Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Paulus
Vandaag om 16:06:25
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald A.
Vandaag om 16:00:38
maatvoering AKI door MOVisser
Vandaag om 15:46:52
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 15:45:32
Stalen rijtuigen van NS door Hans Reints
Vandaag om 15:33:38
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
Vandaag om 15:31:19
23 augustus modelspoorbeurs Houten door orientexpress
Vandaag om 15:30:44
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 15:29:40
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 15:09:55
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 14:29:11
NS-seinen bij en in een splitsingsstation door 1200blauw
Vandaag om 14:20:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:55:17
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 13:47:16
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Biesje
Vandaag om 13:03:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:56:19
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door HugoB123
Vandaag om 12:45:33
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Jelmer
Vandaag om 09:20:08
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 08:52:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:19:23
MiWuLa door Bor de Wolf
21 August 2025, 23:44:01
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07
Da's Daz 2 door Huup
21 August 2025, 21:15:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 August 2025, 20:47:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
21 August 2025, 20:01:45
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
21 August 2025, 19:49:57
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
21 August 2025, 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
21 August 2025, 18:41:26
Trafo regelaar hulp door FraWi
21 August 2025, 18:38:14
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
21 August 2025, 17:12:28
  

Auteur Topic: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.  (gelezen 109053 keer)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7487
Re: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #195 Gepost op: 11 June 2020, 10:50:10 »
Nee, dat is de fotohoek die je dat vertelt denk ik. De 'voetafdruk' van beide gebouwtjes is gelijk: ze zijn allebei even diep en lang.  :)

Wat wel grappig is om te vermelden is dat op de bouwtekening van Koudum-Molkwerum de schoorsteen nog staat getekend zoals bij station Velsen. Dat is dus een last-minute modification geweest.

En, nee, PM heeft geen zin. Ik heb die tekening niet meer. Iets met een computercrash zonder backup...

mvg, Paul
« Laatst bewerkt op: 11 June 2020, 10:53:48 door Pauldg »
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2014
  • A-C
Re: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #196 Gepost op: 11 June 2020, 20:03:59 »

Leuk die kaaswagen trouwens, Goed verkocht denk ik want ik heb op de 2e run moeten wachten die nu leverbaar is,  jammer wel dat de kazen voor in de wagon niet leverbaar zijn .
« Laatst bewerkt op: 11 June 2020, 20:32:59 door Bert van Gelder. Reden: Zie Pb »

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4264
Re: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #197 Gepost op: 22 July 2020, 22:02:21 »
De bussen komen eraan, las ik.

Zijn alle modellen hetzelfde, muv de stad waar ze bebben gereden? En zijn de neutrale exemplaren voorzien van decals om ze in elke stad te kunnen plaatsen?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 878
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #198 Gepost op: 23 July 2020, 09:34:42 »
Nee Jan, het gaat mij niet om de kleur, maar om het blote feit dat hij er op zit. Ik moet dat ding nog steeds maken  :)



Mvg, Paul

Prachtig gemaakt Paul, en mooi dat Artitec met dit model is gekomen. Zo'n gebouwtje doet het goed op bijna elke baan naar naoorlogs Nederlands voorbeeld.
Het model is erg goed getroffen, en dat kan ik weten, want ik ben op zo'n 100 meter afstand van dit gebouwtje opgegroeid (het exemplaar bij Velsen-Zeeweg) :)

Als het mag een paar plaatjes van het origineel, op de dag dat het officieel in gebruik werd genomen, 23 september 1958 (en daarmee trouwens ook exact 25 jaar en 1 dag voordat de 'Vislijn' voor reizigersverkeer werd gesloten):


Foto W.P.F.M. van Schaik (NS) via Het Utrechts Archief, cat. nr. 841189.

