Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:30:35
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:30:33
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door maartenvdb
Vandaag om 11:26:18
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Taigagaai
Vandaag om 11:23:05
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door spoorzeven
Vandaag om 11:03:11
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:01:27
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 10:47:58
Diorama Oelde Mittelweg Hp door spoorijzer
Vandaag om 10:40:18
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 10:39:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:37:08
Invoering SGNS containerwagens bij NS door RodeDuivel
Vandaag om 10:19:42
NS stoomlocomotief serie boeken door orientexpress
Vandaag om 10:06:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:44:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:16:18
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 08:51:10
Kersttrein door 008200
Vandaag om 08:50:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Bert Senden
Vandaag om 08:49:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 08:09:21
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 01:37:47
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
25 November 2025, 22:53:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
25 November 2025, 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
25 November 2025, 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
25 November 2025, 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
25 November 2025, 21:34:01
Aachenau West door wob
25 November 2025, 21:32:21
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
25 November 2025, 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
25 November 2025, 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jouw philotrain bent) door orientexpress
25 November 2025, 20:36:51
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
25 November 2025, 19:52:15
  

Auteur Topic: KATO chassis 11-110  (gelezen 2964 keer)

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
  • Hugo Baart
KATO chassis 11-110
« Gepost op: 24 January 2020, 01:07:36 »
Ik ben in het bezit gekomen van de nieuwe KATO chassis 11-110. Dit is een heel ander concept als de 11-103 en 11-104.
Het openen van het chassis is niet makkelijk. Aan weerszijde zitten twee nokjes die de bovenste kap op z'n plaats houdt. Het kapje moet je over de nokjes wurmen en dan met een kleine schroevendraaier aan de voor- en achterzijde wat wrikken trekken en duwen. Als je het verwijderen van het kapje voor elkaar hebt gekregen kom je een uiterst solide binnenwerk tegen. Het is alleen jammer dat KATO totaal geen rekening houdt met het digitaliseren. Aan de achterzijde van de motor komen twee draadjes uit. Helaas zwart en rood.  De bedrading naar de decoder dient grijs en oranje te zijn. Om vergissingen te voorkomen heb ik de draadjes vlak achter de motor afgeknipt en daar een grijs en oranje draadje aan gesoldeerd.
 Het is een split chassis met een motor met vliegwiel welke los in het chassis ligt. De stroomafname gebeurt met een simpel fosfor brons stripje dat eenvoudig in het chassis is gestoken. De rijeigenschappen zijn vele malen beter dan het oude chassis en die waren al niet slecht.
Er worden diverse aanbiedingen gedaan voor zelfbouw locomotieven waar geadviseerd wordt het KATO chassis 11-103 of 11-104 te gebruiken. Maar pas op het nieuwe KATO chassis 11-110 past echt niet overal één op één in. De afmetingen zijn beduidend anders. Ik heb via Shapeway de Donegal Irish Railcar besteld en om de 11-110 in te bouwen heb ik het nodige slijpwerk aan de body en het chassis moeten verrichten. Ik heb de designer van dit model daarop gewezen. Hij was daar niet blij mee en zal het nodige tekenwerk moeten doen om de 11-110 passend te krijgen. Dus bezin voor je begint als je de 11-110 gaat gebruiken.


zo wordt De Donegal Irish Railcar aangeboden.
Als ik mijn railcar helemaal gebouwd heb zal ik er een foto van sturen.

Hugo



Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 992
  • narrow minded and proud of it
Re: KATO chassis 11-110
« Reactie #1 Gepost op: 24 January 2020, 06:12:16 »
Interessant om te weten Hugo. Als je een vervolg schrijft,  kun je dan ook aangeven waar die verschillen precies zitten?

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Lucien

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
  • Hugo Baart
Re: KATO chassis 11-110
« Reactie #2 Gepost op: 24 January 2020, 11:52:10 »
Beelden zeggen meer als woorden.
De afstand tussen nokjes aan de voor en achterzijde zijn exact hetzelfde.
Door het kapje wat op de 11-110 zit is het nokje wel breder geworden.
De hoogte van de 11-110 is ca. 0,5 mm hoger dan de 11-103
De totaal breedte beide is hetzelfde maar door het kapje van de 11-110 is deze over de totale hoogte breder dan de 11-103
De totaal lengte van de 11-103 en de 11-110 zijn sterk afwijkend. Je zou deze lengte moeten vergelijken met de 11-104. Maar in mijn geval maakt dat niets uit omdat ik het chassis achter de nokjes toch heb moeten afzagen en dan zijn beide  beide chassisn de lengte exact hetzelfde.
Ook is een groot voordeel van de 11-110 de wielophanging. De as hangt er los in en compenseert.



de bovenzijde



de voorzijde



zijaanzicht







   

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
  • Hugo Baart
Re: KATO chassis 11-110
« Reactie #3 Gepost op: 24 January 2020, 12:34:46 »
Ik heb nog twee foto's gevonden van de KATO 11-110.