Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 22:04:11
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
Vandaag om 21:58:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 21:57:04
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:19
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
  

Auteur Topic: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.  (gelezen 95918 keer)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6489
Re: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #195 Gepost op: 11 juni 2020, 10:50:10 »
Nee, dat is de fotohoek die je dat vertelt denk ik. De 'voetafdruk' van beide gebouwtjes is gelijk: ze zijn allebei even diep en lang.  :)

Wat wel grappig is om te vermelden is dat op de bouwtekening van Koudum-Molkwerum de schoorsteen nog staat getekend zoals bij station Velsen. Dat is dus een last-minute modification geweest.

En, nee, PM heeft geen zin. Ik heb die tekening niet meer. Iets met een computercrash zonder backup...

mvg, Paul
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2020, 10:53:48 door Pauldg »
Boomshanka!

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1958
  • A-C
Re: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #196 Gepost op: 11 juni 2020, 20:03:59 »

Leuk die kaaswagen trouwens, Goed verkocht denk ik want ik heb op de 2e run moeten wachten die nu leverbaar is,  jammer wel dat de kazen voor in de wagon niet leverbaar zijn .
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2020, 20:32:59 door Bert van Gelder. Reden: Zie Pb »
hedde gij nie al genoeg spullekes?
Uuuh nee 😂

Martijn193

  • Bestuur
  • Online Online
  • Berichten: 3840
Re: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #197 Gepost op: 22 juli 2020, 22:02:21 »
De bussen komen eraan, las ik.

Zijn alle modellen hetzelfde, muv de stad waar ze bebben gereden? En zijn de neutrale exemplaren voorzien van decals om ze in elke stad te kunnen plaatsen?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 733
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #198 Gepost op: 23 juli 2020, 09:34:42 »
Nee Jan, het gaat mij niet om de kleur, maar om het blote feit dat hij er op zit. Ik moet dat ding nog steeds maken  :)



Mvg, Paul

Prachtig gemaakt Paul, en mooi dat Artitec met dit model is gekomen. Zo'n gebouwtje doet het goed op bijna elke baan naar naoorlogs Nederlands voorbeeld.
Het model is erg goed getroffen, en dat kan ik weten, want ik ben op zo'n 100 meter afstand van dit gebouwtje opgegroeid (het exemplaar bij Velsen-Zeeweg) :)

Als het mag een paar plaatjes van het origineel, op de dag dat het officieel in gebruik werd genomen, 23 september 1958 (en daarmee trouwens ook exact 25 jaar en 1 dag voordat de 'Vislijn' voor reizigersverkeer werd gesloten):


Foto W.P.F.M. van Schaik (NS) via Het Utrechts Archief, cat. nr. 841189.

De mannen leggen hier de laatste hand aan de halte, terwijl de vlag al wappert en er binnen bossen bloemen staan ter gelegenheid van de feestelijke opening:


Foto W.P.F.M. van Schaik (NS) via Het Utrechts Archief, cat. nr. 165702.

Hoewel de haltechef hier druk aan het schrijven is, zal hij geen al te drukke baan hebben gehad; de bomen waren vanaf het begin automatisch. Hier gaan ze net naar beneden. Zijn collega één halte verder richting IJmuiden, bij de Groeneweg, heeft nog wel tot jaren daarna de bomen met de hand moeten bedienen. En aan de kaartverkoop zal hij ook de handen niet vol hebben gehad. Begin jaren 70 werd de kaartverkoop al gestaakt en moesten reizigers in de trein bij de conducteur hun kaartje kopen.

Zoals je op de eerste foto kunt zien lag het haltegebouwtje op straatniveau; het perron zelf, met een abri (van metaal, als ik me goed herinner), lag iets zuidelijker. De helling begon net voorbij het gebouwtje. We kijken hier in de richting Westerveld (de karakteristieke gebouwen van het crematorium zie je op de achtergrond al boven de boomtoppen uitsteken) en verder naar Haarlem. Het perron in de richting IJmuiden lag daar niet recht tegenover, maar aan de andere kant van de spoorwegovergang. Hier stond een betonnen abri met een gekromd dak.

De halte Velsen-Zeeweg bestond al sinds 1927, maar de overweg is in 1958 iets naar het noorden verplaatst. Je ziet hier het oude, minieme haltegebouwtje nog staan en als je goed kijkt zie je ook nog het portaal met "Aanraken der Draden Levensgevaarlijk" staan, daaraan zie je nog de plek van de oorspronkelijke overweg van de Zeeweg, die tot in Driehuis doorliep, vlak langs de huizen die je op de achtergrond ziet.

Hier vanuit een nadere hoek, een paar maanden later, de schoorsteen is intussen "bekroond":


Foto G.E. Terpstra, collectie Gemeente Velsen via het Noord-Hollands Archief KNA001009134


Foto collectie Gemeente Velsen via het Noord-Hollands Archief, NL-HlmNHA_1098_KNA001008974

Op de beeldbank van Het Utrechts Archief staan nog meer foto's van opening van de nieuwe halte Velsen-Zeeweg.

Het gebouwtje bij Velsen-Zeeweg is uiteindelijk in februari 2016 afgebroken, als laatste van de vier exemplaren van dit ontwerp van Willem Kloos.
« Laatst bewerkt op: 23 juli 2020, 09:45:36 door Vislijn »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6489
Re: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #199 Gepost op: 23 juli 2020, 09:45:09 »
Dankjewel. Het is inderdaad een heel karakteristiek gebouwtje dat meer waardering verdient.

