Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanmelden itrain forum door peterha
Vandaag om 09:20:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:10:52
Putdeksels! door Ronald Koerts
Vandaag om 08:35:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Patrick1975
Vandaag om 08:23:39
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door JaJo
Vandaag om 08:21:50
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door Floris
Vandaag om 06:53:22
Oude Roco ICE decoder probleem door hvyfuji
Vandaag om 02:07:40
Neutraal Moresnet in H0 door André 1976
Vandaag om 02:06:44
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 door WimM
Vandaag om 02:04:20
Atlas NS1602, statisch model, kap over te zetten op bestaand onderstel? door Biesje
Vandaag om 01:52:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:12:06
Baan in Los Angeles door Wim Vink
22 februari 2020, 23:55:38
Projekt 083-338 door 44
22 februari 2020, 23:10:29
Holland Rail DE2 verdient toch een plekje op de baan door Biesje
22 februari 2020, 23:10:05
Videoritten 2020 door Thai-Bundesbahn
22 februari 2020, 22:57:03
NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0 door FritsT
22 februari 2020, 22:38:54
MB-module: "Chicago Union" door Eric B
22 februari 2020, 22:18:24
Scratchbuilt locloods, afmetingen realistisch? door Klaas Zondervan
22 februari 2020, 22:14:35
Seinplaatsing conform Duits HV-stelsel door Jelmer
22 februari 2020, 21:46:03
VERPLAATST: DR4018 eerste 4 outs zijn niet te gebruiken ondanks reset CV8=8 door Bert van Gelder
22 februari 2020, 21:29:10
IRM Rivarossi klappert door Heiko
22 februari 2020, 21:28:43
DAF YP406 prototype door Carel Ruysink
22 februari 2020, 21:23:10
Mardec, optocouplers raken defect. Suggesties? door Klaas Zondervan
22 februari 2020, 21:07:11
Heen, En en Weer door DE-II
22 februari 2020, 21:00:57
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
22 februari 2020, 20:29:27
MB-module: Stukje Frankrijk door Paulus
22 februari 2020, 20:27:13
BNLS-Module: La vie...Cote d'Azur door Paulus
22 februari 2020, 20:24:10
Achterzijde Nederlandse lichtseinen door Sander.
22 februari 2020, 19:10:13
Diorama V80 voor Billy kast door wpinkhof
22 februari 2020, 19:04:48
MB-module: “Roubaix” door wpinkhof
22 februari 2020, 18:30:32
  

Auteur Topic: KATO chassis 11-110  (gelezen 424 keer)

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Hugo Baart
KATO chassis 11-110
« Gepost op: 24 januari 2020, 01:07:36 »
Ik ben in het bezit gekomen van de nieuwe KATO chassis 11-110. Dit is een heel ander concept als de 11-103 en 11-104.
Het openen van het chassis is niet makkelijk. Aan weerszijde zitten twee nokjes die de bovenste kap op z'n plaats houdt. Het kapje moet je over de nokjes wurmen en dan met een kleine schroevendraaier aan de voor- en achterzijde wat wrikken trekken en duwen. Als je het verwijderen van het kapje voor elkaar hebt gekregen kom je een uiterst solide binnenwerk tegen. Het is alleen jammer dat KATO totaal geen rekening houdt met het digitaliseren. Aan de achterzijde van de motor komen twee draadjes uit. Helaas zwart en rood.  De bedrading naar de decoder dient grijs en oranje te zijn. Om vergissingen te voorkomen heb ik de draadjes vlak achter de motor afgeknipt en daar een grijs en oranje draadje aan gesoldeerd.
 Het is een split chassis met een motor met vliegwiel welke los in het chassis ligt. De stroomafname gebeurt met een simpel fosfor brons stripje dat eenvoudig in het chassis is gestoken. De rijeigenschappen zijn vele malen beter dan het oude chassis en die waren al niet slecht.
Er worden diverse aanbiedingen gedaan voor zelfbouw locomotieven waar geadviseerd wordt het KATO chassis 11-103 of 11-104 te gebruiken. Maar pas op het nieuwe KATO chassis 11-110 past echt niet overal één op één in. De afmetingen zijn beduidend anders. Ik heb via Shapeway de Donegal Irish Railcar besteld en om de 11-110 in te bouwen heb ik het nodige slijpwerk aan de body en het chassis moeten verrichten. Ik heb de designer van dit model daarop gewezen. Hij was daar niet blij mee en zal het nodige tekenwerk moeten doen om de 11-110 passend te krijgen. Dus bezin voor je begint als je de 11-110 gaat gebruiken.


zo wordt De Donegal Irish Railcar aangeboden.
Als ik mijn railcar helemaal gebouwd heb zal ik er een foto van sturen.

Hugo



Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • narrow minded and proud of it
Re: KATO chassis 11-110
« Reactie #1 Gepost op: 24 januari 2020, 06:12:16 »
Interessant om te weten Hugo. Als je een vervolg schrijft,  kun je dan ook aangeven waar die verschillen precies zitten?

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Lucien

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Hugo Baart
Re: KATO chassis 11-110
« Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2020, 11:52:10 »
Beelden zeggen meer als woorden.
De afstand tussen nokjes aan de voor en achterzijde zijn exact hetzelfde.
Door het kapje wat op de 11-110 zit is het nokje wel breder geworden.
De hoogte van de 11-110 is ca. 0,5 mm hoger dan de 11-103
De totaal breedte beide is hetzelfde maar door het kapje van de 11-110 is deze over de totale hoogte breder dan de 11-103
De totaal lengte van de 11-103 en de 11-110 zijn sterk afwijkend. Je zou deze lengte moeten vergelijken met de 11-104. Maar in mijn geval maakt dat niets uit omdat ik het chassis achter de nokjes toch heb moeten afzagen en dan zijn beide  beide chassisn de lengte exact hetzelfde.
Ook is een groot voordeel van de 11-110 de wielophanging. De as hangt er los in en compenseert.



de bovenzijde



de voorzijde



zijaanzicht







   

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Hugo Baart
Re: KATO chassis 11-110
« Reactie #3 Gepost op: 24 januari 2020, 12:34:46 »
Ik heb nog twee foto's gevonden van de KATO 11-110.