Doel:€250.00
Donaties:€35.00

Per saldo:€-215.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-09-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:26:32
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 18:20:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:15:05
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door Bram w
Vandaag om 18:00:59
Verlichting Roco Blokkendoos (Sneak preview) door De eerste Ivo
Vandaag om 18:00:29
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door Miniature Holland
Vandaag om 17:57:24
Marklin/Trix koploper door Martijn193
Vandaag om 17:56:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door hrp
Vandaag om 17:55:56
Het eiland Doodstil in H0 <0,5m2 door Noordernet
Vandaag om 17:42:19
C 7401/5 BTD deel 5 1972 Bedrijfsgegevens voor de Treindienst door Hans Reints
Vandaag om 17:41:29
Testdiorama door Cyril Mariën
Vandaag om 17:29:50
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 17:23:36
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door the_gold
Vandaag om 17:18:08
Storing op mijn Multimaus. door henk
Vandaag om 16:50:02
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:27:52
PB Models Herfstnieuwtje 2023 door Lolke Bijlsma
Vandaag om 16:23:16
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:12:26
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door hansberekvam
Vandaag om 16:04:55
Arcomora: ARLOCO bezetmelder door Overet
Vandaag om 14:28:21
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 14:03:28
Overloopwissel in iTrain (i.c.m. Dinamo) door Josephes
Vandaag om 13:53:30
Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan? door Erik
Vandaag om 13:42:26
Rondom Charlois door Hans Reints
Vandaag om 13:33:23
Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen' door Robert39
Vandaag om 13:27:22
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door FritsT
Vandaag om 12:17:50
Piets Pieck Plein door Voorschot
Vandaag om 12:15:28
Ronald bouwt aan een echte Micro Layout! (H0 0,3m2) door Ronald Halma
Vandaag om 11:54:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:22:37
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 11:11:59
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 11:11:09
  

Auteur Topic: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)  (gelezen 46306 keer)

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2023
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg.
« Reactie #270 Gepost op: 08 september 2022, 15:13:38 »
Ik ben inmiddels begonnen met de wagens te behandelen. De onderstellen en de wielen hebben een bruine kleur gekregen (german camo black brown). De wagenbodems en de binnenkant van de zijwanden van de open wagen zijn behandeld met het recept van Sebb: concrete, idf sand grey en light brown. De wanden van de rongenwagen laat ik van binnen roodbruin. Nog niet klaar, maar we zijn op weg:



Groeten,
Gerard

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 1738
  • DB Tijdperk III
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg.
« Reactie #271 Gepost op: 08 september 2022, 16:02:45 »
Lekker bezig. Doe je nog de donkergrijze wash er overheen?
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2023
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg.
« Reactie #272 Gepost op: 08 september 2022, 17:18:56 »
Een zwarte wash, dat heb ik eerder ook gedaan. Zie op pag. 7 van dit topic. Daarna ga ik nog wat knoeien met poeders. Ik vond het eindresultaat toen OK en ga dus maar op dezelfde manier verder.

Groeten,
Gerard

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 14470
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg.
« Reactie #273 Gepost op: 08 september 2022, 17:50:26 »
..maar hoe bijzonder dat je baan direct naast een echte stoomloc kan staan?  ;D

OntraXS Utrecht waar je tussen de historische treinen staat, Hochdorf Zwitserland (ook een warme loc s'nachts in de ruimte), het kan op meer plaatsen hoor :)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 1738
  • DB Tijdperk III
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg.
« Reactie #274 Gepost op: 08 september 2022, 20:55:07 »
Een zwarte wash, dat heb ik eerder ook gedaan.
Zwart is ook goed ;D
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2023
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg.
« Reactie #275 Gepost op: 09 september 2022, 07:29:28 »


De zwarte wash zit er op. De zijwanden van de rongenwagen hebben een nieuw laagje rotbraun. Een andere keer ga ik met de poeders aan de slag. Vandaag gaat er eerst gewerkt worden, de baas betaalt ten slotte niet voor niks.