De mannen leggen hier de laatste hand aan de halte, terwijl de vlag al wappert en er binnen bossen bloemen staan ter gelegenheid van de feestelijke opening:


Foto W.P.F.M. van Schaik (NS) via Het Utrechts Archief, cat. nr. 165702.

Hoewel de haltechef hier druk aan het schrijven is, zal hij geen al te drukke baan hebben gehad; de bomen waren vanaf het begin automatisch. Hier gaan ze net naar beneden. Zijn collega één halte verder richting IJmuiden, bij de Groeneweg, heeft nog wel tot jaren daarna de bomen met de hand moeten bedienen. En aan de kaartverkoop zal hij ook de handen niet vol hebben gehad. Begin jaren 70 werd de kaartverkoop al gestaakt en moesten reizigers in de trein bij de conducteur hun kaartje kopen.

Zoals je op de eerste foto kunt zien lag het haltegebouwtje op straatniveau; het perron zelf, met een abri (van metaal, als ik me goed herinner), lag iets zuidelijker. De helling begon net voorbij het gebouwtje. We kijken hier in de richting Westerveld (de karakteristieke gebouwen van het crematorium zie je op de achtergrond al boven de boomtoppen uitsteken) en verder naar Haarlem. Het perron in de richting IJmuiden lag daar niet recht tegenover, maar aan de andere kant van de spoorwegovergang. Hier stond een betonnen abri met een gekromd dak.

De halte Velsen-Zeeweg bestond al sinds 1927, maar de overweg is in 1958 iets naar het noorden verplaatst. Je ziet hier het oude, minieme haltegebouwtje nog staan en als je goed kijkt zie je ook nog het portaal met "Aanraken der Draden Levensgevaarlijk" staan, daaraan zie je nog de plek van de oorspronkelijke overweg van de Zeeweg, die tot in Driehuis doorliep, vlak langs de huizen die je op de achtergrond ziet.

Hier vanuit een nadere hoek, een paar maanden later, de schoorsteen is intussen "bekroond":


Foto G.E. Terpstra, collectie Gemeente Velsen via het Noord-Hollands Archief KNA001009134


Foto collectie Gemeente Velsen via het Noord-Hollands Archief, NL-HlmNHA_1098_KNA001008974

Op de beeldbank van Het Utrechts Archief staan nog meer foto's van opening van de nieuwe halte Velsen-Zeeweg.

Het gebouwtje bij Velsen-Zeeweg is uiteindelijk in februari 2016 afgebroken, als laatste van de vier exemplaren van dit ontwerp van Willem Kloos.
« Laatst bewerkt op: 23 July 2020, 09:45:36 door Vislijn »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7487
Re: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #199 Gepost op: 23 July 2020, 09:45:09 »
Dankjewel. Het is inderdaad een heel karakteristiek gebouwtje dat meer waardering verdient.

Mooie plaatjes. Ik was heel blij met de interieurfoto's van het Utrechts archief voor de inrichting van het stationnetje (en Att ook). Die van het Noord-Hollands archief ken ik niet, maar heel sfeervol.

Als je zo dichtbij bent opgegroeid heb je het station dan toevallig ook nog op familiefoto's of prive-archief staan?

Mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Oosterspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #200 Gepost op: 24 July 2020, 09:38:58 »
De bussen komen eraan, las ik.

Zijn alle modellen hetzelfde, muv de stad waar ze bebben gereden? En zijn de neutrale exemplaren voorzien van decals om ze in elke stad te kunnen plaatsen?

Ik heb geen idee meer waar ik het gelezen heb, maar het neutrale exemplaar zou een CSA2 zijn. In model komt het er dan op neer dat deze achter ook de hoge knipperlichten heeft, dus die boven de achterramen.
Op het stickervel zouden per stad verschillende lijnnummers zitten met de bijbehorende bestemmingen. Voor Utrecht o.a. lijn 3.

