Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frank 123
Vandaag om 06:50:08
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
Vandaag om 05:11:01
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 05:07:24
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
  

Auteur Topic: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.  (gelezen 95566 keer)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
Re: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #195 Gepost op: 11 juni 2020, 10:50:10 »
Nee, dat is de fotohoek die je dat vertelt denk ik. De 'voetafdruk' van beide gebouwtjes is gelijk: ze zijn allebei even diep en lang.  :)

Wat wel grappig is om te vermelden is dat op de bouwtekening van Koudum-Molkwerum de schoorsteen nog staat getekend zoals bij station Velsen. Dat is dus een last-minute modification geweest.

En, nee, PM heeft geen zin. Ik heb die tekening niet meer. Iets met een computercrash zonder backup...

mvg, Paul
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2020, 10:53:48 door Pauldg »
Boomshanka!

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
  • A-C
Re: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #196 Gepost op: 11 juni 2020, 20:03:59 »

Leuk die kaaswagen trouwens, Goed verkocht denk ik want ik heb op de 2e run moeten wachten die nu leverbaar is,  jammer wel dat de kazen voor in de wagon niet leverbaar zijn .
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2020, 20:32:59 door Bert van Gelder. Reden: Zie Pb »
hedde gij nie al genoeg spullekes?
Uuuh nee 😂

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3829
Re: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #197 Gepost op: 22 juli 2020, 22:02:21 »
De bussen komen eraan, las ik.

Zijn alle modellen hetzelfde, muv de stad waar ze bebben gereden? En zijn de neutrale exemplaren voorzien van decals om ze in elke stad te kunnen plaatsen?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 732
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #198 Gepost op: 23 juli 2020, 09:34:42 »
Nee Jan, het gaat mij niet om de kleur, maar om het blote feit dat hij er op zit. Ik moet dat ding nog steeds maken  :)



Mvg, Paul

Prachtig gemaakt Paul, en mooi dat Artitec met dit model is gekomen. Zo'n gebouwtje doet het goed op bijna elke baan naar naoorlogs Nederlands voorbeeld.
Het model is erg goed getroffen, en dat kan ik weten, want ik ben op zo'n 100 meter afstand van dit gebouwtje opgegroeid (het exemplaar bij Velsen-Zeeweg) :)

Als het mag een paar plaatjes van het origineel, op de dag dat het officieel in gebruik werd genomen, 23 september 1958 (en daarmee trouwens ook exact 25 jaar en 1 dag voordat de 'Vislijn' voor reizigersverkeer werd gesloten):


Foto W.P.F.M. van Schaik (NS) via Het Utrechts Archief, cat. nr. 841189.

De mannen leggen hier de laatste hand aan de halte, terwijl de vlag al wappert en er binnen bossen bloemen staan ter gelegenheid van de feestelijke opening:


Foto W.P.F.M. van Schaik (NS) via Het Utrechts Archief, cat. nr. 165702.

Hoewel de haltechef hier druk aan het schrijven is, zal hij geen al te drukke baan hebben gehad; de bomen waren vanaf het begin automatisch. Hier gaan ze net naar beneden. Zijn collega één halte verder richting IJmuiden, bij de Groeneweg, heeft nog wel tot jaren daarna de bomen met de hand moeten bedienen. En aan de kaartverkoop zal hij ook de handen niet vol hebben gehad. Begin jaren 70 werd de kaartverkoop al gestaakt en moesten reizigers in de trein bij de conducteur hun kaartje kopen.

Zoals je op de eerste foto kunt zien lag het haltegebouwtje op straatniveau; het perron zelf, met een abri (van metaal, als ik me goed herinner), lag iets zuidelijker. De helling begon net voorbij het gebouwtje. We kijken hier in de richting Westerveld (de karakteristieke gebouwen van het crematorium zie je op de achtergrond al boven de boomtoppen uitsteken) en verder naar Haarlem. Het perron in de richting IJmuiden lag daar niet recht tegenover, maar aan de andere kant van de spoorwegovergang. Hier stond een betonnen abri met een gekromd dak.

De halte Velsen-Zeeweg bestond al sinds 1927, maar de overweg is in 1958 iets naar het noorden verplaatst. Je ziet hier het oude, minieme haltegebouwtje nog staan en als je goed kijkt zie je ook nog het portaal met "Aanraken der Draden Levensgevaarlijk" staan, daaraan zie je nog de plek van de oorspronkelijke overweg van de Zeeweg, die tot in Driehuis doorliep, vlak langs de huizen die je op de achtergrond ziet.

Hier vanuit een nadere hoek, een paar maanden later, de schoorsteen is intussen "bekroond":


Foto G.E. Terpstra, collectie Gemeente Velsen via het Noord-Hollands Archief KNA001009134


Foto collectie Gemeente Velsen via het Noord-Hollands Archief, NL-HlmNHA_1098_KNA001008974

Op de beeldbank van Het Utrechts Archief staan nog meer foto's van opening van de nieuwe halte Velsen-Zeeweg.

Het gebouwtje bij Velsen-Zeeweg is uiteindelijk in februari 2016 afgebroken, als laatste van de vier exemplaren van dit ontwerp van Willem Kloos.
« Laatst bewerkt op: 23 juli 2020, 09:45:36 door Vislijn »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
Re: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #199 Gepost op: 23 juli 2020, 09:45:09 »
Dankjewel. Het is inderdaad een heel karakteristiek gebouwtje dat meer waardering verdient.

