Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 01:10:12
Welke wielreiniger door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:02:34
Beilhack xrotm: rijrichting door Bahn-AG
Vandaag om 00:00:11
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
19 September 2025, 23:23:08
Aachenau West door basjuh1981
19 September 2025, 23:05:36
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
19 September 2025, 22:55:50
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door basjuh1981
19 September 2025, 22:53:19
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door basjuh1981
19 September 2025, 22:52:08
Piko 2025 door De eerste Ivo
19 September 2025, 22:46:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
19 September 2025, 22:32:40
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Syb030
19 September 2025, 22:31:17
Onbekend analoog bouwsteentje door Bahn-AG
19 September 2025, 22:20:19
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door RetroJack
19 September 2025, 22:01:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 September 2025, 21:40:34
Alweer is de Weller soldeerbout defect door PeterV
19 September 2025, 21:27:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 September 2025, 21:14:14
Da's Daz 2 door Huup
19 September 2025, 20:41:36
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door FritsT
19 September 2025, 20:21:31
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
19 September 2025, 20:11:05
Wat doen jullie als het koud wordt? door Sylvester
19 September 2025, 19:59:02
Mijnbouw Indonesië door NS264
19 September 2025, 19:58:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 September 2025, 19:58:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
19 September 2025, 19:52:15
Koploper overzetten naar iTrain door Martin Domburg
19 September 2025, 19:37:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
19 September 2025, 18:56:52
Raadplaatje door grossraumwagen
19 September 2025, 18:21:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
19 September 2025, 18:18:41
ROCO 66420 door Arjan6511
19 September 2025, 17:28:12
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
19 September 2025, 16:56:26
Leubachtalbahn door Krokodil68
19 September 2025, 16:44:45
  

Auteur Topic: KATO chassis 11-110  (gelezen 2836 keer)

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
  • Hugo Baart
KATO chassis 11-110
« Gepost op: 24 January 2020, 01:07:36 »
Ik ben in het bezit gekomen van de nieuwe KATO chassis 11-110. Dit is een heel ander concept als de 11-103 en 11-104.
Het openen van het chassis is niet makkelijk. Aan weerszijde zitten twee nokjes die de bovenste kap op z'n plaats houdt. Het kapje moet je over de nokjes wurmen en dan met een kleine schroevendraaier aan de voor- en achterzijde wat wrikken trekken en duwen. Als je het verwijderen van het kapje voor elkaar hebt gekregen kom je een uiterst solide binnenwerk tegen. Het is alleen jammer dat KATO totaal geen rekening houdt met het digitaliseren. Aan de achterzijde van de motor komen twee draadjes uit. Helaas zwart en rood.  De bedrading naar de decoder dient grijs en oranje te zijn. Om vergissingen te voorkomen heb ik de draadjes vlak achter de motor afgeknipt en daar een grijs en oranje draadje aan gesoldeerd.
 Het is een split chassis met een motor met vliegwiel welke los in het chassis ligt. De stroomafname gebeurt met een simpel fosfor brons stripje dat eenvoudig in het chassis is gestoken. De rijeigenschappen zijn vele malen beter dan het oude chassis en die waren al niet slecht.
Er worden diverse aanbiedingen gedaan voor zelfbouw locomotieven waar geadviseerd wordt het KATO chassis 11-103 of 11-104 te gebruiken. Maar pas op het nieuwe KATO chassis 11-110 past echt niet overal één op één in. De afmetingen zijn beduidend anders. Ik heb via Shapeway de Donegal Irish Railcar besteld en om de 11-110 in te bouwen heb ik het nodige slijpwerk aan de body en het chassis moeten verrichten. Ik heb de designer van dit model daarop gewezen. Hij was daar niet blij mee en zal het nodige tekenwerk moeten doen om de 11-110 passend te krijgen. Dus bezin voor je begint als je de 11-110 gaat gebruiken.


zo wordt De Donegal Irish Railcar aangeboden.
Als ik mijn railcar helemaal gebouwd heb zal ik er een foto van sturen.

Hugo



Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 956
  • narrow minded and proud of it
Re: KATO chassis 11-110
« Reactie #1 Gepost op: 24 January 2020, 06:12:16 »
Interessant om te weten Hugo. Als je een vervolg schrijft,  kun je dan ook aangeven waar die verschillen precies zitten?

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Lucien

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
  • Hugo Baart
Re: KATO chassis 11-110
« Reactie #2 Gepost op: 24 January 2020, 11:52:10 »
Beelden zeggen meer als woorden.
De afstand tussen nokjes aan de voor en achterzijde zijn exact hetzelfde.
Door het kapje wat op de 11-110 zit is het nokje wel breder geworden.
De hoogte van de 11-110 is ca. 0,5 mm hoger dan de 11-103
De totaal breedte beide is hetzelfde maar door het kapje van de 11-110 is deze over de totale hoogte breder dan de 11-103
De totaal lengte van de 11-103 en de 11-110 zijn sterk afwijkend. Je zou deze lengte moeten vergelijken met de 11-104. Maar in mijn geval maakt dat niets uit omdat ik het chassis achter de nokjes toch heb moeten afzagen en dan zijn beide  beide chassisn de lengte exact hetzelfde.
Ook is een groot voordeel van de 11-110 de wielophanging. De as hangt er los in en compenseert.



de bovenzijde



de voorzijde



zijaanzicht







   

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
  • Hugo Baart
Re: KATO chassis 11-110
« Reactie #3 Gepost op: 24 January 2020, 12:34:46 »
Ik heb nog twee foto's gevonden van de KATO 11-110.