaibank druk ik ze tegen elkaar zodat ze vanzelf op de gemiddelde maat staan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #14 Gepost op: 16 February 2020, 17:09:14 »
280 wielstellen later:



Ik heb nu alle rijtuigen en wagens gehad, nu nog een paar locomotieven. Maar die vragen een aparte aanpak.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.