Mooie plaatjes. Ik was heel blij met de interieurfoto's van het Utrechts archief voor de inrichting van het stationnetje (en Att ook). Die van het Noord-Hollands archief ken ik niet, maar heel sfeervol.

Als je zo dichtbij bent opgegroeid heb je het station dan toevallig ook nog op familiefoto's of prive-archief staan?

Mvg, Paul
Boomshanka!

Oosterspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #200 Gepost op: 24 juli 2020, 09:38:58 »
De bussen komen eraan, las ik.

Zijn alle modellen hetzelfde, muv de stad waar ze bebben gereden? En zijn de neutrale exemplaren voorzien van decals om ze in elke stad te kunnen plaatsen?

Ik heb geen idee meer waar ik het gelezen heb, maar het neutrale exemplaar zou een CSA2 zijn. In model komt het er dan op neer dat deze achter ook de hoge knipperlichten heeft, dus die boven de achterramen.
Op het stickervel zouden per stad verschillende lijnnummers zitten met de bijbehorende bestemmingen. Voor Utrecht o.a. lijn 3.

Beetje klok en klepel verhaal misschien, want ik kan het echt niet meer terugvinden.
Groeten, Martien

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5814
Re: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #201 Gepost op: 24 juli 2020, 09:59:38 »

De bussen komen eraan, las ik.

Zijn alle modellen hetzelfde, muv de stad waar ze bebben gereden? En zijn de neutrale exemplaren voorzien van decals om ze in elke stad te kunnen plaatsen?


Kijk hier voor een antwoord op je vraag: https://www.artitecshop.com/nl/voertuigen/h0-187/ready-made/stadsbus-csa1/

Over 2020 modellen: is er al iets zinnigs te zeggen over levertijden van bijvoorbeeld Plan E rijtuigen? Men zwijgt in alle talen, prijs en beschikbaarheid overzichten mankeren nog steeds. Is de strategie: "we zeggen niks dan kan het ook niet tegen vallen"?

Zie bij toeval dat er een re-run gedaan is op de DAF cabine '55 Van Gend & Loos, da's dan wel weer leuk.  (y)

Gr, Ben.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #202 Gepost op: 24 juli 2020, 10:08:22 »
De belofte was en is nog steeds zomer 2020 voor de plan E modellen.

Bron : Artitec

Oosterspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #203 Gepost op: 24 juli 2020, 10:10:54 »
Bussen dus CSA1 serie 1 en 2. Serie 2 zou dan andere achterlichten hebben.
Groeten, Martien

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 602
Re: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #204 Gepost op: 24 juli 2020, 10:15:02 »
Csa 2 is ook niet paars,en zijn volgens mij pas in 1983 gebouwd
Ze waren over het algemeen in de grote steden rood gekleurd.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1842
    • Flickr pagina
Re: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #205 Gepost op: 24 juli 2020, 10:25:00 »
CSA 1 bussen zijn de bordeaux rode bussen. Zo ver ik kan zien komt er maar één versie en hebben alle Haagsche bussen altijd ook knipperlichten boven op de hoeken gehad. Ik neem aan dat alle bussen dit hadden?
CSA versie die uitkomt is met de ronde koplampen voor en ronde achterlichten. Dus de oudere versie van voor 1975.
Artitec komt met een decalvel met zo'n beetje alle mogelijke steden waar de CSA bussen hebben gereden.
Beetje lastig om alle lettertypen te gaan gebruiken die de inzet steden hebben gehad dus ben benieuwd naar de definitieve versie die uit gaat komen.


Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 613
Re: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #206 Gepost op: 24 juli 2020, 14:07:36 »
Artitec brengt 2 versies van de CSA 1 bus uit.

Je kunt ze het makkelijkst uit elkaar houden door naar de plaatsing van de nummerplaat aan de achterkant te kijken.

CSA 1  1e uitvoering nummerplaat boven de bumper.
CSA 1  2e uitvoering nummerplaat onder de achterruit.

Met vriendelijke groet,

Frank.
Met vriendelijke groeten uit Rotterdam, Frank.

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
  • A-C
Re: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #207 Gepost op: 03 augustus 2020, 01:48:57 »
Mooi dat artitec dit doet, nog mooier zou het zijn als deze ook met verlichting komen.
Maar dat is Misschien wel de ultieme droom   :D
hedde gij nie al genoeg spullekes?
Uuuh nee 😂

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4458
Re: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #208 Gepost op: 03 augustus 2020, 08:12:33 »
Het gebouwtje heeft de kenmerken van architect van Ravensteijn. Heeft ook het voormalige Rotterdam CS en huidige Nijmegen ontworpen. Ook het voormalige station Den Bosch was van zijn hand.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
Re: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #209 Gepost op: 03 augustus 2020, 08:57:28 »
Dat zal dan de tijdgeest zijn, want dit gebouwtje is ontworpen door de architect Kloos. Zijn belangrijkste ontwerp (het type Vierlingsbeek) is later nog verder gestilleerd door de architect Douma.

Ze lenen allemaal van elkaar  :)

Mvg, Paul
Boomshanka!