Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Doornvliet door NS264
Vandaag om 19:13:21
Buitenlust door rolfm
Vandaag om 19:03:16
Intermodellbau 2020 Dortmund 13-16 augustus door Martin Welberg
Vandaag om 19:03:12
Wie kan mij helpen met een baanplan voor rocoline met bedding? door Michel29874
Vandaag om 18:56:59
Zware botsing met SNG-stel, 22-05-2020 door Ronald69
Vandaag om 18:43:30
PREFO Tram Bouwpakket Gezocht door Marc tramt
Vandaag om 18:41:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door robin128
Vandaag om 18:24:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:16:35
Roco wissels schakelen maar één kant op (DCC), maar analoog 14-16VAC beide kante door saskia
Vandaag om 18:10:50
Spoor III in Nederland gebruikt? door GP20
Vandaag om 18:07:39
Sloop NS1700 en DE-III stellen door Sander.
Vandaag om 18:06:04
Minicamera of inspectiecamera, ervaringen? door Sven
Vandaag om 18:00:13
Fleischmann Profi-rails, productie wordt gestaakt! door phdirk
Vandaag om 17:33:06
Verfraaien D-trein rijtuigen door R v/d Hoven
Vandaag om 17:24:50
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
Vandaag om 17:16:18
Lengte bezetmeldsectie bij n-spoor? door gvandersel
Vandaag om 16:39:54
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
Vandaag om 16:11:49
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 16:06:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door sncf231e
Vandaag om 15:56:05
Testbaantje in een koffer, h0f door HOf Fan
Vandaag om 15:26:59
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 15:17:18
Trix Express lok maakt piepend geluid en hapert, suggesties? door NS1220
Vandaag om 15:11:46
Rijtuigen op De Meer door R v/d Hoven
Vandaag om 14:50:05
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Chris
Vandaag om 14:20:51
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door TonM
Vandaag om 14:07:20
Roco z21 verbinden met 10764 werkt niet! door Hans sprinter
Vandaag om 13:16:06
Digikeijs DR4018: Seinen aansturen door Martin Hornis
Vandaag om 13:06:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:59:40
Projekt 083-338 door KJB
Vandaag om 12:58:52
Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:51:25
  

Auteur Topic: KATO chassis 11-110  (gelezen 552 keer)

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Hugo Baart
KATO chassis 11-110
« Gepost op: 24 januari 2020, 01:07:36 »
Ik ben in het bezit gekomen van de nieuwe KATO chassis 11-110. Dit is een heel ander concept als de 11-103 en 11-104.
Het openen van het chassis is niet makkelijk. Aan weerszijde zitten twee nokjes die de bovenste kap op z'n plaats houdt. Het kapje moet je over de nokjes wurmen en dan met een kleine schroevendraaier aan de voor- en achterzijde wat wrikken trekken en duwen. Als je het verwijderen van het kapje voor elkaar hebt gekregen kom je een uiterst solide binnenwerk tegen. Het is alleen jammer dat KATO totaal geen rekening houdt met het digitaliseren. Aan de achterzijde van de motor komen twee draadjes uit. Helaas zwart en rood.  De bedrading naar de decoder dient grijs en oranje te zijn. Om vergissingen te voorkomen heb ik de draadjes vlak achter de motor afgeknipt en daar een grijs en oranje draadje aan gesoldeerd.
 Het is een split chassis met een motor met vliegwiel welke los in het chassis ligt. De stroomafname gebeurt met een simpel fosfor brons stripje dat eenvoudig in het chassis is gestoken. De rijeigenschappen zijn vele malen beter dan het oude chassis en die waren al niet slecht.
Er worden diverse aanbiedingen gedaan voor zelfbouw locomotieven waar geadviseerd wordt het KATO chassis 11-103 of 11-104 te gebruiken. Maar pas op het nieuwe KATO chassis 11-110 past echt niet overal één op één in. De afmetingen zijn beduidend anders. Ik heb via Shapeway de Donegal Irish Railcar besteld en om de 11-110 in te bouwen heb ik het nodige slijpwerk aan de body en het chassis moeten verrichten. Ik heb de designer van dit model daarop gewezen. Hij was daar niet blij mee en zal het nodige tekenwerk moeten doen om de 11-110 passend te krijgen. Dus bezin voor je begint als je de 11-110 gaat gebruiken.


zo wordt De Donegal Irish Railcar aangeboden.
Als ik mijn railcar helemaal gebouwd heb zal ik er een foto van sturen.

Hugo



Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 490
  • narrow minded and proud of it
Re: KATO chassis 11-110
« Reactie #1 Gepost op: 24 januari 2020, 06:12:16 »
Interessant om te weten Hugo. Als je een vervolg schrijft,  kun je dan ook aangeven waar die verschillen precies zitten?

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Lucien

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Hugo Baart
Re: KATO chassis 11-110
« Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2020, 11:52:10 »
Beelden zeggen meer als woorden.
De afstand tussen nokjes aan de voor en achterzijde zijn exact hetzelfde.
Door het kapje wat op de 11-110 zit is het nokje wel breder geworden.
De hoogte van de 11-110 is ca. 0,5 mm hoger dan de 11-103
De totaal breedte beide is hetzelfde maar door het kapje van de 11-110 is deze over de totale hoogte breder dan de 11-103
De totaal lengte van de 11-103 en de 11-110 zijn sterk afwijkend. Je zou deze lengte moeten vergelijken met de 11-104. Maar in mijn geval maakt dat niets uit omdat ik het chassis achter de nokjes toch heb moeten afzagen en dan zijn beide  beide chassisn de lengte exact hetzelfde.
Ook is een groot voordeel van de 11-110 de wielophanging. De as hangt er los in en compenseert.



de bovenzijde



de voorzijde



zijaanzicht







   

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Hugo Baart
Re: KATO chassis 11-110
« Reactie #3 Gepost op: 24 januari 2020, 12:34:46 »
Ik heb nog twee foto's gevonden van de KATO 11-110.