Mooie plaatjes. Ik was heel blij met de interieurfoto's van het Utrechts archief voor de inrichting van het stationnetje (en Att ook). Die van het Noord-Hollands archief ken ik niet, maar heel sfeervol.

Als je zo dichtbij bent opgegroeid heb je het station dan toevallig ook nog op familiefoto's of prive-archief staan?

Mvg, Paul
Boomshanka!

Oosterspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
Re: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #200 Gepost op: 24 juli 2020, 09:38:58 »
De bussen komen eraan, las ik.

Zijn alle modellen hetzelfde, muv de stad waar ze bebben gereden? En zijn de neutrale exemplaren voorzien van decals om ze in elke stad te kunnen plaatsen?

Ik heb geen idee meer waar ik het gelezen heb, maar het neutrale exemplaar zou een CSA2 zijn. In model komt het er dan op neer dat deze achter ook de hoge knipperlichten heeft, dus die boven de achterramen.
Op het stickervel zouden per stad verschillende lijnnummers zitten met de bijbehorende bestemmingen. Voor Utrecht o.a. lijn 3.

Beetje klok en klepel verhaal misschien, want ik kan het echt niet meer terugvinden.
Groeten, Martien

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5827
Re: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #201 Gepost op: 24 juli 2020, 09:59:38 »

De bussen komen eraan, las ik.

Zijn alle modellen hetzelfde, muv de stad waar ze bebben gereden? En zijn de neutrale exemplaren voorzien van decals om ze in elke stad te kunnen plaatsen?


Kijk hier voor een antwoord op je vraag: https://www.artitecshop.com/nl/voertuigen/h0-187/ready-made/stadsbus-csa1/

Over 2020 modellen: is er al iets zinnigs te zeggen over levertijden van bijvoorbeeld Plan E rijtuigen? Men zwijgt in alle talen, prijs en beschikbaarheid overzichten mankeren nog steeds. Is de strategie: "we zeggen niks dan kan het ook niet tegen vallen"?

Zie bij toeval dat er een re-run gedaan is op de DAF cabine '55 Van Gend & Loos, da's dan wel weer leuk.  (y)

Gr, Ben.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #202 Gepost op: 24 juli 2020, 10:08:22 »
De belofte was en is nog steeds zomer 2020 voor de plan E modellen.

Bron : Artitec

Oosterspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
Re: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #203 Gepost op: 24 juli 2020, 10:10:54 »
Bussen dus CSA1 serie 1 en 2. Serie 2 zou dan andere achterlichten hebben.
Groeten, Martien

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 604
Re: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #204 Gepost op: 24 juli 2020, 10:15:02 »
Csa 2 is ook niet paars,en zijn volgens mij pas in 1983 gebouwd
Ze waren over het algemeen in de grote steden rood gekleurd.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
    • Flickr pagina
Re: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #205 Gepost op: 24 juli 2020, 10:25:00 »
CSA 1 bussen zijn de bordeaux rode bussen. Zo ver ik kan zien komt er maar één versie en hebben alle Haagsche bussen altijd ook knipperlichten boven op de hoeken gehad. Ik neem aan dat alle bussen dit hadden?
CSA versie die uitkomt is met de ronde koplampen voor en ronde achterlichten. Dus de oudere versie van voor 1975.
Artitec komt met een decalvel met zo'n beetje alle mogelijke steden waar de CSA bussen hebben gereden.
Beetje lastig om alle lettertypen te gaan gebruiken die de inzet steden hebben gehad dus ben benieuwd naar de definitieve versie die uit gaat komen.


Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 614
Re: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #206 Gepost op: 24 juli 2020, 14:07:36 »
Artitec brengt 2 versies van de CSA 1 bus uit.

Je kunt ze het makkelijkst uit elkaar houden door naar de plaatsing van de nummerplaat aan de achterkant te kijken.

CSA 1  1e uitvoering nummerplaat boven de bumper.
CSA 1  2e uitvoering nummerplaat onder de achterruit.

Met vriendelijke groet,

Frank.
Met vriendelijke groeten uit Rotterdam, Frank.

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1958
  • A-C
Re: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #207 Gepost op: 03 augustus 2020, 01:48:57 »
Mooi dat artitec dit doet, nog mooier zou het zijn als deze ook met verlichting komen.
Maar dat is Misschien wel de ultieme droom   :D
hedde gij nie al genoeg spullekes?
Uuuh nee 😂

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4465
Re: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #208 Gepost op: 03 augustus 2020, 08:12:33 »
Het gebouwtje heeft de kenmerken van architect van Ravensteijn. Heeft ook het voormalige Rotterdam CS en huidige Nijmegen ontworpen. Ook het voormalige station Den Bosch was van zijn hand.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6489
Re: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #209 Gepost op: 03 augustus 2020, 08:57:28 »
Dat zal dan de tijdgeest zijn, want dit gebouwtje is ontworpen door de architect Kloos. Zijn belangrijkste ontwerp (het type Vierlingsbeek) is later nog verder gestilleerd door de architect Douma.

Ze lenen allemaal van elkaar  :)

Mvg, Paul
Boomshanka!