Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Ronald69
Vandaag
om 01:10:12
Welke wielreiniger
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 00:02:34
Beilhack xrotm: rijrichting
door
Bahn-AG
Vandaag
om 00:00:11
Voordelige treinkaartjes
door
Seinhuis
19 September 2025, 23:23:08
Aachenau West
door
basjuh1981
19 September 2025, 23:05:36
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
Ronald Halma
19 September 2025, 22:55:50
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
basjuh1981
19 September 2025, 22:53:19
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald
door
basjuh1981
19 September 2025, 22:52:08
Piko 2025
door
De eerste Ivo
19 September 2025, 22:46:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Scratchbuilt
19 September 2025, 22:32:40
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM
door
Syb030
19 September 2025, 22:31:17
Onbekend analoog bouwsteentje
door
Bahn-AG
19 September 2025, 22:20:19
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
RetroJack
19 September 2025, 22:01:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
19 September 2025, 21:40:34
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
PeterV
19 September 2025, 21:27:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
19 September 2025, 21:14:14
Da's Daz 2
door
Huup
19 September 2025, 20:41:36
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025
door
FritsT
19 September 2025, 20:21:31
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
19 September 2025, 20:11:05
Wat doen jullie als het koud wordt?
door
Sylvester
19 September 2025, 19:59:02
Mijnbouw Indonesië
door
NS264
19 September 2025, 19:58:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
19 September 2025, 19:58:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Pauldg
19 September 2025, 19:52:15
Koploper overzetten naar iTrain
door
Martin Domburg
19 September 2025, 19:37:20
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
19 September 2025, 18:56:52
Raadplaatje
door
grossraumwagen
19 September 2025, 18:21:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Rick
19 September 2025, 18:18:41
ROCO 66420
door
Arjan6511
19 September 2025, 17:28:12
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart
door
FritsT
19 September 2025, 16:56:26
Leubachtalbahn
door
Krokodil68
19 September 2025, 16:44:45
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
KATO chassis 11-110
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: KATO chassis 11-110 (gelezen 2836 keer)
Hugo Baart
Offline
Berichten: 265
Hugo Baart
KATO chassis 11-110
«
Gepost op:
24 January 2020, 01:07:36 »
Ik ben in het bezit gekomen van de nieuwe KATO chassis 11-110. Dit is een heel ander concept als de 11-103 en 11-104.
Het openen van het chassis is niet makkelijk. Aan weerszijde zitten twee nokjes die de bovenste kap op z'n plaats houdt. Het kapje moet je over de nokjes wurmen en dan met een kleine schroevendraaier aan de voor- en achterzijde wat wrikken trekken en duwen. Als je het verwijderen van het kapje voor elkaar hebt gekregen kom je een uiterst solide binnenwerk tegen. Het is alleen jammer dat KATO totaal geen rekening houdt met het digitaliseren. Aan de achterzijde van de motor komen twee draadjes uit. Helaas zwart en rood. De bedrading naar de decoder dient grijs en oranje te zijn. Om vergissingen te voorkomen heb ik de draadjes vlak achter de motor afgeknipt en daar een grijs en oranje draadje aan gesoldeerd.
Het is een split chassis met een motor met vliegwiel welke los in het chassis ligt. De stroomafname gebeurt met een simpel fosfor brons stripje dat eenvoudig in het chassis is gestoken. De rijeigenschappen zijn vele malen beter dan het oude chassis en die waren al niet slecht.
Er worden diverse aanbiedingen gedaan voor zelfbouw locomotieven waar geadviseerd wordt het KATO chassis 11-103 of 11-104 te gebruiken. Maar pas op het nieuwe KATO chassis 11-110 past echt niet overal één op één in. De afmetingen zijn beduidend anders. Ik heb via Shapeway de Donegal Irish Railcar besteld en om de 11-110 in te bouwen heb ik het nodige slijpwerk aan de body en het chassis moeten verrichten. Ik heb de designer van dit model daarop gewezen. Hij was daar niet blij mee en zal het nodige tekenwerk moeten doen om de 11-110 passend te krijgen. Dus bezin voor je begint als je de 11-110 gaat gebruiken.
zo wordt De Donegal Irish Railcar aangeboden.
Als ik mijn railcar helemaal gebouwd heb zal ik er een foto van sturen.
Hugo
Gelogd
www.msgvalkenswaard.nl
Lucien
Offline
Berichten: 956
narrow minded and proud of it
Re: KATO chassis 11-110
«
Reactie #1 Gepost op:
24 January 2020, 06:12:16 »
Interessant om te weten Hugo. Als je een vervolg schrijft, kun je dan ook aangeven waar die verschillen precies zitten?
Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Gelogd
Lucien
Hugo Baart
Offline
Berichten: 265
Hugo Baart
Re: KATO chassis 11-110
«
Reactie #2 Gepost op:
24 January 2020, 11:52:10 »
Beelden zeggen meer als woorden.
De afstand tussen nokjes aan de voor en achterzijde zijn exact hetzelfde.
Door het kapje wat op de 11-110 zit is het nokje wel breder geworden.
De hoogte van de 11-110 is ca. 0,5 mm hoger dan de 11-103
De totaal breedte beide is hetzelfde maar door het kapje van de 11-110 is deze over de totale hoogte breder dan de 11-103
De totaal lengte van de 11-103 en de 11-110 zijn sterk afwijkend. Je zou deze lengte moeten vergelijken met de 11-104. Maar in mijn geval maakt dat niets uit omdat ik het chassis achter de nokjes toch heb moeten afzagen en dan zijn beide beide chassisn de lengte exact hetzelfde.
Ook is een groot voordeel van de 11-110 de wielophanging. De as hangt er los in en compenseert.
de bovenzijde
de voorzijde
zijaanzicht
Gelogd
www.msgvalkenswaard.nl
Hugo Baart
Offline
Berichten: 265
Hugo Baart
Re: KATO chassis 11-110
«
Reactie #3 Gepost op:
24 January 2020, 12:34:46 »
Ik heb nog twee foto's gevonden van de KATO 11-110.
Gelogd
www.msgvalkenswaard.nl
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
KATO chassis 11-110