Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:30:35
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 11:30:33
Liliput kortkoppeling mechaniek defect
door
maartenvdb
Vandaag
om 11:26:18
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Taigagaai
Vandaag
om 11:23:05
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
door
spoorzeven
Vandaag
om 11:03:11
Veevervoer ss/ ns
door
Huup
Vandaag
om 11:01:27
Piko 2025
door
Huup
Vandaag
om 10:47:58
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
spoorijzer
Vandaag
om 10:40:18
Rondom Charlois
door
spoorijzer
Vandaag
om 10:39:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 10:37:08
Invoering SGNS containerwagens bij NS
door
RodeDuivel
Vandaag
om 10:19:42
NS stoomlocomotief serie boeken
door
orientexpress
Vandaag
om 10:06:20
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 09:44:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:16:18
Zelfgemaakt BiDiB modules
door
bask185
Vandaag
om 08:51:10
Kersttrein
door
008200
Vandaag
om 08:50:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Bert Senden
Vandaag
om 08:49:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
emmenaar
Vandaag
om 08:09:21
Raadplaatje
door
dennie
Vandaag
om 01:37:47
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
25 November 2025, 22:53:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
25 November 2025, 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
25 November 2025, 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos
door
Te 2/2
25 November 2025, 21:52:56
Grappige foto's
door
René 4312
25 November 2025, 21:34:01
Aachenau West
door
wob
25 November 2025, 21:32:21
Le Bassin uit logeren bij Bentink
door
Modellbahnwagen
25 November 2025, 21:12:06
Mijn geweatherde modellen
door
cor_b
25 November 2025, 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jouw philotrain bent)
door
orientexpress
25 November 2025, 20:36:51
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen?
door
virmfan
25 November 2025, 19:52:15
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
KATO chassis 11-110
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: KATO chassis 11-110 (gelezen 2964 keer)
Hugo Baart
Offline
Berichten: 265
Hugo Baart
KATO chassis 11-110
«
Gepost op:
24 January 2020, 01:07:36 »
Ik ben in het bezit gekomen van de nieuwe KATO chassis 11-110. Dit is een heel ander concept als de 11-103 en 11-104.
Het openen van het chassis is niet makkelijk. Aan weerszijde zitten twee nokjes die de bovenste kap op z'n plaats houdt. Het kapje moet je over de nokjes wurmen en dan met een kleine schroevendraaier aan de voor- en achterzijde wat wrikken trekken en duwen. Als je het verwijderen van het kapje voor elkaar hebt gekregen kom je een uiterst solide binnenwerk tegen. Het is alleen jammer dat KATO totaal geen rekening houdt met het digitaliseren. Aan de achterzijde van de motor komen twee draadjes uit. Helaas zwart en rood. De bedrading naar de decoder dient grijs en oranje te zijn. Om vergissingen te voorkomen heb ik de draadjes vlak achter de motor afgeknipt en daar een grijs en oranje draadje aan gesoldeerd.
Het is een split chassis met een motor met vliegwiel welke los in het chassis ligt. De stroomafname gebeurt met een simpel fosfor brons stripje dat eenvoudig in het chassis is gestoken. De rijeigenschappen zijn vele malen beter dan het oude chassis en die waren al niet slecht.
Er worden diverse aanbiedingen gedaan voor zelfbouw locomotieven waar geadviseerd wordt het KATO chassis 11-103 of 11-104 te gebruiken. Maar pas op het nieuwe KATO chassis 11-110 past echt niet overal één op één in. De afmetingen zijn beduidend anders. Ik heb via Shapeway de Donegal Irish Railcar besteld en om de 11-110 in te bouwen heb ik het nodige slijpwerk aan de body en het chassis moeten verrichten. Ik heb de designer van dit model daarop gewezen. Hij was daar niet blij mee en zal het nodige tekenwerk moeten doen om de 11-110 passend te krijgen. Dus bezin voor je begint als je de 11-110 gaat gebruiken.
zo wordt De Donegal Irish Railcar aangeboden.
Als ik mijn railcar helemaal gebouwd heb zal ik er een foto van sturen.
Hugo
Gelogd
www.msgvalkenswaard.nl
Lucien
Offline
Berichten: 992
narrow minded and proud of it
Re: KATO chassis 11-110
«
Reactie #1 Gepost op:
24 January 2020, 06:12:16 »
Interessant om te weten Hugo. Als je een vervolg schrijft, kun je dan ook aangeven waar die verschillen precies zitten?
Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Gelogd
Lucien
Hugo Baart
Offline
Berichten: 265
Hugo Baart
Re: KATO chassis 11-110
«
Reactie #2 Gepost op:
24 January 2020, 11:52:10 »
Beelden zeggen meer als woorden.
De afstand tussen nokjes aan de voor en achterzijde zijn exact hetzelfde.
Door het kapje wat op de 11-110 zit is het nokje wel breder geworden.
De hoogte van de 11-110 is ca. 0,5 mm hoger dan de 11-103
De totaal breedte beide is hetzelfde maar door het kapje van de 11-110 is deze over de totale hoogte breder dan de 11-103
De totaal lengte van de 11-103 en de 11-110 zijn sterk afwijkend. Je zou deze lengte moeten vergelijken met de 11-104. Maar in mijn geval maakt dat niets uit omdat ik het chassis achter de nokjes toch heb moeten afzagen en dan zijn beide beide chassisn de lengte exact hetzelfde.
Ook is een groot voordeel van de 11-110 de wielophanging. De as hangt er los in en compenseert.
de bovenzijde
de voorzijde
zijaanzicht
Gelogd
www.msgvalkenswaard.nl
Hugo Baart
Offline
Berichten: 265
Hugo Baart
Re: KATO chassis 11-110
«
Reactie #3 Gepost op:
24 January 2020, 12:34:46 »
Ik heb nog twee foto's gevonden van de KATO 11-110.
Gelogd
www.msgvalkenswaard.nl
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
KATO chassis 11-110