Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Quinzeedied
Vandaag om 23:17:56
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 23:17:25
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
Vandaag om 23:15:21
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 23:14:52
Sfeer op je modelbaan door sneek
Vandaag om 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
Vandaag om 22:11:33
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 22:05:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
Vandaag om 21:48:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
Vandaag om 20:57:31
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:06:47
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
Vandaag om 18:58:24
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
Vandaag om 18:46:10
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 18:45:25
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
Vandaag om 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
Vandaag om 17:43:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
Vandaag om 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
Vandaag om 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 15:01:14
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:34:32
Piko 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:17:14
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36
  

Auteur Topic: Hulp bij keerlussen  (gelezen 4202 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26608
    • Pagina van klaas
Re: Hulp bij keerlussen
« Reactie #15 Gepost op: 08 February 2020, 15:40:06 »
De kortsluiting tussen w10 en w11 moet je oplossen door de beide parallele sporen gelijk te polen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Hulp bij keerlussen
« Reactie #16 Gepost op: 08 February 2020, 16:38:17 »
Ik had een tikfout gemaakt, groen moest rood zijn...

De rode keerlus is GEEN keerlus meer ALS je die groene oplost zoals getoond. Als je dat doen dan is rood, inclusief de wissels die daarin nu sluiting geven (omdat ze IN de detectie van de huidige keerlus zitten), gewoon een probleemloos ovaaltje.

Als je alle keerlusmodules nu weg zou halen, en je haalt dat spoortje naast de draaischijf, dus van wissel 4 naar 5 weg of even los, heb je nergens een keerlus, maar gewoon een ovaaltje zoals alle anderen.

johanw

  • Vallen is niet erg, blijven liggen wel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 550
Re: Hulp bij keerlussen
« Reactie #17 Gepost op: 08 February 2020, 18:23:25 »
Ik heb de rode er helemaal van tussen gehaald. De geïsoleerde raillasjes verwijderd. En w10 en w11 gekoppeld, maar blijf toch kortsluiting houden.
Aan groen heb ik nog niks gedaan. Ben nu effen letterlijk het spoor bijster :(
Ik zou eventueel toch w4 richting w1 kunnen verplaatsen, en daar dan de groene keerlus van kunnen maken. Dan is hij wel lang genoeg. Vraag me dan alleen weer af of dat geen problemen met de draaischijf gaat geven. Het liefst laat ik de groene keerlus zoals ik die nu gemaakt heb zitten.

Ik denk dat ik snap wat je gedaan hebt. Je hebt eigenlijk maar 1 keerlus, maar die heb je niet handig opgelost.
Deze had je dus denk ik zelf gezien, en opgelost met de detectie op c1 en c2:


Echter, toen je die 2 wissels toevoegde, deed je dat dus IN de lus, waardoor je kortsluiting veroorzaakt.

Wat je denk ik moet doen is die rode keer lus gewoon weghalen, dat is namelijk geen keerlus meer als je deze hieronder op zou vangen, en dan de detectie in een stuk spoor zetten waar je verder uiteraard niet van aftakt, dus tussen de groene streepjes. Maak het spoor wat langer als je een hele trein er in wilt hebben.


Groet Johan Westhoeve.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Hulp bij keerlussen
« Reactie #18 Gepost op: 08 February 2020, 18:35:52 »
Nogmaal, als de tekening klopt, en je de rails tussen w4 en w5 loshaalt, moet de sluiting weg zijn. Dat is het ‘bewijs’ dat daar je lus zit, daar zul je dus de keerlusmodule moeten gebruiken.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26608
    • Pagina van klaas
Re: Hulp bij keerlussen
« Reactie #19 Gepost op: 08 February 2020, 19:00:38 »
Heb je de twee parallelle sporen wel gelijk gepoold?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

johanw

  • Vallen is niet erg, blijven liggen wel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 550
Re: Hulp bij keerlussen
« Reactie #20 Gepost op: 09 February 2020, 11:42:11 »

