Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
12 December 2025, 23:26:22
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Sven
12 December 2025, 22:44:00
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Rondom Charlois door hervé
12 December 2025, 22:02:07
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door moonlicht
12 December 2025, 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
12 December 2025, 21:21:01
Cranicher Altbahn door Arjen52
12 December 2025, 20:12:26
3 januari NVBS oliebollenrit door KNed
12 December 2025, 19:24:20
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Frans Peeters
12 December 2025, 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
12 December 2025, 18:37:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Mark D.
12 December 2025, 16:30:02
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
12 December 2025, 16:11:45
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Jelmer
12 December 2025, 15:58:01
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla door Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
12 December 2025, 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
12 December 2025, 15:06:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
12 December 2025, 14:05:52
Bauarbeiten im gange door 741230
12 December 2025, 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
12 December 2025, 12:39:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
12 December 2025, 12:26:49
Roco 2026 door Rob Ellerman
12 December 2025, 12:22:41
13 december modelspoorbeurs Houten door Florisw
12 December 2025, 12:08:21
  

Auteur Topic: Afdraaien van wielflenzen  (gelezen 12651 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Afdraaien van wielflenzen
« Gepost op: 10 February 2020, 12:07:14 »
Zoals in het draadje over Aslengte al gemeld ben ik momenteel bezig met het afdraaien van al mijn wielflenzen.
De bulk van mijn materieel is Roco, daardoor wordt het voor een groot deel massaproductie.
Voorlopig hier alleen een fotoverslag en een filmpje

De inrichting van de draaibank (Emco Unimat 4)
In de drieklauw een stukje rond 12mm met daarin een gaatje 2mm.
Rechts in de kop een stukje as waarom een tolletje vrij kan draaien.
De kopvlakken van beide delen zijn ingesmeerd met Bisontix om genoeg wrijving te krijgen.


Hier het wielstel aangedrukt tussen vaste en losse kop.
Tussen de wielen een gespleten bus om te voorkomen dat de wielen door de druk gaan schuiven.


Het afgedraaide wielstel met de twee helften van de gespleten bus.


En dan nog een youtube video (33 sec.)
Het hele proces van inspannen, afdraaien en uitspannen duurt ongeveer 3 minuten per wielstel.
https://youtu.be/wVtShusMRi8
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • ***
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #1 Gepost op: 10 February 2020, 13:09:43 »
Trek je geen tierapje om die twee helften? Niet bang dat ze een keer in je gezicht vliegen?

Duur maar veilig. Zij hebben ook de juiste profielbeitels ;).
« Laatst bewerkt op: 10 February 2020, 13:22:45 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #2 Gepost op: 10 February 2020, 13:23:39 »


Heb ik net twee dagen lang in Maarn gedaan. Schoot niet erg op.....
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7996
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #3 Gepost op: 10 February 2020, 13:37:05 »
Trek je geen tierapje om die twee helften? Niet bang dat ze een keer in je gezicht vliegen?

Was ook meteen mijn eerste gedachte Ruud, alleen dacht ik meer aan een slangklem o.i.d.
Echter toen bedacht ik met dat je dan wel onmiddellijk onbalans in het geheel aanbrengt en daar zit je ook weer niet op te wachten.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • ***
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #4 Gepost op: 10 February 2020, 13:44:49 »
Vandaar een klein tierapje ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7996
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #5 Gepost op: 10 February 2020, 13:56:09 »
Ik zeg 1 of 2 O-ringen  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #6 Gepost op: 10 February 2020, 15:29:53 »
Bij de eerste exemplaren deed ik er ook een ty-rap omheen. Omdat ik dat wat bewerkelijk vond ben ik daarna overgestapt op een reepje ducttape, dat werkt wat sneller. Tot ik op een moment bedacht dat het misschien wel zonder kon. En inderdaad, op de klemming blijven ze gewoon zitten. Ze zijn er maar 1 keer tussenuit gekomen omdat ik de zaak niet stevig genoeg had aangedrukt. Niet door de kamer gevlogen, maar recht naar beneden gevallen. Intussen al meer dan 100 assen zo gedaan.

Ik zeg 1 of 2 O-ringen  ;D
Ik heb ook gedacht aan een elastiekje, maar een borging bleek niet nodig.
« Laatst bewerkt op: 10 February 2020, 15:31:35 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • ***
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #7 Gepost op: 10 February 2020, 16:12:27 »
@Klaas: gebruik je daar een speciale NEM profielbeitel voor of gewoon een links snijder waarmee je alleen de hoogte van de flens verlaagt?
Dat moet ik nl ook nog doen bij wat oude wagons en loks die over de bielsen ratelen ;D. Dat was bij de oude hoge Fleischmann rails nl nog geen probleem. Wel bij de nieuwe Piko flexrails.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #8 Gepost op: 10 February 2020, 16:24:07 »
Ruud, ik heb geen profielbeitel maar gewoon een rechte beitel die ik direct naar de flens toe beweeg. Dat levert een hoekige flens op en daarom maak ik hem met een naaldvijltje mooi rond. Allemaal te zien in het YouTube filmpje.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #9 Gepost op: 10 February 2020, 16:29:41 »
Hoeveel haal je er af

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #10 Gepost op: 10 February 2020, 16:37:14 »
Jerry, ik ga van 1,2 mm naar 0,8 mm. Dat is in mijn geval genoeg. Ik werk standaard met code 75 rail van Peco en daar rijden flenzen van 1,2 mm probleemloos overheen. Maar in mijn zelfgebouwde wissels is er net niet genoeg ruimte en daarom ga ik terug naar 0,8 mm. Vind ik een mooie waarde omdat de flenzen dan "vierkant" worden. Niet echt vierkant natuurlijk, maar daarmee bedoel ik dat de effectieve flenshoogte gelijk is aan de effectieve flensdikte. Net als in het grootbedrijf.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • ***
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #11 Gepost op: 10 February 2020, 16:41:44 »
 (y) op die manier druk je gelijk alle wielen op de zelfde afstandmaat (y)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #12 Gepost op: 10 February 2020, 16:43:31 »
OK
Ik heb een aantal rijden met de oude trix wielen
Die heb ik afgedraaid en dunner gemaakt metsteeds testen
Nu rijden een aantal marklin wagons mee met fleischmann wielen
en die schaven de wagen bodem (zijn dus 4 assers)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #13 Gepost op: 10 February 2020, 16:50:12 »
(y) op die manier druk je gelijk alle wielen op de zelfde afstandmaat (y)
Precies, die maat is bij Roco 14,3 mm maar dat is te klein.  Moet tussen 14,4 en 14,6 liggen. De gespleten bus is 14,5 mm lang. Met de wieltrekker trek ik het geïsoleerde wiel iets naar buiten. Dan de bus er tussen en in de draaibank druk ik ze tegen elkaar zodat ze vanzelf op de gemiddelde maat staan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #14 Gepost op: 16 February 2020, 17:09:14 »
280 wielstellen later:



Ik heb nu alle rijtuigen en wagens gehad, nu nog een paar locomotieven. Maar die vragen een aparte aanpak.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.