Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Afdraaien van wielflenzen  (gelezen 9976 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Afdraaien van wielflenzen
« Gepost op: 10 februari 2020, 12:07:14 »
Zoals in het draadje over Aslengte al gemeld ben ik momenteel bezig met het afdraaien van al mijn wielflenzen.
De bulk van mijn materieel is Roco, daardoor wordt het voor een groot deel massaproductie.
Voorlopig hier alleen een fotoverslag en een filmpje

De inrichting van de draaibank (Emco Unimat 4)
In de drieklauw een stukje rond 12mm met daarin een gaatje 2mm.
Rechts in de kop een stukje as waarom een tolletje vrij kan draaien.
De kopvlakken van beide delen zijn ingesmeerd met Bisontix om genoeg wrijving te krijgen.


Hier het wielstel aangedrukt tussen vaste en losse kop.
Tussen de wielen een gespleten bus om te voorkomen dat de wielen door de druk gaan schuiven.


Het afgedraaide wielstel met de twee helften van de gespleten bus.


En dan nog een youtube video (33 sec.)
Het hele proces van inspannen, afdraaien en uitspannen duurt ongeveer 3 minuten per wielstel.
https://youtu.be/wVtShusMRi8

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6141
  • ***
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2020, 13:09:43 »
Trek je geen tierapje om die twee helften? Niet bang dat ze een keer in je gezicht vliegen?

Duur maar veilig. Zij hebben ook de juiste profielbeitels ;).
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2020, 13:22:45 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #2 Gepost op: 10 februari 2020, 13:23:39 »


Heb ik net twee dagen lang in Maarn gedaan. Schoot niet erg op.....
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #3 Gepost op: 10 februari 2020, 13:37:05 »
Trek je geen tierapje om die twee helften? Niet bang dat ze een keer in je gezicht vliegen?

Was ook meteen mijn eerste gedachte Ruud, alleen dacht ik meer aan een slangklem o.i.d.
Echter toen bedacht ik met dat je dan wel onmiddellijk onbalans in het geheel aanbrengt en daar zit je ook weer niet op te wachten.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6141
  • ***
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2020, 13:44:49 »
Vandaar een klein tierapje ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2020, 13:56:09 »
Ik zeg 1 of 2 O-ringen  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #6 Gepost op: 10 februari 2020, 15:29:53 »
Bij de eerste exemplaren deed ik er ook een ty-rap omheen. Omdat ik dat wat bewerkelijk vond ben ik daarna overgestapt op een reepje ducttape, dat werkt wat sneller. Tot ik op een moment bedacht dat het misschien wel zonder kon. En inderdaad, op de klemming blijven ze gewoon zitten. Ze zijn er maar 1 keer tussenuit gekomen omdat ik de zaak niet stevig genoeg had aangedrukt. Niet door de kamer gevlogen, maar recht naar beneden gevallen. Intussen al meer dan 100 assen zo gedaan.

Ik zeg 1 of 2 O-ringen  ;D
Ik heb ook gedacht aan een elastiekje, maar een borging bleek niet nodig.
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2020, 15:31:35 door Klaas Zondervan »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6141
  • ***
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #7 Gepost op: 10 februari 2020, 16:12:27 »
@Klaas: gebruik je daar een speciale NEM profielbeitel voor of gewoon een links snijder waarmee je alleen de hoogte van de flens verlaagt?
Dat moet ik nl ook nog doen bij wat oude wagons en loks die over de bielsen ratelen ;D. Dat was bij de oude hoge Fleischmann rails nl nog geen probleem. Wel bij de nieuwe Piko flexrails.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #8 Gepost op: 10 februari 2020, 16:24:07 »
Ruud, ik heb geen profielbeitel maar gewoon een rechte beitel die ik direct naar de flens toe beweeg. Dat levert een hoekige flens op en daarom maak ik hem met een naaldvijltje mooi rond. Allemaal te zien in het YouTube filmpje.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5811
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #9 Gepost op: 10 februari 2020, 16:29:41 »
Hoeveel haal je er af

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #10 Gepost op: 10 februari 2020, 16:37:14 »
Jerry, ik ga van 1,2 mm naar 0,8 mm. Dat is in mijn geval genoeg. Ik werk standaard met code 75 rail van Peco en daar rijden flenzen van 1,2 mm probleemloos overheen. Maar in mijn zelfgebouwde wissels is er net niet genoeg ruimte en daarom ga ik terug naar 0,8 mm. Vind ik een mooie waarde omdat de flenzen dan "vierkant" worden. Niet echt vierkant natuurlijk, maar daarmee bedoel ik dat de effectieve flenshoogte gelijk is aan de effectieve flensdikte. Net als in het grootbedrijf.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6141
  • ***
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #11 Gepost op: 10 februari 2020, 16:41:44 »
 (y) op die manier druk je gelijk alle wielen op de zelfde afstandmaat (y)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5811
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #12 Gepost op: 10 februari 2020, 16:43:31 »
OK
Ik heb een aantal rijden met de oude trix wielen
Die heb ik afgedraaid en dunner gemaakt metsteeds testen
Nu rijden een aantal marklin wagons mee met fleischmann wielen
en die schaven de wagen bodem (zijn dus 4 assers)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #13 Gepost op: 10 februari 2020, 16:50:12 »
(y) op die manier druk je gelijk alle wielen op de zelfde afstandmaat (y)
Precies, die maat is bij Roco 14,3 mm maar dat is te klein.  Moet tussen 14,4 en 14,6 liggen. De gespleten bus is 14,5 mm lang. Met de wieltrekker trek ik het geïsoleerde wiel iets naar buiten. Dan de bus er tussen en in de draaibank druk ik ze tegen elkaar zodat ze vanzelf op de gemiddelde maat staan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Afdraaien van wielflenzen
« Reactie #14 Gepost op: 16 februari 2020, 17:09:14 »
280 wielstellen later:



Ik heb nu alle rijtuigen en wagens gehad, nu nog een paar locomotieven. Maar die vragen een aparte aanpak.