Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:19:22
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 21:14:45
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 20:48:21
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:38:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
  

Auteur Topic: Hulp bij keerlussen  (gelezen 3916 keer)

johanw

  • Vallen is niet erg, blijven liggen wel.
  • Online Online
  • Berichten: 535
Hulp bij keerlussen
« Gepost op: 08 februari 2020, 10:35:35 »
Beste allen,

Graag jullie advies over het volgende:



Dit is mijn baan nu. Zelf getekend 😁. Er zitten al 2 keerlussen in. Die zijn ingetekend zoals te zien is. En werkt prima. Maar als je nu op de buitenste baan rechtsom reed kon ik niet naar het binnenste spoor. Dus ik dacht, ik ga hier 2 wissels plaatsen. Op tekening nr. 10 en 11. Maar dat geeft kortsluiting.
Is dit op een of andere manier op te lossen of moet er nog een keerlusmodulle tussen. Ik denk zelf n.l. wel. Maar ik hoor graag als het anders kan.


Groet Johan Westhoeve.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Online Online
  • Berichten: 8511
    • Midland
Re: Hulp bij keerlussen
« Reactie #1 Gepost op: 08 februari 2020, 10:50:58 »
Hoi,

Een tip uit een boek, geef de railstaven een kleur en volg dan je baan, makkelijkste is blauw en rood.
Dan heb je 100% check.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10567
Re: Hulp bij keerlussen
« Reactie #2 Gepost op: 08 februari 2020, 11:14:52 »
Volgens mij zit er maar één keerlus in en wel het gedeelte dat wissels 4 en 5 verbindt. Als de daar een keerlusmodule in zet komt het goed, mits je digitaal rijdt uiteraard.

Aanvullende tip: teken je baanplan op schaal uit, desnoods met iets als Anyrail.  Meestal ben je te optimistisch over boogstralen. Ik ziet het bij jou met name onderin misgaan. Wissels 1, 2 en 3 krijg je nooit aangesloten met zo''n scherpe boog.
No dress rehearsel, this is our life.

johanw

  • Vallen is niet erg, blijven liggen wel.
  • Online Online
  • Berichten: 535
Re: Hulp bij keerlussen
« Reactie #3 Gepost op: 08 februari 2020, 11:23:36 »
Marc,

De baan ligt er al. Tekening is uit de hand getekend om te laten zien hoe het loopt.
Daar waar je c1 en c2 ziet staan zit een keerlus. Nu dus 2 stuks. Alleen bij 10 en 11 gaat het mis.
Zelf denk ik dat er vanaf wissel 10 in de buitenbaan nog een keerlusmodulle tussen moet.
Groet Johan Westhoeve.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10567
Re: Hulp bij keerlussen
« Reactie #4 Gepost op: 08 februari 2020, 11:31:11 »
Waar staan 10 en 11? Rechts?

In principe heb je gewoon een (ingedeukt) ovaal, waarbij de verbinding tussen wissel 4 en 5 de sluiting maakt. Keerlusmodules op andere plaatsen hebben geen nut en doen dus niets.
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2020, 11:34:25 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Hulp bij keerlussen
« Reactie #5 Gepost op: 08 februari 2020, 11:47:02 »
Inderdaad, de enige keerlus is bij wissel 5. Weet niet waar je denkt nog meer keerlussen te hebben, maar meer zijn er zo te zien niet. Of het moet nog ergens mis gaan bij de gestippelde sporen? Gaan die naar beneden ofzo? Wat zit daar?

Krijg het idee dat je denkt dat de definitie van een keerlus is dat je van het ene naar het andere spoor kunt... Dat heeft er niets mee te maken.

Oh ja en gebruik alsjeblieft een tekenpakket. Dit is zo vreselijk onduidelijk.
Er is genoeg (gratis) software te vinden om dit in te maken.

johanw

  • Vallen is niet erg, blijven liggen wel.
  • Online Online
  • Berichten: 535
Re: Hulp bij keerlussen
« Reactie #6 Gepost op: 08 februari 2020, 11:59:15 »
Het klopt idd dat tussen wissel 4 en 5 een keerlus zit. Die is ook geplaatst

Excuus voor de tekening, maar ben al eens bezig geweest is anyrail. En dat vindt ik te beperk. Het lukte me niet een goed baanplan te tekenen.  En omdat het eigenlijk toch voor mezelf was heb ik het zo gedaan.
Groet Johan Westhoeve.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Hulp bij keerlussen
« Reactie #7 Gepost op: 08 februari 2020, 12:05:57 »
Maar waar heb je dan de andere keerlussen die er in jou beleving zijn, geplaatst? En waar zit de detectie van die modules?
En waar heb je de detecties voor het stukje tussen wissel 4 en 5 geplaatst? Ik neem aan in dat stukje rail tussen w4 en w5?

