Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Doneren
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€172.50
Per saldo:
€-77.50
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen
Kalender
Plaatje uploaden
Hoe werkt plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Filmwedstrijd
Youtube kanaal
Modelspoorwinkels
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
DR5000 met WLAN-maus.
door
Marcel112
Vandaag
om 02:03:52
Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking
door
Duoblock
Vandaag
om 01:58:51
Cranicher Altbahn
door
Joost O
Vandaag
om 01:13:56
Waar is kurkplaat te koop ?
door
Butselboy
Vandaag
om 00:29:57
Raadplaatje
door
dennie
Vandaag
om 00:22:07
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
door
FritsT
Vandaag
om 00:06:34
intellibox 1 met digikeijs 5033
door
hein frunt
Vandaag
om 00:00:48
Heen, En en Weer: de tram.
door
Huup
20 januari 2021, 23:54:52
Frans loodsje et cetera
door
Noordernet
20 januari 2021, 23:50:33
Draadloos Mobile Station?
door
KNed
20 januari 2021, 23:46:05
Mat '36, 445. Zelfbouw.
door
Rob Bennis
20 januari 2021, 23:34:22
Van Swarzach naar Swarzburg
door
MOVisser
20 januari 2021, 23:28:02
Deutsche Gründlichkeit ;-)
door
Duoblock
20 januari 2021, 23:22:54
Heris 2021, nieuws van de fabrikant
door
Chris
20 januari 2021, 23:21:15
Roco NS 200/300 Sik, model 2019
door
Duoblock
20 januari 2021, 23:07:38
Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
door
Reinier Z.
20 januari 2021, 23:02:35
Ontstaan van module/ diorama baan De Lagerweij
door
jaco1988
20 januari 2021, 22:54:00
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
St00mboy
20 januari 2021, 22:51:12
Albert's fantasie in schaal 0e
door
Noordernet
20 januari 2021, 22:50:27
Projekt 083-338
door
Noordernet
20 januari 2021, 22:44:25
Mehano Blue Tiger DCC, loopt slecht. Decoder defect?
door
hein frunt
20 januari 2021, 22:36:53
DR5000 gekocht, ICE-2 wil niet rijden. Lampen werken wel?
door
VvKan
20 januari 2021, 22:31:06
Verlichtingsprinten voor H0 NS lokomotieven
door
Rob Ellerman
20 januari 2021, 22:31:00
Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
door
Tjalling
20 januari 2021, 22:14:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dave.......
20 januari 2021, 21:37:58
Update: baan in de tropen
door
Arjen52
20 januari 2021, 21:37:47
Lofzang op een Fleischmann BR 01
door
Reinout van Rees
20 januari 2021, 21:34:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
20 januari 2021, 21:15:27
MSG Drechtsteden: Wie zijn wij en wat doen wij.
door
Remystoom
20 januari 2021, 21:12:22
Shimmns-u708 079-1 handrem?
door
Arnold van Heyst
20 januari 2021, 21:07:54
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
KATO chassis 11-110
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: KATO chassis 11-110 (gelezen 996 keer)
Hugo Baart
Offline
Berichten: 240
Hugo Baart
KATO chassis 11-110
«
Gepost op:
24 januari 2020, 01:07:36 »
Ik ben in het bezit gekomen van de nieuwe KATO chassis 11-110. Dit is een heel ander concept als de 11-103 en 11-104.
Het openen van het chassis is niet makkelijk. Aan weerszijde zitten twee nokjes die de bovenste kap op z'n plaats houdt. Het kapje moet je over de nokjes wurmen en dan met een kleine schroevendraaier aan de voor- en achterzijde wat wrikken trekken en duwen. Als je het verwijderen van het kapje voor elkaar hebt gekregen kom je een uiterst solide binnenwerk tegen. Het is alleen jammer dat KATO totaal geen rekening houdt met het digitaliseren. Aan de achterzijde van de motor komen twee draadjes uit. Helaas zwart en rood. De bedrading naar de decoder dient grijs en oranje te zijn. Om vergissingen te voorkomen heb ik de draadjes vlak achter de motor afgeknipt en daar een grijs en oranje draadje aan gesoldeerd.
Het is een split chassis met een motor met vliegwiel welke los in het chassis ligt. De stroomafname gebeurt met een simpel fosfor brons stripje dat eenvoudig in het chassis is gestoken. De rijeigenschappen zijn vele malen beter dan het oude chassis en die waren al niet slecht.
Er worden diverse aanbiedingen gedaan voor zelfbouw locomotieven waar geadviseerd wordt het KATO chassis 11-103 of 11-104 te gebruiken. Maar pas op het nieuwe KATO chassis 11-110 past echt niet overal één op één in. De afmetingen zijn beduidend anders. Ik heb via Shapeway de Donegal Irish Railcar besteld en om de 11-110 in te bouwen heb ik het nodige slijpwerk aan de body en het chassis moeten verrichten. Ik heb de designer van dit model daarop gewezen. Hij was daar niet blij mee en zal het nodige tekenwerk moeten doen om de 11-110 passend te krijgen. Dus bezin voor je begint als je de 11-110 gaat gebruiken.
zo wordt De Donegal Irish Railcar aangeboden.
Als ik mijn railcar helemaal gebouwd heb zal ik er een foto van sturen.
Hugo
Gelogd
www.msgvalkenswaard.nl
Lucien
Offline
Berichten: 556
narrow minded and proud of it
Re: KATO chassis 11-110
«
Reactie #1 Gepost op:
24 januari 2020, 06:12:16 »
Interessant om te weten Hugo. Als je een vervolg schrijft, kun je dan ook aangeven waar die verschillen precies zitten?
Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Gelogd
Lucien
Hugo Baart
Offline
Berichten: 240
Hugo Baart
Re: KATO chassis 11-110
«
Reactie #2 Gepost op:
24 januari 2020, 11:52:10 »
Beelden zeggen meer als woorden.
De afstand tussen nokjes aan de voor en achterzijde zijn exact hetzelfde.
Door het kapje wat op de 11-110 zit is het nokje wel breder geworden.
De hoogte van de 11-110 is ca. 0,5 mm hoger dan de 11-103
De totaal breedte beide is hetzelfde maar door het kapje van de 11-110 is deze over de totale hoogte breder dan de 11-103
De totaal lengte van de 11-103 en de 11-110 zijn sterk afwijkend. Je zou deze lengte moeten vergelijken met de 11-104. Maar in mijn geval maakt dat niets uit omdat ik het chassis achter de nokjes toch heb moeten afzagen en dan zijn beide beide chassisn de lengte exact hetzelfde.
Ook is een groot voordeel van de 11-110 de wielophanging. De as hangt er los in en compenseert.
de bovenzijde
de voorzijde
zijaanzicht
Gelogd
www.msgvalkenswaard.nl
Hugo Baart
Offline
Berichten: 240
Hugo Baart
Re: KATO chassis 11-110
«
Reactie #3 Gepost op:
24 januari 2020, 12:34:46 »
Ik heb nog twee foto's gevonden van de KATO 11-110.
Gelogd
www.msgvalkenswaard.nl
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
KATO chassis 11-110