Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MartinH0
Vandaag om 18:48:09
WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie! door Pauldg
Vandaag om 18:39:13
Roco wissels schakelen maar één kant op (DCC), maar analoog 14-16VAC beide kante door jerrytrein
Vandaag om 18:27:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 18:26:59
Rheinburgh, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:19:52
Doornvliet door NS264
Vandaag om 18:05:13
Fleischmann Profi-rails, productie wordt gestaakt! door NS264
Vandaag om 17:59:45
Mauritsburg (H0) door mcnjasper
Vandaag om 17:53:47
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door Wiechert
Vandaag om 17:51:31
Soldeerapparaat kopen, aanbevelingen? door Marc tramt
Vandaag om 17:51:13
tortoise wisselmotor niet met Littfinsky M-DEC-DC aan te sturen? door Nullem
Vandaag om 17:40:49
Mooi weer om buiten te spelen door BrightonBelle
Vandaag om 17:39:57
Station perron door hutski1
Vandaag om 17:34:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:16:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
Vandaag om 17:15:24
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:05:14
NS Modelbaan Amersveld 1999 - heden door San-Markos
Vandaag om 16:59:03
Baan in Los Angeles door NS264
Vandaag om 16:42:08
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door Gerke
Vandaag om 16:38:52
S88 alleen signaal als de loc rijdt door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:25:10
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:23:11
Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel" door Pauldg
Vandaag om 15:53:42
Trix digital central control en lok control 2000 regeling door Leon Battelier
Vandaag om 15:24:27
Celeb's en modelspoor door Rinus H0
Vandaag om 15:21:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 15:03:50
VAM-materieel en de Roco nummers door HenkWinsum
Vandaag om 14:19:13
Verfraaien D-trein rijtuigen door Ronald69
Vandaag om 14:18:36
Zware botsing met SNG-stel, 22-05-2020 door Erwin Lamens
Vandaag om 14:10:42
Nieuw in de winkel! door VAM65
Vandaag om 14:09:10
Prefo ET54/EB54 bouwpakket bouwen door ANDREUS
Vandaag om 14:09:09
  

Auteur Topic: KATO chassis 11-110  (gelezen 549 keer)

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Hugo Baart
KATO chassis 11-110
« Gepost op: 24 januari 2020, 01:07:36 »
Ik ben in het bezit gekomen van de nieuwe KATO chassis 11-110. Dit is een heel ander concept als de 11-103 en 11-104.
Het openen van het chassis is niet makkelijk. Aan weerszijde zitten twee nokjes die de bovenste kap op z'n plaats houdt. Het kapje moet je over de nokjes wurmen en dan met een kleine schroevendraaier aan de voor- en achterzijde wat wrikken trekken en duwen. Als je het verwijderen van het kapje voor elkaar hebt gekregen kom je een uiterst solide binnenwerk tegen. Het is alleen jammer dat KATO totaal geen rekening houdt met het digitaliseren. Aan de achterzijde van de motor komen twee draadjes uit. Helaas zwart en rood.  De bedrading naar de decoder dient grijs en oranje te zijn. Om vergissingen te voorkomen heb ik de draadjes vlak achter de motor afgeknipt en daar een grijs en oranje draadje aan gesoldeerd.
 Het is een split chassis met een motor met vliegwiel welke los in het chassis ligt. De stroomafname gebeurt met een simpel fosfor brons stripje dat eenvoudig in het chassis is gestoken. De rijeigenschappen zijn vele malen beter dan het oude chassis en die waren al niet slecht.
Er worden diverse aanbiedingen gedaan voor zelfbouw locomotieven waar geadviseerd wordt het KATO chassis 11-103 of 11-104 te gebruiken. Maar pas op het nieuwe KATO chassis 11-110 past echt niet overal één op één in. De afmetingen zijn beduidend anders. Ik heb via Shapeway de Donegal Irish Railcar besteld en om de 11-110 in te bouwen heb ik het nodige slijpwerk aan de body en het chassis moeten verrichten. Ik heb de designer van dit model daarop gewezen. Hij was daar niet blij mee en zal het nodige tekenwerk moeten doen om de 11-110 passend te krijgen. Dus bezin voor je begint als je de 11-110 gaat gebruiken.


zo wordt De Donegal Irish Railcar aangeboden.
Als ik mijn railcar helemaal gebouwd heb zal ik er een foto van sturen.

Hugo



Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 490
  • narrow minded and proud of it
Re: KATO chassis 11-110
« Reactie #1 Gepost op: 24 januari 2020, 06:12:16 »
Interessant om te weten Hugo. Als je een vervolg schrijft,  kun je dan ook aangeven waar die verschillen precies zitten?

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Lucien

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Hugo Baart
Re: KATO chassis 11-110
« Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2020, 11:52:10 »
Beelden zeggen meer als woorden.
De afstand tussen nokjes aan de voor en achterzijde zijn exact hetzelfde.
Door het kapje wat op de 11-110 zit is het nokje wel breder geworden.
De hoogte van de 11-110 is ca. 0,5 mm hoger dan de 11-103
De totaal breedte beide is hetzelfde maar door het kapje van de 11-110 is deze over de totale hoogte breder dan de 11-103
De totaal lengte van de 11-103 en de 11-110 zijn sterk afwijkend. Je zou deze lengte moeten vergelijken met de 11-104. Maar in mijn geval maakt dat niets uit omdat ik het chassis achter de nokjes toch heb moeten afzagen en dan zijn beide  beide chassisn de lengte exact hetzelfde.
Ook is een groot voordeel van de 11-110 de wielophanging. De as hangt er los in en compenseert.



de bovenzijde



de voorzijde



zijaanzicht







   

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Hugo Baart
Re: KATO chassis 11-110
« Reactie #3 Gepost op: 24 januari 2020, 12:34:46 »
Ik heb nog twee foto's gevonden van de KATO 11-110.