Anyrail te beperkt ;D
Dan doe je iets niet goed ;D

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Online Online
  • Berichten: 8511
    • Midland
Re: Hulp bij keerlussen
« Reactie #8 Gepost op: 08 februari 2020, 12:15:07 »
Misschien is Scarm ook een makkelijke instapper voor je.

Als je baan klein blijft en je tekent slim met flex rails hoef je niet eens een sleutel aan te schaffen.

Gr Koen.

Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

johanw

  • Vallen is niet erg, blijven liggen wel.
  • Online Online
  • Berichten: 535
Re: Hulp bij keerlussen
« Reactie #9 Gepost op: 08 februari 2020, 12:19:56 »
Als je inzoomt op de eerste foto, zie je dat er tussen wissel 3 en wissel 6 streepjes staan en c1 en c2 bijstaat. Daar is de eerste keerlus opgevangen. Werkt overigens prima. Toen heb ik de baan uitgebreid en heb de andere vanaf wissel 8 tot aan wissel 1 gezet. Ook dit heb ik ingetekend. Ook op de binnenbaan dus. Want die gaf ook kortsluiting. Werkt ook prima. Dit heb ik overigens ook met de maker van de keerlus module zo besproken.
Groet Johan Westhoeve.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Hulp bij keerlussen
« Reactie #10 Gepost op: 08 februari 2020, 12:21:58 »
Je kunt best op papier tekenen, maar dan niet zo gedetailleerd proberen alle dwarsliggers weer te geven. Gewoon 1 lijn per spoor, en niet te dun tekenen. Je zegt dat het spoor al ligt, dan kun je het opmeten en zo goed mogelijk op schaal natekenen. B.v. 1:10, dat geeft de minste kans op vergissingen. En de teksten groot schrijven. Op een beeldscherm wordt het een stuk kleiner en dan moet ik zitten puzzelen: wat staat daar eigenlijk?

johanw

  • Vallen is niet erg, blijven liggen wel.
  • Online Online
  • Berichten: 535
Re: Hulp bij keerlussen
« Reactie #11 Gepost op: 08 februari 2020, 12:57:26 »
Ik zal binnenkort, als het een keer regen of waait,  :)er nog eens voor gaan zitten. En het nauwkeurige en duidelijker tekenen.
Groet Johan Westhoeve.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Hulp bij keerlussen
« Reactie #12 Gepost op: 08 februari 2020, 12:59:10 »
Ik denk dat ik snap wat je gedaan hebt. Je hebt eigenlijk maar 1 keerlus, maar die heb je niet handig opgelost.
Deze had je dus denk ik zelf gezien, en opgelost met de detectie op c1 en c2:


Echter, toen je die 2 wissels toevoegde, deed je dat dus IN de lus, waardoor je kortsluiting veroorzaakt.

Wat je denk ik moet doen is die rode keer lus gewoon weghalen, dat is namelijk geen keerlus meer als je deze hieronder op zou vangen, en dan de detectie in een stuk spoor zetten waar je verder uiteraard niet van aftakt, dus tussen de groene streepjes. Maak het spoor wat langer als je een hele trein er in wilt hebben.

« Laatst bewerkt op: 08 februari 2020, 14:58:30 door jowi »

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Hulp bij keerlussen
« Reactie #13 Gepost op: 08 februari 2020, 14:55:27 »
De oplossing van jowi  lijkt mij ook het meest voor de hand liggen. Dit sporenplan is een voorbeeld van een  ovaal met diagonale oversteek. Die oversteek creëert twee keerlussen, in de tekening van jowi zowel de rode als de groene. Je kunt dat oplossen door het stuk tussen de wissels 4 en 5 tot keersectie te benoemen. Het lijkt me alleen een beetje kort. Je kunt het langer maken door wissel 4 een stuk naar beneden te verplaatsen.

johanw

  • Vallen is niet erg, blijven liggen wel.
  • Online Online
  • Berichten: 535
Re: Hulp bij keerlussen
« Reactie #14 Gepost op: 08 februari 2020, 15:32:18 »
Heren, bedankt zover,


Jowi, jij geeft aan dat de groene lijn geen keerlus is, maar dat is het toch wel? Ik ben met je eens dat het opgelost zou kunnen worden om die te verplaatsen zoals jij aangeeft. Maar Het stukje spoor tussen w4 en w5 is indd, zoals Klaas al aangeeft, te kort voor een beetje treinstel. Vandaar dat ik dit heb verplaatst naar achteren. Wissel 4 verplaatsen is eigenlijk geen optie omdat dit een opstelspoor is. En er te weinig ruimte voor is.
De rode lijn van Jowi is indd ook een keerlus. En die is ook opgevangen. Maar die kan toch niet vervallen?

Maar het lost de kortsluiting tussen w10 en w 11 nog niet op.
Groet Johan Westhoeve.