Groeten,
Gerard

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg.
« Reactie #276 Gepost op: 09 september 2022, 07:40:01 »
OntraXS Utrecht waar je tussen de historische treinen staat, Hochdorf Zwitserland (ook een warme loc s'nachts in de ruimte), het kan op meer plaatsen hoor :)

Ik bedoelde inderdaad een warme stoomloc. Dat is toch wel vrij bijzonder zo te lezen.  (y)

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2023
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
« Reactie #277 Gepost op: 18 december 2022, 10:35:38 »
Ook in Bad Bimmelberg zit af en toe nog wat vooruitgang. Voor de rongenwagen zocht ik nog een lading. Nu werd (en wordt?) stro gebruikt om cellulosepulp van te maken. Dat stro werd vroeger kennelijk ook per spoor vervoerd. Van wat piepschuim heb ik blokken gesneden die min of meer de maat hebben van een strobaal. Vanochtend heb ik even wat tijd gehad:



Nu schijnt dat een lading stro altijd afgedekt moest worden met een zeil. Dat maakt het leven makkelijker. Ik ga uit van een hoogte van 5 balen, of misschien 6. De bodemlaag en de lagen die onder het zeil komen, snij ik gewoon als één plaatje. Alleen voor de lagen waarvan ik denk dat ze zichtbaar zijn, heb ik blokjes gemaakt. Het stro ga ik maken van loodgietershennep dat ik in stukjes knip. Volgens mij is dat wel een aardig goede kleur. De blokjes wil ik eerst een min of meer overeenkomend kleurtje geven en dan de vezels er op strooien. Met wat draad eventueel nog de touwen nabootsen die de balen bijeen houden. Word vervolgd.

Groeten,
Gerard

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2023
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
« Reactie #278 Gepost op: 20 december 2022, 20:51:32 »
Het idee van de strobalen was leuk, maar je ziet er niets meer van:



Voor het overige ben ik wel tevreden over het resultaat tot nu toe. Het zeil moet nog nabewerkt worden om de glans er af te halen, we zijn er dus nog niet. Omdat ik het niet kon laten, ook een plaatje samen met de trekker:



Groeten,
Gerard

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 14470
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
« Reactie #279 Gepost op: 20 december 2022, 21:18:29 »
Leuk stel! :)

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1301
  • NS buurtsupers ,daar hou ik van ,wel in tijdperk 3
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
« Reactie #280 Gepost op: 20 december 2022, 21:38:51 »
Goed geslaagd en  staat prima zo , ga je nog een paar wagens van een andere lading voorzien ?

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 811
  • narrow minded and proud of it
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
« Reactie #281 Gepost op: 20 december 2022, 21:40:32 »
Mooi idee, die pik ik even voor "future reference"  ;)
Lucien

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2710
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
« Reactie #282 Gepost op: 20 december 2022, 22:31:47 »
Stro was inderdaad een veelvoorkomende lading op het spoor. En ik sla je plaatjes ook even op. Al is het alleen maar om mijn eigen smalspoorrongenwagen ook van een nette lading te voorzien. Dank voor het delen, Gerard.  (y)

Wolter
Kleinschalig prutsen aan spoor en omgeving.

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2023
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
« Reactie #283 Gepost op: 20 december 2022, 22:45:32 »
Dank voor alle lovende woorden. Het was een leuk projectje. @reeks77, ik ben zeker van plan om nog wat meer te gaan doen met ladingen. Ik heb al eens een poging gedaan om bakstenen te maken, maar die is niet gelukt. Andere mogelijkheden zijn oliedrums of houten vaten. Ik moet me eens bekwamen in het werken met een tekenprogramma, zodat ik ook eens wat kan 3D printen. Ik heb een “oud” ding staan die van mijn zoon is geweest. Ik ben al heel lang ban plan daar eens wat laadgoed mee te gaan printen.

Groeten,
Gerard

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2023
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
« Reactie #284 Gepost op: 05 januari 2023, 09:49:02 »


Ook als je machinist bent op de Kreisbahn zou je best wel eens de lat helemaal open willen trekken en er als een volbloed racepaard vandoor gaan. Om die instincten te onderdrukken heeft de directie besloten een permanente snelheidsbeperking in te voeren van 15kmh. Als er dan toch een paal staat, schroef je er meteen een fluitbord aan voor een iets verderop gelegen overweg. Geheel in de stijl van de Bimmelbahn is het geheel niet recht, en voldoet de paal niet aan de voorgeschreven hoogte. Ofwel, met secondenlijm werken is niet mijn grootste talent. De bovenkant van het snelheidsbord moet volgens voorschrift kennelijk 2.40 meter boven de spoorstaaf zitten, maar dat zag er in het totaalbeeld niet erg goed uit. Het werd wat te dominant in relatie tot locomotieven en wagens. Ik heb toen maar een centimeter van de paal afgehakt en het oogt nu wat meer in balans. Het P-bord staat vermoedelijk ook te ver voor de fictieve overweg. Het vult echter de vrij kale strook tussen de twee sporen, en daar was het mij om te doen.

Groeten,
Gerard