Beetje klok en klepel verhaal misschien, want ik kan het echt niet meer terugvinden.
Groeten, Martien

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6743
Re: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #201 Gepost op: 24 July 2020, 09:59:38 »

De bussen komen eraan, las ik.

Zijn alle modellen hetzelfde, muv de stad waar ze bebben gereden? En zijn de neutrale exemplaren voorzien van decals om ze in elke stad te kunnen plaatsen?


Kijk hier voor een antwoord op je vraag: https://www.artitecshop.com/nl/voertuigen/h0-187/ready-made/stadsbus-csa1/

Over 2020 modellen: is er al iets zinnigs te zeggen over levertijden van bijvoorbeeld Plan E rijtuigen? Men zwijgt in alle talen, prijs en beschikbaarheid overzichten mankeren nog steeds. Is de strategie: "we zeggen niks dan kan het ook niet tegen vallen"?

Zie bij toeval dat er een re-run gedaan is op de DAF cabine '55 Van Gend & Loos, da's dan wel weer leuk.  (y)

Gr, Ben.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18622
    • Het Groterdam Project
Re: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #202 Gepost op: 24 July 2020, 10:08:22 »
De belofte was en is nog steeds zomer 2020 voor de plan E modellen.

Bron : Artitec

Oosterspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #203 Gepost op: 24 July 2020, 10:10:54 »
Bussen dus CSA1 serie 1 en 2. Serie 2 zou dan andere achterlichten hebben.
Groeten, Martien

Casmir

  • Online Online
  • Berichten: 659
Re: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #204 Gepost op: 24 July 2020, 10:15:02 »
Csa 2 is ook niet paars,en zijn volgens mij pas in 1983 gebouwd
Ze waren over het algemeen in de grote steden rood gekleurd.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1921
    • Flickr pagina
Re: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #205 Gepost op: 24 July 2020, 10:25:00 »
CSA 1 bussen zijn de bordeaux rode bussen. Zo ver ik kan zien komt er maar één versie en hebben alle Haagsche bussen altijd ook knipperlichten boven op de hoeken gehad. Ik neem aan dat alle bussen dit hadden?
CSA versie die uitkomt is met de ronde koplampen voor en ronde achterlichten. Dus de oudere versie van voor 1975.
Artitec komt met een decalvel met zo'n beetje alle mogelijke steden waar de CSA bussen hebben gereden.
Beetje lastig om alle lettertypen te gaan gebruiken die de inzet steden hebben gehad dus ben benieuwd naar de definitieve versie die uit gaat komen.


Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 678
Re: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #206 Gepost op: 24 July 2020, 14:07:36 »
Artitec brengt 2 versies van de CSA 1 bus uit.

Je kunt ze het makkelijkst uit elkaar houden door naar de plaatsing van de nummerplaat aan de achterkant te kijken.

CSA 1  1e uitvoering nummerplaat boven de bumper.
CSA 1  2e uitvoering nummerplaat onder de achterruit.

Met vriendelijke groet,

Frank.
Met een vriendelijke groet uit Capelle aan den IJssel, Frank.

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2014
  • A-C
Re: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #207 Gepost op: 03 August 2020, 01:48:57 »
Mooi dat artitec dit doet, nog mooier zou het zijn als deze ook met verlichting komen.
Maar dat is Misschien wel de ultieme droom   :D

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #208 Gepost op: 03 August 2020, 08:12:33 »
Het gebouwtje heeft de kenmerken van architect van Ravensteijn. Heeft ook het voormalige Rotterdam CS en huidige Nijmegen ontworpen. Ook het voormalige station Den Bosch was van zijn hand.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7487
Re: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #209 Gepost op: 03 August 2020, 08:57:28 »
Dat zal dan de tijdgeest zijn, want dit gebouwtje is ontworpen door de architect Kloos. Zijn belangrijkste ontwerp (het type Vierlingsbeek) is later nog verder gestilleerd door de architect Douma.

Ze lenen allemaal van elkaar  :)

Mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!