Wat bedoel hiermee Klaas?
« Laatst bewerkt op: 09 February 2020, 12:07:10 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
Groet Johan Westhoeve.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8105
Re: Hulp bij keerlussen
« Reactie #21 Gepost op: 09 February 2020, 12:50:08 »
Dat de beide railstaven de zelfde polariteit hebben als de naastgelegen sporen.
Zege maar het bovenste rail de "plus" en de onderste de "min".
Dit geldt voor je hele baanplan. Parallelle sporen steeds de zelfde polariteit aanhouden.
Gr.
Eric

johanw

  • Vallen is niet erg, blijven liggen wel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 550
Re: Hulp bij keerlussen
« Reactie #22 Gepost op: 09 February 2020, 13:09:32 »
Aha, dat is uiteraard het geval.
Groet Johan Westhoeve.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26608
    • Pagina van klaas
Re: Hulp bij keerlussen
« Reactie #23 Gepost op: 09 February 2020, 13:28:34 »
De beide sporen moeten wel gelijkgepoold zijn want bij wissel 8 zitten ze ook al aan elkaar. De wisselverbinding 10-11 kan dus niet het probleem zijn. Het probleem zit echt in het stukje spoor wat langs de locloods loopt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

johanw

  • Vallen is niet erg, blijven liggen wel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 550
Re: Hulp bij keerlussen
« Reactie #24 Gepost op: 09 February 2020, 14:47:45 »
Duidelijk,

Ik heb inmiddels besloten de beide keerlus modules te verwijderen. En wissel 4 een stuk te verplaatsen richting wissel 1. Zodat dat stuk spoor langer wordt. En daar een keerlus module tussen te plaatsen. Wordt wel effe een klusje, maar dat is niet anders.
Zodra dit is gedaan laat ik weten of het gelukt is.
Groet Johan Westhoeve.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Hulp bij keerlussen
« Reactie #25 Gepost op: 09 February 2020, 15:31:47 »
Haal na de keerlusmodules eerst dat spoor tussen w4 en w5 los om zeker te weten dat je dan geen sluiting elders gemaakt hebt.

johanw

  • Vallen is niet erg, blijven liggen wel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 550
Re: Hulp bij keerlussen
« Reactie #26 Gepost op: 09 February 2020, 18:12:43 »
Inmiddels de modules losgekoppeld. En stukje spoor tussen w4 en w5 losgemaakt.
En inderdaad alles werkt nu storings vrij. Ik heb de modules incl. de bedrading gelijk maar helemaal verwijderd, zodat daar geen problemen meer door veroorzaakt worden.
Volgende stap is nu, spoor aanpassen vanaf w1 tot aan w5. En daar een keerlus module tussen plaatsen.
Bedankt voor het mee denken zover. Zonder jullie hulp had ik waar schijnlijk nog een module aangeschaft. En nu hou ik er een over. (y)
Als de laatste fase klaar is laat ik het nog effe weten.
Groet Johan Westhoeve.

johanw

  • Vallen is niet erg, blijven liggen wel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 550
Re: Hulp bij keerlussen
« Reactie #27 Gepost op: 10 February 2020, 21:20:59 »
Toch nog een paar vraagjes,

Wissel 4 is verplaatst. En ben bezig om de secties te maken. Nu weet ik dat sectie c1 zolang moet zijn als de langste trein. Maar hoelang mogen secties,a,b,d,e zijn. Ik hanteer nu een raillengte, dus ongeveer 20 cm, maar mag dat ook korter. Dit om sectie c1 zolang mogelijk te maken.
En mag er een wissel in zitten. Deze word dan wel doodlopend.

« Laatst bewerkt op: 10 February 2020, 21:29:59 door johanw »
Groet Johan Westhoeve.

johanw

  • Vallen is niet erg, blijven liggen wel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 550
Re: Hulp bij keerlussen
« Reactie #28 Gepost op: 10 February 2020, 21:23:15 »


De rode lijn is de keerlus. Dus vanaf het nieuwe wsl4 tot aan de bestaande wsl5.
Sectie c1 is dan ongeveer 1 meter lang.
De korte rode lijn wil ik gebruiken voor wagons te stallen.
« Laatst bewerkt op: 10 February 2020, 21:31:00 door johanw »
Groet Johan Westhoeve.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Hulp bij keerlussen
« Reactie #29 Gepost op: 14 February 2020, 14:55:25 »
Riskante oplossing. Als er locomotief tijdens het rangeren op wissel 5 staat (grens geisoleerde sectie) en een andere trein rijdt bij wissel 4 het geisoleerde stuk in, kun je problemen krijgen. Verder is het een goede oplossing.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.